Logo

Porsche 718 Spyder RS to według mnie najlepszy wóz tego producenta. To dzięki temu, że nie jest jak inne

  • Porsche 718 Spyder RS to model, który łączy klasyczne rozwiązania z nowoczesną technologią
  • Samochód wyposażony jest w czterolitrowy 500-konny silnik z 911 GT3, zapewniający emocjonujące osiągi i akustyczne doznania
  • Proces składania dachu jest skomplikowany, ale pozwala na pełne doświadczenie jazdy
  • Cena zaczyna się od 823 tys. zł. Od takiej samej kwoty zaczyna się model z twardym dachem — Cayman GT4 RS
  • Auto zostało użyczone przez importera, a po teście zwrócone
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Obcując pierwszy raz z Porsche 718 Spyder RS możesz odczuć pewien szok. Nowy samochód, w którym nie ma cyfrowych zegarów, kluczyk trzeba włożyć do stacyjki, a ekran multimediów jest malutki. Do tego jest mnóstwo fizycznych przycisków, ale na kierownicy nie uświadczymy żadnego, a do kubełkowych, głębokich foteli z włókna węglowego wsiada się ciężko.

Później jednak przekręcasz ten kluczyk w stacyjce, widzisz, jak wskazówki budzą się do życia, a do twojego ucha dociera hałas z wprawianych w ruch sześciu cylindrów czterolitrowego silnika ułożonego dokładnie za twoimi plecami. I z tych głębokich foteli już nigdy nie chcesz wysiadać. Ten samochód działa na emocje jak płachta na byka.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie silniki ma Porsche 718 Spyder RS?
Ile kosztuje Porsche 718 Spyder RS?
Jakie osiągi ma Porsche 718 Spyder RS?
Jak działa proces składania dachu w Porsche 718 Spyder RS?

Porsche 718 Spyder RS to połączenie nowoczesnego samochodu z klasycznymi rozwiązaniami. W środku więc wydaje się, że nieco trąci myszką, ale szybko da się tutaj odnaleźć i obsługa każdego elementu samochodu jest bardzo prosta. Zresztą tutaj nie chodzi o to, by bawić się ekranami, a raczej pedałem gazu pod bezchmurnym niebem. Zatem zdejmuje dach... Najpierw jednak muszę wyjść auta, żeby to zrobić.

Jak wciśnięto dach do Porsche 718 Spyder RS?

Dach to chyba najbardziej charakterystyczna część tego auta. Spyder RS jest bowiem domyślnie samochodem, którym należy jeździć bez dachu, ale inżynierowie dali możliwość jego założenia i męczyli się aż dwa lata, żeby go wcisnąć. Dlaczego tak długo? Przeszkodą był tutaj ogromny silnik z 911 GT3, który pozostawił jedynie osiem centymetrów przestrzeni. Ostatecznie się udało, ale nie bez kompromisów.

Tym kompromisem jest właśnie proces jego składania i rozkładania, który trwa ok. 2 min, jeśli już jesteśmy wprawieni. Dla tych, którzy jeszcze nie znają układu tego dachu umieszczony został także kod QR prowadzący do filmu przedstawiającego procedurę rozkładania tego dachu. Składa się on z dwóch części — jedną jest samo okrycie dachu, a drugą część pionowa z szybą. Jej nie trzeba zakładać, co rekomenduje Porsche, by cały czas czuć "experience" z jazdy tym autem.

Jak jeździ Porsche 718 Spyder RS?

To dlatego, że tuż za uszami kierowcy i pasażera mamy kanały dolotu powietrza do wielkiego silnika, a dzięki temu dosłownie czujemy i słyszymy, jak ten motor "oddycha". To uczucie nieco podobne do jazdy bolidem, gdzie dolot także jest umieszczony niedaleko uszu kierowcy. Czegoś takiego nie zaznasz w żadnym innym samochodzie.

Powodem, dla którego to samochód jedyny w swoim rodzaju, jest lekkość, a jednocześnie stabilność. Bardzo trudno jest wytrącić Spydera RS z obranego kierunku jazdy. To model, który wykonuje każdy ruch kierowcy z chirurgiczną precyzją — skręca tam, gdzie chcemy i ani milimetr dalej. Reakcja na gaz i hamulec są po prostu takie, jak oczekujemy i inaczej nawet byśmy nie chcieli. Kluczem jest tu ogromne dopracowanie szczegółów, centralne ustawienie silnika i jedynie 1410 kg masy własnej. Dziś już takich (prawie) nie robią.

Jakie osiągi ma Porsche 718 Spyder RS?

Wyjątkowo diabelskim, a jednocześnie genialnym pomysłem było połączenie tego małego samochodu z 500-konnym potworem. To daje aż 355 KM na tonę i sprint do 100 km na godz. w 3,4 s, a do 200 km na godz. w 10,9 s. Sprintu do 300 km na godz. nie znamy, jednak wiemy, że Spyder RS pojedzie maksymalnie 308 km na godz. Aha, producent nie zaleca jechać z prędkością maksymalną z dachem, bo ten może się odkształcić (wraca do swojego pierwotnego kształtu w kilka godzin), ale nie ma obawy, że odpadnie. Wspomnę tylko, że i spalanie nie jest złe. 14-15 l/100 km w mieście to bardzo dobry wynik jak na taki silnik.

O doznaniach akustycznych już mówiłem, ale zapomniałem wcześniej wspomnieć, że silnik ten kręci się aż do 9000 obr./min, co jeszcze podnosi emocje. Gdy jednostka napędowa wzbija się na coraz wyższe obroty, doznajesz dziwnego odczucia, bo w pewnym momencie dochodzisz do wniosku, że skrzynia powinna już zmienić bieg. To się nie dzieje, silnik drze się coraz bardziej, a automat PDK pozostaje uśpiony. Dopiero gdy wskazówka obrotomierza spotka się z cyfrą 9, dochodzi do zmiany biegu. Błyskawicznej zmiany biegu.

Skrzynia ma tutaj siedem biegów, czemu winna jest konstrukcja samochodu. 718 było projektowane dla takiej skrzyni i "ósemka" znana z 911 po prostu nie wchodzi. To nic, bo PDK zmienia bieg szybciej niż mrugnięcie okiem. Jest bezbłędna i wcale nie brakuje tutaj jeszcze jednego przełożenia. W końcu to samochód niemal wyczynowy.

Czy Porsche 718 Spyder RS można jeździć po drogach?

Jeździć 718 Spyder RS chce się cały czas i nawet zawieszenie nie jest argumentem, by wysiąść, bo choć jest bardzo sztywne, to jeśli nie jesteśmy w trybie sport, nie jest to typowa "decha". Jest na tyle wygodnie, że zwracamy uwagę, że jest twardo, ale nie myślimy o tym bez przerwy — tak jest dopiero w trybie sport. Do tego mamy możliwość doposażenia tego samochodu w opcjonalny podnoszony przód, który zdecydowanie przydaje się podczas poruszania po mieście.

W końcu cały ten ekstremalny charakter samochodu potrafi zmęczyć i wracasz do domu, żeby odpocząć, ale zapewniam, że gdy rano otworzysz oczy, twoją pierwszą myślą będzie to, żeby przejechać się tym autem. Poranna przejażdżka działa lepiej niż kawa.

Ile kosztuje Porsche 718 Spyder RS?

Cena Spydera RS zaczyna się od 823 tys. zł i jest dokładnie taka sama jak za Caymana GT4 RS, mającego stały dach. Oczywiście możliwości konfigurowania tego samochodu są ogromne i dojście do kwoty 1 mln zł wymaga jedynie trochę samozaparcia. Najważniejszymi opcjami jest pakiet Weissach, który zmniejsza masę samochodu, kosztujący 61 tys. 548 zł i kute magnezowe obręcze kół. Ich cena to "jedyne" 76 515 zł. Testowany egzemplarz nie miał tych opcji i wcale ich nie brakowało.

2025 Porsche 718 Spyder RS
2025 Porsche 718 Spyder RSŻródło: Auto Świat

Czy warto kupić Porsche 718 Spyder?

Porsche 718 Spyder RS można traktować jak dinozaura. Niby trochę nie pasuje do reszty nowych samochodów, ale to właśnie dzięki temu jest fascynujący i przyciągający. Pod karoserią dalej mamy technikę najwyższych lotów, która po prostu rozczula kierowcę. Tworzy więź z kierowcą i sprawia, że sami zaczynamy się czuć częścią tego auta. I być może będziesz wyglądał zabawnie, kiedy panicznie zaczniesz biegać wokół auta, by zamykać dach przed nadciągającą ulewą, ale Spyder RS ci to zrekompensuje. Właśnie brak dachu sprawia, że ten samochód jest lepszy niż Cayman GT4 RS i moim zdaniem lepszy niż 911. To wręcz najlepsze oferowane obecnie Porsche.

Część osób w tym momencie może powiedzieć, że to niemożliwe. Ja z kolei doznałem takiego olśnienia już po pozostawieniu 718 Spyder RS i wskoczeniu do 911 GT3. Silnik jest ten sam, ale już nie ma tego ducha w zegarach, dźwięk silnika jest jakby bardziej stonowany, a masa, choć jest niewiele większa, to odczuwa się jej przyrost. Każdy z tych samochodów jest fantastyczny, ale gdybym miał wybierać, bez cienia wątpliwości wziąłbym kluczyki od 718 Spyder RS. Bo tego samochodu nie kocha się za to, jakie jest, ale za to, jakim nie jest.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu