- Kompaktowe kombi rosną, a ich ceny robią się coraz bardziej tłuste
- Czy znaczne różnice w pojemnościach silników przełożą się na spalanie i osiągi?
- Wynik tego porównania pokazuje, że nie wystarczy już być po prostu dobrym i wygodnym samochodem, żeby wygrywać takie konkurencyjne zestawienia
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- 1. Ford Focus 1.0 EcoBoost
- 2. Volkswagen Golf 1.5 TSI
- 3. Hyundai i30 1.0 T-GDI
- 4. Renault Megane 1.3 TCe
- Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja
- Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Droga hamowania - porównanie wyników testu (oceniane)
- Podsumowanie
Variant, Grandtour... A może lepiej po prostu: kombi? Czy ktoś jeszcze pamięta takie typy samochodów? Te nazwy w ostatnim czasie stały się trochę zapomniane, coraz rzadziej je słyszymy. Dlaczego tak się dzieje?
Bo w mniejszych klasach modniejsze stały się SUV-y? Bo rodzinne kompaktowe transportery uchodzą za mało prestiżowe i kojarzą się z wozami przedstawicieli handlowych? Być może. Z całą pewnością natomiast możemy stwierdzić, że kompaktowe kombi nie zasłużyły na taki byt w cieniu hatchbacków i SUV-ów.
Dlatego zdmuchujemy kurz z tej ligi!
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoA powodem ku temu jest chociażby debiut nowego Golfa Varianta, jego konkurenci też zasługują na uwagę. W końcu Variant, Grandtour i spółka łączą najlepsze cechy z różnych światów. Są poręczne w obsłudze, wyposażone w zaawansowane systemy asystujące i dobrze lub bardzo dobrze trzymają się drogi. Ponadto przeważnie są to tańsze propozycje niż porównywalne SUV-y.
Przeczytaj też:
- A może używane kompaktowe kombi z dieslami?
- Crossover czy kompakt? Zobacz porównanie 6 par samochodów
W tym porównaniu zmierzą się grzeczni weterani tego segmentu. Na VW Golfa Varianta 1.5 TSI osiągającego moc 130 KM czają się: Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost (125 KM), 140-konne Renault Megane Grandtour oraz Hyundai i30 kombi z silnikiem o mocy 120 KM.
Zanim zagłębimy się w szczegóły techniczne i wyniki pomiarów drogowych, przyjrzyjmy się najpierw efektywności wykorzystania powierzchni, którą prezentowane auta zajmują na drodze. Innymi słowy, chodzi o to, czy w relacji do np. długości nadwozia udało się projektantom wygospodarować odpowiednio przestronną kabinę. I tutaj dobra wiadomość: mimo różnic w wygodzie podróżowania – głównie na tylnych kanapach – żadne z porównywanych aut nie jest uciążliwie ciasne. Ale to wcale nie znaczy, że różnice nie zostały zidentyfikowane.
Oto i one.
Ford Focus jest najdłuższy w stawce – jego nadwozie mierzy 4688 mm przy rozstawie osi 2700 mm. Parametr, który najwięcej mówi o długości przedziału pasażerskiego – czyli indeks miejsca na nogi z tyłu, oznaczany gwiazdką – uzyskujemy, mierząc ilość miejsca na nogi z tyłu po ustawieniu przedniego fotela dla kierowcy przeciętnego wzrostu.
W Fordzie wartość ta wynosi 755 mm, czyli całkiem nieźle jak na kompakt. Kolejny na skali długości nadwozia Golf ma 4663 mm. Przy rozstawie osi 2669 mm indeks miejsca z tyłu na nogi osiąga 765 mm – najwięcej w porównaniu. Renault z długością 4626 mm i rozstawem osi 2712 mm oferuje z tyłu 730 mm miejsca na kolana, gdy z przodu usiądzie średnio wyrośnięty kierowca.
Tyle samo dostaniemy w Hyundaiu, tyle że jest on krótszy (4585 mm), czyli lepiej wykorzystuje miejsce, które auto zajmuje na drodze: jest krótszy od Renault, a w środku równie obszerny i z większym bagażnikiem. Będzie go trochę łatwiej zaparkować.
Jeżeli chodzi o szczegóły decydujące dodatkowo o wygodzie podróżowania, to na przykład z tyłu na bocznych miejscach Megane’a siedzi się nieprzyjemnie blisko łuku dachowego, a przednim fotelom Hyundaia przydałoby się nieco mocniejsze podparcie boczne pleców kierującego na zakrętach.
Gdy mowa o bagażnikach (521-611 l), to – może poza Megane’em – mamy tu do czynienia z gigantami transportu mogącymi swobodnie konkurować ze znacznie większymi kombi klasy średniej. I tu właśnie kompaktowe kombi pokazują atut: ich konstruktorzy walczą o każdy zakamarek, aby maksymalnie powiększyć bagażnik.
1. Ford Focus 1.0 EcoBoost
Popatrzcie tylko na tę linię bocznych okien - chociaż jesteśmy przyzwyczajeni do wyzywającego stylu współczesnych samochodów, to linia nadwozia Focusa wydaje się być odważna i nowoczesna. A najważniejsze, że ten oryginalny styl nie degraduje możliwości przewozowych, o czym zaraz się przekonacie. Brawo!
Ford nadal pozostaje liderem w projektowaniu i produkcji popularnych samochodów z wysoce kompetentnym układem jezdnym. Prowadzenie Focusa dostarcza mnóstwo satysfakcji i poczucia pewności panowania nad autem.
Duży litraż w strefie ładunkowej (608-1653 l) i jeszcze większe rezerwy w kwestii ładowności.
Obszerny kokpit bez udziwnień: czytelne zegary, a przyciski i pokrętła uzupełniają ekran dotykowy. Wirtualny kokpit w opcji.
Te liczby nie pozostawiają złudzeń niektórym konkurentom: w Focusie jest mnóstwo miejsca dla kierowcy oraz pasażerów z przodu i z tyłu. Jedyne "ale" to zbyt niskie siedzisko tylnej kanapy, które niektórym siedzącym będzie słabo podpierać uda.
Plusy:
- żywiołowe prowadzenie
- świetny układ kierowniczy
- kulturalny i lubiący obroty silnik 3-cylindrowy
- dużo miejsca
- promocyjna gwarancja
Minusy:
- znacznie wyższe spalanie niż w danych katalogowych
- spore rozmiary nadwozia
Podsumowanie:
Twórcy Focusa twierdzą, że to najlepszy samochód, wyprodukowany dotąd przez Forda. A my dodajemy: to także najlepszy kompakt w tym porównaniu. Można kupować - w salonach czekają atrakcyjne rabaty. Naprawdę atrakcyjne, a nie cenowe wydmuszki udające okazje.
Ocena: 473/620
2. Volkswagen Golf 1.5 TSI
Golf jaki jest, każdy wie - albo przynajmniej każdy widzi. Z zewnątrz ten model regularnie przechodzi kolejne i kolejne zmiany, które jednak nie są zbyt radykalne i nadal Volkswagen pozostaje "barakowozem" tego porównania. Na szczęście pudełkowate nadwozie owocuje znakomitymi warunkami jazdy w kabinie - Volkswagen nadal się broni w swoim pragmatycznym podejściu do projektowania samochodów.
Golf nadal jeździ znakomicie jeżeli chodzi o stabilność i bezpieczeństwo jazdy. To, co można jeszcze doszlifować, to komfort pokonywania drobnych nierówności, tak akustyczny, jak i ten dotyczący drgań karoserii. Ale są to naprawdę niuanse.
Kufer: 611-1642 l. Kiedyś byłby to nokaut w klasie kompaktowej, dziś najlepsi rywale dogonili Golfa pod względem funkcjonalności. Ale to nadal fantastycznie pakowne kombi.
Kokpit z programowalnymi widokami zegarów. Niewygodna obsługa przez dotykowe ekran i pola – Volkswagenie, opamiętaj się i nie idź tą wyłącznie dotykową drogą.
Pod względem przestronności kabiny Golf nadal pozostaje potęgą, chociaż to nie on ma największy rozstaw osi w porównaniu. Szczególnie doceniamy poprawę przestronności na tylnej kanapie względem hatchbacka.
Plusy:
- pewne zachowanie podczas jazdy
- przestronny tył kabiny
- duże rezerwy bezpieczeństwa
Minusy:
- bardzo wysoka cena zakupu
- skomplikowana koncepcja obsługi
- tylko 2 lata gwarancji
Ocena: 468/620
3. Hyundai i30 1.0 T-GDI
i30 to jeden z niewielu, o ile nie jedyny model Hyundaia, który złagodniał wizualnie po zmianie generacyjnej. Lifting zaostrzył mu delikatnie rysy, jednak wygląd tego kombi świetnie oddaje to, czym jest ten samochód: komfortowym, codziennym, przyjaznym środkiem transportu.
Hyundai nie zapewnia może emocji z jazdy na poziomie Forda, ale to nadal przyjazny kierowcy, bezpiecznie trzymający się drogi samochód.
Bagażnik: 602-1650 l i 488 kg ładowności. Czy komuś jeszcze potrzebne będzie kombi klasy średniej?
Częściowo wirtualne zegary wyglądają średnio efektownie. Ekran centralny reaguje na dotyk, sterowanie klimatyzacją – poniżej. Klarowna, przemyślana obsługa instrumentów.
Hyundai może i nie będzie liderem ilości miejsca na tylnej kanapie, ale jak na rozstaw osi 2650 mm to wystarczająco przestronny samochód.
Plusy:
- dużo miejsca z przodu
- pakowny bagażnik
- dobre fotele
- oszczędny silnik z ciekawą techniką
- długa gwarancja
Minusy:
- zawiła procedura startowa
- niedoszlifowany napęd
- silnik zbyt często buczy
Podsumowanie:
Podoba Ci się Hyundai i30? Możesz go spokojnie kupić. Takie kombi da sobie radę z najbardziej wymagającymi gabarytowo bagażami.
Ocena: 446/620
4. Renault Megane 1.3 TCe
Ten widok nie wymaga komentarza - Megane to zdecydowanie najbardziej pociągające wizualnie kombi tego porównania, szczególnie z tyłu, gdzie dominują ogromne lampy. Światła pozycyjne palą się non stop kiedy tylko auto jest uruchomione - to bardzo dobrze, bo w większości aut lampy dzienne palą się tylko z przodu i w pochmurne dni trudno uznać to za zaletę. Może inni producenci wezmą przykład z Renault.
Miękkie resorowanie Renault może być zaletą, ale nie musi. Dla kierowcy jeżdżącego spokojnie będzie przyjemnie amortyzować, ale bardziej dynamiczny typ będzie musiał się pogodzić z częstym bujaniem nadwozia przy zdecydowanych ruchach kierownicą. Dla pasażerów siedzących z tylu nie zawsze będzie to komfortowe zachowanie auta.
Bagażnik Megane mieści 521-1504 litry. To najmniej w porównaniu, ale nadal dużo. Ładowność to 471 kg.
Kokpit z centralnym ekranem – tu steruje się prawie wszystkim dotykowo i po nabraniu wprawy jest prościej niż np. w Golfie.
Patrzysz na Hyundaia: rozstaw osi 2650 mm, z tyłu 730 mm miejsca na nogi po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca. Patrzysz na Renault: rozstaw osi 2712 mm, z tyłu... 730 mm miejsca na nogi wedle tej samej procedury pomiarowej.
Plusy:
- mocny silnik z dobrymi manierami
- komfortowe zachowanie podczas spokojnej jazdy
Minusy:
- mniej pojemny bagażnik niż u konkurencji
- pojazd nie tak stabilny na drodze jak rywale
Podsumowanie:
Jeżeli "kupujesz oczami" to zapewne Renault będzie właściwym wyborem. I mimo kilku cech, które odbierają nieco wszechstronności (np. niechęć do śmigania po zakrętach), Megane to nadal interesujący samochód z fajnym silnikiem.
Ocena: 446/620
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Ford | VW | Hyundai | Renault |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s | 3,5 s | 3,7 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s | 9,6 s | 11,3 s | 9,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,0 s | 16,1 s | 18,6 s | 15,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) | 8,2 s | 7,9 s | 9,8 s | 8,0 s |
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) | 15,3 s | 18,7 s | 19,1 s | 14,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1371/569 kg | 1351/559 kg | 1362/488 kg | 1386/471 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 57/43 proc. | 58/42 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,1/10,9 m | 11,0/11,2 m | 11,0/11,1 m | 11,5/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,0 m | 34,8 m | 35,0 m | 35,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,6 m | 33,9 m | 33,9 m | 35,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 58 dB (A) | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 65 dB (A) | 66 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 68 dB (A) | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,8 l/100 km | 6,2 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Zasięg | 810 km | 720 km | 790 km | 690 km |
Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Jednostka | Ford Focus | Volkswagen Golf | Hyundai i30 | Renault Megane |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1170 | 1170 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1460 | 1490 | 1470 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 990 | 1020 | 1040 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 230 | 225 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 755 | 765 | 730 | 730 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1440 | 1450 | 1460 | 1435 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 975 | 975 | 980 | 945 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 355 | 360 | 350 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Focus | Golf | i30 | Megane |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 1498 cm3 | 998 cm3 | 1332 cm3 |
Moc maksymalna | 125 KM/6000 obr./min | 130 KM/5000 obr./min | 120 KM/6000 obr./min | 140 KM/5000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 170 Nm/1400 obr./min | 200 Nm/1400 obr./min | 172 Nm/1500 obr./min | 240 Nm/1600 obr./min |
Prędkość maksymalna | 198 km/h | 214 km/h | 196 km/h | 205 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | manualna, 6-biegowa/przedni | manualna, 6-biegowa/przedni | manualna, 6-biegowa/przedni | manualna, 6-biegowa/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika | 608-1653 l | 611-1642 l | 602-1650 l | 521-1504 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l | 45 l | 50 l | 47 l |
Marka i model opon testowanego auta | Continental EcoContact6 | Goodyear Eagle F1 Asymm. 3 | Michelin Primacy 4 | Continental PremiumContact6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 205/60 R 16 | 225/45 R 17 | 225/45 R 17 | 225/40 R 18 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 115 g/km; S | 127 g/km; S | 137 g/km; S | 145 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1000/690 kg | 1400/680 kg | 1000/500 kg | 1700/675 kg |
Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Focus | Golf | i30 | Megane |
Wersja | 1.0 EcoBoost MHEV Titanium | 1.5 TSI Style | 1.0 T-GDI 6iMT Comfort** | 1.3 TCe 140 Intens |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Automat. przełączanie świateł (drogowe/mijania) | 2000 zł (pakiet) | 630 zł | S | S |
Światła przeciwmgielne/LED | S/S (mijania, pełne za 2750 zł) | N/S (pełne – mijania i drogowe) | S/2000 zł (pełne LED) | S/S (pełne – mijania i drogowe) |
Klimatyzacja automatyczna/aut. klapa bagażnika | S (2-strefowa)/6600 zł (pakiet*) | S (3-strefowa)/2090 zł | S (2-strefowa)/N | S (2-strefowa)/N |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/2910 zł (pakiet) | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko/elektr. reg. foteli | S/3300 zł (pakiet*) | S/S (z pamięcią ustawień) | N/N | S/3400 zł (pakiet, z pamięcią) |
System multimedialny/nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/6740 zł (pakiet)/S | S/3700 zł/S | S/S (9,3” – 4900 zł p.)/S |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy/skóra | S/S/3300 zł (pakiet*, eko) | S/1810 zł/N | S/N/N | S/S/S (eko) |
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna | 1750/6600 zł (pakiet*)/S | 2850 zł/S/S | N/N/N | 4900 zł za 2 opcje (p.)/N |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | 1750 zł za trzy opcje | 1830 zł za dwie opcje/N | 1000 zł za dwie opcje/N | 3400 zł za dwie opcje (p.)/N |
Hamulec pokolizyjny/automat parkujący | S/2850 zł (pakiet) | S/2910 zł (pakiet) | N/N | N/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/2000 zł (pakiet) | S/S | S/N | S/2900 zł (pakiet) |
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania | S/S/2850 zł (pakiet) | S/S/1320 zł | S/N/S | S/S/4900 zł (pakiet) |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/2850 zł (pakiet) | S/2910 zł (pakiet) | S/N | S/2000 zł (pakiet) |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/2000 zł (pakiet) | S (aktywny)/6740 zł (pakiet) | S/N | S (aktywny – 2900 zł p.)/S |
Wykr. zmęczenia kierowcy/ruchu z tyłu przy cofaniu | 2000 (pakiet)/2850 zł (pakiet) | S/2910 zł (pakiet) | S/N | S/2000 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2200-3200 zł/S (16 cali) | 2480-4170 zł/S (17 cali) | 2500/2500 zł*** (17 cali) | 2300-3000/2500 zł (18 cali) |
Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Focus | Golf | i30 | Megane |
Cena wyjściowa | 86 100 zł | 108 290 zł | 83 900 zł** | 88 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 46,9 proc. | 45,6 proc. | 46,7 proc. | 48,9 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 2 lata | 5 lat | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 15 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 99 200 zł | 130 620 zł**** | 93 100 zł | 104 600 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *pakiety dostępne tylko łącznie, czyli wybór elektrycznie sterowanego fotela i tapicerki ze skóry eko wymaga zamówienia pakietu X z m.in. wirtualnymi zegarami i elektrycznie sterowaną klapą bagażnika; **w teście drogowym brała udział wersja ze skrzynią 6iMT, której polskie ceny nie są jeszcze znane – cena wyjściowa i punktowana zostały oszacowane przez redakcję; ***akcesoryjne; ****cena VW zawiera także zawieszenie DCC za 4240 zł.
Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Ford | VW | Hyundai | Renault |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 34 | 33 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 21 | 22 | 21 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 24 | 24 | 20 |
Ładowność | 15 | 13 | 13 | 10 | 10 |
Widoczność | 20 | 14 | 15 | 15 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 27 | 26 | 24 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 12 | 14 | 15 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Suma punktów | 200 | 161 | 163 | 159 | 151 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Ford | VW | Hyundai | Renault |
Przyspieszenie | 25 | 14 | 16 | 14 | 16 |
Elastyczność | 25 | 13 | 12 | 10 | 14 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 12 | 11 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 12 | 12 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 | 26 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 25 | 23 | 23 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 12 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 33 | 34 | 34 | 31 |
Suma punktów | 200 | 154 | 155 | 146 | 147 |
Koszty | Maks. pkt. | Ford | VW | Hyundai | Renault |
Cena po doposażeniu | 50 | 40 | 28 | 42 | 38 |
Utrata wartości | 15 | 10 | 11 | 10 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 24 | 24 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 26 | 34 | 18 | 27 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 29 | 30 | 19 | 28 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 6 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 14 | 8 | 14 | 8 |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 | 6 | 9 |
Suma punktów | 220 | 158 | 150 | 141 | 148 |
Wynik końcowy | 620 | 473 | 468 | 446 | 446 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 3. | |
Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
W Fordzie znowu to samo: przyzwoite spalanie, ale daleko odbiegające od danych katalogowych. Skąd bierze się taka rozbieżność? Widocznie litrowy EcoBoost Forda najekonomiczniej pracuje w zakresie niskich i średnich obciążeń – a takim poddawany jest podczas procedury cyklu pomiaru spalania WLTP, symulującej na hamowni wyjątkowo ślamazarną jazdę. Nie mamy na to wpływu. Ale za to możemy sami testować spalanie przy normalnej, a nie żółwiej, dynamice.
Droga hamowania - porównanie wyników testu (oceniane)
Bardzo wyrównane i satysfakcjonujące wyniki próby hamowania, z malutkim minusem dla Renault. Malutkim, bo o 30 centymetrów dłuższa droga hamowania niż w Fordzie i Hyundaiu to niewielka strata, niemniej Megane’a i najlepiej hamującego na zimno Golfa dzieli już pół metra. Po rozgrzaniu hamulców minus dla francuskiego auta powinien urosnąć, bowiem Megane zatrzymuje się o metr dalej od Focusa i o 1,7 m dalej od i30 oraz Golfa, które dzielą najlepszy wynik uzyskany po kolejnych mocnych hamowaniach.
Podsumowanie
Obcowanie z tak wszechstronnymi samochodami to przyjemność. Rodzinne nadwozie kombi z wielką pieczarą na bagaże nie odbiera tym modelom nic z codziennej radości, którą potrafią dać kierowcy. Każde z tych aut jest interesujące, ale jeżeli mamy mówić o satysfakcji z zakupu i o poziomie technicznej oraz ergonomicznej doskonałości, to nasze zdanie już znacie. Teraz Wasza kolej – znając już te samochody lepiej, zastanówcie się, które kombi jest dla Was najlepsze.