Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nowe Volvo XC60 vs nowe Audi Q5 i Mercedes GLC - który SUV będzie lepszym wyborem?

Nowe Volvo XC60 vs nowe Audi Q5 i Mercedes GLC - który SUV będzie lepszym wyborem?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Czy tu brakuje BMW? Tak, ale jeżeli o tym zapomnimy, w stawce pozostanie trójka wyjątkowych aut Audi Q5, nowe Volvo XC60 i Mercedes GLC, z których jedno – Volvo XC60 – w swojej poprzedniej odsłonie było bardzo lubiane przez nabywców. Wszystkie trzy polecamy w ciemno, ale wygrać może tylko jedno...

Nowe Volvo XC60 vs nowe Audi Q5 i Mercedes GLC - który SUV będzie lepszym wyborem?
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Nowe Volvo XC60 vs nowe Audi Q5 i Mercedes GLC - który SUV będzie lepszym wyborem?
  • Kabina nowego Volvo XC60 robi znakomite wrażenie.
  • Volvo ma także niemal takie same wymiary, jak Audi Q5 i Mercedes GLC.
  • Nowe XC60 jest stworzone do spokojnej jazdy i tym samym stanowi stylową przeciwwagę dla Audi Q5 i Mercedesa GLC.

Tak wygląda udana globalizacja w wydaniu Volvo. Ta zasłużona marka z tradycjami przetrwała amerykańskich menedżerów, następnie przejęcie przez Chińczyków, a teraz przechodzi metamorfozę z producenta kojarzonego przede wszystkim z kombi na kreatora modnych SUV-ów. Od 2009 r. sprzedało się aż milion sztuk Volvo XC60. Teraz na rynek wjeżdża nowa generacja, a klientów pewnie bardziej interesuje to, czy fornir Driftwood pasuje do beżowej skóry, niż nasze dywagacje: czy XC60 zagrozi Audi Q5 i Mercedesowi GLC?

Wygląd ewidentnie plasuje Volvo XC60 w klubie szlachetnie urodzonych. Volvo ma także niemal takie same wymiary, jak Audi Q5 i Mercedes GLC. Między pionowym przodem a tyłem zwieńczonym ostro narysowanymi światłami jest tyle stylistycznych smaczków do odkrycia, że podczas wizyty w kafejce spokojnie można szpanować kluczykami leżącymi na stoliku – i niczego nie trzeba nikomu tłumaczyć. Kluczyk jest zaprojektowany ze smakiem, ale ma tak małe przyciski, że czasem trudno w nie trafić.

Pora wsiadać. Tylne drzwi są trochę małe, ale w środku Volvo okazuje się przestronne i ma porównywalną widoczność z jego niemieckimi konkurentami. Bagażnik (maksymalnie 1432 l) mieści o jedną walizkę mniej niż u rywali, ale za to ma całkowicie płaską podłogę, podczas gdy w Audi drażni stopień przy progu załadunku.

Wrażenie praktyczności Volvo XC60 podkreślają dobre fotele i liczne schowki. Denerwuje brak przypisanych stałych przycisków do obsługi najważniejszych funkcji. Kokpit SUV-a nie musi też wyglądać tak zachowawczo-perfekcyjnie, jak antracytowa jaskinia Q5. Wirtualny kokpit Audi Q5 jeszcze wyraźniej wyświetla treści, a obsługa jest łatwiejsza. Czas zajrzeć do Mercedesa GLC!

Deska rozdzielcza jest wysoka, ozdobiona analogowymi zegarami. Nie naciska się tu guzika, tylko przekręca kluczyk i przesuwa dźwigienkę przy kierownicy. Rozlega się wtedy klekot, dźwięk oczekującej taksówki. 2,1-litrowy diesel brzmi do 70 km/h dość szorstko, powyżej tej prędkości i tak przeważa szum wiatru. Siła 500 Nm czyni Mercedesa GLC 250 d potężniejszym od konkurentów, którzy tracą do niego również 14 KM. Także układ kierowniczy sprawia wrażenie bardziej sportowego: ma krótkie przełożenie, wymaga sporej siły do obrotu, a kierowca dostaje czytelne informacje zwrotne. Takie zestrojenie budzi zaufanie.

Volvo XC60 bazuje na większym XC90, a jego układ jezdny lubi spokojną jazdę

Ale Audi Q5 jeszcze lepiej tuszuje swoje wymiary. Z ciężkim dieslowskim silnikiem na przedniej osi zgadzają się opór skrętu i siła, z jaką trzeba go pokonać. Szpanerskie 20-calowe koła z oponami o szerokości 255 mm pozwalają poznać limity Q5. Audi prawie się nie wychyla, na zakrętach opiera na szerokich gumach i pozostawia zapewnianie komfortu pneumatycznemu zawieszeniu. Resztę załatwiają: sztywna jak beton karoseria, wyśmienite fotele i dźwiękoszczelne szyby. Audi w zadziwiający sposób izoluje swoich pasażerów od otaczającego świata. Prawie nie słychać opływu powietrza, rewelacyjnie jest też wyciszony spokojnie pracujący silnik, po którym trudno poznać, że to diesel.

Komfortem Audi Q5 dorównuje limuzynie. Perfekcję burzą tylko detale: dwusprzęgłowa skrzynia nie zawsze zmienia biegi w okamgnieniu, a drzwi i klapka wlewu paliwa produkowanego w Meksyku Q5 bywały lepiej spasowane.

Jak nowe Volvo XC60 może się równać z takim prymusem? To proste: dzięki ogromowi drobiazgowej pracy, która czyni je o wiele lepszym od poprzednika. Diesel jest przyzwoicie wyciszony, od 60 km/h przeważa szum powietrza, które rozbijają duże lusterka boczne. Jedynie podczas ruszania silnik i hydrokinetyczny „automat” wpadają w letarg. Volvo zdecydowanie woli delikatne traktowanie.

Pneumatyczne zawieszenie z jednej strony potrafi niemal uśpić, ale na drobnych nierównościach przekazuje małe uderzenia aż do komfortowych foteli. Szkoda, bowiem Volvo XC60 jest stworzone do spokojnej jazdy i tym samym stanowi stylową przeciwwagę dla Audi Q5 i Mercedesa GLC. Na zakrętach nadwozie Volvo solidnie się przechyla i mocno opiera na zewnętrznym przednim kole. Miękki jak masło układ kierowniczy nie pomaga w „dynamizacji charakteru XC60” i nawet w trybie dynamicznym daje słabą informację zwrotną. ESP wkracza do akcji wcześnie i zapobiegliwie, co można uznać za zaletę, ale aktywowanie systemu ostrzegania przed kolizją przez przydrożne słupki może denerwować.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

AudiMercedesVolvo
Przyspieszenie 0-50 km/h2,8 s2,6 s3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,7 s7,8 s9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,9 s13,0 s15,2 s
Elastyczność 60-100 km/h5,0 s4,3 s5,2 s
Elastyczność 80-120 km/h6,7 s5,7 s6,7 s
Masa rzeczywista/ładowność1956/484 kg1941/559 kg1956/544 kg
Rozdział masy (przód/tył)53/47 proc.55/45 proc.55/45 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,7/11,9 m11,6/11,8 m11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,3 m36,4 m34,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,0 m36,5 m34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)55 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h61 dB (A)63 dB (A)63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h66 dB (A)68 dB (A)67 dB (A)
Spalanie testowe7,2 l/100 km7,4 l/100 km6,5 l/100 km
Zasięg970 km890 km920 km

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - zmierzone wymiary kabin (oceniane):

Q5GLCXC60
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)114511701140
Szerokość wnętrza z przodu(mm)154015101540
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)105010501020
Zakres regulacji fotela(mm)235215240
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)725745755
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)152014901505
Wysokość nad głową z tyłu(mm)980985990
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360380385

*zmierzone przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - dane katalogowe (nieoceniane poza pojemnością bagażników):

Q5GLCXC60
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/łańcuchcommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)196821431969
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/3800204/3800190/4250
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750500/1600400/1750
Prędkość maksymalna (km/h)218222205
Skrzynia biegówautomatyczna, 7-biegowaautomatyczna, 9-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napęd4x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)550-1550550-1600505-1432
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)70/2466/2760/-
Marka i model opon testowanego autaMichelin Latitude Sport 3Michelin Latitude Sport 3Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta255/45 R 20235/55 R 19235/55 R 19
Emisja CO2 (g/km)136129133
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2400/7502500/7502400/750

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

Q5GLCXC60
Wersja2.0 TDI quattro S-tronic250 d 4MaticXC60 D4 AWD Inscription
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSS
Poduszka kolanowa kierowcyNNS
Reflektory ksenonowe/pełne światła LEDS/5780 złN/4883 złN/S
Klimatyzacja automatyczna/skórzana tapicerkaS/8740 złS/10 162 złS/S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/1100 zł (1680 zł – aut. przyciemniane)S/2540 zł (pakiet, aut. przyciemniane)S/S (930 zł – aut. przyciemniane)
Elektrochromatyczne lusterko/elektryczna klapa bagażnikaS/2380 zł2540 (pakiet)/5589 zł (pakiet)S/2260 zł
System multimedialny/ster. radiem na kier./radio DABS/S (kierownica „Plus” – 740 zł)/1630 złS/S/16 654 zł (pakiet)S/S/1470 zł
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarnaS/S/MMI: 7290 zł (MMI Touch: 13 690 zł)S/S/16 654 zł (pakiet, touchpad: +1186 zł)S/S/5200 zł
Szyby dźwiękoszczelne/typ przednich foteli740 zł/sportowe (1610 zł)677 zł/komfortowe (1129 zł)4400 zł/komfortowe
Elektryczne szyby p + t/podgrzewane fotele p/p + tS/1760/3360 złS/1835/3670 złS/1550/2620 zł
Elektrycznie regulowane: fotel kierowcy/kierowcy i pasażera1950/3720 zł (z pamięcią: 6000 zł)4516/7339 zł (z pamięcią ustawień)S/2130 zł (pamięć dodatkowo 1730 zł)
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aktywne zawieszenie1460/5050/9480 zł (pneumatyczne)S/11 856 (pakiet)/10 726 zł (pneumat.)S/7190/10 120 zł (pneumatyczne)
Czujniki parkowania przednie i tylne/kamera cofania3790/2190 zł5815 zł (pakiet, za obie opcje)1810 (tylne bez dopłaty)/2100 zł
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/7000 zł11 856 (pakiet)/5589 zł (pakiet)S/2670 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania)3 940 zł11 856 zł (pakiet)2 530 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych3400/1460 zł11 856 zł (pakiet, za obie opcje)S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyS/5110 złS/5815 zł (pakiet)S/3090 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie4300 zł/20 cali (12 140 zł)4403 zł/19 cali (5645 zł)3700 zł/19 cali (S)

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane):

Q5GLCXC60
Cena podstawowa192 200 zł216 000 zł213 200 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)38,7 proc.41,2 proc.40,5 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat30 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 25 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu280 140 zł*294 894 zł**256 090 zł***

*cena Audi zawiera: tylną kanapę „Plus” za 1710 zł, wirtualny kokpit za 2430 zł, zbiornik paliwa 70 litrów z dodatkowym zbiornikiem 24 l AdBlue za 420 zł; **cena Mercedesa zawiera 66-litrowy bak za 282 zł; ***cena Volvo zawiera wirtualny kokpit za 2000 zł.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.Q5GLCXC60
Przestronność z przodu40373736
Przestronność z tyłu30242526
Pojemność bagażnika25232322
Ładowność15121414
Widoczność20171717
Fotele, pozycja kierowcy30282727
Ergonomia obsługi20171716
Jakość wykończenia20181818
Suma punktów200176178176
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.Q5GLCXC60
Przyspieszenie25192118
Elastyczność25232523
Poziom hałasu15151414
Skrzynia biegów15141513
Zachowanie na drodze30292826
Komfort jazdy30282725
Układ kierowniczy15141513
Średnica zawracania5333
Skuteczność hamulców40373539
Suma punktów200182183174
KosztyMaks. pkt.Q5GLCXC60
Cena po doposażeniu50201823
Utrata wartości15141313
Zużycie paliwa30191921
Wyposażenie – komfort30272727
Wyp. – bezpieczeństwo30262627
Ubezpieczenia10445
Gwarancja151098
Przeglądy20201720
Suma punktów200140133144
Wynik końcowy600498494494
Miejsce w teście 1.2.2.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:

Żródło: Auto Świat

Pod względem uczciwości w podawaniu zużycia paliwa Volvo wypadło najlepiej, ale to nie znaczy, że dobrze. W teście spaliło prawie o jedną trzecią więcej, niż podaje producent. Audi w kwestii uczciwości katalogowych danych o spalaniu wypadło znacznie gorzej, a rekordzistą okazał się Mercedes, który podczas testu drogowego spalił o połowę więcej oleju napędowego niż w europejskich laboratoryjnych testach spalania, z których pochodzą dane fabryczne.

Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - podsumowanie:

Koniec z mówieniem: „ładne, ale”. Kto lubi Volvo, nie będzie musiał godzić się na kompromisy. A przynajmniej nie na istotne kompromisy – XC60 w wielu dziedzinach walczy na równi z uznanymi konkurentami. Szwedzi z sukcesem ciągną swoją rewolucję modelową, ceny nigdy nie były niskie, a nowe auto robi dobre wrażenie.

Jak sądzicie, czy XC60 w nowej odsłonie nadal będzie bestselerem wśród zgrabnych SUV-ów klasy premium? A może jednak klienci wybiorą dopieszczone w każdym calu Audi Q5? Bo ci, którzy lubią wciskać mocno gaz, i tak kupią Mercedesa - auto o zdecydowanie najlepszych osiągach w tym porównaniu. Macie swoje zdanie na ten temat? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków