Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nowy Ford Fiesta kontra Hyundai i20, Citroen C3 i Opel Corsa 1.0 Ecotec - które miejskie auto jest lepszym wyborem?

Nowy Ford Fiesta kontra Hyundai i20, Citroen C3 i Opel Corsa 1.0 Ecotec - które miejskie auto jest lepszym wyborem?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Cztery maluchy, każdy z turbodoładowanym 3-cylindrowym silnikiem, a wśród nich królowa Europy: Fiesta. Czy nowa generacja Forda Fiesty pokona Hyundaia i20, Citroena C3 i Opla Corsę?

Nowy Ford Fiesta kontra Hyundai i20, Citroen C3 i Opel Corsa 1.0 Ecotec - które miejskie auto jest lepszym wyborem?
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Nowy Ford Fiesta kontra Hyundai i20, Citroen C3 i Opel Corsa 1.0 Ecotec - które miejskie auto jest lepszym wyborem?

Ten rok należy do małych aut. Wybór w segmencie B jest duży i świeży. Po nowych: Kii Rio, Suzuki Swifcie, Seacie Ibizie i Nissanie Micrze do salonów wjeżdża Ford Fiesta – europejski bestseller, który niedawno strącił Volkswagena Golfa z tronu najchętniej kupowanych samochodów na Starym Kontynencie. Szacunek, tym bardziej że mały Ford dokonał tego „w sile wieku” ostatniej generacji!

Jak widać, nie wszyscy klienci w naszej części świata oszaleli na punkcie SUV-ów, a można nawet wysnuć wniosek, że „downsizingują” swoje potrzeby i wybierają mniejsze auto. Kiedy bliżej przyjrzymy się nowej Fieście, zauważymy, że korzysta ona z niektórych rozwiązań poprzednika. To akurat dobrze, bo po co wyważać otwarte drzwi, skoro można dalej stosować sprawdzone konstrukcje? Poprawiono to, za co krytykowaliśmy poprzednika, czyli przede wszystkim wnętrze. Pod palcami czuć lepszą jakość materiałów i wykończenia, a na desce rozdzielczej zapanowały także porządek i nowoczesność: wszystko za sprawą nowego systemu multimedialnego SYNC 3 z dotykowym ekranem, który może mieć przekątną 6,5 lub 8 cali.

Pod maską pracuje znany z poprzednika litrowy trzycylindrowiec z turbodoładowaniem. Konkurenci mają jednostki tego samego formatu. Na papierze i w laboratorium są one oszczędne. Ale jak obchodzą się z paliwem w rzeczywistych warunkach na co dzień? Możemy wam zdradzić, że Fiesta okazała się najoszczędniejsza, co wcale nie znaczy, że spaliła mało ani że spełnia obietnice katalogowe. Rozstaw osi Forda pozostał bez zmian i wynosi 2,49 m.

W Hyundaiu osie są od siebie oddalone o 2,57 m. W związku z tym „koreańczyk” oferuje więcej miejsca w środku niż Fiesta. Pod pewnymi względami tak przestronne modele segmentu B mogłyby nawet zastąpić kompakty. Są też lżejsze, więc bardziej ekonomiczne. I przy 4 metrach długości mierzą mniej więcej tyle, co niegdyś Golfy II i III. Jednak czy Fiesta i spółka rzeczywiście są w stanie udowodnić, że mogą służyć jako pełnowartościowe pierwsze auta w rodzinie? Wystawiamy je do pojedynku. Fiesta stawia dziś czoła Citroënowi C3, Oplowi Corsie i Hyundaiowi i20.

Citroen C3 Puretech 110 - 417 punktów

Auto Bild

Pamiętacie Citroëna 2CV? Być może niektórzy z was mieli nawet okazję nim jeździć. Citroen C3 przypomina trochę kultową „kaczkę”. Francuzi zestroili bowiem swojego malucha zupełnie inaczej niż konkurencja. Maluch z charakterystycznymi odbojnikami na drzwiach resoruje miękko, trochę się buja, ogólnie ma „pluszowe zawieszenie”. Taka charakterystyka początkowo zyskuje naszą sympatię, świadczy o działaniu Francuzów „pod prąd”.

Ale tak mniej więcej od 80 km/h zawieszenie Citroëna traci cały swój urok i ostro łupie na nierównościach. Pod kreską: nie jest to uniwersalne zestrojenie. Pasażerowie siedzą w szerokich miękkich fotelach, my wolimy sztywniejsze podparcie.

Trzycylindrowy silnik Citroena C3 nie chce się kręcić wysoko, 5 biegów musi mu wystarczyć – ma w tym towarzystwie najwyższy moment obrotowy. Układ kierowniczy pracuje miękko, a w szybkich zakrętach Citroen C3 płuży przodem. Jeżeli ktoś tego nie lubi, powinien sobie dać z tym spokój i po prostu jeździć spokojniej.

Tył kabiny jest ciasny, wsiadanie niewygodne, a obsługa dotykowego ekranu przypomina grę w chowanego. Skoncentrowano na nim wszystkie funkcje. Poruszanie się po menu mocno odciąga uwagę od prowadzenia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Citroen C3 to nam się podoba - jeżeli ktoś lubi miękkość, znajdzie jej tu niemało i będzie zachwycony. C3 pozwala się też wyróżnić za rozsądną cenę.

Ciroen C3 to nam się nie podoba - przeciętna jakość wykończenia, mało precyzyjny układ kierowniczy, ciasny tył kabiny, obsługa wszystkiego na ekranie.

Opel Corsa 1.0 Turbo - 426 punktów

Auto Bild

Corsa to jeszcze jest prawdziwy Opel. Zaprojektowany z dbałością o jakość materiałów i w myśl niemieckiego „ordnungu”: w bagażniku schludnie ukryto zestaw naprawczy opony, apteczkę i trójkąt ostrzegawczy. Właśnie takie detale zdradzają sposób w jaki zrobiona jest Corsa. Przy okazji mariażu z PSA i tworzeniu nowych wspólnych modeli trochę o tym zapomniano.

Opel Corsa to bezpiecznie jeżdżący, funkcjonalny mały samochód – po złożeniu oparć otrzymujemy tu największy bagażnik (1120 l). Poza tym cieszą solidnie pracujący mechanizm zmiany biegów i dobrze wyważony układ kierowniczy. Corsie przydałoby się jednak lekkie odświeżenie: nowoczesny silnik 3-cylindrowy brzmi mało przyjemnie, ciągnie gorzej od konkurentów i pali najwięcej (6,2 l/100 km).

Zawieszenie jest z tyłu dość twarde, z kolei przednia oś telepie na nierównościach. Konkurenci też lepiej hamują, Corsa wykazuje fading po rozgrzaniu tarcz – droga 100-0 km/h wydłuża się z 36,4 do 38,1 m. Ceny Corsy w wersji Enjoy są atrakcyjne, ale jeśli doliczy się opcje, które konkurenci mają w standardzie, robi się naprawdę drogo. Plusem jest możliwość dokupienia pojedynczych opcji, jednak – co ciekawe – w Corsie nie kupimy elektrycznie sterowanych szyb z tyłu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Opel Corsa to nam się podoba - dobra jakość, duży bagażnik po złożeniu kanapy, możliwość dokupienia wielu pojedynczych opcji.

Opel Corsa to nam się nie podoba - nisko umieszczony ekran, wysoka cena po doposażeniu, najsłabsze hamulce w porównaniu, najwyższe spalanie.

Hyundai i20 1.0 T-GDI Blue Drive - 436 punktów

Auto Bild

Ależ on ma kanapę! Dorośli naprawdę mogą usiąść z tyłu godnie. Z taką ilością miejsca Hyundaiowi i20 najbliżej do pełnowartościowego samochodu, czyli kompaktu. Do tego mamy: solidne wykończenie, szerokie fotele, dobrą widoczność i nowoczesny silnik z turbodoładowaniem. Z takimi talentami Hyundai i20 ostatecznie opuszcza szufladkę dalekowschodniej tanizny.

Ponadto bezkonkurencyjne 5 lat gwarancji pokazuje, jak bardzo Hyundai wierzy w jakość swojej techniki. Może konkurencja zechciałaby się zainspirować takimi standardami?

Hyundai i20 to samochód, z którym kupujący będzie przez wiele lat żył szczęśliwie. Można się bowiem obyć bez najnowszych systemów asystujących, funkcji automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku czy dłuższych okresów międzyprzeglądowych (co 20 tys. km). Szkoda też, że system multimedialny z dotykowym ekranem (taki jak na zdjęciu poniżej) jest dostępny tylko w topowej wersji wyposażeniowej – na potrzeby punktacji i20 występuje w tańszej odmianie Elegant ze zwykłym radiem, za co traci kilka punktów.

Jednak ktoś, kto wybierze Hyundaia i20, na pewno będzie cieszył się porządnie ciągnącym silnikiem, który nie irytuje swoimi trzema cylindrami.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hyundai i20 to nam się podoba - ergonomiczny kokpit z bardzo łatwą obsługą. i20 jest przestronne, dobrze jeździ i ma do tego 5-letnią gwarancję.

Hyundai i20 to nam się nie podoba - pakietowane wyposażenie, stąd pewne braki w punktowanej wersji. Trochę za sztywne zawieszenie.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - 448 punktów

Auto Bild

Jeżeli auta muszą już mieć 3-cylindrowe silniki, to prosimy takie: litrowy EcoBoost został dobrze wyciszony, nie trzęsie się jak galareta i zapewnia najlepsze osiągi (przyspieszenie 0-100 km/h w 9,6 s). Do tego najmniej pali i musi odwiedzać warsztat tylko co 30 tys. km lub raz na dwa lata.

Ford dopracował Fiestę z każdej strony. Zawieszenie świetnie łączy sportowe i komfortowe cechy. Potrafi lepiej filtrować nierówności niż w poprzedniku, ale jednocześnie nadal pozwala szybko i pewnie brać zakręty. „Kolończyk” pozostaje małą bombą adrenaliny na kołach i spokojnie przyjmie jeszcze więcej mocy (wersja ST już jest gotowa). Sprawia też dużo radości swoim precyzyjnym mechanizmem wybierania biegów i bezpośrednim układem kierowniczym.

W kokpicie nareszcie panuje porządek i system multimedialny ma odpowiedni rozmiar, logikę obsługi i szeroki zakres funkcji. Ze wszystkich aut Fiesta pozwala najbardziej elastycznie dobierać opcje. Najobszerniejszy zestaw systemów asystujących jest dostępny w dwóch pakietach, generalnie przy konfiguracji Fiesty można „wybredzać”: poza topową odmianą Titanium dostępne są też usportowiona ST-Line i luksusowa Vignale. Konkurenci nie oferują takiej różnorodności.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ford Fiesta to nam się podoba - świetnie zestrojone zawieszenie, wygodne fotele, zaawansowane multimedia i systemy asystujące, mocne hamulce.

Ford Fiesta to nam się nie podoba - liczyliśmy na to, że nowa Fiesta będzie z tyłu przestronniejsza od poprzedniczki. Najmniejszy bagażnik w teście.

