Aby to potwierdzić, w jednym z największych portali ogłoszeniowych sprawdziliśmy, które auta są najczęściej wyszukiwane w tym roku. Na tej podstawie stworzyliśmy nasz ranking. Czy właśnie te modele są dobrym wyborem? Jeśli tak, to które wersje warto kupić?
Polacy najczęściej poszukują niemieckich samochodów i najchętniej je kupują – to niezaprzeczalny fakt! Szczególnie dotyczy to aut takich marek, jak: Audi, BMW, Opel i Volkswagen. Dużym wzięciem cieszą się też popularne modele Forda i Skody. Jaki jest powód? Dlaczego tak chętnie patrzymy w stronę Audi A4, BMW serii 3, Opla Astry czy VW Passata?
Duży popyt, duże ryzyko – do zakupu chodliwych aut trzeba podejść ostrożnie i z rozwagą.
Powodów jest kilka. Jednym z najczęściej przytaczanych przez potencjalnych nabywców są rozsądne koszty eksploatacji. Nie ma problemu z dostępem do tanich zamienników, a powszechnie znana technika wyraźnie obniża koszty napraw i serwisu. Samochody te są także postrzegane jako solidne i prestiżowe. Mimo że często to trochę naciągany prestiż, nadal w odbiorze wielu osób jazda Audi, BMW czy nawet VW klasy średniej to coś ponad przeciętną w klasie.
Jeśli natomiast chodzi o trwałość i niezawodność, to generalnie nie jest źle, jednak w ostatnich latach trochę się pogorszyło – poważne wpadki zaliczyły niektóre modele i wersje silnikowe (dotyczy np. aut Grupy Volkswagena czy też BMW).
Są zalety, ale nie brak też wad
Ryzyko związane z zakupem felernej wersji to jedno, ale jeszcze większą ostrożność należy zachować podczas poszukiwań i zakupu. W ogłoszeniach o sprzedaży niemal każde auto to „perełka”, „igła na super wypasie” z „navi” i „ksenonem”. Brakuje już tylko: „...a Niemiec płakał, jak sprzedawał”. To kolorowa teoria, rzeczywistość bywa zupełnie inna. Kondycja znakomitej większości takich aut jest po prostu zła, a nieuczciwi handlarze sprytnie wykorzystują to, że na chodliwe modele Audi, BMW, Forda, Opla, Skody czy VW zawsze znajdzie się chętny. Na rynku dominują więc egzemplarze po poważnych kolizjach, naprawione jak najtańszym kosztem, odpicowane, w których problemy mechaniczne są często perfekcyjnie zamaskowane.
Fałszowanie liczników to norma?
Do tego w wielu autach cofnięto licznik – jeśli nie otrzymacie wiarygodnej historii serwisowej (np. popartej fakturami, rachunkami bądź pełną dokumentacją z ASO), do samochodu podchodźcie z dystansem i widniejący przebieg traktujcie jako stan licznika, a nie liczbę przejechanych kilometrów. Generalnie kierujcie się zasadą: kontrola plus zaufanie. Owszem, jeśli znajdziecie zadbane auto, z pewnego źródła i z rozsądnym przebiegiem (nie będzie tanie!), to zyskacie szansę na świetny zakup, ale czasami lepiej poszukać modelu marki, która nie należy do szczególnie pożądanych na rynku – łatwiej traficie na zadbany egzemplarz w dobrym stanie, który będzie miał też korzystniejszą relację ceny do wieku.
W galerii prezentujemy Top10 najchętniej kupowanych i najczęściej poszukiwanych aut na rynku wtórnym.
Numer jeden zestawienia! Audi A4 2. generacji to obecnie najchętniej wyszukiwane i kupowane auto na rynku wtórnym. W czym tkwi sukces? Przede wszystkim „A-czwórka” udanie łączy prestiż i dobrą jakość wykończenia z rozsądnymi kosztami eksploatacji. Auto dzieli technikę z innymi modelami Grupy VW, naprawy więc są niedrogie, a dostęp do taniego serwisu – niemal wzorowy. Korzystnie wypada także cena zakupu. Zarówno wersja z lat 2000-04 (kod B6), jak i poliftingowa odmiana B7 (2004-08) nie są już tak drogie, jak jeszcze kilka lat temu – ceny zaczynają się od ok. 15 tys. zł (szeroki wybór jest w przedziale 20-35 tys. zł). Zakup A4 na rynku wtórnym to także spełnienie marzeń wielu Polaków, których nie stać na wydanie 150-200 tys. zł w salonie. Poza tym kuszą: szeroka paleta silników, dobre wyposażenie, różne rodzaje napędu i skrzyń biegów.
Mimo tak wielu zalet do zakupu podchodźcie bardzo ostrożnie. Na rynku dominują powypadkowe i wyeksploatowane auta – ryzyko wpadki jest duże! Do tego dochodzą wrodzone problemy, związane z trwałością zawieszenia (choć jest znacznie trwalsze niż w poprzedniku), modułem komfortu, a także niektórymi silnikami. Z benzyniaków polecamy motory: 1.6/102 KM (dobry do spokojnej jazdy i do założenia LPG), 1.8T (dla oczekujących kompromisu między osiągami a spalaniem) oraz 3.2 V6 (dla stawiających na pierwszym miejscu dynamikę, a na drugim – oszczędność). Natomiast z turbodiesli radzimy postawić na 1.9 TDI (niskie spalanie, tanie naprawy) lub motor 3.0 TDI, ale tylko wtedy, gdy jego przebieg nie przekracza 250 tys. km, bo później ryzyko bardzo drogich napraw rośnie! Silnik 2.0 TDI z PD to wersja podwyższonego ryzyka (dużo poważnych problemów). Jeśli jakiś egzemplarz szczególnie was zainteresuje warto dokładnie sprawdzić kod silnika i doczytać co może mu dolegać.
Bagażnik sedana oferuje 445 l, w kombi możecie liczyć na 422-1184 l. Na plus zapiszemy funkcjonalność, bardzo praktycznym rozwiązaniem jest w kombi siatka rozpinana za pierwszym rzędem siedzeń - znacząco ułatwia wykorzystanie pełnej pojemności bagażnika bez ryzyka przygniecenia pasażerów.
Polecamy wersje: 1.6, 1.8T i 1.9 TDI
Audi A4 II - to nam się podoba: rozsądne koszty eksploatacji, bogate wyposażenie wielu aut, dobra jakość wykończenia.
Audi A4 II - to nam się nie podoba: dużo aut w kiepskim stanie, ryzykowne niektóre silniki (np. 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami).
Jeszcze kilka lat temu w ogłoszeniach brylował Passat typoszeregu B5 (1996-2005). Obecnie największym zainteresowaniem cieszy się wersja B6, z lat 2005-10, którą uznajemy za dobre auto, o ile pod jej maską pracuje jeden z silników ograniczonego ryzyka. Zaliczamy do nich: 1.6 8V, 2.0 TSI (z początku produkcji, wyposażony w pasek rozrządu), 1.6 TDI, 1.9 TDI i 2.0 TDI z CR. W ich przypadku można liczyć na przyzwoitą trwałość, tanie naprawy i rozsądne koszty serwisu, ale pod warunkiem, że są z pewnego źródła i mają rozsądny przebieg. Niestety, większość ofert na rynku wtórnym to egzemplarze ściągnięte z zagranicy, które przeszły poważne kolizje i mają cofnięty licznik. Dlatego zalecamy dużą ostrożność przy kupnie tego modelu! Uważajcie też na Passaty B6 z problematycznymi silnikami: 1.4 TSI (np. kłopoty z łańcuchowym napędem rozrządu), 1.8 TSI (lubi olej) oraz 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami (m.in. pękają głowice, psuje się napęd pompy oleju).
Polecamy wersje: 1.6 8V, 1.9 TDI i 2.0 TDI z CR
VW Passat B6 - to nam się podoba: ogromny wybór, duży bagażnik, niedrogi serwis, rozsądne koszty wykonania wielu napraw.
VW Passat B6 - to nam się nie podoba: dużo odpicowanych aut, poważne problemy niektórych silników, niekorzystna relacja ceny do wieku.
