Auto Świat Wiadomości Aktualności Ford "przeprasza" samochody spalinowe. Jednak jeszcze widzi dla nich miejsce

Ford "przeprasza" samochody spalinowe. Jednak jeszcze widzi dla nich miejsce

Ford był jedną z pierwszych marek, która ogłosiła pełną elektryfikację gamy na europejskim rynku. Według założeń od 2030 r. na Stary Kontynent miały nie trafiać auta spalinowe. To już nieaktualne – dyrektor marki w Europie przyznał, że będą reagować na popyt. A na razie popyt na elektryki... słabnie.

Silnik spalinowy Forda Fiesty ST
Silnik spalinowy Forda Fiesty STKrzysztof Słomski / Auto Świat

Niedawno Mercedes, teraz Ford. Co łączy te marki? Obie przeszacowały zainteresowanie klientów samochodami elektrycznymi i cucą teraz auta spalinowe, którym – nomen omen – chciały odciąć prąd. Po ostatnim wydarzeniu "Future of the Car Summit" wiemy już, że żywot Fordów z konwencjonalnymi silnikami najprawdopodobniej zostanie wydłużony. Zmiana planów to reakcja na niższy niż oczekiwano popyt na pojazdy elektryczne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ford wycofuje się z ambitnego planu. Nie uśmierci "spalinówek"

Ford i Mercedes to tylko dwa przykłady z branży. Ostatnio coraz więcej producentów przyznaje otwarcie, że "nie tak to miało wyglądać". Firmy motoryzacyjne rewidują plany, bo obawiają się porażki po pełnej elektryfikacji gamy modelowej. Nie da się też ukryć, że auta spalinowe są ich tajną bronią w walce z Chińczykami – producenci z Państwa Środka wyspecjalizowali się w tanich elektrykach, a nie "spalinówkach".

Co zatem robią firmy? Odchodzą od sztywnych terminów, stawiając na elastyczne podejście – ich silniki będą dostosowywane do aktualnych oczekiwań klientów. "Jeśli zobaczymy duży popyt, np. na pojazdy hybrydowe typu plug-in, zaoferujemy je" – zapewnił Martin Sander, dyrektor generalny Forda w Europie.

Spalinowe Fordy mają szansę przetrwać jako hybrydy plug-in?
Spalinowe Fordy mają szansę przetrwać jako hybrydy plug-in?Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Spalinowe Fordy jeszcze trochę pożyją

Sander przyznał w ten sposób, że auta z silnikami spalinowymi mogą pozostać w ofercie dłużej niż do 2030 r. Nie ukrywał też, że popyt na auta elektryczne jest słabszy, niż szacowała centrala. To nie wróży dobrze sprzedaży nowego Explorera, czyli spokrewnionego z Volkswagenem ID.4 kompaktowego elektrycznego SUV-a.

Ford Explorer 2024 r.
Ford Explorer 2024 r.Żródło: Ford

Decyzje Forda podjęte w związku z ogłoszoną elektryfikacją mogły być przedwczesne, ale część z nich jest już nieodwracalna. Marka uśmierciła spalinowe bestsellery (na razie Fiestę i Mondeo, ale Focusa czeka to samo) i zrezygnowała z aut, których nie planuje zastąpić elektrycznymi odpowiednikami (S-Max i Galaxy). Co będzie dalej? Czas pokaże, ale widać, że producenci nie są już tak chętni do całkowitego przesunięcia wajchy w stronę elektromobilności.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków