Sieć Avia ogłosiła, że jako pierwsza w Polsce rozpoczęła sprzedaż uwodornionego oleju roślinnego HVO (z ang. Hydrogenated Vegetable Oil). Paliwo HVO100 można zatankować od początku maja br. na stacji w Myszęcinie, w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina (woj. lubuskie).

Paliwo w całości produkowane z odzyskiwanych tłuszczów posmażalniczych i olejów roślinnych stanowi prostą alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego pochodzącego z przerobu ropy naftowej. Nowe ekopaliwo ma obniżać emisję szkodliwych spalin, być dystrybuowane poprzez obecną infrastrukturę oraz nie wpływać negatywnie na silniki.

Tutaj należy być jednak ostrożnym i sprawdzić przed zatankowaniem, czy producent naszego samochodu faktycznie zezwala na stosowanie HVO100. Listę kompatybilności opracowała np. organizacja Deutsche Automobil Treuhand (tylko w j. niemieckim, rubryka XTL oznaczająca nierafinowany olej napędowy).

Cena może odstraszać

Niestety nowe niskoemisyjne paliwo jest dużo droższe od standardowego diesla B0/B7, co dodatkowo może spowolnić jego upowszechnienie.

Sprawdziliśmy ceny wszystkich paliw do silników Diesla na stacji Avia w Myszęcinie i różnice są znaczne (stan na 5 czerwca):

  • standardowy diesel: 6,14 zł/l;
  • Diesel Gold: 6,34 zł/l;
  • HVO100: 8,99 zł/l.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Biuro Prasowe Unimot potwierdziło, że popyt na paliwo HVO100 w sprzedaży detalicznej jest śladowy. "Produkt ten jest jednak skierowany głównie do dużych firm, a jego wprowadzenie do sprzedaży na stacji AVIA wymagało dostosowania naszej karty flotowej AVIA do potrzeb tych przedsiębiorstw. Jako że coraz więcej firm dąży do zmniejszenia swojego śladu węglowego, zainteresowanie w handlu hurtowym jest coraz większe, natomiast trzeba przyznać, że jest to nadal nieznaczny udział całego popytu na olej napędowy w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej" - otrzymałem w odpowiedzi.

To dopiero początek

Paliwo HVO na stacji Avia pochodzi od fińskiego koncernu Neste. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości być może będzie importować ten produkt również od innych producentów.

Będzie od kogo, ponieważ do wprowadzenia nowego paliwa szykuje się Orlen. Produkcję petrochemiczną z wykorzystaniem uwodornionych olejów roślinnych prowadzi już zakład Orlen Unipetrol w czeskim Litvinowie. W połowie 2024 r. biodiesel HVO ma być także produkowany w Płocku, gdzie ukończona zostanie nowa instalacja uwodorniania oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego (UCO) lub ich mieszanek. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego lub paliwa lotniczego.