• Osiągnięcie neutralności klimatycznej przez samochody i ich fabryki wymaga od producentów miliardowych nakładów i ogromnej determinacji
  • Konsekwentne działania grup producenckich przynoszą wymierne efekty w postaci milionów ton dwutlenku węgla i innych zanieczyszczeń, które nie trafiają do atmosfery
  • Na infografikach pokażemy Ci, jak wygląda produkcja samochodów i które jej etapy pozostawiają największy ślad węglowy
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kiedy powszechnie rozumiana ekologia zderza się z motoryzacją, przychodzą nam zazwyczaj do głowy typowe skojarzenia: złe spaliny, złe diesle, złe cząstki stałe, zły dwutlenek węgla... Szczególnie szkodliwość tego ostatniego jest trudna w komunikacji, bowiem jest to gaz niegroźny dla ludzi i zwierząt (w stężeniach na wolnym powietrzu), a w dodatku „oddychają” nim rośliny.

Tutaj potrzeba szerokiego horyzontu myślenia i długofalowego planowania. Zwolennikom obwiniania dwutlenku węgla o efekt cieplarniany warto podpowiedzieć, że nawet gdyby ich poglądy były słuszne, to emisja CO2 przez samochody wiąże się z emisją substancji już ewidentnie szkodliwych dla ludzi i przyrody, takich jak węglowodory, tlenki azotu czy tlenek węgla i cząstki stałe.

Posiłkując się niezbyt higienicznym z inżynierskiego punktu widzenia, ale niezbędnym z racji objętości publikacji uproszczeniem, można powiedzieć, że ponieważ są to efekty procesu spalania, to im mniej CO2 wyemituje auto, tym mniej będzie również wspomnianych substancji, które w odpowiednich stężeniach stają się trujące lub kancerogenne.

Jednak emisja spalin z rur wydechowych naszych samochodów to dopiero początek układanki. Okazuje się, że szkodliwe są również związki wydzielane w procesie ścierania opon podczas jazdy, a w czasie hamowania tarcze hamulcowe emitują cząstki stałe – stąd tak istotne jest wprowadzanie komponentu elektrycznego do układów napędowych, bo wtedy możliwe jest hamowanie rekuperacyjne silnikiem elektrycznym, w znacznej mierze zastępujące tradycyjny układ hamulcowy.

Jest jeszcze tzw. pylenie wtórne, bo jadący samochód wzbija w powietrze to, co leży na jezdni, a są tam tlenki azotu, węgla, związki benzenu, metale ciężkie i węglowodory aromatyczne. I uwierzcie nam, nie jest to „aromat”, o którym marzycie. Dwutlenek i tlenek węgla, tlenki azotu, dwutlenek siarki i pył powstają również w procesie produkcji energii w elektrowniach węglowych, a energia jest przecież niezbędna dla hut i fabryk. Dlatego sposób pozyskiwania tej energii także ma kluczowe znaczenie. Ale na szczęście plany koncernów motoryzacyjnych prezentują się nadzwyczaj odpowiedzialnie i znacznie wyprzedzają naszą świadomość co do wagi i zasięgu problemu.

BMW Group zaopatruje się w aluminium, do którego produkcji używana jest energia elektryczna pochodząca z energii słonecznej Foto: BMW
BMW Group zaopatruje się w aluminium, do którego produkcji używana jest energia elektryczna pochodząca z energii słonecznej

Przykład?

"Przyjazny dla klimatu samochód nie powstaje wyłącznie dzięki wykorzystaniu zielonej energii. Musimy ukierunkować nasze pojazdy na zrównoważony rozwój już od pierwszego dnia projektowania – ograniczając ilość materiałów wykorzystywanych do ich produkcji, a przede wszystkim mając na uwadze od samego początku wtórne wykorzystanie zasobów i recykling. W obliczu rosnących cen surowców jest to imperatyw nie tylko ekologiczny, lecz także ekonomiczny" – tak powiedział Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG.

I żeby pokazać, iż nie jest to jednostkowy przykład odpowiedzialności środowiskowej w motoryzacji, zebraliśmy dla was kluczowe działania dziesięciu marek samochodowych, które w zeszłym roku sprzedały w Polsce najwięcej aut elektrycznych (według danych instytutu Samar). Nie jest to może idealne kryterium, ale nie chodziło nam o tworzenie rankingu i zawodów „kto da więcej”, tylko o pokazanie różnorodności planowanych, a także już stosowanych rozwiązań, dzięki którym w przyszłości będzie można mówić o prawdziwie „zielonej” motoryzacji.

Ale najpierw mamy dla Was obiecane infografiki.

Jakie elementy cyklu życia samochodu powodują największą emisję dwutlenku węgla?

Jedni myślą, że to proces produkcji samochodów odpowiada za większość emitowanych zanieczyszczeń. Inni są przekonani, że trują głównie auta jeżdżące po drogach, więc powinno się produkować ich jak najwięcej, żeby zastąpić starsze i bardziej „trujące” samochody. A prawda leży...

Nie, nie pośrodku. Na grafice poniżej.

Źródła śladu węglowego samochodów na przykładzie Grupy PSA (dziś w ramach koncernu Stellantis)
Źródła śladu węglowego samochodów na przykładzie Grupy PSA (dziś w ramach koncernu Stellantis)

Jak wygląda logistyka w produkcji samochodów? Zobaczcie, w jak wielu miejscach niezbędny jest transport, który z reguły pozostawia ślad węglowy

Aby zrozumieć, skąd się bierze ślad węglowy w produkcji samochodów, warto wiedzieć, jak wygląda związana z nią logistyka. I chociaż w Grupie PSA (dziś w ramach koncernu Stellantis) cała ta skomplikowana machina transportowa odpowiada za zaledwie 0,81 proc. całkowitego śladu węglowego związanego z cyklem życia samochodu, to koncern nadał kluczowe znaczenie redukcji emisji spalin i zużycia energii w łańcuchu transportowym.

Ambitny plan zakłada redukcję „logistycznego” śladu węglowego w przeliczeniu na pojazd o jedną trzecią w przedziale lat 2016-35. To niedużo? No to pomyślcie, że wasze auto ze skomplikowanym i kosztownym systemem oczyszczania spalin pali 10 l/100 km w mieście. A teraz ma zacząć palić... Nieco ponad 6,5 l/100 km.

Logistyka produkcji i dostaw samochodów na przykładzie grupy PSA (dziś Stellantis)
Logistyka produkcji i dostaw samochodów na przykładzie grupy PSA (dziś Stellantis)

Jak wygląda cykl życia pojazdu z perspektywy środowiska i powtórnego wykorzystania materiałów? Im więcej uda się odzyskać, tym mniej zanieczyszczeń

Jedni uznają koniec procesu produkcyjnego za początek życia pojazdu, inni węszą jego podwaliny już w łopacie wbitej w kopalniane złoże. Tak czy inaczej, poniższa grafika pokazuje procesy towarzyszące wytwarzaniu, eksploatacji, recyklingowi i ponownej produkcji nowych samochodów z jeszcze innej perspektywy. Jak widzicie, to jest pewnego rodzaju „obieg zamknięty”. Im większy odzysk, tym mniejsze zużycie energii i emisja CO2.

Cykl życia pojazdu - im więcej da się odzyskać, tym mniejsze zużycie energi i emisja CO2
Cykl życia pojazdu - im więcej da się odzyskać, tym mniejsze zużycie energi i emisja CO2

Teraz już wiesz wszystko, co niezbędne, aby ocenić (i docenić) działania producentów, mające ograniczyć obciążenie dla środowiska. I tak jak obiecaliśmy na początku, mamy dla Ciebie zestawienie działań dziesięciu marek samochodowych, które w zeszłym roku sprzedały w Polsce najwięcej aut elektrycznych (według danych instytutu Samar).

Nie będziesz się nudzić, bowiem zamiast typowego porównywania aktywności producentów jeden do jednego, wyłowiliśmy wszelkie dostępne ciekawostki, z których na co dzień, prowadząc samochód, mało kto zdaje sobie sprawę.

Zamiast typowej, niekończącej się opowieści o samochodach elektrycznych, akumulatorach, ładowarkach i fotowoltaice, zobaczysz też bajkowo wyglądające słone jezioro, z którego pozyskiwany jest surowiec dla baterii, stylową lokomotywę przetaczającą pociągi z atutami z fabryki, a nawet ekologiczne boisko sportowe z bieżnią z... kawy. I to nie jest żart.

Zatem - do dzieła!

BMW - 100 proc. energii kupowanej w zakładach pochodzi ze źródeł odnawialnych

  • BMW Group wyznacza ambitny cel redukcji emisji dwutlenku węgla do 2030 r. i chce stworzyć neutralny dla klimatu model biznesowy w całym łańcuchu dostaw.
  • Strategia zakłada ograniczenie emisji CO2 o ponad 200 milionów ton do 2030 r. – po raz pierwszy dla całego cyklu życia produktu, od łańcucha dostaw, poprzez produkcję, aż po zakończenie fazy użytkowania.
  • Emisja CO2 na każdy pojazd ma zostać zmniejszona o co najmniej 1/3.
  • Emisja CO2 w fazie użytkowania pojazdów w porównaniu z rokiem 2019 ma zostać zredukowana o 40 proc. na każdy kilometr.
Słone jeziora u zbiegu granic Argentyny, Boliwii i Chile stanowią około połowy światowych złóż litu. BMW Group zapewnia transparentność w kwestii pochodzenia i metod wydobycia tego surowca Foto: BMW
Słone jeziora u zbiegu granic Argentyny, Boliwii i Chile stanowią około połowy światowych złóż litu. BMW Group zapewnia transparentność w kwestii pochodzenia i metod wydobycia tego surowca
  • Po zmniejszeniu od 2006 r. emisji CO2 na pojazd o ok. 78 proc. w latach 2019-30 emisja BMW Group (produkcja i zakłady) ma być obniżona o kolejne 80 proc.
  • BMW Group odgrywa także pionierską rolę jako pierwszy producent samochodów, który wyznaczył konkretne cele w zakresie emisji CO2 dla swojego łańcucha dostaw. Celem jest zmniejszenie emisji CO2 na pojazd o co najmniej 20 proc. w stosunku do 2019 roku.
  • Od 2021 roku cała produkcja BMW Group, w tym zakłady koncernu na całym świecie, będzie całkowicie neutralna pod względem bilansu emisji CO2.
  • Główny nacisk w ramach realizacji strategii zostanie położony na znaczne ograniczenie zużycia zasobów przypadających na jeden pojazd. W tym celu istotnie zwiększy się m.in. udział materiałów wtórnych wszędzie tam, gdzie pozwalają na to jakość i dostępność. Dotyczy to takich surowców, jak stal, tworzywo sztuczne czy aluminium.

Hyundai - do produkcji kokpitów marka wykorzystuje plastiki pochodzące z biomasy

  • Ruda żelaza i węgiel występują głównie w postaci proszku – gdy wieje wiatr, rozproszy się i wpłynie negatywnie na lokalne środowisko. Aby stworzyć ekologiczną hutę stali, Hyundai Steel po raz pierwszy na świecie wdrożył „zamknięty zakład przetwarzania surowców”, w którym w całym procesie – wliczając transport – żelazo i węgiel nie mają kontaktu z otoczeniem.
Taka niespodzianka: Hyundai wykorzystuje odpady z kawy do produkcji m.in. nawierzchni obiektów sportowych Foto: Hyundai
Taka niespodzianka: Hyundai wykorzystuje odpady z kawy do produkcji m.in. nawierzchni obiektów sportowych
  • Zastanawialiście się kiedyś nad tym, że parzenie kawy wiąże się z marnotrawstwem? No bo przecież zaledwie 0,2 proc. ziaren wykorzystuje się do picia, a reszta, czyli aż 99,8 proc., się marnuje. Hyundai postanowił to zmienić i zainicjował projekt dotyczący recyklingu kawowych resztek.
  • Producenci samochodów nie mogą używać w 100 proc. biodegradowalnego plastiku, bo ich auta ulegałyby samoczynnej biodegradacji pod wpływem np. światła. Dlatego Hyundai dodaje do bioplastiku od 10 do 25 proc. naturalnych polimerów.
  • Jedna czwarta plastików w kabinie Hyundaia Ioniqa pochodzi z włókien celulozowych. Pozyskuje się je z... drewna.

Kia - aż 93,6 proc. odpadów przemysłowych podlega recyklingowi. To ponad 171 tys. ton rocznie!

  • Cykl życia samochodów Kia podlega systemowi zarządzania przyjaznego dla środowiska, począwszy od projektowania i produkcji aż po utylizację po wycofaniu z eksploatacji.
  • Kia współpracuje ze swoimi dostawcami, aby dzielić się wiedzą na temat oszczędzania energii i najlepszymi praktykami, które pomagają obniżyć emisje w całym łańcuchu dostaw. 
  • Każdy główny dostawca działający dla marki Kia uzyskał certyfikat zarządzania środowiskowego ISO 14001.
  • Do 2027 roku Kia wprowadzi 11 nowych aut elektrycznych, w tym siedem nowych modeli typu BEV. Pierwsze z nich – EV6 - już można zamawiać.
Dilerzy marki Kia będą produkować prąd! Niemal wszystkie salony tej firmy zostaną wyposażone m.in. w Carport, czyli wiatę parkingową z fotowoltaicznym zadaszeniem Foto: Kia
Dilerzy marki Kia będą produkować prąd! Niemal wszystkie salony tej firmy zostaną wyposażone m.in. w Carport, czyli wiatę parkingową z fotowoltaicznym zadaszeniem
  • Polityka postępowania marki Kia ze zużytymi akumulatorami różni się w zależności od regionu. W Europie, na przykład, marka współpracuje z regionalnymi firmami, które zajmują się recyklingiem zużytych akumulatorów z pojazdów elektrycznych.
  • Fotele, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik Kii EV6 są wykonane z ekologicznych, pozyskiwanych w zrównoważony sposób materiałów, takich jak butelki PET z recyklingu, przędza roślinna (bio PET) i przędza z naturalnej wełny, ekoskóra. Zastosowano ekolakier z ekstraktami roślinnymi.
  • Rocznie recyklingowi poddawane jest niemal cztery i pół tysiąca ton surowców.
  • Do 2025 r. Kia planuje o 15 proc. ograniczyć emisję gazów cieplarnianych względem 2015 r. Redukcja dotyczy także m.in. zużycia wody.

Mazda - do roku 2030 wszystkie samochody mają być zelektryfikowane. Zdziwieni? My tak!

  • Jako pierwszy producent samochodów Mazda dołączyła do eFuel Alliance – Sojuszu na Rzecz e-Paliw. Sojusz zrzesza organizacje i podmioty branżowe, które popierają cel, jakim jest ustanowienie i promowanie e-paliw, neutralnych pod względem emisji CO2, oraz wodoru jako sprawdzonych i pewnych źródeł napędu, przyczyniających się do zmniejszenia emisji w sektorze transportu.
  • Technologie i linie produkcyjne już są tak projektowane, aby możliwe było stopniowe zwiększanie udziału elektrycznych komponentów napędu.
Europejskie centrum logistyczne Mazdy: 86 stacji ładowania zasilanych przez 3696 paneli solarnych, zainstalowanych na dachu biurowca Foto: Mazda
Europejskie centrum logistyczne Mazdy: 86 stacji ładowania zasilanych przez 3696 paneli solarnych, zainstalowanych na dachu biurowca
  • Od 2022 r. Mazda rozpocznie inwestowanie w dekarbonizację swoich fabryk. Na początek zainstaluje panele solarne na fabryce w Hiroszimie, które dostarczą prąd do m.in. stacji ładowania aut elektrycznych.
  • Mazda jest zaangażowana w projekty badawcze promujące powszechne stosowanie odnawialnych paliw płynnych (biopaliw pochodzących z mikroalg i e-paliw). Paliwa z alg mogą być pozyskiwane na gruntach nieodpowiednich dla rolnictwa, przy minimalnym wpływie na zasoby słodkiej wody.

Mercedes - globalny łańcuch dostaw stanie się neutralny pod względem emisji CO2 do 2039 r.

  • Własne zakłady Mercedesa-Benza AG, w tym globalna sieć produkcji akumulatorów, już od 2022 r. na całym świecie będą prowadzić produkcję neutralną pod względem emisji CO2.
  • Firma dąży do tego, by do 2030 r. hybrydy plug-in lub pojazdy w 100 proc. elektryczne stanowiły ponad 50 proc. jej sprzedaży.
Moc rekuperacji nowego Mercedesa EQS to aż 290 kW (394 KM), co niemal eliminuje konieczność używania tradycyjnego układu hamulcowego Foto: Mercedes-Benz
Moc rekuperacji nowego Mercedesa EQS to aż 290 kW (394 KM), co niemal eliminuje konieczność używania tradycyjnego układu hamulcowego
  • Do 2039 r. Mercedes-Benz będzie koncentrować się na materiałach i komponentach, których wytwarzanie i przetwarzanie prowadzą do szczególnie wysokiej emisji CO2. Ich lista obejmuje ogniwa akumulatorów, stal oraz aluminium. Komponenty te odpowiadają za około 80 proc. emisji dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw pojazdów całkowicie zasilanych prądem.
  • Dzięki Mercedes me Charge kierowcy EQC lub hybrydowych modeli plug-in z najnowszą generacją systemu multimedialnego MBUX (Mercedes-Benz User Experience) na życzenie mają dostęp do jednej z największych sieci ładowania na świecie, na którą w samej Europie składa się ponad 300 różnych operatorów publicznych stacji.

Nissan - użytkownicy Leafa zapobiegli emisji aż 2,5 mln ton dwutlenku węgla rocznie!

  • W wyniku planowanej rozbudowy farmy fotowoltaicznej ilość energii odnawialnej generowanej przez zakłady produkcyjne Nissana w Sunderland wzrośnie niemal trzykrotnie. Projekt zapewni energię do całej produkcji Nissanów Leafów przeznaczonych na rynek europejski, zgodnie z planami marki, która dąży do przyszłości wolnej od emisji dwutlenku węgla.
  • Nissan wprowadził odnawialne źródła energii w Sunderland w 2005 r. wraz z montażem pierwszych turbin wiatrowych na terenie zakładów. Zespół 10 turbin generuje 6,6 MW mocy. Istniejąca farma fotowoltaiczna o mocy 4,75 MW powstała w 2016 r. W wyniku planowanej rozbudowy o 20 MW zakłady będą produkowały łącznie 32 MW energii odnawialnej.
Niedługo cała energia niezbędna do produkcji Nissana Leafa dla Europy będzie pochodzić z własnych źródeł odnawialnych marki Foto: Nissan
Niedługo cała energia niezbędna do produkcji Nissana Leafa dla Europy będzie pochodzić z własnych źródeł odnawialnych marki
  • Leaf, pierwszy w pełni elektryczny model Nissana przeznaczony dla odbiorcy masowego, został wprowadzony na rynek ponad 10 lat temu. Dzisiaj jeździ nim ponad 180 tys. entuzjastów aut elektrycznych w całej Europie, a liczba pokonanych przez nich kilometrów wystarczyłaby na objechanie kuli ziemskiej 400 tys. razy.
  • Wraz z modelem Ariya Nissan wprowadził lakier na bazie wody, który może być nakładany w niższej temperaturze, dzięki czemu można jednocześnie lakierować wszystkie części pojazdu. Usprawnia to cały proces aplikacji i przekłada się w konsekwencji na redukcję emisji CO2 o 25 proc.
  • Nissan wyznaczył cel neutralności węglowej w działalności spółki oraz w cyklu życia jej samochodów do 2050 r. W ramach podjętych działań do początku lat 30. wszystkie nowe samochody Nissana będą oferowane w wersjach z silnikiem elektrycznym.
  • W wybranych krajach Nissan aktywnie współpracuje z sektorem energetycznym w celu wspierania dekarbonizacji sieci energetycznych.

