- Niemiecki TUV przebadał aż 9,58 mln samochodów w ramach przeglądów rejestracyjnych
- Najlepsze i najgorsze samochody sklasyfikowano w kategoriach wiekowych: od 3 do 11 lat użytkowania
- Im młodsze roczniki, tym łatwiej o samochody niemieckich marek. Wśród marek budżetowych negatywnie wyróżnia się Dacia
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Im starsze auto, tym łatwiej o problemy podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych. To akurat nie powinno dziwić. Problem w tym, że nawet w relatywnie młodych pojazdach, które znajdują się pod opieką autoryzowanych stacji ASO (lub były jeszcze niedawna) zdarzały się dość wstydliwe usterki. Któż by się spodziewał choćby wycieków oleju? A to nie koniec niespodzianek z najnowszego raportu organizacji TUV.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDacia, BMW i inni na szarym końcu
Wśród najbardziej problematycznych trzyletnich aut króluje Dacia. Nie zabrakło nawet marki premium, czyli BMW z modelami X5 i X6. Otwartą kwestią pozostaje czy wszystkie modele uwzględnione w rankingu odnotowały wyraźny spadek jakości, czy też nie przyczyniły się do tego autoryzowane serwisy, które niezbyt przykładały się do swoich obowiązków podczas obowiązkowych przeglądów gwarancyjnych?
Niepokoją jednak stwierdzone usterki. Okazuje się, że wśród najczęściej wskazywanych problemów są m.in. pierwsze wycieki oleju (0,5 proc.). Inspektorzy wskazywali także niesprawne oświetlenie przednie (1,1 proc. ogólnie i 1,6 proc. dla świateł mijania) i tylne (0,4 proc.), pierwsze oznaki kłopotów z zawieszeniem (0,2 proc.) i układem hamulcowym (0,8 proc.), a także kłopoty z elektroniką (sterowanie silnikiem).
Szczególnie dostało się Citroenowi C3 Aircross (ubytki oleju, częste kłopoty z amortyzatorami, zużycie tarcz hamulcowych znacznie powyżej średniej), Volkswagenowi Sharan (zużycie tarcz hamulcowych, sporo drobnych usterek, które znacząco przybywa) oraz Dacii Dokker (kiepskie oświetlenie i hamulce, podwyższona emisja spalin oraz wycieki oleju). Kiepskie noty otrzymała także Dacia Logan (aż 11,6 proc. wszystkich badanych egzemplarzy nie przechodzi pierwszego przeglądu!).
Najgorsze trzyletnie samochody
Miejsce w rankingu TUV | Marka i model | Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej) w proc. |
121 | Ford Galaxy | 8,1 |
122 | Opel Crossland | 8,2 |
122 | Seat Alhambra | 8,2 |
124 | Dacia Sandero | 8,5 |
125 | Dacia Duster | 8,7 |
126 | BMW X5/X6 | 8,8 |
127 | Citroen C3 Aircross | 9,4 |
127 | Volkswagen Sharan | 9,4 |
129 | Dacia Dokker | 10,8 |
130 | Dacia Logan | 11,6 |
W gronie pięcioletnich aut także brylują Dacia i BMW (a prócz nich także Fiat) oraz bliźniacza konstrukcja oferowana przez Seata (Alhambra) i Volkswagena (Sharan). Na liście najczęściej występujących usterek wskazywano zaś m.in. niesprawne oświetlenie (2,4 proc. dla świateł mijania i 1,6 proc. dla pozostałych elementów przedniego oświetlenia), hamulce (1,8 proc.), wycieki oleju (1,2 proc.). Diagnozowano również kłopoty z amortyzatorami (0,4 proc.) czy układem wydechowym (0,2 proc.).
Eksperci TUV wyróżnili kilka aut. Krytyki nie szczędzono pod adresem BMW 2 Active Tourer (problemy z emisją spalin, oświetleniem i układu ochrony pieszych), Volkswagena Sharan (zawieszenie) i Dacii Duster (układ kierowniczy, amortyzatory i sprężyny i oświetlenie).
Najgorsze pięcioletnie samochody
Miejsce w rankingu TUV | Marka i model | Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej) |
116 | Fiat Tipo | 14,6 |
117 | BMW X1 | 14,8 |
118 | Dacia Logan | 15,1 |
119 | Fiat Punto | 15,6 |
120 | BMW X5/X6 | 15,9 |
121 | Dacia Dokker | 16,1 |
122 | Seat Alhambra | 16,6 |
123 | BMW 2 Active Tourer | 16,7 |
124 | Volkswagen Sharan | 17,1 |
125 | Dacia Duster | 18,0 |
Z wiekiem przybywa wykrytych usterek oraz modeli z segmentu premium (aż trzy BMW). Niesprawne światła mijania (3,7 proc.) i pozostałe elementy oświetlenia przedniego i tylnego (2,3 proc. w obu kategoriach) zdarzają się częściej. Niestety przybywa także przypadków wycieków oleju (2,3 proc.) czy kłopotów z amortyzatorami i innymi elementami zawieszenia.
Sporo negatywnych uwag zebrały m.in. BMW serii 5 i 6 (wysłużone zawieszenie i kłopoty z aktywną maską), Dacia Dokker (zawieszenie, wycieki, kiepski stan przewodów hamulcowych i emisja spalin) i Dacia Duster (wyraźne oznaki zużycia elementów podwozia, hamulców i problemów z emisją spalin).
Najgorsze siedmioletnie samochody
Miejsce w rankingu TUV | Marka i model | Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej) |
109 | BMW 2 Active Tourer | 19,5 |
109 | Renault Megane | 19,5 |
111 | Ford Ka | 19,6 |
112 | BMW X5/X6 | 19,7 |
113 | Dacia Sandero | 21,6 |
114 | Fiat Punto | 22,5 |
115 | Dacia Logan | 23,5 |
116 | BMW serii 5 i 6 | 23,8 |
117 | Dacia Dokker | 24,4 |
117 | Dacia Duster | 24,4 |
W dziewięcioletnich samochodach łatwiej przede wszystkim o wycieki oleju (4,5 proc.) i kłopoty z oświetleniem (5,1 proc. dla świateł mijania i 4,3 dla tylnego). Na liście najbardziej awaryjnych samochodów próżno szukać jednak aut bawarskiej marki. Odnotowano zaś aż trzy modele Forda (Ka, Galaxy i Mondeo) i dwa Renault (Twingo i Megane).
Najgorsze dziewięcioletnie samochody
Miejsce w rankingu TUV | Marka i model | Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej) |
103 | Ford Ka | 26,2 |
103 | Nissan Micra | 26,2 |
105 | Ford Galaxy | 26,6 |
106 | Renault Megane | 26,7 |
107 | Nissan Juke | 27,1 |
108 | Renault Twingo | 27,2 |
109 | Ford Mondeo | 28,0 |
110 | Dacia Duster | 28,4 |
111 | Fiat Punto | 31,1 |
112 | Dacia Logan | 32,9 |
Wśród 11-letnich samochodów odsetek aut z wyciekami oleju wzrósł do 8,3 proc. Odnotowano także więcej kłopotów z amortyzatorami (4,2 proc.) i innymi elementami zawieszenia (5,2 proc.). W najstarszych badanych w Niemczech autach pojawiają się także pierwsze widoczne oznaki korozji (0,2 proc.). Nietrudno zgadnąć, że w przypadku badań w Polsce odsetek korodujących aut byłby zapewne wyższy.
- Przeczytaj także: Raport Jakości 2022 – które firmy poprawiły trwałość swoich aut, a które ją obniżyły?
Dość wymownie oceniono Dacię Duster. "Wszystkie podzespoły są podatne na awarie" czytamy w raporcie. Kiepskie noty otrzymały także Fiat Punto (mnóstwo kłopotów z oświetleniem, układem wydechowym i wyciekami). W przypadku najstarszych aut wyróżniono także dwa modele Renault (zawieszenie, hamulce i wycieki w Twingo oraz bardzo wysoki ogólny poziom usterek w Clio).
Wbrew pozorom w rankingu najgorszych samochodów nie królują wyłącznie samochody francuskich, rumuńskich i włoskich marek. Czy aż dwa modele Nissana nie zaskakują? Szczegóły w tabeli.
Najgorsze jedenastoletnie samochody
Miejsce w rankingu TUV | Marka i model | Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej) |
88 | Peugeot 207 | 31,6 |
89 | Nissan Qashqai | 32,5 |
90 | Renault Megane | 32,9 |
91 | Fiat Punto | 33,5 |
92 | Fiat Panda | 33,8 |
92 | Nissan Juke | 33,8 |
94 | Dacia Sandero | 35,0 |
95 | Dacia Logan | 35,6 |
96 | Renault Twingo | 35,9 |
97 | Renault Clio | 36,4 |
Galeria zdjęć
To jeden z najbardziej awaryjnych modeli wśród 5-letnich aut.
Sporo krytyki zebrał mały SUV Citroena. Wskazywano m.in. na problemy zawieszeniem.
Maluch Forda im starszy tym bardziej awaryjny. Sporo problemów dotyczy egzemplarzy 9-letnich.
Bardzo wysoki wskaźnik usterek (wśród 5-letnicj aż 16,1). Im starszy Dokker tym gorzej.
Sporo usterek stwierdzono już nawet w 3-letnich autach.
Wśród 9 latków Micra wykazuje się wysokim poziomem usterek.
Aż 31,6 proc. usterek. To bardzo dużo jak na 11-letnie auto.
Im starszy rocznik, tym więcej usterek. Dużo problemów w 5-letnich egzemplarzach.