- Lifting czwartej generacji Audi A8 przeprowadzono jesienią 2021 roku.
- Silnik V8 biturbo pracujący pod maską Audi S8 ma moment obrotowy 800 Nm
- Choć karoseria Audi S8 w 58 proc. wykonana jest z aluminium, to auto waży 2,3 tony
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Testując samochody elektryczne, często narzekam, że mają dużą masę i przez to jeżdżą ociężale. Dla przykładu: testowany niedawno VW ID.5 GTX z 299-konnym silnikiem i napędem na obie osie ważył 2275 kg. Dużo? Owszem, ale wcale nie więcej niż prezentowane S8, które postawione na wadze było tylko o 7 kilogramów lżejsze, i to mimo że jego karoseria w 58 proc. wykonana jest z aluminium. Bez wątpienia audi S8 dużo ważyło, ale rozprawiało się ze swoją nadwagą zupełnie inaczej niż wspomniany elektryk.
Było bowiem wyposażone w predykcyjne aktywne zawieszenie pneumatyczne z regulowaną siłą tłumienia, sportowy mechanizm różnicowy i dynamiczny układ czterech kół skrętnych. Elementy te sprawiały, że w 5,2-metrowej limuzynie (Audi S8 w Polsce występuje wyłącznie w wersji z krótszym rozstawem osi) szybko zapominałem o dużej masie auta.
Przeczytaj też:
Audi S8 – nie czuć nadwagi
Pod hasłem "predykcyjne zawieszenie" kryją się elektromechaniczne siłowniki, które mogą indywidualnie obciążać lub odciążać każde koło i aktywnie regulować pozycję podwozia. Efekt: w trybie jazdy Dynamic ten kolos wchodził w zakręty tak, że uzyskiwał tylko niewielkie przechyły nadwozia i niemal nie nurkował podczas hamowania. Jechał jak rasowy kompakt GTI z napędem 4x4, co zresztą udowodnił podczas prób na torze Contidrom.
Z kolei w trybie Comfort+ układ kierowniczy współpracujący z przednią kamerą rozpoznawał nierówności i sterując pracą wspomnianych siłowników, sprawiał, że auto dosłownie połykało dziury. By zwiększyć komfort jazdy na zakrętach, aktywne zawieszenie Audi S8 unosiło stronę nadwozia znajdującą się po zewnętrznej zakrętu i jednocześnie pochylało przeciwną część pojazdu. Żeby ułatwić zajmowanie miejsc w Audi S8, pneumatyczne zawieszenie podnosiło się nawet o 5 cm, a później wracało do właściwej pozycji.
Audi S8 – 0-100 km/h w 3,9 s
Takie bajery robiły wrażenie, ale prawdziwa dawka emocji czekała mnie po wciśnięciu pedału gazu. Umiejące drzemać w czasie spokojnej jazdy czterolitrowe biturbo (włącza się funkcja odłączania cylindrów) gwałtownie budziło się do życia przy akompaniamencie dźwięku pracy ośmiu cylindrów ułożonych widlaście, akustycznie wspomaganych sportowym wydechem. W gotowości stawało wówczas 800 Nm (dostępne od 2050 do 4500 obr./min), a zapas 571 koni mechanicznych sprawiał, że 100 km/h ze startu uzyskałem po 3,9 s. Gdy nie zdjąłem prawej nogi z pedału gazu, drugą setkę na prędkościomierzu zobaczyłem już po kolejnych 9,5 s.
Co ciekawe na torze Contidrom k. Hanoveru w Niemczech 2,3-tonowe S8 pokonało 3,8-kilometrową pętlę w 1:35,98 min – to czas zbliżony do wyniku VW Golfa R (320 KM).
Audi S8 – luksusowo, ale i kosztownie
A wszystkie te emocje przeżywałem w atmosferze luksusu. Mające bowiem prawie trzymetrowy rozstaw osi S8 oferowało, niezależnie od miejsca, które w nim zajmowałem, pełną swobodę ruchów i wszędzie niemal taki sam poziom komfortu.
Jeśli właściciel auta ma zasobny portfel, to osoby siedzące z tyłu mogą mieć do dyspozycji niezależnie sterowane fotele z funkcjami wentylacji i masażu, własne strefy klimatyzacji czy indywidualne ekrany Full HD systemu rozrywki. Lista opcji w S8 jest bardzo długa – w testowym aucie niewykorzystana nawet w połowie zwiększyła jego wartość o niemal 270 000 zł...
Audi S8 – moim zdaniem
Wynik Audi S8 uzyskany na pętli Contidromu potwierdził tylko, że inżynierowie Audi doskonale poradzili sobie z łamaniem praw fizyki. Gdyby nie dopracowane podwozie, sama nadwyżka mocy na torze w tak długim i ciężkim aucie nie wystarczyłaby. Audi S8 po liftingu jest bardziej zaawansowane technicznie, nadal luksusowe i sportowe. Gdybym miał się czegoś czepiać, to efektywności hamulców. Owszem, ich skuteczność poprawia się po rozgrzaniu, ale wynik nie jest godny rasowego sportowca.
Audi S8 – ocena końcowa: 5+
Audi S8 – wyniki testu
| Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,6 s |
| 0-100/0-130 km/h | 3,9/5,9 s |
| 0-160/0-200 km/h | 8,6/13,4 s |
| Czas rozpędzania 60-100 km/h | 1,9 s (aut.) |
| 80-120 km/h | 2,4 s (aut.) |
| Masa rzeczywista/ładowność | 2268/567 kg |
| Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
| Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,5/11,6 m |
| Hamowanie ze 100 km/h zimne | 36,1 m |
| gorące | 35,5 m |
| Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
| przy 100 km/h | 59 dB (A) |
| przy 130 km/h | 64 dB (A) |
| Spalanie testowe (98 okt.) | 13,4 l/100 km |
| Zasięg | 610 km |
Audi S8 – dane producenta
| Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, biturbo/V8/32 |
| Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
| Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
| Pojemność skokowa | 3996 cm3 |
| Moc maksymalna | 571 KM/6000 obr./min |
| Maks. moment obrotowy | 800 Nm/2050 obr./min |
| Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
| 0-100 km/h; prędkość maks. | 3,8 s; 250 km/h |
| Średnie spalanie wg WLTP | 11,6 l/100 km |
| Emisja CO2 | 264 g/km |
| Pojemność bagażnika | 505 l |
| Pojemność zbiornika paliwa | 82 l |
| Marka i model opon test. auta | Pirelli P Zero AO |
| Rozmiar opon | 265/35 R 21 |
Audi S8 – wyposażenie
| Wersja | S8 |
| 6 airbagów/cyfr. refl. LED Matrix | S/10 730 zł |
| Klimatyzacja aut. 2-stref./4-s. | S/7310 zł |
| Syst. multim./nawigacja/head-up | S/S/8200 zł |
| Bang & Olufsen Premium Sound 3D | 7080 zł |
| Adapt. pneumat. zawiesz./oś skrętna | S/S |
| Panoramiczny dach/elektr. otw. bagaż. | 9490/3480 zł |
| Lakier Ultra Metalik/alufelgi 21 cali | 9220/13 200 zł |
Audi S8 – gwarancja/cena
| Cena podst. wersji silnikowej | 630 200 zł |
| Gwarancja mech./perforacyjna | 4 lata lub 120 tys. km/12 lat |
| Przeglądy | co 2 lata lub 30 tys. km |
| Cena testowanego auta | 897 370 zł |