Opel - członek globalnej grupy Stellantis, stworzy inteligentne systemy ładowania

  • Centrum inżynieryjne Opla w Rüsselsheim stanie się laboratorium badawczo-rozwojowym nowych standardów dla stacji ładowania jutra.
  • Opracowywane technologie mają umożliwić bezkolizyjne funkcjonowanie (jak wiadomo: łasych na prąd) sieci ładowarek samochodowych i innych odbiorców energii.
  • Grupa Stellantis, do której należy Opel, przewiduje, że dzięki wprowadzaniu samochodów niskoemisyjnych w okresie 2012-25 do atmosfery nie trafią 223 Mt (megatony) dwutlenku węgla.
Opel CEO Michael Lohscheller: „Elektromobilność odniesie sukces, tylko idąc ramię w ramię z ekspansją infrastruktury ładowania” Foto: Opel
Opel CEO Michael Lohscheller: „Elektromobilność odniesie sukces, tylko idąc ramię w ramię z ekspansją infrastruktury ładowania”
  • W Oplu Corsie wykorzystuje się około 30 proc. materiałów naturalnych lub pochodzących z recyklingu (w całym aucie).
  • 41 części polimerowych Corsy, m.in. przegrody poduszek powietrznych, błotniki, zderzaki oraz zestaw do naprawy opon, produkuje się przy użyciu odzyskanego polipropylenu.

Renault - w 2030 r. chce najszerzej wykorzystywać recykling ze wszystkich marek na świecie!

  • Nawet 120 tys. aut rocznie, w tym także elektrycznych, zostanie poddanych regeneracji i odzyskowi. Blisko 80 proc. materiałów o strategicznym znaczeniu z recyklingu zostanie wykorzystanych w produkcji akumulatorów.
  • Renault jest liderem na europejskim rynku pojazdów elektrycznych i ma ponad 10-letnie doświadczenie w tej dziedzinie. Ma na koncie blisko 400 tys. sprzedanych aut elektrycznych.
Renault zamierza być w 2030 roku najbardziej „zieloną” marką Europy. 90 proc. jego sprzedaży będą stanowiły samochody zelektryfikowane Foto: Renault
Renault zamierza być w 2030 roku najbardziej „zieloną” marką Europy. 90 proc. jego sprzedaży będą stanowiły samochody zelektryfikowane
  • Poza zobowiązaniami w zakresie elektryfikacji pojazdów, zakładającymi, że w 2025 r. samochody elektryczne będą stanowić 65 proc. sprzedaży, Grupa Renault dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w Europie do 2040 r., a na całym świecie do 2050 r.
  • Jeśli chodzi o produkcję, Grupa stawia sobie za cel zmniejszenie emisji zakładów na świecie o 50 proc. do roku 2030 (w porównaniu z 2019 r.). Aby zrealizować ten cel, firma zainwestuje 20 mln euro w instalacje przemysłowe.
  • Grupa Renault we współpracy z miastem Otwock oraz JYSK rozpoczęła budowę Zielonej Ostoi Renault – pierwszej otwartej przestrzeni do lokalnej edukacji ekologicznej.

Škoda - od początku 2020 r. przetwarza wszystkie odpady z procesu produkcji aut

  • W Škoda Auto w zeszłym roku odzyskano 650 000 m3 wody, co stanowi ponad 45 proc. ilości tego surowca zużywanego przez markę w ciągu roku.
  • Zużycie wody przy produkcji jednego pojazdu spadło z 2,76 do 1,74 m3, czyli prawie o 37 proc.
  • Od 2016 r. producent nie pozbywa się odpadów komunalnych przez wyrzucanie ich na wysypiska, ale poddaje je procesom spalania. W 2018 r. firma zaczęła w ten sam sposób przetwarzać także inne odpady. Wraz z początkiem 2020 r. Škoda całkowicie zaprzestała składowania odpadów przemysłowych.
Na bocznicy kolejowej przy fabrykach Škody pracują lokomotywy EffiShunter. Ich silniki spełniają rygorystyczne normy czystości spalin i emitują o połowę mniej CO2 niż starsze modele Foto: Skoda
Na bocznicy kolejowej przy fabrykach Škody pracują lokomotywy EffiShunter. Ich silniki spełniają rygorystyczne normy czystości spalin i emitują o połowę mniej CO2 niż starsze modele
  • W 2020 r. fabrykę komponentów w Vrchlabí przekształcono, by mogła zużywać energię z odnawialnych źródeł. Dzięki temu wytwarzanie dwutlenku węgla zmniejszyło się z 45 000 do 3000 ton rocznie, a docelowo – do zera.
  • Na dachach Škoda Parts Center w siedzibie marki w Mladá Boleslav powstanie prawie 6000 paneli słonecznych, których łączna moc to 2300 kWp. Produkcja energii elektrycznej wyniesie ponad 2200 MWh rocznie.

Volkswagen - planuje wydać do 2025 r. 14 miliardów euro na inwestycje w dekarbonizację

  • Respektując postanowienia porozumienia paryskiego, VW bierze odpowiedzialność za konieczność redukcji emisji CO2 i dąży do osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 r.
  • Volkswagen wprowadził do swojej oferty nowe modele z elektrycznej rodziny ID: zarówno ID.3, jak i ID.4 to samochody opuszczające fabrykę w Zwickau jako neutralne pod względem emisji CO2.
  • Firma dąży do ograniczenia emisji CO2 w Europie średnio o około 17 ton na samochód do 2030 r., to jest o 40 proc. mniej niż w 2018 r.
  • Energia elektryczna ze źródeł odnawialnych w fazie użytkowania pojazdu: Volkswagen wspiera w Europie szeroko zakrojoną ekspansję farm wiatrowych i elektrowni słonecznych.
Volkswageny ID.3 i ID.4 opuszczają fabrykę w Zwickau jako neutralne pod względem emisji CO2 Foto: Volkswagen
Volkswageny ID.3 i ID.4 opuszczają fabrykę w Zwickau jako neutralne pod względem emisji CO2
  • Zrównoważona produkcja: do 2030 r. energia elektryczna zasilająca wszystkie fabryki w Europie oraz w Amerykach Północnej i Południowej będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych.
  • Ralf Brandstätter, dyrektor generalny Volkswagena: „Volkswagen jest za zrównoważoną elektromobilnością dla wszystkich – od produkcji, przez okres użytkowania, aż po recykling”.
  • Wszystkie zakłady produkcyjne koncernu Volkswagen w Polsce są zasilane wyłącznie prądem ze źródeł odnawialnych. Energia z farm wiatrowych dostarczana jest m.in. do zakładów Volkswagen Poznań oraz do centrali dystrybutora nowych samochodów – Volkswagen Group Polska. Ponadto umową zostały objęte pozostałe zakłady koncernu Volkswagen zlokalizowane w Polsce: Volkswagen Motor Polska (Polkowice), SITECH (Polkowice, Głogów), Scania Production (Słupsk) i MAN Truck & Bus (Niepołomice).

Podsumowanie. I co dalej?

Dalej pozostaje nam czekać, aż producenci aut zrealizują swoje plany. I dużo zarabiać, żeby móc kupować nowoczesne, niskoemisyjne lub zeroemisyjne auta, bo teraz już wiesz, że to nie proces produkcji, tylko jazda i spalany z rur wydechowych stanowią największe źródło śladu węglowego motoryzacji. A wraz z dwutlenkiem węgla emitowane są także inne szkodliwe substancje.

No i niejako przy okazji, kiedy ktoś np. powie, że za zanieczyszczenie środowiska odpowiadają dojazdy pracowników do fabryk samochodów, będziesz wyposażony lub wyposażona w odpowiednią ripostę.

Życzymy Ci czystego powietrza i zapraszamy do lektury naszych testów samochodów, z których dowiesz się, ile paliwa zużywa pojazd w naszym teście drogowym. A emisja dwutlenku węgla jest wprost proporcjonalna do zużycia paliwa. I odwrotnie: im mniejsza emisja CO2 przez samochód, tym niższe spalanie i mniejsze wydatki na paliwo.