Auto Świat Wiadomości Aktualności W Polsce jest już dostępne nowe paliwo HVO100. Zaskakuje ceną

W Polsce jest już dostępne nowe paliwo HVO100. Zaskakuje ceną

Na stacjach paliw w Polsce zaczyna pojawiać się nowe paliwo HVO100, które można już tankować w innych europejskich krajach, m.in. w Niemczech, Austrii i Czechach. To forma syntetycznego, alternatywnego paliwa do silników Diesla.

Stacja paliw Avia - zdj. ilustracyjne
Stacja paliw Avia - zdj. ilustracyjneAVIA

Sieć Avia ogłosiła, że jako pierwsza w Polsce rozpoczęła sprzedaż uwodornionego oleju roślinnego HVO (z ang. Hydrogenated Vegetable Oil). Paliwo HVO100 można zatankować od początku maja br. na stacji w Myszęcinie, w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina (woj. lubuskie).

Paliwo w całości produkowane z odzyskiwanych tłuszczów posmażalniczych i olejów roślinnych stanowi prostą alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego pochodzącego z przerobu ropy naftowej. Nowe ekopaliwo ma obniżać emisję szkodliwych spalin, być dystrybuowane poprzez obecną infrastrukturę oraz nie wpływać negatywnie na silniki.

Tutaj należy być jednak ostrożnym i sprawdzić przed zatankowaniem, czy producent naszego samochodu faktycznie zezwala na stosowanie HVO100. Listę kompatybilności opracowała np. organizacja Deutsche Automobil Treuhand (tylko w j. niemieckim, rubryka XTL oznaczająca nierafinowany olej napędowy).

Cena może odstraszać

Niestety nowe niskoemisyjne paliwo jest dużo droższe od standardowego diesla B0/B7, co dodatkowo może spowolnić jego upowszechnienie.

Sprawdziliśmy ceny wszystkich paliw do silników Diesla na stacji Avia w Myszęcinie i różnice są znaczne (stan na 5 czerwca):

  • standardowy diesel: 6,14 zł/l;
  • Diesel Gold: 6,34 zł/l;
  • HVO100: 8,99 zł/l.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Biuro Prasowe Unimot potwierdziło, że popyt na paliwo HVO100 w sprzedaży detalicznej jest śladowy. "Produkt ten jest jednak skierowany głównie do dużych firm, a jego wprowadzenie do sprzedaży na stacji AVIA wymagało dostosowania naszej karty flotowej AVIA do potrzeb tych przedsiębiorstw. Jako że coraz więcej firm dąży do zmniejszenia swojego śladu węglowego, zainteresowanie w handlu hurtowym jest coraz większe, natomiast trzeba przyznać, że jest to nadal nieznaczny udział całego popytu na olej napędowy w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej" - otrzymałem w odpowiedzi.

To dopiero początek

Paliwo HVO na stacji Avia pochodzi od fińskiego koncernu Neste. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości być może będzie importować ten produkt również od innych producentów.

Będzie od kogo, ponieważ do wprowadzenia nowego paliwa szykuje się Orlen. Produkcję petrochemiczną z wykorzystaniem uwodornionych olejów roślinnych prowadzi już zakład Orlen Unipetrol w czeskim Litvinowie. W połowie 2024 r. biodiesel HVO ma być także produkowany w Płocku, gdzie ukończona zostanie nowa instalacja uwodorniania oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego (UCO) lub ich mieszanek. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego lub paliwa lotniczego.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków