• Nareszcie możemy porównać Mazdę z napędem Skyactiv-X z rywalami
  • Bardziej "pudełkowate" SUV-y okazują się także bardziej przestronne
  • Kia nokautuje konkurencję osiągami - odjeżdża wszystkim

SUV-om rośnie konkurencja. I to na własnym podwórku. Na ich terytorium wkraczają bowiem sprytne crossovery, które nie wyglądają aż tak masywnie. Dokładnie rzecz biorąc, są to zwyczajne kompakty, które zostały nieco wyżej zawieszone i narysowane pod wpływem inspiracji coupé – ze swoimi zgrabnymi tyłami chcą przyciągać spojrzenia. Czy ta strategia ma sens i perspektywy na przyszłość?

My to dla was wyjaśnimy. W tym celu ściągnęliśmy do testu Kię XCeed i Mazdę CX-30 – świeże modele, które reprezentują koncepcję crossoverów i nadają ton stylistyce w tej klasie. Znaczący wyróżnik: są o pół klasy niższe od klasycznych kompaktowych SUV-ów. Kia mierzy 1,5 m od ziemi do dachu, a Mazda – 1,54 m. Dla jednych niska jak na SUV-a pozycja fotela kierowcy i pozostałych siedzeń będzie wadą, dla innych zaletą, zależnie od wzrostu i upodobań. Jedni pragną jak najlepszego zespolenia z samochodem i tym przypadnie do gustu niższa pozycja siedząca nad jezdnią, a inni ponad wszystko stawiają wygodę zajmowania miejsc. Generalnie można bezpiecznie założyć, że ci, którzy sadzają dzieci na fotelikach, wybiorą jednak samochody z wyższymi nadwoziami. Dwa takie podwyższone auta mamy dla nich w naszym zestawieniu.

Bo jako przedstawiciele popularnych kompaktowych SUV-ów stawiły się Peugeot 3008 (1,62 m wysokości) i Renault Kadjar (1,6 m). Dlaczego akurat te modele? Bo Francuzi nie zapominają, że oprócz praktycznych własności o zakupie decyduje też „to coś” dla oczu. Cała czwórka bierze udział w teście w swoich najmocniejszych wersjach silnikowych. A to oznacza, że mamy tutaj dość duże spektrum mocy. Od Renault Kadjara TCe 160 ze 159 KM, przez 180-konne Mazdę CX-30 Skyactiv-X i Peugeota 3008 PureTech 180, aż po Kię XCeed 1.6 T-GDI, która osiąga 204 KM.

Nie mieliśmy jednak w planach porównania dwóch samochodów z ręcznymi skrzyniami (Mazda i Renault) z dwoma z automatycznymi. Niestety, bardziej pasujące odmiany nie były akurat dostępne. Żeby porównać nieporównywalne – skrzynie manualne z automatycznymi – zastosowaliśmy sprawdzoną metodologię. Polega ona na tym, że w Kii i Peugeocie, które mają „automaty”, mierzymy przyspieszenie, wciskając po prostu gaz do podłogi i czekając, co będzie. Wszystkiemu przygląda się oczywiście aparatura pomiarowa.

Z kolei w Maździe i Renault, czyli autach ze skrzyniami manualnymi, przyspieszamy w tych samych zakresach prędkości, co w przypadku „automatów”, jednak musimy wciskać sprzęgło i zmieniać bieg, kiedy silnik osiągnie maksymalne dopuszczalne obroty. Pomiar rozpoczynamy na najniższym możliwym biegu, ale z zachowaniem zdrowego rozsądku, czyli pozostawiamy sobie choć niewielką rezerwę na rozpędzanie na obrotomierzu. Zmiana biegu kosztuje przecież cenny czas, a nawet najlepszy kierowca i tak będzie w tym wolniejszy od skrzyni automatycznej.

No i jednak już na wstępie musimy nawiązać do najnowszego wynalazku Mazdy, na którego oficjalną premierę w CX-30 od dawna czekaliśmy. Chodzi o silnik 2.0 Skyactiv-X, który miał palić tyle, co diesel, przy zachowaniu kultury pracy silnika benzynowego. Ta konstrukcja o kosmicznie wysokim jak na motor benzynowy stopniu sprężania (16,3:1!!!) miała wyznaczyć nowe granice ekonomiki jazdy i czystości spalin.

Premierowa konfrontacja nowego napędu Mazdy okazała się tymczasem potrójnie niefortunna. Bo po pierwsze, silnik spalił znacznie więcej, niż deklaruje producent. To już dobrze nie rokuje. Po drugie, silnik Renault, skonstruowany według filozofii ekstremalnego downsizingu, któremu Mazda tak bardzo się opiera, pokazał japońskim inżynierom, gdzie leżą prawdziwe granice współczesnego napędu benzynowego w zakresie redukcji zużycia paliwa. Po trzecie wreszcie, CX-30 z silnikiem Skyactiv-X rozpędziło się do „setki” o półtorej sekundy później, niż deklaruje producent (testowe 10,1 s vs katalogowe 8,5 s). Do tego Kia znokautowała Mazdę swoim wynikiem, gdyż uzyskała 7 s do „setki”.

A teraz - czas na szczegółowe opisy każdego samochodu.

Kia XCeed 1.6 T-GDI

Co szczególnie wyróżnia XCeeda? Po pierwsze: jego rozsądna koncepcja. Na 4,4 m oferuje jeszcze całkiem wystarczające warunki przestrzenne. Z przodu bardzo dobre, z tyłu – z powodu opadającej linii dachu – z pewnymi ograniczeniami. Koncepcja obsługi i komfort siedzenia przekonują za to w 100 proc. Po drugie: 7 lat gwarancji.

Foto: Auto Bild
Kia XCeed

Po trzecie: jego ożywiona natura. Na tym polu XCeed pozostawia wszystkich w tyle. Dwusprzęgłowa przekładnia zawsze szczęśliwie trafia w biegi, sprężyste zawieszenie pewnie bierze dłuższe pofalowania i łaty asfaltu, gorzej sobie radzi tylko z uskokami jezdni. Mimo to zasłużone zwycięstwo dla Kii, która nabrała niesamowitego impetu!

Plusy: Ożywiony silnik i żwawo pracująca dwusprzęgłówka, dobra koncepcja obsługi, 7 lat gwarancji.

Minusy: Mało miejsca nad głową z tyłu, bardzo spragniony silnik (9,4 l/100 km).

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X

Mazda wykazuje się odwagą. W CX-30 Japończycy nie tylko poświęcili przestrzeń w drugim rzędzie i bagażniku na rzecz szykownego designu, lecz także wszczepili autu innowacyjny silnik z techniką Skyactiv-X. Dzięki ubogiej mieszance i samoczynnemu zapłonowi wspomaganemu świecą Mazda obiecuje oszczędności.

Foto: Auto Bild
Mazda CX-30

W praktyce test na trasie pomiarowej tego nie potwierdził: CX-30 potrzebowało średnio 8,1 l/100 km. Trzeba jechać bardzo spokojnie, żeby uzyskać piątkę przed przecinkiem. Napęd przyjemnie linearnie rozwija moc, ale nawet o 20 KM słabsze Renault wyprzedza Mazdę. Kabina sprawia wrażenie nowoczesnej, podobają nam się też fotele, a lewarek porusza się z typową dla Mazdy precyzją. Także układ kierowniczy dobrze pracuje, a hamulce pewnie zatrzymują wóz.

Plusy: Układ kierowniczy i zmiana biegów przyjemnie bezpośrednie, ostre hamulce, wygodne fotele.

Minusy: Ospały i spragniony silnik, resorowanie w pierwszej fazie sprężania nieco za sztywne.

Peugeot 3008 1.6 PureTech 180

Peugeot 3008 jest na rynku od 3 lat i ani trochę się nie zestarzał. Pod blachą kryją się sensowne warunki do podróżowania i bagażnik wystarczająco duży na rodzinne potrzeby. Fotele pasują, chociaż trochę brakuje im podparcia bocznego. Aura wnętrza jest na poziomie, choć nie każdy zaprzyjaźni się z małą kierownicą, która potrafi zakrywać zegary.

Foto: Auto Bild
Peugeot 3008

Ale tutaj ta koncepcja sprawdza się lepiej niż na przykład w nowym 208. Ekran multimediów umieszczono przyjemnie wysoko, ale szeroka konsola środkowa ogranicza swobodę ruchów kierowcy. Jazda pozostaje jednak przyjemnością w 3008. 1,6-litrowy silnik o mocy 180 KM zapewnia świetne osiągi i harmonijnie współpracuje z automatyczną skrzynią biegów. Raczej miękkie zawieszenie sprawia, że nadwozie chętnie buja się na boki.

Plusy: Rozsądna ilość miejsca, wystarczająco mocny silnik, zawieszenie nadaje się do podróży.

Minusy: Fotele słabo podpierają ramiona, nie każdemu spodoba się kokpit, dosyć wysoka cen.

Renault Kadjar 1.3 TCe 160 FAP

Jego design nadal prezentuje się świeżo. Ale mimo face liftingu w zeszłym roku Kadjar nie potrafi ukryć tego, że urodził się w 2015 r. Materiały wyglądają na dość proste, w kwestii wygody obsługi brakuje przycisków-skrótów do konkretnych funkcji, a ekran umieszczono za nisko i ma on kiepską grafikę. Zawieszenie także wymagałoby doszlifowania.

Foto: Auto Bild
Renault Kadjar

W czasie spokojnej, spacerowej jazdy jest jeszcze przyjemne, ale na nierównych nawierzchniach Kadjar zostaje wytrącony z równowagi. Sportowe ambicje są temu „francuzowi” obce, ale to nie problem. Bardziej drażni to, że układ kierowniczy poza uderzeniami nie przekazuje informacji zwrotnych, a lewarek opornie porusza się między biegami. Na pocieszenie: 1,33-litrowy silnik jest bardzo pobudzony jak na swoją pojemność.

Plusy: Mimo najniższej mocy porządne osiągi, dobre fotele, ilość miejsca przydatna na co dzień.

Minusy: Nieharmonijne zawieszenie na gorszych nawierzchniach, raczej proste materiały.

To jeszcze nie wszystko - pozostały najważniejsze dane, na podstawie których sklasyfikowaliśmy porównywane samochody. Czas na tabele z wynikami pomiarów drogowych, wyposażeniem i danymi producentów!

Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Kia Mazda Peugeot Renault
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,4 s 3,2 s 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s 10,1 s 8,3 s 9,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 11,0 s 16,0 s 13,2 s 15,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 3,4 s (aut.) 5,4 s (ze zmianą biegów) 4,3 s (aut.) 5,2 s (ze zmianą biegów)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 4,4 s (aut.) 7,2 s (ze zmianą biegów) 5,5 s (aut.) 6,3 s (ze zmianą biegów)
Masa rzeczywista/ładowność 1427/453 kg 1483/482 kg 1509/461 kg 1419/470 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc. 62/38 proc. 61/39 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,1/11,2 m 11,6/11,4 m 10,9/10,7 m 11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,8 m 34,9 m 36,1 m 35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,3 m 34,1 m 34,7 m 34,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 57 dB (A) 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 63 dB (A) 64 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A) 67 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 9,4 l/100 km 8,1 l/100 km 8,5 l/100 km 7,3 l/100 km
Zasięg 530 km 630 km 610 km 750 km

Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Kia Xceed Mazda CX-30 Peugeot 3008 Renault Kadja
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1125 1140 1120
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1485 1475 1490 1475
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1010 980 1015 1005
Zakres regulacji fotela (mm) 210 225 210 210
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 725 700 740 755
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1470 1460 1490 1470
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 925 960 980 975
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 385 330 355

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu.

Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar - dane producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta XCEED CX-30 3008 Kadjar
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, kompresor/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1591 1998 1598 1332
Moc maksymalna (KM/obr./min) 204/6000 180/6000 180/5500 159/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 265/1500 224/3000 250/1650 260/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 220 204 219 210
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgłowa, 7-biegowa manualna, 6-biegowa aut., sprzęgło hydrokinetyczne manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 426-1378 430-1406 520-1482 472-1478
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 51 52 55
Marka i model opon testowanego auta Continental ContiSportContact 5 Falken Azenis FK510 SUV Michelin Primacy 3 Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon testowanego auta 235/45 R 18 215/55 R 18 225/55 R 18 225/45 ZR 19
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 159/S 133/S 184/S 150/S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1410/600 1300/600 1500/750 1500/700

Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie XCEED CX-30 3008 Kadjar
Wersja wyjściowa 1.6 T-GDI L 2.0 Skyactiv-X Hikari 1.6 PureTech 180 GT Line 1.3 160 FAP Intens
Airbagi: czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy S/S/S/N S/S/S/S S/S/S/N S/S/S/N
Światła p.mgielne/statyczne LED/aktywne LED S/S/N N/N/S S/S/N S/4000 zł/N
Klimatyzacja aut./aut. światła drogowe S (3-strefowa)/S S (2-strefowa)/S S (2-strefowa)/S S (2-strefowa)/S
Elektr. składane lusterka/lusterko elektrochrom. S/S S/S S/S S/S
System multimedialny/nawigacja S/9500 zł (pakiet I) S/S S/4000 zł S/S
Bluetooth/USB/radio DAB S/S/9500 zł (pakiet I) S/S/S S/S/800 zł S/S/S
Apple CarPlay/Android Auto S/S S/S S/S N/N
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. ster. klapa bagażnika 9500 zł (pakiet I)/N (tylko w XL) S/S 1600/4000 zł S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/4000 zł (pakiet II) N/S S/1650 zł S/N
Czujniki parkowania tył/przód/kamera cofania S/9500 zł (pakiet I)/S S/S/S (360 stopni) S/S/1300 zł S/S/3500 zł (pakiet I)
Automatyczne parkowanie 9500 zł (pakiet I) N 3900 zł (z kamerą 360 stopni) 3500 zł (pakiet I)
Fotele skórzane/elektr. ster./pamięć ustawień 6000 zł (pak. III)/N/N (tylko w XL) 8000 zł za trzy opcje N/4400 zł (pak. II za obie opcje) 5300/700 zł/N
Fotele podgrzewane/wentylowane/masaż 9500 (pak. I)/6000 zł (pak. III)/N S/N/N 4400 (pak. II)/N/4000 zł 1600 zł (pakiet II)/N/N
Podgrzewana kierownica/szyba czołowa 9500 zł (pakiet I za obie opcje) S/N (tylko wycieraczki) N/400 zł N/1600 zł (pakiet II)
Wirtualne zegary/ekran head-up N (tylko w XL)/N S/S S/N S/N
Unikanie kolizji/monitorowanie uwagi kierowcy S/S S/S S/S 3500 zł (pakiet I)/N
Skaner znaków/asystent pasa ruchu 9500 zł (pakiet I)/S S/S S/S S/S
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. 4000 zł (pakiet II za obie opcje) S/S S/N 3500 zł (pakiet I)/N
Lakier metalizowany/alufelgi w test. aucie 2500 zł/S (18-cal.) 2000-3500 zł/S (18-cal.) 2700-3500 zł/S (18-cal.) 2300-2800/1000 zł (19-cal.)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)

Gwarancja/ceny XCEED CX-30 3008 Kadjar
Cena wyjściowa 108 990 zł 131 900 zł 141 400 zł 97 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 38,1 proc. 42,8 proc. 47,1 proc. 38,5 proc.
Gwarancja mechaniczna 7 lat 3 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km co 20 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 122 490 zł 131 900 zł 159 450 zł 108 000 zł

Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt Kia Mazda Peugeot Renault
Przestronność z przodu 40 32 29 30 29
Przestronność z tyłu 30 20 19 21 22
Pojemność bagażnika 25 16 16 18 17
Ładowność 15 11 11 11 11
Widoczność 20 15 16 14 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26 24 25
Ergonomia obsługi 20 16 16 14 12
Jakość wykończenia 20 15 15 16 13
Suma punktów 200 152 148 148 144
Napęd i zawieszenie Maks. pkt Kia Mazda Peugeot Renault
Przyspieszenie 25 21 17 19 17
Elastyczność 25 24 19 22 20
Poziom hałasu 15 11 12 12 11
Skrzynia biegów 15 14 13 15 12
Zachowanie na drodze 30 27 26 27 24
Komfort jazdy 30 24 22 23 21
Układ kierowniczy 15 14 14 13 11
Średnica zawracania 5 4 4 5 4
Skuteczność hamulców 40 30 34 32 33
Suma punktów 200 169 161 168 153
Koszty Maks. pkt Kia Mazda Peugeot Renault
Cena po doposażeniu 50 38 36 30 40
Utrata wartości 15 14 12 10 14
Zużycie paliwa 30 18 21 20 23
Wyposażenie – komfort 40 23 25 23 21
Wyp. – bezpieczeństwo 30 22 24 20 19
Ubezpieczenia 10 7 7 6 8
Gwarancja 15 15 10 8 8
Przeglądy 10 5 7 10 10
Suma punktów 200 142 142 127 143
Wynik końcowy 600 463 451 443 440
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.

Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Największy zawód sprawił z pewnością wynik osiągnięty przez napęd Mazdy. Pierwszy z nowej generacji Skyactiv-X motor dwulitrowy, długo oczekiwany, miał być przełomem w zakresie spalania i emisji spalin.

Foto: Auto Bild
Test spalania: Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar

Tymczasem jest po staremu, jak za czasów cyklu NEDC: spalanie testowe przekroczyło katalogowe o prawie czterdzieści proc. Najoszczędniejsze okazało się mocno wysilone turbo Renault. Kia spaliła najwięcej, ale ma najlepsze osiągi.

Kia XCeed, Mazda CX-30, Peugeot 3008 i Renault Kadjar - podsumowanie

Czy ktoś zatrzyma Kię? Może, ale nie w tym porównaniu! Koreański producent czyni niesamowite postępy i jeżeli sprzedaż odzwierciedli kompetencje XCeeda, to ma on szansę być liderem rynku w swojej niszy. Kia uzyskała bezpieczną przewagę punktową. I odjeżdża rywalom nie tylko podczas próby przyspieszania.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!