Auto Świat Wiadomości Aktualności Oto najgorsze auta używane. Dacia i Fiat lepsze od niemieckich [RANKING]

Oto najgorsze auta używane. Dacia i Fiat lepsze od niemieckich [RANKING]

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

W najnowszym rankingu awaryjności opracowanym przez TUV nie brakuje niespodzianek. Podczas przeglądów rejestracyjnych nietrudno wskazać najbardziej kłopotliwe samochody. Wbrew pozorom z różnymi usterkami wcale nie muszą się liczyć użytkownicy samochodów na literę "F". Z licznymi problemami borykają się także użytkownicy samochodów niemieckich marek premium.

Badanie techniczne - zdj. ilustracyjne
Zobacz galerię (8)
Piotr Czypionka / Auto Świat
Badanie techniczne - zdj. ilustracyjne
  • Niemiecki TUV przebadał aż 9,58 mln samochodów w ramach przeglądów rejestracyjnych
  • Najlepsze i najgorsze samochody sklasyfikowano w kategoriach wiekowych: od 3 do 11 lat użytkowania
  • Im młodsze roczniki, tym łatwiej o samochody niemieckich marek. Wśród marek budżetowych negatywnie wyróżnia się Dacia
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Im starsze auto, tym łatwiej o problemy podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych. To akurat nie powinno dziwić. Problem w tym, że nawet w relatywnie młodych pojazdach, które znajdują się pod opieką autoryzowanych stacji ASO (lub były jeszcze niedawna) zdarzały się dość wstydliwe usterki. Któż by się spodziewał choćby wycieków oleju? A to nie koniec niespodzianek z najnowszego raportu organizacji TUV.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dacia, BMW i inni na szarym końcu

Wśród najbardziej problematycznych trzyletnich aut króluje Dacia. Nie zabrakło nawet marki premium, czyli BMW z modelami X5 i X6. Otwartą kwestią pozostaje czy wszystkie modele uwzględnione w rankingu odnotowały wyraźny spadek jakości, czy też nie przyczyniły się do tego autoryzowane serwisy, które niezbyt przykładały się do swoich obowiązków podczas obowiązkowych przeglądów gwarancyjnych?

Niepokoją jednak stwierdzone usterki. Okazuje się, że wśród najczęściej wskazywanych problemów są m.in. pierwsze wycieki oleju (0,5 proc.). Inspektorzy wskazywali także niesprawne oświetlenie przednie (1,1 proc. ogólnie i 1,6 proc. dla świateł mijania) i tylne (0,4 proc.), pierwsze oznaki kłopotów z zawieszeniem (0,2 proc.) i układem hamulcowym (0,8 proc.), a także kłopoty z elektroniką (sterowanie silnikiem).

Szczególnie dostało się Citroenowi C3 Aircross (ubytki oleju, częste kłopoty z amortyzatorami, zużycie tarcz hamulcowych znacznie powyżej średniej), Volkswagenowi Sharan (zużycie tarcz hamulcowych, sporo drobnych usterek, które znacząco przybywa) oraz Dacii Dokker (kiepskie oświetlenie i hamulce, podwyższona emisja spalin oraz wycieki oleju). Kiepskie noty otrzymała także Dacia Logan (aż 11,6 proc. wszystkich badanych egzemplarzy nie przechodzi pierwszego przeglądu!).

Najgorsze trzyletnie samochody

Miejsce w rankingu TUVMarka i modelWskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej) w proc.
121Ford Galaxy8,1
122Opel Crossland8,2
122Seat Alhambra8,2
124Dacia Sandero8,5
125Dacia Duster8,7
126BMW X5/X68,8
127Citroen C3 Aircross9,4 
127Volkswagen Sharan9,4
129Dacia Dokker10,8 
130Dacia Logan11,6

W gronie pięcioletnich aut także brylują Dacia i BMW (a prócz nich także Fiat) oraz bliźniacza konstrukcja oferowana przez Seata (Alhambra) i Volkswagena (Sharan). Na liście najczęściej występujących usterek wskazywano zaś m.in. niesprawne oświetlenie (2,4 proc. dla świateł mijania i 1,6 proc. dla pozostałych elementów przedniego oświetlenia), hamulce (1,8 proc.), wycieki oleju (1,2 proc.). Diagnozowano również kłopoty z amortyzatorami (0,4 proc.) czy układem wydechowym (0,2 proc.).

Eksperci TUV wyróżnili kilka aut. Krytyki nie szczędzono pod adresem BMW 2 Active Tourer (problemy z emisją spalin, oświetleniem i układu ochrony pieszych), Volkswagena Sharan (zawieszenie) i Dacii Duster (układ kierowniczy, amortyzatory i sprężyny i oświetlenie).

Najgorsze pięcioletnie samochody

Miejsce w rankingu TUVMarka i modelWskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej)
116Fiat Tipo14,6
117BMW X114,8
118Dacia Logan15,1
119Fiat Punto15,6
120BMW X5/X615,9
121Dacia Dokker16,1
122Seat Alhambra16,6
123BMW 2 Active Tourer16,7
124Volkswagen Sharan17,1
125Dacia Duster18,0

Z wiekiem przybywa wykrytych usterek oraz modeli z segmentu premium (aż trzy BMW). Niesprawne światła mijania (3,7 proc.) i pozostałe elementy oświetlenia przedniego i tylnego (2,3 proc. w obu kategoriach) zdarzają się częściej. Niestety przybywa także przypadków wycieków oleju (2,3 proc.) czy kłopotów z amortyzatorami i innymi elementami zawieszenia.

Sporo negatywnych uwag zebrały m.in. BMW serii 5 i 6 (wysłużone zawieszenie i kłopoty z aktywną maską), Dacia Dokker (zawieszenie, wycieki, kiepski stan przewodów hamulcowych i emisja spalin) i Dacia Duster (wyraźne oznaki zużycia elementów podwozia, hamulców i problemów z emisją spalin).

Najgorsze siedmioletnie samochody

Miejsce w rankingu TUVMarka i modelWskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej)
109BMW 2 Active Tourer19,5
109Renault Megane19,5
111Ford Ka19,6
112BMW X5/X619,7
113Dacia Sandero21,6
114Fiat Punto22,5
115Dacia Logan23,5
116BMW serii 5 i 623,8
117Dacia Dokker24,4
117Dacia Duster24,4

W dziewięcioletnich samochodach łatwiej przede wszystkim o wycieki oleju (4,5 proc.) i kłopoty z oświetleniem (5,1 proc. dla świateł mijania i 4,3 dla tylnego). Na liście najbardziej awaryjnych samochodów próżno szukać jednak aut bawarskiej marki. Odnotowano zaś aż trzy modele Forda (Ka, Galaxy i Mondeo) i dwa Renault (Twingo i Megane).

Najgorsze dziewięcioletnie samochody

Miejsce w rankingu TUVMarka i modelWskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej)
103Ford Ka26,2
103Nissan Micra26,2
105Ford Galaxy26,6
106Renault Megane26,7
107Nissan Juke27,1
108Renault Twingo27,2
109Ford Mondeo28,0
110Dacia Duster28,4
111Fiat Punto31,1
112Dacia Logan32,9

Wśród 11-letnich samochodów odsetek aut z wyciekami oleju wzrósł do 8,3 proc. Odnotowano także więcej kłopotów z amortyzatorami (4,2 proc.) i innymi elementami zawieszenia (5,2 proc.). W najstarszych badanych w Niemczech autach pojawiają się także pierwsze widoczne oznaki korozji (0,2 proc.). Nietrudno zgadnąć, że w przypadku badań w Polsce odsetek korodujących aut byłby zapewne wyższy.

Dość wymownie oceniono Dacię Duster. "Wszystkie podzespoły są podatne na awarie" czytamy w raporcie. Kiepskie noty otrzymały także Fiat Punto (mnóstwo kłopotów z oświetleniem, układem wydechowym i wyciekami). W przypadku najstarszych aut wyróżniono także dwa modele Renault (zawieszenie, hamulce i wycieki w Twingo oraz bardzo wysoki ogólny poziom usterek w Clio).

Wbrew pozorom w rankingu najgorszych samochodów nie królują wyłącznie samochody francuskich, rumuńskich i włoskich marek. Czy aż dwa modele Nissana nie zaskakują? Szczegóły w tabeli.

Najgorsze jedenastoletnie samochody

Miejsce w rankingu TUVMarka i modelWskaźnik usterek (im wyższy tym gorzej)
88Peugeot 20731,6
89Nissan Qashqai32,5
90Renault Megane32,9
91Fiat Punto33,5
92Fiat Panda33,8
92Nissan Juke33,8
94Dacia Sandero35,0
95Dacia Logan35,6
96Renault Twingo35,9
97Renault Clio36,4
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków