Auto Świat Wiadomości Aktualności Oto najgorsze auta używane. Dacia i Fiat lepsze od niemieckich [RANKING]

Oto najgorsze auta używane. Dacia i Fiat lepsze od niemieckich [RANKING]

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

W najnowszym rankingu awaryjności opracowanym przez TUV nie brakuje niespodzianek. Podczas przeglądów rejestracyjnych nietrudno wskazać najbardziej kłopotliwe samochody. Wbrew pozorom z różnymi usterkami wcale nie muszą się liczyć użytkownicy samochodów na literę "F". Z licznymi problemami borykają się także użytkownicy samochodów niemieckich marek premium.

Badanie techniczne - zdj. ilustracyjnePiotr Czypionka / Auto Świat
  • Niemiecki TUV przebadał aż 9,58 mln samochodów w ramach przeglądów rejestracyjnych
  • Najlepsze i najgorsze samochody sklasyfikowano w kategoriach wiekowych: od 3 do 11 lat użytkowania
  • Im młodsze roczniki, tym łatwiej o samochody niemieckich marek. Wśród marek budżetowych negatywnie wyróżnia się Dacia
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Im starsze auto, tym łatwiej o problemy podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych. To akurat nie powinno dziwić. Problem w tym, że nawet w relatywnie młodych pojazdach, które znajdują się pod opieką autoryzowanych stacji ASO (lub były jeszcze niedawna) zdarzały się dość wstydliwe usterki. Któż by się spodziewał choćby wycieków oleju? A to nie koniec niespodzianek z najnowszego raportu organizacji TUV.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dacia, BMW i inni na szarym końcu

Wśród najbardziej problematycznych trzyletnich aut króluje Dacia. Nie zabrakło nawet marki premium, czyli BMW z modelami X5 i X6. Otwartą kwestią pozostaje czy wszystkie modele uwzględnione w rankingu odnotowały wyraźny spadek jakości, czy też nie przyczyniły się do tego autoryzowane serwisy, które niezbyt przykładały się do swoich obowiązków podczas obowiązkowych przeglądów gwarancyjnych?

Niepokoją jednak stwierdzone usterki. Okazuje się, że wśród najczęściej wskazywanych problemów są m.in. pierwsze wycieki oleju (0,5 proc.). Inspektorzy wskazywali także niesprawne oświetlenie przednie (1,1 proc. ogólnie i 1,6 proc. dla świateł mijania) i tylne (0,4 proc.), pierwsze oznaki kłopotów z zawieszeniem (0,2 proc.) i układem hamulcowym (0,8 proc.), a także kłopoty z elektroniką (sterowanie silnikiem).

Szczególnie dostało się Citroenowi C3 Aircross (ubytki oleju, częste kłopoty z amortyzatorami, zużycie tarcz hamulcowych znacznie powyżej średniej), Volkswagenowi Sharan (zużycie tarcz hamulcowych, sporo drobnych usterek, które znacząco przybywa) oraz Dacii Dokker (kiepskie oświetlenie i hamulce, podwyższona emisja spalin oraz wycieki oleju). Kiepskie noty otrzymała także Dacia Logan (aż 11,6 proc. wszystkich badanych egzemplarzy nie przechodzi pierwszego przeglądu!).

Najgorsze trzyletnie samochody

Miejsce w rankingu TUV Marka i model Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej) w proc.
121 Ford Galaxy 8,1
122 Opel Crossland 8,2
122 Seat Alhambra 8,2
124 Dacia Sandero 8,5
125 Dacia Duster 8,7
126 BMW X5/X6 8,8
127 Citroen C3 Aircross 9,4 
127 Volkswagen Sharan 9,4
129 Dacia Dokker 10,8 
130 Dacia Logan 11,6

W gronie pięcioletnich aut także brylują Dacia i BMW (a prócz nich także Fiat) oraz bliźniacza konstrukcja oferowana przez Seata (Alhambra) i Volkswagena (Sharan). Na liście najczęściej występujących usterek wskazywano zaś m.in. niesprawne oświetlenie (2,4 proc. dla świateł mijania i 1,6 proc. dla pozostałych elementów przedniego oświetlenia), hamulce (1,8 proc.), wycieki oleju (1,2 proc.). Diagnozowano również kłopoty z amortyzatorami (0,4 proc.) czy układem wydechowym (0,2 proc.).

Eksperci TUV wyróżnili kilka aut. Krytyki nie szczędzono pod adresem BMW 2 Active Tourer (problemy z emisją spalin, oświetleniem i układu ochrony pieszych), Volkswagena Sharan (zawieszenie) i Dacii Duster (układ kierowniczy, amortyzatory i sprężyny i oświetlenie).

Najgorsze pięcioletnie samochody

Miejsce w rankingu TUV Marka i model Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej)
116 Fiat Tipo 14,6
117 BMW X1 14,8
118 Dacia Logan 15,1
119 Fiat Punto 15,6
120 BMW X5/X6 15,9
121 Dacia Dokker 16,1
122 Seat Alhambra 16,6
123 BMW 2 Active Tourer 16,7
124 Volkswagen Sharan 17,1
125 Dacia Duster 18,0

Z wiekiem przybywa wykrytych usterek oraz modeli z segmentu premium (aż trzy BMW). Niesprawne światła mijania (3,7 proc.) i pozostałe elementy oświetlenia przedniego i tylnego (2,3 proc. w obu kategoriach) zdarzają się częściej. Niestety przybywa także przypadków wycieków oleju (2,3 proc.) czy kłopotów z amortyzatorami i innymi elementami zawieszenia.

Sporo negatywnych uwag zebrały m.in. BMW serii 5 i 6 (wysłużone zawieszenie i kłopoty z aktywną maską), Dacia Dokker (zawieszenie, wycieki, kiepski stan przewodów hamulcowych i emisja spalin) i Dacia Duster (wyraźne oznaki zużycia elementów podwozia, hamulców i problemów z emisją spalin).

Najgorsze siedmioletnie samochody

Miejsce w rankingu TUV Marka i model Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej)
109 BMW 2 Active Tourer 19,5
109 Renault Megane 19,5
111 Ford Ka 19,6
112 BMW X5/X6 19,7
113 Dacia Sandero 21,6
114 Fiat Punto 22,5
115 Dacia Logan 23,5
116 BMW serii 5 i 6 23,8
117 Dacia Dokker 24,4
117 Dacia Duster 24,4

W dziewięcioletnich samochodach łatwiej przede wszystkim o wycieki oleju (4,5 proc.) i kłopoty z oświetleniem (5,1 proc. dla świateł mijania i 4,3 dla tylnego). Na liście najbardziej awaryjnych samochodów próżno szukać jednak aut bawarskiej marki. Odnotowano zaś aż trzy modele Forda (Ka, Galaxy i Mondeo) i dwa Renault (Twingo i Megane).

Najgorsze dziewięcioletnie samochody

Miejsce w rankingu TUV Marka i model Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej)
103 Ford Ka 26,2
103 Nissan Micra 26,2
105 Ford Galaxy 26,6
106 Renault Megane 26,7
107 Nissan Juke 27,1
108 Renault Twingo 27,2
109 Ford Mondeo 28,0
110 Dacia Duster 28,4
111 Fiat Punto 31,1
112 Dacia Logan 32,9

Wśród 11-letnich samochodów odsetek aut z wyciekami oleju wzrósł do 8,3 proc. Odnotowano także więcej kłopotów z amortyzatorami (4,2 proc.) i innymi elementami zawieszenia (5,2 proc.). W najstarszych badanych w Niemczech autach pojawiają się także pierwsze widoczne oznaki korozji (0,2 proc.). Nietrudno zgadnąć, że w przypadku badań w Polsce odsetek korodujących aut byłby zapewne wyższy.

Dość wymownie oceniono Dacię Duster. "Wszystkie podzespoły są podatne na awarie" czytamy w raporcie. Kiepskie noty otrzymały także Fiat Punto (mnóstwo kłopotów z oświetleniem, układem wydechowym i wyciekami). W przypadku najstarszych aut wyróżniono także dwa modele Renault (zawieszenie, hamulce i wycieki w Twingo oraz bardzo wysoki ogólny poziom usterek w Clio).

Wbrew pozorom w rankingu najgorszych samochodów nie królują wyłącznie samochody francuskich, rumuńskich i włoskich marek. Czy aż dwa modele Nissana nie zaskakują? Szczegóły w tabeli.

Najgorsze jedenastoletnie samochody

Miejsce w rankingu TUV Marka i model Wskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej)
88 Peugeot 207 31,6
89 Nissan Qashqai 32,5
90 Renault Megane 32,9
91 Fiat Punto 33,5
92 Fiat Panda 33,8
92 Nissan Juke 33,8
94 Dacia Sandero 35,0
95 Dacia Logan 35,6
96 Renault Twingo 35,9
97 Renault Clio 36,4
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków