Auto Świat Wiadomości Aktualności Skoda odkryła tajemnicę. Nowy sportowy model pokazany

Skoda odkryła tajemnicę. Nowy sportowy model pokazany

Po niedawnej premierze Skody Elroq RS, teraz przyszedł czas na większego brata, który okazuje się niemal bliźniakiem. Czesi zaprezentowali poliftingowego Enyaqa RS. Pozostał bardzo rodzinny, ale dostał nutę sportu. Nie oczekujcie jednak rewolucji, bo pod względem technicznym już znamy to auto.

2025 Skoda Enyaq RSŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
  • Enyaq RS wyróżnia się mocą 340 KM, zasięgiem do 567 km oraz prędkością maksymalną 180 km na godz.
  • Model przyspiesza do 100 km na godz. w 5,4 s, stając się najszybszą seryjną Skodą w historii, obok Elroqa RS
  • Wnętrze dostępne jest w dwóch wariantach: RS Lounge i RS Suite
  • Wyjazd na prezentację był opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany materiał

Czas szybko leci. Wydaje się, że niedawno była premiera Enyaqa, a przecież już jesteśmy po jego głębokim faceliftingu. Do tej pory jednak Czesi milczeli na temat najmocniejszej odmiany RS. Teraz wszystkie tajemnice na temat nowego usportowionego modelu zostały już rozwiane. Już go widzieliśmy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowa Skoda Enyaq RS - delikatne, ale wyraźne zmiany

Nowa wersja RS przyciąga uwagę swoim charakterystycznym limonkowym lakierem Mamba Green oraz licznymi czarnymi detalami, które zastępują chromowane elementy znane z podstawowych wersji modelu. Enyaq, jak do tej pory, występuje w nadwoziu SUV, ale także coupe. W wyposażeniu standardowym znajdują się m.in. światła LED Matrix, dynamiczne kierunkowskazy, a także 20-calowe felgi (w opcji są felgi 21-calowe). W aucie bardzo delikatnie zmieniono przedni zderzak, a na tylnym dodano charakterystyczną odblaskową listwę. Tradycyjnie dla modeli RS, znajdziemy też oznaczenia tej wersji, choć są one dyskretnie umieszczone na przednich błotnikach. Można być pewnym, że praktyczne i rodzinne atuty Skody pozostały nietknięte.

Nowa Skoda Enyaq RS - wnętrze dobierzesz pod siebie

Wnętrze wersji RS ma bardziej sportowy charakter niż standardowe Enyaqi, dzięki takim elementom jak zintegrowane fotele z funkcją masażu, przeszycia w kontrastowym zielonym kolorze oraz aluminiowe nakładki na pedały. Sportowy klimat podkreśla również trójramienna kierownica z logo RS oraz wstawki wykonane z mikrofibry na desce rozdzielczej. Tak wykończona jest wersja wnętrza RS Lounge.

Dla klientów preferujących bardziej stonowany charakter, Skoda proponuje opcjonalne wykończenie wnętrza RS Suite z tapicerką wykonaną z połączenia skóry i sztucznej skóry, z szarymi szwami. Panele drzwi przednich oraz deska rozdzielcza ozdobione są dekorami imitującymi wyglądem włókno węglowe, a kierownica ma w tej wersji czarne szwy.

Standardowe wyposażenie samochodu obejmuje 13-calowy ekran multimedialny, cztery gniazda USB-C, ładowarkę indukcyjną umożliwiającą ładowanie telefonu z mocą 15 W, elektrycznie podnoszoną klapę bagażnika, 3-strefową klimatyzację czy elektrycznie sterowany, podgrzewany fotel kierowcy z funkcją masażu. Za dopłatą można zamówić m.in. 12-głośnikowy system audio Canton o mocy 635 W i pompę ciepła.

Nowa Skoda Enyaq RS - te cyferki gdzieś już widziałem

Pod względem technologii napędowej, Enyaq RS ma dokładnie ten sam układ, który znajdziemy z w mniejszym Elroqu RS. Wyposażono go w dwa silniki elektryczne generujące łączną moc 340 KM i maksymalny moment obrotowy 679 Nm. Samochód posiada akumulator o pojemności 84 kWh, który zapewnia zasięg do 560 km według normy WLTP w wersji SUV, natomiast nadwozie coupe przejedzie 567 km według pomiarów. Moc ładowania sięga 185 kW, dzięki czemu naładowanie baterii od 10 do 80 proc. trwa jedynie 26 min na szybkiej ładowarce. Czas ładowania na ładowarce AC o mocy 11 kW od 0 do 100 proc. zajmie z kolei 8 godz. 30 min. Auto oferuje opcję V2L, czyli możliwość wykorzystywania go do zasilania innych urządzeń.

Osiągi Enyaqa RS również są kopią tego, co znamy z Elroqa. Samochód przyspiesza do 100 km na godz. w zaledwie 5,4 s, stając się najszybciej rozpędzającą się seryjną Skodą - obok Elroqa - w historii. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 180 km na godz.

2025 Skoda Enyaq RS
2025 Skoda Enyaq RSŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Nowa Skoda Enyaq RS - sportowe zawieszenie i napęd na cztery koła

Mimo zastosowania dwóch silników elektrycznych, Enyaq RS na co dzień korzysta z napędu na tylne koła w celu oszczędzania energii. Przednia oś włącza się jedynie w sytuacjach wymagających zwiększonej przyczepności lub wyższej mocy. W trybie sportowym napęd na cztery koła działa bez przerwy, co czyni samochód bardziej dynamicznym i sprawnym w trudniejszych warunkach drogowych, ale też bardziej energożernym.

Dodatkowo, wersję RS wyposażono w wydajniejsze dwutłoczkowe hamulce na przedniej osi oraz sportowe zawieszenie, obniżające auto z przodu o 15 mm, a z tyłu o 10 mm. Adaptacyjne amortyzatory DCC, które dostosowują pracę zawieszenia do warunków na drodze, są opcjonalne.

2025 Skoda Enyaq RS
2025 Skoda Enyaq RSŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Nowa Skoda Enyaq RS - podsumowanie

Klienci dostaną teraz wybór między mniejszą a większą usportowioną Skodą. Wydaje się, że samochody są niemal bliźniacze, a różnic między nimi jest niewiele, poza niedostępnym w Elroqu sportowym zawieszeniem i mniejszymi gabarytami. Na szczęście oba auta mają niemal takie same osiągi, zasięg, a nawet podobny wygląd. Trudno będzie znaleźć inną ofertę, w której niemal jedyną różnicą między autami są ich gabaryty.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków