- Kabina nowego Volvo XC60 robi znakomite wrażenie.
- Volvo ma także niemal takie same wymiary, jak Audi Q5 i Mercedes GLC.
- Nowe XC60 jest stworzone do spokojnej jazdy i tym samym stanowi stylową przeciwwagę dla Audi Q5 i Mercedesa GLC.
Tak wygląda udana globalizacja w wydaniu Volvo. Ta zasłużona marka z tradycjami przetrwała amerykańskich menedżerów, następnie przejęcie przez Chińczyków, a teraz przechodzi metamorfozę z producenta kojarzonego przede wszystkim z kombi na kreatora modnych SUV-ów. Od 2009 r. sprzedało się aż milion sztuk Volvo XC60. Teraz na rynek wjeżdża nowa generacja, a klientów pewnie bardziej interesuje to, czy fornir Driftwood pasuje do beżowej skóry, niż nasze dywagacje: czy XC60 zagrozi Audi Q5 i Mercedesowi GLC?
Wygląd ewidentnie plasuje Volvo XC60 w klubie szlachetnie urodzonych. Volvo ma także niemal takie same wymiary, jak Audi Q5 i Mercedes GLC. Między pionowym przodem a tyłem zwieńczonym ostro narysowanymi światłami jest tyle stylistycznych smaczków do odkrycia, że podczas wizyty w kafejce spokojnie można szpanować kluczykami leżącymi na stoliku – i niczego nie trzeba nikomu tłumaczyć. Kluczyk jest zaprojektowany ze smakiem, ale ma tak małe przyciski, że czasem trudno w nie trafić.
Pora wsiadać. Tylne drzwi są trochę małe, ale w środku Volvo okazuje się przestronne i ma porównywalną widoczność z jego niemieckimi konkurentami. Bagażnik (maksymalnie 1432 l) mieści o jedną walizkę mniej niż u rywali, ale za to ma całkowicie płaską podłogę, podczas gdy w Audi drażni stopień przy progu załadunku.
Wrażenie praktyczności Volvo XC60 podkreślają dobre fotele i liczne schowki. Denerwuje brak przypisanych stałych przycisków do obsługi najważniejszych funkcji. Kokpit SUV-a nie musi też wyglądać tak zachowawczo-perfekcyjnie, jak antracytowa jaskinia Q5. Wirtualny kokpit Audi Q5 jeszcze wyraźniej wyświetla treści, a obsługa jest łatwiejsza. Czas zajrzeć do Mercedesa GLC!
Deska rozdzielcza jest wysoka, ozdobiona analogowymi zegarami. Nie naciska się tu guzika, tylko przekręca kluczyk i przesuwa dźwigienkę przy kierownicy. Rozlega się wtedy klekot, dźwięk oczekującej taksówki. 2,1-litrowy diesel brzmi do 70 km/h dość szorstko, powyżej tej prędkości i tak przeważa szum wiatru. Siła 500 Nm czyni Mercedesa GLC 250 d potężniejszym od konkurentów, którzy tracą do niego również 14 KM. Także układ kierowniczy sprawia wrażenie bardziej sportowego: ma krótkie przełożenie, wymaga sporej siły do obrotu, a kierowca dostaje czytelne informacje zwrotne. Takie zestrojenie budzi zaufanie.
Ale Audi Q5 jeszcze lepiej tuszuje swoje wymiary. Z ciężkim dieslowskim silnikiem na przedniej osi zgadzają się opór skrętu i siła, z jaką trzeba go pokonać. Szpanerskie 20-calowe koła z oponami o szerokości 255 mm pozwalają poznać limity Q5. Audi prawie się nie wychyla, na zakrętach opiera na szerokich gumach i pozostawia zapewnianie komfortu pneumatycznemu zawieszeniu. Resztę załatwiają: sztywna jak beton karoseria, wyśmienite fotele i dźwiękoszczelne szyby. Audi w zadziwiający sposób izoluje swoich pasażerów od otaczającego świata. Prawie nie słychać opływu powietrza, rewelacyjnie jest też wyciszony spokojnie pracujący silnik, po którym trudno poznać, że to diesel.
Komfortem Audi Q5 dorównuje limuzynie. Perfekcję burzą tylko detale: dwusprzęgłowa skrzynia nie zawsze zmienia biegi w okamgnieniu, a drzwi i klapka wlewu paliwa produkowanego w Meksyku Q5 bywały lepiej spasowane.
