Auto Świat Wiadomości Aktualności Chiński koncern BYD Auto podpadł klientom. Reuters mówi o masowo składanych skargach

Chiński koncern BYD Auto podpadł klientom. Reuters mówi o masowo składanych skargach

Koncern BYD Auto doprowadził swoich klientów do furii, stosując metodę Tesli. Osoby, które niedawno odebrały nowe samochody, teraz składają skargi na producenta, bo czują się oszukane. Konflikt wywołało głównie oferowane bezpłatnie, dodatkowe wyposażenie.

BYD prowadzi agresywną wojnę cenową jak Tesla
BYD prowadzi agresywną wojnę cenową jak TeslaŻródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek
  • Chiński producent samochodów BYD mierzy się z poważnym niezadowoleniem klientów na rodzimym rynku
  • Chińscy nabywcy uważają się za pokrzywdzonych z powodu agresywnej wojny cenowej prowadzonej przez koncern
  • Tylko przez tydzień złożyli blisko 5000 skarg. Domagają się rekompensaty finansowej albo ulepszeń samochodów

Chiński producent samochodów BYD mierzy się z falą skarg klientów, którzy czują się oszukani przez firmę. Na popularnej w Chinach platformie motoryzacyjnej 12365auto.com, gdzie użytkownicy mogą wymieniać się doświadczeniami z zakupu i eksploatacji pojazdów, wybiło szambo – tylko od 11 do 17 lutego klienci złożyli ponad 4700 skarg na firmę BYD. To znaczący wzrost, bo w całym styczniu takich skarg było zaledwie 500.

BYD Sealion 7
BYD Sealion 7Krzysztof Grabek / Auto Świat

BYD "oszukał" klientów tak jak kiedyś Tesla. Poszło o liftingi

Afera, która przetacza się teraz przez chiński internet, została wywołana... szczodrością firmy. Nowi klienci są zachwyceni dodatkowym wyposażeniem oferowanym bez dopłaty, ale dotychczasowi poczuli się oszukani przez firmę i mówią wprost: "przepłaciliśmy". To reakcja na uruchomienie przez koncern BYD Auto programu "Narodowej inteligentnej jazdy z dodatkowymi funkcjami bez podnoszenia cen". W ramach tej akcji już bazowe wersje samochodów zaczęły być wyposażane w zaawansowanych asystentów umożliwiających jazdę częściowo autonomiczną.

Na czele listy niezadowolenia klientów znalazły się modele z popularnych serii Ocean i Dynasty. Agencja Reutera przytacza przykład mężczyzny, który nabył hybrydowego Seala 06 DM-i (niedostępny w Europie kompaktowy sedan). Przed dokonaniem transakcji uporczywie dopytywał sprzedawcy, czy w tym roku na rynek trafi nowsza wersja samochodu. Na podstawie uzyskanych informacji zamówił interesującego go sedana, a zaledwie pół miesiąca po odbiorze auta z salonu zobaczył... oferowaną w tej samej cenie odświeżoną i lepiej wyposażoną wersję Seala 06 DM-i.

Przeczytaj też: Chińczycy chcą tak wykończyć europejskie firmy. Szykują ultratanie auta

Inteligentni asystenci jazdy w samochodzie BYD
Inteligentni asystenci jazdy w samochodzie BYDKrzysztof Grabek / Auto Świat

Chińscy klienci i producenci padli ofiarą hiperkonkurencji

Skargi na BYD są odzwierciedleniem zaciekłej wojny cenowej i hiperkonkurencji na chińskim rynku. Producenci samochodów działają tam w zupełnie innym tempie, niż w innych zakątkach globu – częste i wyraźne obniżki cen, oferowane bez dopłaty dodatkowe wyposażenie czy wprowadzanie nowych modeli w zawrotnym tempie stały się tam normą. W takim modelu klienci już po kilku miesiącach od zakupu zostają ze "starym" pojazdem, który szybko traci na wartości.

Dwa lata temu podobną falę oburzenia wywołała Tesla, która z dnia na dzień tak "ścięła" ceny, że doszło do protestów w chińskich salonach dystrybucji. Koncern BYD Auto nie udzielił Reutersowi komentarza w tej sprawie, jednak z informacji udzielanych sobie przez użytkowników pojazdów wynika, że firma BYD przejęła się skargami i będzie je teraz rozpatrywała. Klienci nie oczekują przeprosin, ale równego traktowania – domagają się rekompensat lub darmowych ulepszeń.

Sprawdź: Chińskie samochody trzęsą nawet naszym rynkiem. "Wcale mnie to nie dziwi"

BYD Han L
BYD Han LBYD

Sytuacja, z którą mierzy się teraz BYD, pokazuje, jak dynamiczny i wymagający jest chiński rynek motoryzacyjny. Zarówno producenci, jak i konsumenci muszą dostosowywać się na nim do szybko zmieniających się warunków, a to czasami prowadzi do frustracji i konfliktów.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków