Auto Świat Wiadomości Premiery Widziałem nowe Renault Espace. Ta szokująca zmiana to jego jedyna szansa na przetrwanie

Widziałem nowe Renault Espace. Ta szokująca zmiana to jego jedyna szansa na przetrwanie

Dla Renault Espace-minivana nie było już nadziei – przez ostatnie trzy lata w Europie kupiono łącznie przeszło dwa razy mniej sztuk tego modelu niż Porsche 911 w samym 2022 r. Dlatego pojawia się Espace-SUV – najlżejszy od 21 lat i najkrótszy od 2014 r.

Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)Renault
  • Wyniki sprzedaży mówiły jasno: jeśli kolejna generacja Renault Espace ma w ogóle powstać, to nie może być minivanem
  • Po 40 latach i pięciu wcieleniach Renault Espace – jeden z najjaśniejszych symboli minivanów – zmienił się w SUV-a
  • Choć samochód jest krótszy aż o 13,5 cm od poprzednika, to i tak ma dłuższe wnętrze
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

To była jedyna szansa na przetrwanie. Na Renault Espace trzeba było znaleźć nowy pomysł, bo dotychczasowy przestał działać. Espace’a-minivana nikt już nie chciał.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Upadek był naprawdę bolesny. Jeszcze w 2004 r. w Europie kupiono 59,8 tys. sztuk tego auta. Przedstawiona w 2014 r. poprzednia generacja Espace zdołała się "wspiąć" jedynie na poziom 27,2 tys. sztuk (w 2016 r.; wszystkie dane sprzedażowe: JATO Dynamics za "Automotive News Europe"). Już w 2019 r. popyt spadł blisko 3-krotnie, do 9561 egzemplarzy, a później…

W 2022 r. na Starym Kontynencie kupiono zaledwie 1135 Espace’ów. To o 22 więcej od… Ferrari F8 i prawie trzy razy gorzej niż Alpine A110. Łączna sprzedaż Renault Espace w latach 2020-2022 była ponad 2-krotnie niższa niż Porsche 911 w samym 2022 r. Mam wyliczać dalej?

Jednocześnie rosła potęga SUV-ów. Ich udział na europejskim rynku samochodów klasy średniej wzrósł z 22 proc. w 2015 r. do 53 proc. w 2022 r. Jednocześnie udział minivanów spadł z 12 do 4 proc. Tym samym w tej klasie minivany są dziś równie popularne co coupe.

Sytuacja była więc jasna. Jeśli kolejna generacja Renault Espace ma w ogóle powstać, to nie może już być minivanem. A czym? SUV-em, SUV-em i tylko SUV-em.

Z takim założeniem w 2019 r. rozpoczęto prace nad szóstym wcieleniem Renault Espace, które miałem możliwość obejrzeć na specjalnym przedpremierowym pokazie.

Renault Espace VI: rewolucja, ale nie w designie

Zmiana formatu jest zdecydowanie bardziej rewolucyjna niż design samochodu. Wprawdzie w nowym Renault Espace nie ma niczego, co mogłoby się nie spodobać, to rzeczy, które mogą się spodobać, też jest niewiele.

Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)
Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)Renault

Przede wszystkim gdzie uleciała ta śmiałość i odwaga, która towarzyszyła praktycznie każdej generacji Renault Espace? Nowe wcielenie jest aż za grzeczne i zbyt ułożone. Na dodatek auto za bardzo przypomina o segment mniejszego Renault Australa. A skoro mam zapłacić za Espace odpowiednio więcej, to wolałbym mieć coś bardziej wyjątkowego.

Renault twierdzi, że postawiło na ponadczasowy design, który dodatkowo ma epatować jakością. Sęk w tym, że podczas prezentacji w sali obok wystawiono wszystkie wcześniejsze generacje Espace i żadna, nawet ta najbardziej awangardowa, w 2023 r. nie wygląda anachronicznie.

Ogromny wpływ na losy minivanów Renault mają kobiety. Anne Asensio nadzorowała design przełomowego Renault Megane Scenic I (1996-2003), który zaczął w Europie modę na kompaktowe minivany, z kolei przemiana Espace’a z MPV w SUV-a odbywała się pod okiem Agnety Dahlgren-Hermine, odpowiadającej również za wygląd aktualnych generacji Renault Australa, Scenica i Megane.

Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)
Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)Renault

Czy w designie nowego Renault Espace’a w ogóle pobrzmiewają jakieś echa pięciu poprzedników? Szósta generacja nawiązuje do nich m.in. tylną szybą poprowadzoną prawie pod kątem prostym, dużymi kołami (19 lub 20 cali), ogromnym oknem dachowym (133x84 cm) i misternie skomponowanymi elementami świetlnymi reflektorów. Ponadto całe nadwozie zaprojektowano zgodnie z tą samą zasadą, co wcześniej: ma być ono na tyle duże, aby sugerowało wyjątkowo przestronne wnętrze. Widać to choćby po tylnych bocznych szybach – są ponadprzeciętnie długie, żeby podkreślić dużą ilość miejsca w trzecim rzędzie siedzeń.

Renault Espace VI: krótszy o 13,5 cm, lżejszy o 215 kg

Rewolucję mamy za to w wymiarach. Nowe Renault Espace jest aż o 13,5 cm krótsze od poprzednika, mierząc "jedynie" 472,2 cm długości. Mało tego, rozstaw osi zmalał jeszcze bardziej, bo o 14,6 cm, do 273,8 cm. Mimo to auto i tak jest dłuższe wewnątrz!

Jakby tego było mało, nowa generacja okazuje się węższa i niższa od wcześniejszej, odpowiednio o 4,5 i 3,2 cm – Espace VI ma bowiem 184,3 cm szerokości 164,5 cm wysokości. Mniej blachy i szkła w połączeniu z nową platformą dały imponujący spadek masy. Nowe Renault Espace w najchudszej wersji waży 1587 kg, aż o 215 kg mniej!

Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)
Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)Renault

Tym samym nowa generacja jest nie tylko najkrótszym Renault Espace od 2014 r., ale i najlżejszym od 2002 r.

Renault Espace VI: czy naprawdę ma wnętrze minivana?

Patrząc na nowe Renault Espace, można odnieść wrażenie, że producent na siłę przeniósł słynną nazwę, nie dbając o zachowanie charakteru poprzedników. "Patrząc" to jednak słowo klucz, bo samo patrzenie nie powie nam nic o tym, co się dzieje w środku auta.

Nowe Espace ma największe wnętrze ze wszystkich osobowych Renault. Ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń jest imponująca jak w najprzestronniejszym minivanie. Ta przestrzeń (po francusku "espace") zrobi wrażenie nawet na tych, którzy do tej pory jeździli wyłącznie Mercedesem klasy S lub Skodą Superb.

Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)
Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)Renault

Sporą przestrzeń deski rozdzielczej zajmują wyświetlacze. Ekran zestawu wskaźników ma 12,3 cala przekątnej, z kolei pionowy centralny wyświetlacz jest 12-calowy. Renault Espace można też wyposażyć w dodatkowy 9,3-calowy head-up display.

Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)
Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)Renault

Renault Espace będzie dostępne w wersjach 5— i 7-osobowych. W pierwszej z nich pojemność bagażnika wynosi minimum 581 l. Po przesunięciu drugiego rzędu o 22 cm do przodu "kufer" rośnie do 777 l, aby po złożeniu siedzeń dobić do 1818 l – no zupełnie jak w MPV. Próg bagażnika biegnie jednak wyżej niż w niektórych MPV – znajduje się on 80,2 cm nad jezdnią.

Pojemność bagażnika 7-osobowego Renault Espace wynosi od 159 do 1714 l. Same schowki i skrytki w kabinie mają łącznie 39 l! A to wszystko muszą udźwignąć trzy cylindry. Na szczęście mają pomocnika.

Renault Espace VI: silnik, moc, 0-100 km/h

Nowe Renault Espace będzie początkowo dostępne tylko w jednej wersji silnikowej: hybrydowej.

3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1.2 o mocy 130 KM uzupełnia jednostka elektryczna. Choć jest prawie dwa razy słabsza (70 KM), to rozwija identyczny maksymalny moment obrotowy: 205 Nm. Wspólnie oba silniki generują 200 KM i 410 Nm. Daje to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s.

Renault Espace można wyposażyć w układ czterech skrętnych kół. Dzięki niemu średnica zawracania zmniejsza się z 11,6 do 10,4 m, czyli do poziomu Renault Clio, samochodu o dwa segmenty mniejszego!

Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)
Renault Espace (szósta generacja; od 2023 r.)Renault

A napęd 4x4? Czy Espace-SUV go w ogóle ma? Nie, ale może się to zmienić, ponieważ architektura auta jest do niego przystosowana.

Sama platforma to struktura CMF-CD, znana już z Renaulta Australa, Nissanów Qashqai oraz X-Trail i Mitsubishi Outlandera (Renault, Nissana i Mitsubishi łączy alians).

Renault Espace VI: kiedy w Polsce?

W Polsce Renault zacznie zbierać zamówienia na nowego Espace’a w III kwartale 2023 r., zaś pierwsze samochody pojawią się w salonach w październiku. Co ciekawe, auto zastąpi nie tylko Espace’a V, ale i Koleosa. Kluczowymi rywali francuskiej nowości będą m.in.: Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mazda CX-60, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq i Toyota Highlander.

Na bazie nowego Renault Espace powstał SUV coupe – poznamy go już w połowie 2023 r. W 2024 r. pojawi się zaś piąta generacja Renault Scenica, która pójdzie w ślady Espace’a, z minivana zmieniając się w SUV-a. Dziś inaczej się nie da.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków