Sieć Avia ogłosiła, że jako pierwsza w Polsce rozpoczęła sprzedaż uwodornionego oleju roślinnego HVO (z ang. Hydrogenated Vegetable Oil). Paliwo HVO100 można zatankować od początku maja br. na stacji w Myszęcinie, w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina (woj. lubuskie).
Paliwo w całości produkowane z odzyskiwanych tłuszczów posmażalniczych i olejów roślinnych stanowi prostą alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego pochodzącego z przerobu ropy naftowej. Nowe ekopaliwo ma obniżać emisję szkodliwych spalin, być dystrybuowane poprzez obecną infrastrukturę oraz nie wpływać negatywnie na silniki.
Tutaj należy być jednak ostrożnym i sprawdzić przed zatankowaniem, czy producent naszego samochodu faktycznie zezwala na stosowanie HVO100. Listę kompatybilności opracowała np. organizacja Deutsche Automobil Treuhand (tylko w j. niemieckim, rubryka XTL oznaczająca nierafinowany olej napędowy).
Cena może odstraszać
Niestety nowe niskoemisyjne paliwo jest dużo droższe od standardowego diesla B0/B7, co dodatkowo może spowolnić jego upowszechnienie.
Sprawdziliśmy ceny wszystkich paliw do silników Diesla na stacji Avia w Myszęcinie i różnice są znaczne (stan na 5 czerwca):
- standardowy diesel: 6,14 zł/l;
- Diesel Gold: 6,34 zł/l;
- HVO100: 8,99 zł/l.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBiuro Prasowe Unimot potwierdziło, że popyt na paliwo HVO100 w sprzedaży detalicznej jest śladowy. "Produkt ten jest jednak skierowany głównie do dużych firm, a jego wprowadzenie do sprzedaży na stacji AVIA wymagało dostosowania naszej karty flotowej AVIA do potrzeb tych przedsiębiorstw. Jako że coraz więcej firm dąży do zmniejszenia swojego śladu węglowego, zainteresowanie w handlu hurtowym jest coraz większe, natomiast trzeba przyznać, że jest to nadal nieznaczny udział całego popytu na olej napędowy w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej" - otrzymałem w odpowiedzi.
- Przeczytaj także: W Hondzie aż uginały się koła, ale prawdziwe "przeboje" zaczęły się, kiedy kierowca pokazał prawo jazdy
To dopiero początek
Paliwo HVO na stacji Avia pochodzi od fińskiego koncernu Neste. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości być może będzie importować ten produkt również od innych producentów.
Będzie od kogo, ponieważ do wprowadzenia nowego paliwa szykuje się Orlen. Produkcję petrochemiczną z wykorzystaniem uwodornionych olejów roślinnych prowadzi już zakład Orlen Unipetrol w czeskim Litvinowie. W połowie 2024 r. biodiesel HVO ma być także produkowany w Płocku, gdzie ukończona zostanie nowa instalacja uwodorniania oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego (UCO) lub ich mieszanek. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego lub paliwa lotniczego.