Trzecie miejsce i kolejny przedstawiciel Grupy VW. Tym razem kompakt Golf. Największe wzięcie mają dwie generacje – piąta (2003-08) i szósta (2008-12). W przypadku pierwszej nie oczekujcie wyszukanego stylu, wiele egzemplarzy ma też ubogie wyposażenie, ale trwałość wypada dość dobrze (z reguły psują się drobiazgi). Zupełnie inaczej wygląda to w Golfie VI, który zyskał na wyglądzie i wyposażeniu, ale stracił na jakości. Poważne wpadki z trwałością silników 1.2 i 1.4 TSI, które stanowiły najchętniej wybierany napęd w tym modelu, obiły się szerokim echem. Do tego mamy zastrzeżenia do skrzyni DSG i pracy centralki sterującej. VW ogłosił akcję przywoławczą, podczas której wgrywano nowy software lub wymieniano centralkę – dotyczyła wersji: 1.4, 1.4 TSI, 1.6 TDI i odmian z DSG (6b) z początku produkcji. Podobnie jak w przypadku Audi A4 i VW Passata, podczas zakupu zachowajcie czujność. Na rynku dużo jest aut spreparowanych przez nieuczciwych sprzedawców!
Polecamy wersje: 1.4 16V, 1.6 8V i 1.9 TDI
VW Golf V i Golf VI - to nam się podoba: dobre walory użytkowe, niezłe właściwości jezdne w klasie C, duży wybór części zamiennych.
VW Golf V i Golf VI - to nam się nie podoba: sporo powypadkowych egzemplarzy i z cofniętym licznikiem, kilka wpadek jakościowych Golfa VI.
Bez wątpienia Astra nie jest takim kompaktowym hitem rynku wtórnego, jak Golf, ale ma ugruntowaną pozycję i cieszy się sporym zainteresowaniem. Dotyczy to szczególnie 3. generacji modelu, której ceny zaczynają się od ok. 10 tys. zł i którą uznajemy za naprawdę niezły samochód. W porównaniu z klasowymi konkurentami Astra III prezentuje solidną średnią pod względem funkcjonalności oraz trwałości, choć nie jest wzorcem niezawodności. Z benzyniaków do spokojnej jazdy polecamy wersję 1.6 (najlepszy kompromis między dynamiką a spalaniem). Nieźle oceniamy odmiany turbo: 1.6 (oszczędna i dynamiczna) oraz 2.0. Dobry wybór stanowią diesle – najlepiej postawić na wersję 1.9 z 8-zaworową głowicą (100 lub 120 KM; konstrukcje Fiata). Korzystnie wypada też turbodiesel 1.7 (nieco hałaśliwy, ale dość solidny), pochodzący z polskiej fabryki GM-u. Pamiętajcie, że na rynku nie brakuje poflotowych egzemplarzy z dużym przebiegiem lub Astr po wypadkach.
Polecamy wersje: 1.6, 1.7 i 1.9 CDTI
Opel Astra III - to nam się podoba: duża podaż na rynku wtórnym, bogate wyposażenie wielu aut, rozsądne koszty eksploatacji.
Opel Astra III - to nam się nie podoba: sporo aut w kiepskim stanie (poleasingowe, sprowadzane itp.), możliwe kosztowne awarie.
Audi A6 to pierwszy przedstawiciel klasy wyższej w rankingu. Trzecia generacja „A-szóstki”, z lat 2004-11, cieszy się największym wzięciem i dotyczy to zarówno eleganckiego sedana, jak i stylowego kombi. Zagospodarowanie i wykończenie wnętrza, a także wyposażenie są więcej niż zadowalające (dużo przestrzeni, materiały z górnej półki, sporo ekstrasów). Jednak przed podjęciem decyzji o zakupie dużego, prestiżowego auta trzeba mieć świadomość wydatków, z jakimi należy się liczyć. W przypadku kilkuletnich egzemplarzy z przebiegiem 200-300 tys. km i większym będą one duże lub bardzo duże! Wszystko zależy od wyboru wersji silnikowej, stanu danej „A-szóstki” i liczby przejechanych kilometrów. Choć oferta na rynku jest ogromna – dużo aut w różnym wieku i stanie, z silnikami benzynowymi (polecamy 2.4 i 4.2) oraz dieslami (nieźle wypadają 2.0 z CR i 3.0 TDI, jeśli mają rozsądny przebieg), ze skrzynią manualną lub automatyczną – znalezienie ładnego i zadbanego A6 okazuje się bardzo trudne.
Polecamy wersje: 2.4, 4.2, 2.0 CR i 3.0 TDI
Audi A6 III - to nam się podoba: elegancki wygląd, dobre wyposażenie wielu aut, dość wysoka jakość materiałów wykończeniowych.
Audi A6 III - to nam się nie podoba: wysokie koszty eksploatacji większości wersji silnikowych, sporo drogich awarii turbodiesli.
Popularność „trójki” na rynku wtórnym nie powinna nikogo specjalnie dziwić. Szczególnie dotyczy to typoszeregu E90, który łączy w sobie to, co najlepsze ma BMW – dynamiczny wygląd, świetnie zestrojone zawieszenie, precyzyjny układ kierowniczy i mocne silniki. Obecnie także koszty utrzymania się ucywilizowały, ale pamiętajcie, że nie wszystkie wersje są godne uwagi. Za najbardziej ryzykowne uznajemy auta z dieslem (N47) z lat 2007-10. Benzyniaki są nieco bezpieczniejszą opcją, ale do ich zakupu też podchodźcie z dystansem. Uważajcie ponadto na odmiany z „automatami” po większym przebiegu, a także wersje z rozbudowaną elektroniką. Generalnie za przyjemność jazdy tym autem wciąż trzeba trochę zapłacić, bo ceny ładnych egzemplarzy zaczynają się od ok. 30 tys. zł, ale zadbana „trójka” z odpowiednim silnikiem jest warta takiej ceny.
Polecamy wersje: 2.0, 2.5, 3.0 i 3.0d
BMW serii 3 E90-91 - to nam się podoba: świetne właściwości jezdne, dobre wyważenie auta, mocne silniki.
BMW serii 3 E90-91 - to nam się nie podoba: drogi serwis w ASO, awaryjny i kosztowny w naprawie turbodiesel N47.
Ulubienica wielu ojców polskich rodzin – Octavia od zawsze przekonywała do siebie ogromnym bagażnikiem (wersje liftback i kombi), a także rozsądnymi kosztami eksploatacji. Nie bez powodu zdobywała miano najlepiej sprzedającego się auta w Polsce, od lat cieszy się też dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Największa popularność dotyczy obecnie 2. generacji modelu, która jest jeszcze większa od pierwszej, bardziej praktyczna i lepiej wykonana. Także ogólna trwałość wypada korzystniej, a potencjalne zagrożenia czekają głównie ze strony nowoczesnych silników. Dlatego chętnym do zakupu radzimy postawić na sprawdzone jednostki: z benzyniaków polecamy silnik 1.6 8V/102 KM (trwały i dobry do LPG), a z diesli – motor 1.9 TDI/105 KM (poza odmianą BXE, która głównie w latach 2007-08 miała kłopoty z panewkami).
Polecamy wersje: 1.6, 1.6 TDI i 1.9 TDI
Skoda Octavia II - to nam się podoba: bardzo dobre walory użytkowe, niezła ogólna trwałość, tanie części, prosta budowa.
Skoda Octavia II - to nam się nie podoba: wiele wyeksploatowanych aut (poflotowe), dość wysoka cena zakupu.
Ford Focus II to jeden z najpopularniejszych kompaktów na rynku, który zapewnia świetny kompromis między kosztami eksploatacji a jakością. Lubiany jest nie tylko przez prywatnych użytkowników, lecz także zarządców flot, dlatego Focusy II chętnie były eksploatowane jako auta firmowe (stanowią dużą populację na rynku wtórnym!). Cena? Nie jest ani niska, ani wysoka i tak samo należałoby określić jakość modelu – wypada na średnim, ale bardzo przyzwoitym poziomie. Do tego wiele napraw przeprowadzicie za naprawdę rozsądne pieniądze (dużo zamienników, prosta budowa). W ofertach dominują diesle 1.6 i 2.0. Te jednostki zapożyczone z koncernu PSA cechuje dobra trwałość (szczególnie jeśli chodzi o większą) i rozsądne koszty serwisu. Nieco gorzej jest oceniany fordowski diesel 1.8, ale znamy też kierowców, którzy bez większych problemów przejechali 250-300 tys. km – i jak twierdzą – złego słowa nie powiedzą o tym silniku. Z benzyniaków warto zainteresować się wersją 1.6 16V (przejęta z poprzednika) – owszem, nie pali mało, ale jest trwała i tania w naprawach.
Polecamy wersje: 1.6, 1.6 i 2.0 TDCi
Ford Focus II - to nam się podoba: dużo aut z polskiego salonu, oszczędne i trwałe silniki Diesla (szczególnie 2.0), przystępne ceny części.
Ford Focus II - to nam się nie podoba: sporo samochodów poflotowych z dużymi przebiegami, ryzyko przedwczesnej awarii turbosprężarki w 1.6 TDCi.
To już trzeci przedstawiciel Audi w rankingu! Czym przekonuje kompaktowe A3? Trochę prestiżem, trochę dobrym wykonaniem, nie bez znaczenia są także bogate wyposażenie wielu aut oraz niemieckie pochodzenie. W polskich realiach zakup A3 II to często zrealizowanie marzenia młodego kierowcy o idealnym używanym kompakcie. Niestety, popularność ma też złe strony. Po pierwsze, „A-trójka” jest droższa w zakupie od większości rywali z tego samego rocznika. Po drugie, stan wielu aut mocno odbiega od dobrego (nie mówiąc o idealnym!). Po trzecie, w palecie silników są bardzo ryzykowne wersje. Z dystansem podchodźcie do popularnych benzyniaków 1.4 TSI, 1.8 TSI i 2.0 TSI. Sporo zastrzeżeń jest także do wersji 2.0 FSI. Lepiej wypadają diesle, ale znalezienie egzemplarza z rozsądnym przebiegiem okazuje się bardzo trudne. Warto jednak próbować – polecamy wersje 1.9 TDI (PD) lub 2.0 TDI z wtryskiem common rail (od 2008 r.; oznaczenie CBAB i CBBB), gdyż odmiana 2.0 TDI wyposażona w pompowtryskiwacze zmaga się z wieloma poważnymi i drogimi problemami.
Polecamy wersje: 1.6, 1.9 TDI i 2.0 TDI z CR
Audi A3 II - to nam się podoba: rozsądne koszty eksploatacji (części i robocizny poza ASO), dobre walory jezdne, duży popyt na rynku wtórnym.
Audi A3 II - to nam się nie podoba: dużo odpicowanych i powypadkowych samochodów, ryzykowne silniki (TSI i 2.0 TDI z PD), spore ryzyko kradzieży.
Świetna relacja ceny do wieku, dobra ogólna trwałość, atrakcyjne koszty serwisu i napraw – w klasie średniej trudno o lepszą propozycję niż Mondeo MkIV z lat 2007-14. Doceniają to też potencjalni nabywcy używanych czterech kółek, gdyż zadbane Mondeo z niedużym przebiegiem szybko znajduje nowego właściciela. Względy eksploatacyjne i atrakcyjna cena to jedno, ale Ford ma też wiele atutów użytkowych – w kabinie znajdziecie bardzo dużo miejsca (z przodu i z tyłu), bagażniki (sedana, liftbacka i kombi) plasują się w czołówce aut klasy średniej. Do tego nawet dziś Mondeo MkIV ciekawie wygląda i zapewnia dobry komfort jazdy. Paleta silników nie jest zbyt bogata, ale zarówno 2-litrowy benzyniak, jak i turbodiesel o tej samej pojemności (konstrukcja PSA) są godne uwagi i zbierają dobre opinie wśród użytkowników.
Polecamy wersje: 2.0 i 2.0 TDCi
Ford Mondeo MkIV - to nam się podoba: atrakcyjna cena, obszerna kabina, udane popularne silniki (diesel i benzyna).
Ford Mondeo MkIV - to nam się nie podoba: kilka awarii, np. wiązki elektrycznej, wpływa na pracę innych podzespołów.