• Wiele podzespołów z Porsche 911 GT3 – w tym silnik, który trzeba było obrócić, żeby zmieścić w Caymanie
  • Potężna moc i specyficzna konstrukcja sprawiają, że brzmienie wysokoobrotowego wolnossącego boksera są jedyne w swoim rodzaju
  • Dopracowane detale aerodynamiczne sprzyjają rewelacyjnym właściwościom jezdnym coupé z umieszczonym centralnie silnikiem
  • Kosztowne opcje, w tym klatka bezpieczeństwa, pozwalają uczynić z Caymana pełnokrwiste auto do wyczynowej jazdy na torze

Czy to już cierpienie, czy jeszcze zabawa? W Porsche 718 Caymanie GT4 RS jest przeraźliwie głośno, a ciśnienie wywierane na bębenki oszałamia. Silnik szumi, ryczy i zawodzi, eksponując siłę. Dźwięk wywołuje drżenie i pulsowanie przenoszące się na kierowcę i uciskające kark. Ludzie, w których ciele płynie zwykła krew, zareagują bólem. Jeśli jednak mają w żyłach, choć odrobinę benzyny, ich organizm powita tę orgię brzmienia z radością, bo bębenki przekażą mózgowi sygnał do czystej rozkoszy. Endorfiny kipią, serotonina i dopamina tryskają i przelewają się. Do gry wkracza testosteron.

Tak, trzeba zacząć od takiego kwiecistego opisu, żeby oddać, choć odrobinę emocji wywołanych przez Porsche 718 Caymana GT4 RS. W końcu mówimy tu o potężnej mocy 500 KM kryjącej się pod osłoną ze stali, aluminium i włókien węglowych. W tym Caymanie tkwi wiele z większego Porsche 911 GT3. Bokser, zawieszenie, hamulce i aerodynamiczne sztuczki łączą się w nim lekkim i zwinną koncepcją 718-tki z umieszczonym centralnie silnikiem, dając w rezultacie niezaprzeczalny cud techniki w świecie jeżdżących maszyn.

Porsche 718 Cayman GT4 RS jedzie jak po szynach

Na precyzję prowadzenia wpływ ma oczywiście także układ jezdny. Wahacze poprzeczne połączone z nadwoziem za pośrednictwem przegubów kulistych przeciwstawiają auto sztywno i zdecydowanie siłom bocznym. Do tego działa aerodynamiczny docisk, a niskoprofilowe, szerokie opony o rozmiarze 325/30 na 21-calowych tylnych felgach stapiają Porsche z asfaltem. Krótko mówiąc: Cayman jedzie jak przyklejony.

Zespół napędowy Porsche 718 Caymana GT4 RS złożony z 4-litrowego, 6-cylindrowego boksera i 7-stopniowej skrzyni dwusprzęgłowej PDK stanowi ukoronowanie całości. Wał korbowy obraca się z prędkością do 9000 obr./min – i to w sposób niezwykle aktywny! Jasne, do 4000 obr./min potrafi też całkiem łagodnie, pod lekkim obciążeniem starannie wybiera biegi, brzmi przy tym z suchą mechaniczną powściągliwością. Jednak wszystko powyżej zakrawa na szaleństwo. Spontanicznie, z niepohamowaną żądzą i – w manualnym trybie zmiany biegów wulgarnie psiocząc w okolicach ogranicznika – naciera z mocą 500 KM na czerwone pole obrotomierza. Automatyczna przekładnia PDK nie zna długiego biegu oszczędzającego – aż do samego końca (Porsche podaje, że przy 312 km/h) dwusprzęgłowa skrzynia energicznie ładuje obroty.

Wróćmy do początku. Spektakl akustyczny w wykonaniu Porsche 718 Caymana GT4 RS jest jedyny w swoim rodzaju. A to dlatego, że układ ssący z pulsującym karbonowym airboxem, systemem klapek modulujących prąd powietrza i 6 zblokowanymi ze sobą dławikami zdaje się oddziaływać bezpośrednio na pień mózgu. Powietrze rzeczywiście dostaje się do Caymana przez boczne wloty, a potem pędzone jest bezpośrednio za głowami kierowcy i pasażera do umieszczonego za kabiną 4,0-litrowego silnika wolnossącego. Bokser połączony jest z karoserią szczególnie twardymi łożyskami, wydmuchuje spaliny poprzez cienkościenny tytanowy układ wydechowy. Poza tym zastosowano tu w istocie silnik Porsche 911, który trzeba było obrócić o 180 st. i wtłoczyć w komorę silnika Caymana.

Wnętrze Porsche 718 Caymana GT4 RS prezentuje się bardziej konwencjonalnie, ale dobrze pasuje do reszty. Sprężyste karbonowe Fotele kubełkowe w standardzie, pakiet Clubsport z klatką bezpieczeństwa w opcji, jeszcze lżejsze i szlachetniejsze komponenty, będące częścią pakietu Weissach za 81 351 zł utwierdzają nas ostatecznie w przekonaniu, żeby już nigdy nie rozstawać się z tym samochodem. Tak, to żółte coupé uzależnia.

Porsche 718 Cayman GT4 RS – naszym zdaniem

Warianty RS to szczytowe osiągnięcie każdego modelu Porsche. Ten egzemplarz stanowi w dziedzinie doznań z jazdy top dla wszystkich aut sportowych. Porsche 718 Cayman GT4 RS jest nie tylko udanym samochodem, lecz ma zadatki na ikonę.

Porsche 718 Cayman GT4 RS – dane techniczne

Silnik benz., B6, umieszczony centralnie
Pojemność skokowa 3996 cm3
Moc 500 KM przy 8400 obr./min
Maks. moment obrotowy 450 Nm przy 6750 obr./min
Napęd/skrzynia biegów na tylne koła/dwusprzęgłowa 7b
Długość/szerokość/wysokość 4456/1822/1226 mm
Masa własna 1415 kg
Przyspieszenie 0–100 km/h 3,4 s
Prędkość maks. 312 km/h
Zużycie paliwa 12,7 l/100 km
Emiska CO2 289 g/km
Cena od 731 000 zł