Skoda Fabia 1. generacji to jeden z hitów sprzedaży sprzed 10 lat. Model cieszył się ogromnym zainteresowaniem, a do zakupu przekonywały: konserwatywny wygląd, dobre walory użytkowe (oczywiście, jak na segment B), rozsądne koszty eksploatacji oraz atrakcyjna cena. Najlepiej sprzedawały się Fabie z niedużymi benzyniakami 1.2 R3 i 1.4 R4. I choć obie wersje silnikowe pojawiły się w różnym czasie (najpierw 1.4, później 1.2), dziś różnica w cenie jest prawie niezauważalna. Pozostaje więc kwestia wyboru. Dobrego wyboru!

Nie będzie on łatwy, gdyż oprócz długiego stażu rynkowego (najstarsze Fabie mają już ponad 15 lat) i wyeksploatowania wielu aut dochodzą awarie typowe dla obu benzyniaków. Silniki 1.4 dzielą się na konstrukcje czeską (poj. 1397 ccm, moc: 60 i 68 KM) oraz niemiecką (1390 ccm, moc: 75 i 101 KM). Obie mają mocne i słabe strony, ale zarówno pod względem osiągów, jak i solidności wyżej oceniamy jednostkę VW.

Owszem, wpadki z zamarzającą odmą (jej konstrukcja została zmodyfikowana wiosną 2002 r.), „braniem” oleju czy przeciętną trwałością kasatorów luzu zaworowego chluby nie przynoszą, ale czeski silnik także do idealnych nie należy, m.in.: podatność na wycieki oraz przepalenie uszczelki pod głowicą, niska trwałość łańcuchowego napędu rozrządu oraz hydrauliki zaworów. Poza tym osiągi czeskiej jednostki są mizerne. Słabsza wersja (60 KM) do „setki” przyspiesza w blisko 17 s, a mocniejsza (68 KM) – w ok. 15,5 s. Do tego konstrukcja czeskiego motoru wywodzi się ze stosowanego w modelu Favorit silnika 1.3 – ma 8-zaworową głowicę i jeden wałek rozrządu umieszczony w kadłubie (OHV).

Jednostka VW jest nowocześniejsza (16V, DOHC), żwawsza i nieco oszczędniejsza (średnie spalanie 75-konnej wersji wynosi ok. 7,5 l/100 km). Dlatego w latach 2002 i 2003 czeski silnik zastąpiono małolitrażowym motorem VW 1.2 HTP. Ta 3-cylindrowa jednostka miała być przede wszystkim oszczędna. I rzeczywiście, gdy ktoś wolno jeździ i delikatnie obchodzi się z pedałem gazu, Fabia 1.2 HTP nie pali dużo (średnio ok. 6,5 l/100 km), ale podczas normalnej jazdy mały silnik wcale już nie jest taki oszczędny. A niestety, pedał gazu często trzeba wciskać głębiej, gdyż 54-konna wersja (6V) do „setki” przyspiesza w 18,4 s, a 64-konna (12V) – w ok. 16 s.

Jeśli chodzi o trwałość, to również nie mamy dobrych wiadomości. Silnik 1.2 HTP z początku produkcji zmaga się z awariami cewek, łańcuchowego napędu rozrządu i wypalonych gniazd zaworowych. W wersjach po zmianach niektóre problemy wyeliminowano, ale nadal motor 1.2 R3 nie może być uznawany za solidny i bezawaryjny.

Co więcej, w razie poważnych problemów z układem korbowo-tłokowym (np. z panewką oporową) producent nie przewidział naprawy głównej silnika (tak jak w przypadku motoru 1.4 TDI). Najrozsądniejszym wyborem w kilkunastoletniej Fabii okazuje się więc silnik 1.4 16V.

Skoda Fabia - na te podzespoły trzeba uważać

Zdarzają się auta z oznakami korozji (wrażliwe miejsce to np. tylna klapa). Przeciętna jakość wykończenia wnętrza – często kierownica i tapicerka mają przetarcia. Spotykane są problemy z działaniem elektroniki pokładowej (np. podświetlenie zegarów), niedomaga elektronika silnika, a także układ zapłonowy.

Benzyniak 1.2 R3 HTP zmaga się z problemem uszkodzenia głowic i szybko rozciągającego się łańcucha rozrządu, w czeskim motorze 1.4 8V występują wycieki oleju, dość często przepala się uszczelka pod głowicą, niską trwałość ma łańcuch rozrządu, a w 1.4 16V zamarzały odmy, często są też zużyte kasatory luzu zaworowego, zdarza się, że silnik spala dużo oleju. Niska trwałość zawieszenia.

Skoda Fabia - dane techniczne

Silnik 1.2 Silnik 1.4
Silnik – typ/cyl./zawory benz./R3/12 benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1198 1390
Moc maks. (KM/obr./min) 64/5400 75/5000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 112/3000 126/3800
Skrzynia biegów man. 5 man. 5 (aut. 4)
Poj. zbiornika paliwa (l) 45 45
Masa wł./ładowność (kg) od 1135/440 od 1135/440
Rozstaw osi (mm) 2462 2462
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 3960/1646/1451 3960/1646/1451
Przysp. 0-100 km/h (s) 15,9 13,8 (17,0)
Prędkość maks. (km/h) 160 167 (166)
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,6/5,1/5,9 8,6/5,2/6,4

Skoda Fabia czynności serwisowe

Olej silnikowy co 15 tys. km*
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący kontrola
Świece zapłonowe co 60 tys. km
Olej w skrzyni biegów kontrola**
Napęd rozrządu co 90 tys. km***

*lub raz w roku; **dotyczy manualnej skrzyni biegów, w automatycznej zalecana co 60 tys. km; ***w benzyniaku 1.4 8V/60 i 68 KM – łańcuch rozrządu

Skoda Fabia - ceny części

Filtr powietrza od 42 zł
Filtr oleju od 17 zł
Klocki hamul. (przód) od 98 zł
Tarcze hamul. (przód) od 228 zł
Sprzęgło** od 384 zł
Rozrząd (kpl.)*** od 424 zł
Amortyzatory (przód) od 338 zł
Reflektor od 227 zł

*ceny zamienników do Fabii 1.4 16V/75 KM dostępnych poza ASO; **komplet: tarcza, docisk i łożysko; ***pompa cieczy chłodzącej kosztuje min. 130 zł

Skoda Fabia - nasza opinia

Polecam silnik 1.4 16V. Owszem, nie jest idealny, ale na tle 1.2 HTP i czeskiego 1.4 wypada korzystniej. Pamiętajcie też, że opisywana Fabia ma już swoje lata – usterki będą się więc zdarzać. Na szczęście wiele z nich można usunąć tanim kosztem.