• Lista dużych vanów jest znacznie krótsza niż np. aut kompaktowych, ale praktycznie wszystkie konstrukcje są dobrze dopracowane
  • Fotele oraz kanapy często można schować w podłodze lub wymontować – zwróćcie na to uwagę
  • Duży van jest bardziej kosztowny w obsłudze i nieco więcej pali niż klasyczne auta osobowe, ale rekompensuje to znacznie wyższą funkcjonalnością

W wielu sytuacjach marzymy o dużym vanie – naprawdę wygodnie może nim podróżować 6 osób, a jeśli postawimy na większe pojazdy o dostawczym „rodowodzie”, to nawet 9. Często też 6 osób zabierze swój (spory) bagaż, a gdy jedziemy np. we dwójkę lub z dziećmi, do środka wejdą rowery czy naprawdę kompletny sprzęt biwakowy. Producenci zadbali o funkcjonalność wnętrz, często spotkacie obracane, przesuwane fotele, wielostrefową klimatyzację.

Które auto wybrać? Nie jest to oczywiste, bo praktycznie każdy producent ma swoje zalety. Japończycy zachęcają niezawodnością (silników V6 nie trzeba się bać, w trasie może im wystarczyć 11-13 l/100 km), ale to białe kruki, często w niepewnym stanie. Pozostają europejskie konstrukcje i nieśmiertelny Chrysler. Oczywiście, jeśli ktoś na wakacje lata samolotem, weekendy spędza w mieście, a jeździ głównie do centrum handlowego, z takiego pojazdu nie będzie zadowolony.

Wydatki są, ale czy tak duże?

Duże vany nie są najtańsze – ani w zakupie, ani jeśli weźmiemy pod uwagę paliwo i serwis. Często to bogato wyposażone pojazdy, w których ma się co psuć. Stosunkowo duże silniki i spora masa sprawiają, że spalanie rzadko kiedy spada poniżej 10 l/100 km – również w dieslach (chyba że jedziemy spokojnie i niezbyt szybko w trasie). Jednak porównując koszty zakupu w salonie i początkową utratę wartości, dla wielu auto może być okazją.

Dane techniczne polecanych, dużych vanów:

Chrysler Voyager Citroen C8 Ford Galaxy Honda Odyssey Kia Carnival
Polecany silnik 2.8 CRD 2.0 HDi 2.0 TDCi 3.5 2.9 CRDi
Typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 benz. V6/24 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 2776 1997 1997 3471 2902
Moc maks. (KM/obr./min) 150/3800 138/4000 140/4000 244/5750 185/3800
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 360/od 1800 320/2000 320/od 1750 240/5000 343/od 1750
Prędkość maksymalna (km/h) 182 190 193 bd. 197
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12 11,4 10,5 bd. 12,9
Średnie spalanie (l/100 km) 8,4 7,1 6,5 bd. 7,8

Dane techniczne polecanych, dużych vanów (cd.):

Mercedes Viano Renault Espace Toyota Sienna VW Sharan VW Multivan
Polecany silnik 2.1 CDI 2.0 T 3.5 1.8 T 1.9 TDI
Typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.benz. R4/16 benz. V6/24 t.benz. R4/20 t.diesel R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 2148 1998 3456 1781 1896
Moc maks. (KM/obr./min) 150/3800 170/5000 270/6200 150/5800 102/bd.
Mak­s. mo­m. ob­r. (Nm/obr./min) 330/od 1800 270/3250 332/4700 220/od 1800 250/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 180 205 bd. 199 157
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,9 9,7 bd. 10,9 18,9
Średnie spalanie (l/100 km) 8,1 9,6 bd. 9,4 7,9

Duże vany - naszym zdaniem

Naprawdę dziwne, że duże vany aż tak bardzo straciły popularność na rzecz mniej praktycznych SUV-ów. Wśród prezentowanych pojazdów można znaleźć nadwozia obszerne lub… jeszcze większe, często bogato wyposażone. Zachowanie na drodze, jeśli ktoś nie ma sportowej żyłki, jest co najmniej poprawne. Oczywiście, auta są droższe od popularnych kompaktów, nie ma co też liczyć na tanią eksploatację. Jednak nie są to przesadnie wysokie koszty.