Wyniki testu

Ford Fiesta 1.0 EcoBoostHyundai i20 1.0 T-GDI Blue DriveOpel Corsa 1.0 TurboCitroen C3 Puretech 110
Pomiary osiągów
Przyspieszenie 0-50 km/h3,0 s3,1 s3,9 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,6 s9,8 s10,8 s10,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h15,2 s16,0 s17,8 s17,5 s
Przyspieszenie 0-160 km/h25,3 s27,9 s29,5 s31,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (4./5. bieg)8,2/10,8 s8,0/10,4 s8,2/10,8 s8,9/12,4 s
Elastyczność 80-120 km/h (5./6. bieg)11,6/15,5 s11,8/14,9 s11,4/15,7 s13,1 s/-
Masa rzeczywista/ładowność1159/511 kg1165/475 kg1191/489 kg1142/458 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.62/38 proc.62/38 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,6/10,6 m11,0/10,9 m10,1/10,8 m11,3/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,2 m37,3 m36,4 m37,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,8 m36,9 m38,1 m37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)60 dB (A)60 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie 100 km/h65 dB (A)68 dB (A)66 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)71 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe5,5 l/100 km6,0 l/100 km6,2 l/100 km5,7 l/100 km
Zasięg760 km830 km720 km780 km
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)9989989991199
Moc maksymalna (KM/obr./min)125/6000120/6000115/5000110/5750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)170/1400172/1500170/1800205/1500
Prędkość maksymalna (km/h)195190195188
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 5-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)269-1093326-1042285-1120300-922
Pojemność zbiornika paliwa (l)42504545
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Michelin Green Energy SaverMichelin Green Energy SaverGoodyear EfficientGrip
Rozmiar opon testowanego auta205/45 R 17195/55 R 16195/55 R 16205/50 R 17
Emisja CO2 (g/km)98112117103
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1000/5801110/4501200/560600/450
Wyposażenie
WersjaTitaniumElegantEnjoyShine
Airbagi czołowe/boczne z przoduS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzneSSSS
Światła do jazdy dziennej LED/przeciwmgielneS/SS/N650/2200 zł*S/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/1100 zł*S/NS/2200 zł*N/S
System multimedialny z dotyk. ekranem/nawigacja1100*/1580 złN/N (tylko w wersji Premium)2500 zł*/NS/3200 zł
Złącza Bluetooth/USBS/SS/S2500 zł*S/S
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne600 zł*S700 zł*S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/800 złS/SS/NS/S
Lusterka, elektr.: sterowane/podgrz./składaneS/S/250 złS/S/N400*/400 zł*/NS/S/N
Centralny zamek z pilotem/kluczyk zbliżeniowyS/2200 złS/NS/NS/1500 zł
Czujniki parkowania z tyłu/kamera cofania450/1150 złS/N1000/1200 złS/800 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat400/2000 zł*S/N500 zł/NS/N
Asystent utrzymania pasa ruchu/czujnik martwego polaS/1500 złN/N2500 zł*/NN/700 zł
System unikania kolizji2000 zł*N2500 zł*N
Skaner znaków drogowych2000 zł*N2500 zł*N
Podgrzewane fotele/regulacja podparcia lędźwi600 zł*/S1000 zł*/N1750 zł*/N600 zł/N
Lakier metalizowany1600 zł1900 zł1800 zł2100 zł
Koła standardowe/testowanego auta16 cali/17 cali (1700 zł)15 cali/16 cali (200 zł)15 cali/16 cali (3000 zł)16 cali/17 cali (2200 zł)
Gwarancja i ceny
Cena podstawowa60 050 zł64 500 zł56 550 zł59 340 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 45 tys. km)39,9 proc.43,2 proc.40,8 proc.39,1 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lataco 20 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rokco 25 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu65 100 zł66 200 zł1)68 000 zł2)61 540 zł

*Pakiet;

1)cena Hyundaia obejmuje także pakiet Blue Drive za 1500 zł;

2)cena Corsy obejmuje także składaną kanapę za 400 zł i komputer pokładowy za 500 zł.

Naszym zdaniem - nowy Ford Fiesta rządzi

Ford znakomicie zna się na małych samochodach – Fiesta zdeklasowała rywali i nawet utalentowany Hyundai tym razem nie miał szans. Opel nie wykazał szczególnych słabości w żadnej kategorii, ale też nie błysnął. Citroën „oberwał” za ciasne wnętrze i rozlazłe prowadzenie.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków