W Wolfsburgu mogą otwierać szampana. Volkswagen jako jedyny producent samochodów zmieścił się w pierwszej dziesiątce prestiżowego rankingu Fortune 500. Z wynikiem 295 mld dolarów przychodu zajął ósme miejsce. Na motoryzacyjnym podium sklasyfikowano jeszcze Toyotę (drugie miejsce i 279 mld) i Stellantis (176 mld.). Giganci branży przegrali m.in. Walmart (1), Amazon (2), Saudi Aramco (6) czy Apple (7).

Wbrew pozorom nie tylko niemieccy inżynierowie mają powody do radości. Spore premie należą się także menedżerom chińskich producentów samochodów. W tegorocznej edycji Fortune 500 sklasyfikowano bowiem aż 7 firm z Chińskiej Republiki Ludowej. Co ważne, Chińczycy radzą sobie coraz lepiej wyprzedzając wiele znanych zachodnich firm.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

W pierwszej setce zmieściły się największy chiński producent samochodów, czyli SAIC Motor (68 miejsce i 120 mld dolarów) oraz China FAW (79 pozycja i 109 mld dolarów). SAIC (firma chwali się w 2020 r., że na każde trzy chińskie auta sprzedane na świecie przypada jeden samochód z grupy SAIC) już niewiele brakuje do amerykańskiego giganta General Motors (64 miejsce i 127 mld dolarów). China FAW (firma dostarcza m.in. luksusowe limuzyny Hongqi dla chińskich dostojników) wyprzedził zaś m.in. takie potęgi jak Hyundai Motor (92 miejsce i 102 mld) czy Nissan (161 miejsce i 74,9 mld).

Miejsce Marka Przychody (mld dolarów) Zmiana pozycji
8 Volkswagen 295,8 2
13 Toyota 279,3 -4
29 Stellantis 176,6  
38 Mercedes 158,3 -14
53 Ford 136,3 -6
59 BMW 131,5 -5
61 Honda 129,5 -13
64 General Motors 127,0 -15
68 SAIC Motor 120,9 -8
79 China FAW 109,4 -13
92 Hyundai 102,7 -9
122 Dongfeng 86,1 -37
161 Nissan 74,9 -45
162 Beijing Automotive 74,6 -38
186 Guangzhou Automobile 66,9 -10
212 KIA 61,0 3
229 Zhejiang Geely 55,8 10
237 Renault 54,6 -18
242 Tesla 53,8 150
323 Volvo 43,3 4
370 Tata Motors 37,7 -13
436 BYD 32,7  
449 Suzuki 31,7 -37

Znamienne, że w tym jakże trudnym roku dla branży motoryzacyjnej nie wszystkie firmy odnotowały spadki w rankingu. Imponująca przedstawia się Tesla, awansując aż o 150 miejsc. Prócz niej awans odnotowano także w Volvo (+4), Zhejiang Geely (+10), Kia (+3) i Volkswagen (+2). Na liście spadkowiczów przewodzi zaś Nissan (-45) oraz dwa chińskie koncerny Dongfeng (-37) oraz Beijing (-38).