- Kompaktowe kombi łączące cechy praktycznego auta rodzinnego z rasowym sportowcem
- Moc 320 KM, napęd na 4 koła i dwusprzęgłowa skrzynia sprawiają dużą frajdę z jazdy, także na torze
- Wysoka cena raczej uniemożliwi sportowemu kombi zdobycie nowych wielbicieli
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Pętlę Północną Nürburgringu pokonuje w 7:51 min, od startu do setki przyspiesza w 4,9 s. Znakomite wyniki, które nie należą do samochodu sportowego, lecz do kompaktowego kombi. Konkretnie: do Volkswagena Golfa R Varianta.
Tak jak hatchback Golf VIII R, także sportowe kombi przekonuje dopracowanym układem jezdnym, trybem umożliwiającym drift i wysoką mocą. Idealny pojazd dla rodziców lubiących poszaleć na torze w te weekendy, które ich pociechy spędzają u dziadków.
W ciągu tygodnia zawozi dzieci do szkoły i na zajęcia sportowe, całą rodzinę na zakupy, z których wraca zapakowany po dach, a w sobotę i niedzielę szybko i zwinnie dostarcza radości z pokonywania zakrętów. To wszystko jest możliwe jednym samochodem – właśnie tym – Volkswagenem Golfem R Variantem.
Nie wierzycie? Ależ tak, sprawdziliśmy to dokładnie. Zanim ruszymy z miejsca, kilka słów na temat ceny. A ta może zrujnować niejeden domowy budżet. Prawie 210 000 zł żąda Volkswagen za sportowego Varianta. A to dopiero początek, bo możliwości doposażenia Golfa R są niemałe, np. w szykowne 19-calowe obręcze kół, które kosztują co najmniej 3120 zł. A kto chciałby pojechać – tak długo, jak to jeszcze możliwe – po niemieckiej autostradzie (lub na torze) z prędkością 270 km/h, musi sobie sprawić pakiet R-Performance za 9150 zł, wtedy 19-calowe felgi dostanie w komplecie. Adaptacyjnego zawieszenia (3580 zł) ani systemu nawigacji (od 2500 zł) także nie dostaniemy w wyposażeniu seryjnym, podobnie jak matrycowych świateł ledowych (4030 zł).
Volkswagen Golf R Variant na torze wyścigowym
Koniec narzekania, teraz będzie już tylko wesoło. Włączamy silnik, wybieramy tryb jazdy Special (dostępny w pakiecie R-Performance), przed nami pojawia się logotyp Nürburgringu – tu możemy sobie pozwolić na naprawdę zwariowaną jazdę. Z werwą wpadamy w kolejne zakręty, aż trudno uwierzyć, że jedziemy kombi. O „plecaku” szybko się zapomina, wszystko wydaje się takie sportowe, zwarte i dźwięczne jak w Golfie R hatchbacku.
Moc 320 KM znanego dwulitrowego turbodoładowanego silnika benzynowego Volkswagena Golfa R Varianta odczuwalna jest cały czas, nawet na wysokich obrotach motor żwawo reaguje. Opcjonalne zawieszenie adaptacyjne działa znakomicie także w kombi. Delikatne drifty na skraju jezdni, przednia oś doskonale zachowuje tor jazdy, duże tarcze pozwalają na późne hamowanie, szybka dwusprzęgłowa skrzynia przełącza gwałtownie biegi w górę i w dół. Nieskończona frajda!
Tylko dzieci, gdyby siedziały z tyłu, nie miałyby tyle uciechy. Ale właśnie dlatego mają dziś wolne. Z nimi jeździ się inaczej, wolniej, ale Volkswagen Golf R Variant potrafi także spokojnie. W swoim najłagodniejszym trybie jazdy jego zawieszenie jest komfortowe jak w aucie klasy średniej, a audiobooki słychać znów wyraźnie. Tyle że wtedy przejechanie Pętli Północnej trwa 17:51 min...
Volkswagen Golf R Variant – plusy i minusy
To dobrze, że mimo całego tego nastawienia na elektromobilność Volkswagen nie zapomina o fanach sportowych GTI i R. Jeśli jednak chodzi o cenę, to uważamy ją za przesadzoną i raczej zaporową dla potencjalnych nowych miłośników sportowych Golfów.
Volkswagen Golf R Variant – naszym zdaniem
Golf R Variant z pewnością nie jest najrozsądniejszym wyborem. Ale radość z jazdy zawsze była czymś trochę szalonym. A to kombi dostarcza frajdy zawsze i bez końca. Na torze w trybie driftingu jazda bokiem, świetne czasy okrążeń, to auto pozwala się wyszaleć w bezpieczny sposób. A przy tym umie być też praktycznym kombi, którym rodzina podróżuje komfortowo na urlop i po zakupy.
Volkswagen Golf R Variant – dane
Silnik | t.benz. R4/16 |
Poj. skokowa | 1984 cm3 |
Moc | 320 KM przy 5350 obr./min |
Maks. moment obr. | 420 Nm przy 2100-5350 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/dwusprzęgł. 7b |
Dł./szer./wys. | 4644/1789/1466 mm |
Masa własna | 1630 kg |
Bagażnik | 611-1642 l |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
V maks. | 250 km/h (z pakietem R-Performance 270 km/h) |
Śr. spalanie | 7,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 178 g/km |
Cena | od 209 890 zł |
Wygląda tak samo, jak zwykły Variant? Niezupełnie, wersję R wyróżnia sportowy dolny spoiler z dużymi wlotami powietrza
Cztery chromowane końcówki wydechu to znak rozpoznawczy Golfa R. Niestety, nie brzmią aż tak, jak się prezentują
Dłuższy o 35 cm od hatchbacka, co przekłada się na maksymalną przestrzeń bagażową powiększoną z 1230 do 1642 l
Cyfrowe wyświetlacze, dżojstik zamiast dźwigni skrzyni biegów. Błękitne detale wyróżniają wersję R