- Przyjemne, świetnie wykończone wnętrze jak w zwykłej klasie A, ale bagażnik (jeszcze) mniejszy
- Z naładowaną baterią jeździ się przyjemnie, gdy prąd się skończy, silnik hałasuje i dużo pali
- Cena znacznie wyższa od kompaktów innych marek, ale tylko nieznacznie wyższa od benzynowej klasy A
Polski oddział Mercedesa tak ustalił cennik klasy A, że hybryda plug-in 250 e kosztuje tylko o 7700 zł więcej niż wersja benzynowa o zbliżonej mocy. Postrzegamy to jako poważne traktowanie ekologicznego wyzwania i sprawdzamy, jak poza tym sprawuje się kompaktowy Mercedes w codziennym użytkowaniu.
Nadwozie Mercedesa A 250 e – bezsprzecznie jakość premium
Wnętrze, przestronniejsze niż w poprzedniej generacji klasy A, pozwala bez problemu przewieźć także z tyłu dorosłych pasażerów. Mniejszy o 45 l niż w spalinowej wersji jest natomiast bagażnik, część przestrzeni zajmuje po prostu akumulator. A ponieważ nawet spalinowa klasa A nie może poszczycić się obszernym kufrem (355 l), to o przewożeniu wakacyjnego bagażu hybrydą lepiej zapomnieć – chyba że podróżujemy w dwie osoby. Wtedy po złożeniu tylnej kanapy zyskujemy całkiem pokaźną, 1125-litrową przestrzeń bagażową. Wysoka jakość wykończenia i oryginalna stylistyka uprzyjemniają czas spędzany w korkach, podobnie jak pogawędka ze sztuczną inteligencją MBUX.
Hybrydowy napęd Mercedesa A 250 e – w mieście jak elektryk
Z „siłą dwóch serc” w Mercedesie jest podobnie jak w innych hybrydach plug-in: trzeba pamiętać, żeby naładować akumulator (i trzeba mieć gdzie to zrobić). Tylko wtedy jazda ma ekonomiczny i ekologiczny sens. Z napełnionymi w niecałe 2 godziny z domowego wallboxa bateriami auto startuje w trybie elektrycznym żwawo i cicho, gwarantując przychylność sąsiadów. Nie udało nam się co prawda przejechać na prądzie obiecanych „ponad 60 km”, ale 50 km auto pokonuje bez trudu, a to w codziennym użytkowaniu powinno starczyć.
Jeśli trzeba użyć silnika spalinowego, robi się mniej przyjemnie – klasa A potrafi na krótkich miejskich trasach spalić nawet 12 l/100 km. Poza tym mały silnik benzynowy głośno pracuje i czar pryska.
Mimo zwiększonej masy hybrydowym Mercedesem jeździ się całkiem zwinnie. Hybryda ma nieco sztywniejsze zawieszenie niż spalinowa klasa A.
Jazda z gwiazdą ma swoją cenę
Pod względem ceny hybryda nie odbiega od wersji spalinowych – benzynowej ani diesla – i chwała Mercedesowi za to. Nie ma jednak co kryć, że już z podstawowym wyposażeniem jest drogo – Mercedes A 250 e kosztuje co najmniej 153 300 zł. A niektóre opcje trzeba po prostu dokupić – np. system ładowania prądem zmiennym z mocą do 7,4 kW (1472 zł) i pasujący do tego kabel (958 zł).
Mercedes A 250 e – naszym zdaniem
Hybrydowa klasa A to świetne auto dla zdyscyplinowanych. Z naładowanym akumulatorem na miejskich dystansach jeździ się dynamicznie, cicho, tanio i bezemisyjnie. Jeśli jednak ktoś nie zamierza korzystać z jazdy elektrycznej lub często wyjeżdża w trasy, powinien pozostać przy wersji spalinowej.
Mercedes A 250 e – plusy i minusy
Plusy: świetne osiągi, niezły zasięg elektryczny, wysoka jakość wykończenia, fajne multimedia.
Minusy: wysoka cena, mały bagażnik, wysokie spalanie i głośna praca silnika spalinowego.
Mercedes A 250 e – dane techniczne
Silniki: typ/cylindry | t.benz. R4 + elektr. |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc systemowa (KM)/mom. obrotowy (Nm) | 218/450 |
Poj. skok. silnika benz. (cm3) | 1332 |
Moc silnika benz. (KM/obr./min) | 160/5500 |
Mom. silnika benz. (Nm/obr./min) | 250/1620 |
Moc silnika elektr. (KM) | 102 |
Mom. silnika elektr. (Nm) | 300 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4549/1796/1446 |
Poj. akumulatora (kWh) | 15,6 |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) | 310-1125/35 |
Masa własna (kg) | 1700 |
Cena testowanego egzemplarza (zł) | 223 037 |
Mercedes A 250 e – osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Prędkość maksymalna | 235 km/h |
Średnie zużycie benzyny | 1,4 l/100 km |
Średnie zużycie prądu | 153 Wh/km |
Emisja CO2 | 32 g/km |
Teoretyczny zasięg | 2500 km |
Średnica zawracania | 11 m |