Jak nowe Volvo XC60 może się równać z takim prymusem? To proste: dzięki ogromowi drobiazgowej pracy, która czyni je o wiele lepszym od poprzednika. Diesel jest przyzwoicie wyciszony, od 60 km/h przeważa szum powietrza, które rozbijają duże lusterka boczne. Jedynie podczas ruszania silnik i hydrokinetyczny „automat” wpadają w letarg. Volvo zdecydowanie woli delikatne traktowanie.
Pneumatyczne zawieszenie z jednej strony potrafi niemal uśpić, ale na drobnych nierównościach przekazuje małe uderzenia aż do komfortowych foteli. Szkoda, bowiem Volvo XC60 jest stworzone do spokojnej jazdy i tym samym stanowi stylową przeciwwagę dla Audi Q5 i Mercedesa GLC. Na zakrętach nadwozie Volvo solidnie się przechyla i mocno opiera na zewnętrznym przednim kole. Miękki jak masło układ kierowniczy nie pomaga w „dynamizacji charakteru XC60” i nawet w trybie dynamicznym daje słabą informację zwrotną. ESP wkracza do akcji wcześnie i zapobiegliwie, co można uznać za zaletę, ale aktywowanie systemu ostrzegania przed kolizją przez przydrożne słupki może denerwować.
Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
Audi | Mercedes | Volvo | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s | 2,6 s | 3,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,7 s | 7,8 s | 9,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,9 s | 13,0 s | 15,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 5,0 s | 4,3 s | 5,2 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 6,7 s | 5,7 s | 6,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1956/484 kg | 1941/559 kg | 1956/544 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. | 55/45 proc. | 55/45 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,7/11,9 m | 11,6/11,8 m | 11,8/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,3 m | 36,4 m | 34,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,0 m | 36,5 m | 34,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 55 dB (A) | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 61 dB (A) | 63 dB (A) | 63 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 66 dB (A) | 68 dB (A) | 67 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,2 l/100 km | 7,4 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Zasięg | 970 km | 890 km | 920 km |
Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - zmierzone wymiary kabin (oceniane):
Q5 | GLC | XC60 | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1145 | 1170 | 1140 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1540 | 1510 | 1540 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1050 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 235 | 215 | 240 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 725 | 745 | 755 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1520 | 1490 | 1505 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 985 | 990 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 360 | 380 | 385 |
*zmierzone przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - dane katalogowe (nieoceniane poza pojemnością bagażników):
Q5 | GLC | XC60 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, biturbo/R4/16 | diesel, biturbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek | common rail/łańcuch | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 | 2143 | 1969 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/3800 | 204/3800 | 190/4250 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/1750 | 500/1600 | 400/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 218 | 222 | 205 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 7-biegowa | automatyczna, 9-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 550-1550 | 550-1600 | 505-1432 |
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) | 70/24 | 66/27 | 60/- |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Latitude Sport 3 | Michelin Latitude Sport 3 | Continental SportContact 5 |
Rozmiar opon testowanego auta | 255/45 R 20 | 235/55 R 19 | 235/55 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 136 | 129 | 133 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2400/750 | 2500/750 | 2400/750 |
Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
Q5 | GLC | XC60 | |
Wersja | 2.0 TDI quattro S-tronic | 250 d 4Matic | XC60 D4 AWD Inscription |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N | S |
Reflektory ksenonowe/pełne światła LED | S/5780 zł | N/4883 zł | N/S |
Klimatyzacja automatyczna/skórzana tapicerka | S/8740 zł | S/10 162 zł | S/S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/1100 zł (1680 zł – aut. przyciemniane) | S/2540 zł (pakiet, aut. przyciemniane) | S/S (930 zł – aut. przyciemniane) |
Elektrochromatyczne lusterko/elektryczna klapa bagażnika | S/2380 zł | 2540 (pakiet)/5589 zł (pakiet) | S/2260 zł |
System multimedialny/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S (kierownica „Plus” – 740 zł)/1630 zł | S/S/16 654 zł (pakiet) | S/S/1470 zł |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/MMI: 7290 zł (MMI Touch: 13 690 zł) | S/S/16 654 zł (pakiet, touchpad: +1186 zł) | S/S/5200 zł |
Szyby dźwiękoszczelne/typ przednich foteli | 740 zł/sportowe (1610 zł) | 677 zł/komfortowe (1129 zł) | 4400 zł/komfortowe |
Elektryczne szyby p + t/podgrzewane fotele p/p + t | S/1760/3360 zł | S/1835/3670 zł | S/1550/2620 zł |
Elektrycznie regulowane: fotel kierowcy/kierowcy i pasażera | 1950/3720 zł (z pamięcią: 6000 zł) | 4516/7339 zł (z pamięcią ustawień) | S/2130 zł (pamięć dodatkowo 1730 zł) |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/aktywne zawieszenie | 1460/5050/9480 zł (pneumatyczne) | S/11 856 (pakiet)/10 726 zł (pneumat.) | S/7190/10 120 zł (pneumatyczne) |
Czujniki parkowania przednie i tylne/kamera cofania | 3790/2190 zł | 5815 zł (pakiet, za obie opcje) | 1810 (tylne bez dopłaty)/2100 zł |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | S/7000 zł | 11 856 (pakiet)/5589 zł (pakiet) | S/2670 zł |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | 3 940 zł | 11 856 zł (pakiet) | 2 530 zł |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | 3400/1460 zł | 11 856 zł (pakiet, za obie opcje) | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/5110 zł | S/5815 zł (pakiet) | S/3090 zł |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 4300 zł/20 cali (12 140 zł) | 4403 zł/19 cali (5645 zł) | 3700 zł/19 cali (S) |
Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane):
Q5 | GLC | XC60 | |
Cena podstawowa | 192 200 zł | 216 000 zł | 213 200 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 38,7 proc. | 41,2 proc. | 40,5 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 30 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 25 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 280 140 zł* | 294 894 zł** | 256 090 zł*** |
*cena Audi zawiera: tylną kanapę „Plus” za 1710 zł, wirtualny kokpit za 2430 zł, zbiornik paliwa 70 litrów z dodatkowym zbiornikiem 24 l AdBlue za 420 zł; **cena Mercedesa zawiera 66-litrowy bak za 282 zł; ***cena Volvo zawiera wirtualny kokpit za 2000 zł.
Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | Q5 | GLC | XC60 |
Przestronność z przodu | 40 | 37 | 37 | 36 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 25 | 26 |
Pojemność bagażnika | 25 | 23 | 23 | 22 |
Ładowność | 15 | 12 | 14 | 14 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 17 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 18 | 18 |
Suma punktów | 200 | 176 | 178 | 176 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Q5 | GLC | XC60 |
Przyspieszenie | 25 | 19 | 21 | 18 |
Elastyczność | 25 | 23 | 25 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 14 | 14 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 15 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 29 | 28 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 28 | 27 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 15 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 35 | 39 |
Suma punktów | 200 | 182 | 183 | 174 |
Koszty | Maks. pkt. | Q5 | GLC | XC60 |
Cena po doposażeniu | 50 | 20 | 18 | 23 |
Utrata wartości | 15 | 14 | 13 | 13 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 19 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 27 | 27 | 27 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 26 | 26 | 27 |
Ubezpieczenia | 10 | 4 | 4 | 5 |
Gwarancja | 15 | 10 | 9 | 8 |
Przeglądy | 20 | 20 | 17 | 20 |
Suma punktów | 200 | 140 | 133 | 144 |
Wynik końcowy | 600 | 498 | 494 | 494 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 2. |
Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:
Pod względem uczciwości w podawaniu zużycia paliwa Volvo wypadło najlepiej, ale to nie znaczy, że dobrze. W teście spaliło prawie o jedną trzecią więcej, niż podaje producent. Audi w kwestii uczciwości katalogowych danych o spalaniu wypadło znacznie gorzej, a rekordzistą okazał się Mercedes, który podczas testu drogowego spalił o połowę więcej oleju napędowego niż w europejskich laboratoryjnych testach spalania, z których pochodzą dane fabryczne.
Audi Q5 2.0 TDI Quattro kontra Mercedes GLC 250 d 4MATIC i Volvo XC60 D4 AWD - podsumowanie:
Koniec z mówieniem: „ładne, ale”. Kto lubi Volvo, nie będzie musiał godzić się na kompromisy. A przynajmniej nie na istotne kompromisy – XC60 w wielu dziedzinach walczy na równi z uznanymi konkurentami. Szwedzi z sukcesem ciągną swoją rewolucję modelową, ceny nigdy nie były niskie, a nowe auto robi dobre wrażenie.
Jak sądzicie, czy XC60 w nowej odsłonie nadal będzie bestselerem wśród zgrabnych SUV-ów klasy premium? A może jednak klienci wybiorą dopieszczone w każdym calu Audi Q5? Bo ci, którzy lubią wciskać mocno gaz, i tak kupią Mercedesa - auto o zdecydowanie najlepszych osiągach w tym porównaniu. Macie swoje zdanie na ten temat? Zapraszamy do komentowania!