• W ubiegłym roku w całych Niemczech zniknęło w sumie aż 14 229 egzemplarzy objętych pełną ochroną ubezpieczeniową
  • Największe ryzyko kradzieży aut dotyczy trzech landów: Berlina, Hamburga i Brandenburgii
  • Wśród sprawców nie brak obcokrajowców - to Polacy (aż 29,4 proc.), Turcy (8 proc.) i Rumuni (6,1 proc.)

Najbardziej trzeba uważać w Berlinie, Hamburgu, Kolonii czy Lipsku. We wspomnianych miastach ginie najwięcej aut. Szczególnie przoduje pod tym względem stolica Niemiec. Według danych niemieckiego stowarzyszenia ubezpieczycieli (GDV) w 2019 roku w Berlinie zniknęło aż 3130 aut. W tym samym czasie w Hamburgu łupem złodziei padło zaś ponad 870 samochodów.

Z danych GDV wynika, że w całych Niemczech zniknęło w sumie aż 14 229 aut, 2899 motocykli czy 1950 ciężarówek objętych pełną ochroną ubezpieczeniową (ich łączną wartość oszacowano na niemal 280 milionów euro). W policyjnych statystykach wskazuje się zaś ponad 28 tys. wszystkich pojazdów silnikowych. I wskazuje się również potencjalnych sprawców.

Ciekawie prezentują się bowiem policyjne statystyki pod względem narodowości sprawców kradzieży. Wśród obcokrajowców przewodzą niestety Polacy (aż 29,4 proc.). Na kolejnych miejscach Turcy (8 proc.) i Rumuni (6,1 proc.). Nie zabrakło także obywateli takich państw jak: Litwa (5,2 proc.), Ukraina (3,4 proc.), Serbia (3,3 proc.), Bułgaria (3 proc.) oraz Niderlandów (2,7 proc.).

Najczęściej kradzione samochody w Niemczech - ranking marek (dane GDV)

Marka Kradzieże w 2019 roku (liczba egz.) Kradzieże w 2018 roku (liczba egz.) Zmiana w proc.
Volkswagen 2589 2941 - 12,0
Audi 1807 1934 - 6,6
BMW oraz Mini 1676 2097 - 20,1
Mercedes 1495 1671 - 10,5
Mazda 987 1130 - 12,7
Ford 902 670 + 34,6
Toyota i Lexus 874 793 + 10,2
Renault 380 334 + 13,8
Skoda 375 398 - 5,8
Opel 370 389 - 4,9
Porsche 290 325 - 10,8
Fiat, Alfa Romeo, Lancia 286 195 + 46,7
Nissan 277 256 + 8,2
Mitsubishi 210 172 + 22,1
Peugeot 182 155 + 17,4
Hyundai 180 186 - 3,2
Seat 155 192 - 19,3
Land Rover 142 134 + 6,0
Honda 121 146 - 17,1
Citroen 118 120 - 1,7

Złodzieje mają swoje upodobania. W pierwszej dziesiątce najczęściej kradzionych modeli aż 6 to SUV-y. Na liście GDV (aż 50 najchętniej kradzionych) wskazano m.in. BMW X6, Range Rovera Velar czy Mazdę CX-5. Nie brakuje także Toyot (Auris, Prius, RAV4, GT86, C-HR i LandCruiser) oraz Lexusów (CT200, NX, RX) i Mazd (CX-5, CX-3, 3 i 6). W pierwszej pięcdziesiątce jest także mnóstwo modeli Audi (Q5, Q7, A7, A8), BMW (X4, X5, X6, seria 7 i seria 6), Mercedesa (CLS, GLS, GLE, Klasa G, Klasa S) czy Porsche (Cayenne, 911, Panamera).

Przestępcy w Niemczech nie gardzą także autami marek francuskich czy amerykańskich. Często znikają Fordy (Edge i Mondeo), Citroeny DS5, Peugeoty 508 czy Renault Talisman.

Najczęściej kradzione samochody w Niemczech – ranking modeli (dane GDV)

Marka i model Generacja auta Liczba skradzionych aut (przeliczone na 1000 mieszkańców)
BMW X6 2 11,5
Range Rover Velar 1 10,4
Mazda CX-5 2 8,8
Lexus CT200 1 7,5
Toyota Prius+ 1 7,4
Range Rover 3 6,2
Lexus NX 1 6,0
Renault Talisman 1 5,9
Toyota GT86 1 5,2
Toyota RAV4 4 5,0
Ford Edge 1 5,0
BMW X5 3 4,9
BMW X5/X6 2 i 1 4,8
Toyota LandCruiser 4 4,8
Audi Q7 1 4,7
Toyota Prius 3 4,6
Toyota Prius 4 4,2
Citroen/ DS5 1 4,0
Audi A8 3 3,9
Mercedes Klasy S 7 3,9

Wydawać by się mogło, że u naszych zachodnich sąsiadów zwykle giną nowe auta. Tak przynajmniej było do tej pory. Autorzy raportu ubezpieczeniowego wskazują na zmianę preferencji wśród przestępców. W 2019 roku częściej ginęły modele dwu-trzyletnie letnie niż najmłodsze roczniki (średnie odszkodowanie sięga niemal 20 tys. euro). Jörg Asmussen z GDV tłumaczy to zmianą w układach zabezpieczeń: „Wyraźnie opłacają się wysiłki producentów samochodów, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa systemów otwierania drzwi bez kluczyka”. Nie jest bowiem tajemnicą, że współczesne układy bezkluczykowe (Keyless) dość łatwo sforsować. W zeszłorocznym teście brytyjskiego magazynu "What Car?" specjaliści potrzebowali zaledwie pięciu sekund, by ominąć zabezpieczenia Audi TT czy DS 3 Crossback i kolejne pięć sekund, by uruchomić silnik i odjechać. Najdłużej opierały się BMW X3 czy Ford Fiesta. Poddały się po minucie...

Autorzy raportu nie ograniczają się jedynie do smutnych statystyk. Nie zabrakło bowiem zaleceń jak ochronić auto i przynajmniej zmniejszyć ryzyko kradzieży. Oto wybrane rady niemieckiej policji:

  • nie pozostawiaj samochodu na poboczach dróg czy słabo zabezpieczonych miejscach
  • najlepiej trzymać auto w zamkniętym garażu lub przy dobrze oświetlonych i ruchliwych ulicach
  • zwróć uwagę na samochody z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi, które powoli krążą po tych samych uliczkach i powiadom służby
  • zwróć uwagę na osoby fotografujące pojazdy i powiadom policję (auta często kradnie się na zamówienie)
  • zwróć uwagę na to, czy udało się zablokować kierownicę po zgaszeniu silnika
  • upewnij się czy opuszczeniu pojazdu drzwi zostały zaryglowane
  • nie zostawiaj kluczyków bez opieki (np. w kieszeni kurtki czy płaszcza w restauracji)
  • kluczyki w domu najlepiej schować w trudniej dostępnym miejscu (lepiej unikać korzystania z typowych tablic przy drzwiach wejściowych)
  • pilot systemu bezkluczykowego najlepiej przechowywać jak najdalej od auta