• Kompaktowe kombi rosną, a ich ceny robią się coraz bardziej tłuste
  • Czy znaczne różnice w pojemnościach silników przełożą się na spalanie i osiągi?
  • Wynik tego porównania pokazuje, że nie wystarczy już być po prostu dobrym i wygodnym samochodem, żeby wygrywać takie konkurencyjne zestawienia
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Variant, Grandtour... A może lepiej po prostu: kombi? Czy ktoś jeszcze pamięta takie typy samochodów? Te nazwy w ostatnim czasie stały się trochę zapomniane, coraz rzadziej je słyszymy. Dlaczego tak się dzieje?

Bo w mniejszych klasach modniejsze stały się SUV-y? Bo rodzinne kompaktowe transportery uchodzą za mało prestiżowe i kojarzą się z wozami przedstawicieli handlowych? Być może. Z całą pewnością natomiast możemy stwierdzić, że kompaktowe kombi nie zasłużyły na taki byt w cieniu hatchbacków i SUV-ów.

Dlatego zdmuchujemy kurz z tej ligi!

A powodem ku temu jest chociażby debiut nowego Golfa Varianta, jego konkurenci też zasługują na uwagę. W końcu Variant, Grandtour i spółka łączą najlepsze cechy z różnych światów. Są poręczne w obsłudze, wyposażone w zaawansowane systemy asystujące i dobrze lub bardzo dobrze trzymają się drogi. Ponadto przeważnie są to tańsze propozycje niż porównywalne SUV-y.

W tym porównaniu zmierzą się grzeczni weterani tego segmentu. Na VW Golfa Varianta 1.5 TSI osiągającego moc 130 KM czają się: Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost (125 KM), 140-konne Renault Megane Grandtour oraz Hyundai i30 kombi z silnikiem o mocy 120 KM.

Zanim zagłębimy się w szczegóły techniczne i wyniki pomiarów drogowych, przyjrzyjmy się najpierw efektywności wykorzystania powierzchni, którą prezentowane auta zajmują na drodze. Innymi słowy, chodzi o to, czy w relacji do np. długości nadwozia udało się projektantom wygospodarować odpowiednio przestronną kabinę. I tutaj dobra wiadomość: mimo różnic w wygodzie podróżowania – głównie na tylnych kanapach – żadne z porównywanych aut nie jest uciążliwie ciasne. Ale to wcale nie znaczy, że różnice nie zostały zidentyfikowane.

Oto i one.

Ford Focus jest najdłuższy w stawce – jego nadwozie mierzy 4688 mm przy rozstawie osi 2700 mm. Parametr, który najwięcej mówi o długości przedziału pasażerskiego – czyli indeks miejsca na nogi z tyłu, oznaczany gwiazdką – uzyskujemy, mierząc ilość miejsca na nogi z tyłu po ustawieniu przedniego fotela dla kierowcy przeciętnego wzrostu.

Porównanie kombi: Ford Focus, Hyundai i30, Renault Megane i Volkswagen Golf Foto: Auto Bild
Porównanie kombi: Ford Focus, Hyundai i30, Renault Megane i Volkswagen Golf

W Fordzie wartość ta wynosi 755 mm, czyli całkiem nieźle jak na kompakt. Kolejny na skali długości nadwozia Golf ma 4663 mm. Przy rozstawie osi 2669 mm indeks miejsca z tyłu na nogi osiąga 765 mm – najwięcej w porównaniu. Renault z długością 4626 mm i rozstawem osi 2712 mm oferuje z tyłu 730 mm miejsca na kolana, gdy z przodu usiądzie średnio wyrośnięty kierowca.

Tyle samo dostaniemy w Hyundaiu, tyle że jest on krótszy (4585 mm), czyli lepiej wykorzystuje miejsce, które auto zajmuje na drodze: jest krótszy od Renault, a w środku równie obszerny i z większym bagażnikiem. Będzie go trochę łatwiej zaparkować.

Jeżeli chodzi o szczegóły decydujące dodatkowo o wygodzie podróżowania, to na przykład z tyłu na bocznych miejscach Megane’a siedzi się nieprzyjemnie blisko łuku dachowego, a przednim fotelom Hyundaia przydałoby się nieco mocniejsze podparcie boczne pleców kierującego na zakrętach.

Gdy mowa o bagażnikach (521-611 l), to – może poza Megane’em – mamy tu do czynienia z gigantami transportu mogącymi swobodnie konkurować ze znacznie większymi kombi klasy średniej. I tu właśnie kompaktowe kombi pokazują atut: ich konstruktorzy walczą o każdy zakamarek, aby maksymalnie powiększyć bagażnik. .

1. Ford Focus 1.0 EcoBoost

Zwycięzca

Popatrzcie tylko na tę linię bocznych okien - chociaż jesteśmy przyzwyczajeni do wyzywającego stylu współczesnych samochodów, to linia nadwozia Focusa wydaje się być odważna i nowoczesna. A najważniejsze, że ten oryginalny styl nie degraduje możliwości przewozowych, o czym zaraz się przekonacie. Brawo!

Ford nadal pozostaje liderem w projektowaniu i produkcji popularnych samochodów z wysoce kompetentnym układem jezdnym. Prowadzenie Focusa dostarcza mnóstwo satysfakcji i poczucia pewności panowania nad autem.

Duży litraż w strefie ładunkowej (608-1653 l) i jeszcze większe rezerwy w kwestii ładowności.

Obszerny kokpit bez udziwnień: czytelne zegary, a przyciski i pokrętła uzupełniają ekran dotykowy. Wirtualny kokpit w opcji.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Te liczby nie pozostawiają złudzeń niektórym konkurentom: w Focusie jest mnóstwo miejsca dla kierowcy oraz pasażerów z przodu i z tyłu. Jedyne "ale" to zbyt niskie siedzisko tylnej kanapy, które niektórym siedzącym będzie słabo podpierać uda.

Plusy
  • żywiołowe prowadzenie
  • świetny układ kierowniczy
  • kulturalny i lubiący obroty silnik 3-cylindrowy
  • dużo miejsca
  • promocyjna gwarancja
Minusy
  • znacznie wyższe spalanie niż 
    w danych katalogowych
  • spore rozmiary nadwozia
Podsumowanie

Twórcy Focusa twierdzą, że to najlepszy samochód, wyprodukowany dotąd przez Forda. A my dodajemy: to także najlepszy kompakt w tym porównaniu. Można kupować - w salonach czekają atrakcyjne rabaty. Naprawdę atrakcyjne, a nie cenowe wydmuszki udające okazje.

Ocena
473/620

2. Volkswagen Golf 1.5 TSI

Golf jaki jest, każdy wie - albo przynajmniej każdy widzi. Z zewnątrz ten model regularnie przechodzi kolejne i kolejne zmiany, które jednak nie są zbyt radykalne i nadal Volkswagen pozostaje "barakowozem" tego porównania. Na szczęście pudełkowate nadwozie owocuje znakomitymi warunkami jazdy w kabinie - Volkswagen nadal się broni w swoim pragmatycznym podejściu do projektowania samochodów.

Golf nadal jeździ znakomicie jeżeli chodzi o stabilność i bezpieczeństwo jazdy. To, co można jeszcze doszlifować, to komfort pokonywania drobnych nierówności, tak akustyczny, jak i ten dotyczący drgań karoserii. Ale są to naprawdę niuanse.

Kufer: 611-1642 l. Kiedyś byłby to nokaut w klasie kompaktowej, dziś najlepsi rywale dogonili Golfa pod względem funkcjonalności. Ale to nadal fantastycznie pakowne kombi.

Kokpit z programowalnymi widokami zegarów. Niewygodna obsługa przez dotykowe ekran i pola – Volkswagenie, opamiętaj się i nie idź tą wyłącznie dotykową drogą.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Pod względem przestronności kabiny Golf nadal pozostaje potęgą, chociaż to nie on ma największy rozstaw osi w porównaniu. Szczególnie doceniamy poprawę przestronności na tylnej kanapie względem hatchbacka.

Plusy
  • pewne zachowanie podczas jazdy
  • przestronny tył kabiny
  • duże rezerwy bezpieczeństwa
Minusy
  • bardzo wysoka cena zakupu
  • skomplikowana koncepcja obsługi
  • tylko 2 lata gwarancji
Ocena
468/620

3. Hyundai i30 1.0 T-GDI

i30 to jeden z niewielu, o ile nie jedyny model Hyundaia, który złagodniał wizualnie po zmianie generacyjnej. Lifting zaostrzył mu delikatnie rysy, jednak wygląd tego kombi świetnie oddaje to, czym jest ten samochód: komfortowym, codziennym, przyjaznym środkiem transportu.

Hyundai nie zapewnia może emocji z jazdy na poziomie Forda, ale to nadal przyjazny kierowcy, bezpiecznie trzymający się drogi samochód.

Bagażnik: 602-1650 l i 488 kg ładowności. Czy komuś jeszcze potrzebne będzie kombi klasy średniej?

Częściowo wirtualne zegary wyglądają średnio efektownie. Ekran centralny reaguje na dotyk, sterowanie klimatyzacją – poniżej. Klarowna, przemyślana obsługa instrumentów.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Hyundai może i nie będzie liderem ilości miejsca na tylnej kanapie, ale jak na rozstaw osi 2650 mm to wystarczająco przestronny samochód.

Plusy
  • dużo miejsca z przodu
  • pakowny bagażnik
  • dobre fotele
  • oszczędny silnik z ciekawą techniką
  • długa gwarancja
Minusy
  • zawiła procedura startowa
  • niedoszlifowany napęd
  • silnik zbyt często buczy
Podsumowanie

Podoba Ci się Hyundai i30? Możesz go spokojnie kupić. Takie kombi da sobie radę z najbardziej wymagającymi gabarytowo bagażami.

Ocena
446/620

4. Renault Megane 1.3 TCe

Ten widok nie wymaga komentarza - Megane to zdecydowanie najbardziej pociągające wizualnie kombi tego porównania, szczególnie z tyłu, gdzie dominują ogromne lampy. Światła pozycyjne palą się non stop kiedy tylko auto jest uruchomione - to bardzo dobrze, bo w większości aut lampy dzienne palą się tylko z przodu i w pochmurne dni trudno uznać to za zaletę. Może inni producenci wezmą przykład z Renault.

Miękkie resorowanie Renault może być zaletą, ale nie musi. Dla kierowcy jeżdżącego spokojnie będzie przyjemnie amortyzować, ale bardziej dynamiczny typ będzie musiał się pogodzić z częstym bujaniem nadwozia przy zdecydowanych ruchach kierownicą. Dla pasażerów siedzących z tylu nie zawsze będzie to komfortowe zachowanie auta.

Bagażnik Megane mieści 521-1504 litry. To najmniej w porównaniu, ale nadal dużo. Ładowność to 471 kg.

Kokpit z centralnym ekranem – tu steruje się prawie wszystkim dotykowo i po nabraniu wprawy jest prościej niż np. w Golfie.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Patrzysz na Hyundaia: rozstaw osi 2650 mm, z tyłu 730 mm miejsca na nogi po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca. Patrzysz na Renault: rozstaw osi 2712 mm, z tyłu... 730 mm miejsca na nogi wedle tej samej procedury pomiarowej.

Plusy
  • mocny silnik z dobrymi manierami

komfortowe zachowanie podczas spokojnej jazdy

Minusy
  • mniej pojemny bagażnik niż u konkurencji
  • pojazd nie tak stabilny na drodze jak rywale
Podsumowanie

Jeżeli "kupujesz oczami" to zapewne Renault będzie właściwym wyborem. I mimo kilku cech, które odbierają nieco wszechstronności (np. niechęć do śmigania po zakrętach), Megane to nadal interesujący samochód z fajnym silnikiem.

Ocena
446/620

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Ford VW Hyundai Renault
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s 3,5 s 3,7 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,0 s 9,6 s 11,3 s 9,4 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 18,0 s 16,1 s 18,6 s 15,5 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) 8,2 s 7,9 s 9,8 s 8,0 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) 15,3 s 18,7 s 19,1 s 14,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1371/569 kg 1351/559 kg 1362/488 kg 1386/471 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 57/43 proc. 58/42 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,1/10,9 m 11,0/11,2 m 11,0/11,1 m 11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,0 m 34,8 m 35,0 m 35,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,6 m 33,9 m 33,9 m 35,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 57 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 65 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 70 dB (A) 68 dB (A) 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,8 l/100 km 6,2 l/100 km 6,3 l/100 km 6,8 l/100 km
Zasięg 810 km 720 km 790 km 690 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Jednostka Ford Focus Volkswagen Golf Hyundai i30 Renault Megane
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1165 1170 1170 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1460 1490 1470 1480
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 990 1020 1040 1005
Zakres regulacji fotela (mm) 240 230 225 225
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 755 765 730 730
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1450 1460 1435
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 975 975 980 945
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 330 355 360 350

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Focus Golf i30 Megane
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 999 cm3 1498 cm3 998 cm3 1332 cm3
Moc maksymalna 125 KM/6000 obr./min 130 KM/5000 obr./min 120 KM/6000 obr./min 140 KM/5000 obr./min
Maks. moment obrotowy  170 Nm/1400 obr./min 200 Nm/1400 obr./min 172 Nm/1500 obr./min 240 Nm/1600 obr./min
Prędkość maksymalna 198 km/h 214 km/h 196 km/h 205 km/h
Skrzynia biegów/napęd manualna, 6-biegowa/przedni manualna, 6-biegowa/przedni manualna, 6-biegowa/przedni manualna, 6-biegowa/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika 608-1653 l 611-1642 l 602-1650 l 521-1504 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l 45 l 50 l 47 l
Marka i model opon testowanego auta Continental EcoContact6 Goodyear Eagle F1 Asymm. 3 Michelin Primacy 4 Continental PremiumContact6
Rozmiar opon testowanego auta 205/60 R 16 225/45 R 17 225/45 R 17 225/40 R 18
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 115 g/km; S 127 g/km; S 137 g/km; S 145 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1000/690 kg 1400/680 kg 1000/500 kg 1700/675 kg

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Focus Golf i30 Megane
Wersja 1.0 EcoBoost MHEV Titanium 1.5 TSI Style 1.0 T-GDI 6iMT Comfort** 1.3 TCe 140 Intens
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Automat. przełączanie świateł (drogowe/mijania) 2000 zł (pakiet) 630 zł S S
Światła przeciwmgielne/LED S/S (mijania, pełne za 2750 zł) N/S (pełne – mijania i drogowe) S/2000 zł (pełne LED) S/S (pełne – mijania i drogowe)
Klimatyzacja automatyczna/aut. klapa bagażnika S (2-strefowa)/6600 zł (pakiet*) S (3-strefowa)/2090 zł S (2-strefowa)/N S (2-strefowa)/N
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/2910 zł (pakiet) S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko/elektr. reg. foteli S/3300 zł (pakiet*) S/S (z pamięcią ustawień) N/N S/3400 zł (pakiet, z pamięcią)
System multimedialny/nawigacja/radio DAB S/S/S S/6740 zł (pakiet)/S S/3700 zł/S S/S (9,3” – 4900 zł p.)/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Kierownica wielof./kluczyk zbliżeniowy/skóra S/S/3300 zł (pakiet*, eko) S/1810 zł/N S/N/N S/S/S (eko)
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna 1750/6600 zł (pakiet*)/S 2850 zł/S/S N/N/N 4900 zł za 2 opcje (p.)/N
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba 1750 zł za trzy opcje 1830 zł za dwie opcje/N 1000 zł za dwie opcje/N 3400 zł za dwie opcje (p.)/N
Hamulec pokolizyjny/automat parkujący S/2850 zł (pakiet) S/2910 zł (pakiet) N/N N/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2000 zł (pakiet) S/S S/N S/2900 zł (pakiet)
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/2850 zł (pakiet) S/S/1320 zł S/N/S S/S/4900 zł (pakiet)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/2850 zł (pakiet) S/2910 zł (pakiet) S/N S/2000 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/2000 zł (pakiet) S (aktywny)/6740 zł (pakiet) S/N S (aktywny – 2900 zł p.)/S
Wykr. zmęczenia kierowcy/ruchu z tyłu przy cofaniu 2000 (pakiet)/2850 zł (pakiet) S/2910 zł (pakiet) S/N S/2000 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2200-3200 zł/S (16 cali) 2480-4170 zł/S (17 cali) 2500/2500 zł*** (17 cali) 2300-3000/2500 zł (18 cali)

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Focus Golf i30 Megane
Cena wyjściowa 86 100 zł 108 290 zł 83 900 zł** 88 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 46,9 proc. 45,6 proc. 46,7 proc. 48,9 proc.
Gwarancja mechaniczna 5 lat 2 lata 5 lat 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 15 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 99 200 zł 130 620 zł**** 93 100 zł 104 600 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *pakiety dostępne tylko łącznie, czyli wybór elektrycznie sterowanego fotela i tapicerki ze skóry eko wymaga zamówienia pakietu X z m.in. wirtualnymi zegarami i elektrycznie sterowaną klapą bagażnika; **w teście drogowym brała udział wersja ze skrzynią 6iMT, której polskie ceny nie są jeszcze znane – cena wyjściowa i punktowana zostały oszacowane przez redakcję; ***akcesoryjne; ****cena VW zawiera także zawieszenie DCC za 4240 zł.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Ford VW Hyundai Renault
Przestronność z przodu 40 33 34 33 32
Przestronność z tyłu 30 21 22 21 20
Pojemność bagażnika 25 24 24 24 20
Ładowność 15 13 13 10 10
Widoczność 20 14 15 15 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 27 26 24
Ergonomia obsługi 20 14 12 14 15
Jakość wykończenia 20 16 16 16 16
Suma punktów 200 161 163 159 151
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Ford VW Hyundai Renault
Przyspieszenie 25 14 16 14 16
Elastyczność 25 13 12 10 14
Poziom hałasu 15 11 12 11 11
Skrzynia biegów 15 13 12 12 11
Zachowanie na drodze 30 28 27 26 25
Komfort jazdy 30 24 25 23 23
Układ kierowniczy 15 14 13 12 13
Średnica zawracania 5 4 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 33 34 34 31
Suma punktów 200 154 155 146 147
Koszty Maks. pkt. Ford VW Hyundai Renault
Cena po doposażeniu 50 40 28 42 38
Utrata wartości 15 10 11 10 8
Zużycie paliwa 30 22 24 24 22
Wyposażenie – komfort 50 26 34 18 27
Wyp. – bezpieczeństwo 40 29 30 19 28
Ubezpieczenia 10 8 6 8 8
Gwarancja 15 14 8 14 8
Przeglądy 10 9 9 6 9
Su­ma punktów 220 158 150 141 148
Wynik końcowy 620 473 468 446 446
Miejsce w teście  1. 2. 3. 3.

Testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test spalania - Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI Foto: Auto Świat
Test spalania - Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI

W Fordzie znowu to samo: przyzwoite spalanie, ale daleko odbiegające od danych katalogowych. Skąd bierze się taka rozbieżność? Widocznie litrowy EcoBoost Forda najekonomiczniej pracuje w zakresie niskich i średnich obciążeń – a takim poddawany jest podczas procedury cyklu pomiaru spalania WLTP, symulującej na hamowni wyjątkowo ślamazarną jazdę. Nie mamy na to wpływu. Ale za to możemy sami testować spalanie przy normalnej, a nie żółwiej, dynamice.

Droga hamowania - porównanie wyników testu (oceniane)

Wykresy drogi hamowania - Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI Foto: Auto Bild
Wykresy drogi hamowania - Ford Focus 1.0 EcoBoost, Hyundai i30 1.0 T-GDI, Renault Megane 1.3 TCe i Volkswagen Golf 1.5 TSI

Bardzo wyrównane i satysfakcjonujące wyniki próby hamowania, z malutkim minusem dla Renault. Malutkim, bo o 30 centymetrów dłuższa droga hamowania niż w Fordzie i Hyundaiu to niewielka strata, niemniej Megane’a i najlepiej hamującego na zimno Golfa dzieli już pół metra. Po rozgrzaniu hamulców minus dla francuskiego auta powinien urosnąć, bowiem Megane zatrzymuje się o metr dalej od Focusa i o 1,7 m dalej od i30 oraz Golfa, które dzielą najlepszy wynik uzyskany po kolejnych mocnych hamowaniach.

Podsumowanie

Obcowanie z tak wszechstronnymi samochodami to przyjemność. Rodzinne nadwozie kombi z wielką pieczarą na bagaże nie odbiera tym modelom nic z codziennej radości, którą potrafią dać kierowcy. Każde z tych aut jest interesujące, ale jeżeli mamy mówić o satysfakcji z zakupu i o poziomie technicznej oraz ergonomicznej doskonałości, to nasze zdanie już znacie. Teraz Wasza kolej – znając już te samochody lepiej, zastanówcie się, które kombi jest dla Was najlepsze.