Niedawno Mercedes, teraz Ford. Co łączy te marki? Obie przeszacowały zainteresowanie klientów samochodami elektrycznymi i cucą teraz auta spalinowe, którym – nomen omen – chciały odciąć prąd. Po ostatnim wydarzeniu "Future of the Car Summit" wiemy już, że żywot Fordów z konwencjonalnymi silnikami najprawdopodobniej zostanie wydłużony. Zmiana planów to reakcja na niższy niż oczekiwano popyt na pojazdy elektryczne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoFord wycofuje się z ambitnego planu. Nie uśmierci "spalinówek"
Ford i Mercedes to tylko dwa przykłady z branży. Ostatnio coraz więcej producentów przyznaje otwarcie, że "nie tak to miało wyglądać". Firmy motoryzacyjne rewidują plany, bo obawiają się porażki po pełnej elektryfikacji gamy modelowej. Nie da się też ukryć, że auta spalinowe są ich tajną bronią w walce z Chińczykami – producenci z Państwa Środka wyspecjalizowali się w tanich elektrykach, a nie "spalinówkach".
Co zatem robią firmy? Odchodzą od sztywnych terminów, stawiając na elastyczne podejście – ich silniki będą dostosowywane do aktualnych oczekiwań klientów. "Jeśli zobaczymy duży popyt, np. na pojazdy hybrydowe typu plug-in, zaoferujemy je" – zapewnił Martin Sander, dyrektor generalny Forda w Europie.
Spalinowe Fordy jeszcze trochę pożyją
Sander przyznał w ten sposób, że auta z silnikami spalinowymi mogą pozostać w ofercie dłużej niż do 2030 r. Nie ukrywał też, że popyt na auta elektryczne jest słabszy, niż szacowała centrala. To nie wróży dobrze sprzedaży nowego Explorera, czyli spokrewnionego z Volkswagenem ID.4 kompaktowego elektrycznego SUV-a.
Decyzje Forda podjęte w związku z ogłoszoną elektryfikacją mogły być przedwczesne, ale część z nich jest już nieodwracalna. Marka uśmierciła spalinowe bestsellery (na razie Fiestę i Mondeo, ale Focusa czeka to samo) i zrezygnowała z aut, których nie planuje zastąpić elektrycznymi odpowiednikami (S-Max i Galaxy). Co będzie dalej? Czas pokaże, ale widać, że producenci nie są już tak chętni do całkowitego przesunięcia wajchy w stronę elektromobilności.