- Wyniki sprzedaży mówiły jasno: jeśli kolejna generacja Renault Espace ma w ogóle powstać, to nie może być minivanem
- Po 40 latach i pięciu wcieleniach Renault Espace – jeden z najjaśniejszych symboli minivanów – zmienił się w SUV-a
- Choć samochód jest krótszy aż o 13,5 cm od poprzednika, to i tak ma dłuższe wnętrze
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
To była jedyna szansa na przetrwanie. Na Renault Espace trzeba było znaleźć nowy pomysł, bo dotychczasowy przestał działać. Espace’a-minivana nikt już nie chciał.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoUpadek był naprawdę bolesny. Jeszcze w 2004 r. w Europie kupiono 59,8 tys. sztuk tego auta. Przedstawiona w 2014 r. poprzednia generacja Espace zdołała się "wspiąć" jedynie na poziom 27,2 tys. sztuk (w 2016 r.; wszystkie dane sprzedażowe: JATO Dynamics za "Automotive News Europe"). Już w 2019 r. popyt spadł blisko 3-krotnie, do 9561 egzemplarzy, a później…
W 2022 r. na Starym Kontynencie kupiono zaledwie 1135 Espace’ów. To o 22 więcej od… Ferrari F8 i prawie trzy razy gorzej niż Alpine A110. Łączna sprzedaż Renault Espace w latach 2020-2022 była ponad 2-krotnie niższa niż Porsche 911 w samym 2022 r. Mam wyliczać dalej?
Jednocześnie rosła potęga SUV-ów. Ich udział na europejskim rynku samochodów klasy średniej wzrósł z 22 proc. w 2015 r. do 53 proc. w 2022 r. Jednocześnie udział minivanów spadł z 12 do 4 proc. Tym samym w tej klasie minivany są dziś równie popularne co coupe.
- Przeczytaj także: Upadek minivanów. Znane modele znikają lub zmieniają się w SUV-y
Sytuacja była więc jasna. Jeśli kolejna generacja Renault Espace ma w ogóle powstać, to nie może już być minivanem. A czym? SUV-em, SUV-em i tylko SUV-em.
Z takim założeniem w 2019 r. rozpoczęto prace nad szóstym wcieleniem Renault Espace, które miałem możliwość obejrzeć na specjalnym przedpremierowym pokazie.
Renault Espace VI: rewolucja, ale nie w designie
Zmiana formatu jest zdecydowanie bardziej rewolucyjna niż design samochodu. Wprawdzie w nowym Renault Espace nie ma niczego, co mogłoby się nie spodobać, to rzeczy, które mogą się spodobać, też jest niewiele.
Przede wszystkim gdzie uleciała ta śmiałość i odwaga, która towarzyszyła praktycznie każdej generacji Renault Espace? Nowe wcielenie jest aż za grzeczne i zbyt ułożone. Na dodatek auto za bardzo przypomina o segment mniejszego Renault Australa. A skoro mam zapłacić za Espace odpowiednio więcej, to wolałbym mieć coś bardziej wyjątkowego.
- Przeczytaj także: Tak wyglądały pierwsze SUV-y znanych marek
Renault twierdzi, że postawiło na ponadczasowy design, który dodatkowo ma epatować jakością. Sęk w tym, że podczas prezentacji w sali obok wystawiono wszystkie wcześniejsze generacje Espace i żadna, nawet ta najbardziej awangardowa, w 2023 r. nie wygląda anachronicznie.
Ogromny wpływ na losy minivanów Renault mają kobiety. Anne Asensio nadzorowała design przełomowego Renault Megane Scenic I (1996-2003), który zaczął w Europie modę na kompaktowe minivany, z kolei przemiana Espace’a z MPV w SUV-a odbywała się pod okiem Agnety Dahlgren-Hermine, odpowiadającej również za wygląd aktualnych generacji Renault Australa, Scenica i Megane.
Czy w designie nowego Renault Espace’a w ogóle pobrzmiewają jakieś echa pięciu poprzedników? Szósta generacja nawiązuje do nich m.in. tylną szybą poprowadzoną prawie pod kątem prostym, dużymi kołami (19 lub 20 cali), ogromnym oknem dachowym (133x84 cm) i misternie skomponowanymi elementami świetlnymi reflektorów. Ponadto całe nadwozie zaprojektowano zgodnie z tą samą zasadą, co wcześniej: ma być ono na tyle duże, aby sugerowało wyjątkowo przestronne wnętrze. Widać to choćby po tylnych bocznych szybach – są ponadprzeciętnie długie, żeby podkreślić dużą ilość miejsca w trzecim rzędzie siedzeń.
Renault Espace VI: krótszy o 13,5 cm, lżejszy o 215 kg
Rewolucję mamy za to w wymiarach. Nowe Renault Espace jest aż o 13,5 cm krótsze od poprzednika, mierząc "jedynie" 472,2 cm długości. Mało tego, rozstaw osi zmalał jeszcze bardziej, bo o 14,6 cm, do 273,8 cm. Mimo to auto i tak jest dłuższe wewnątrz!
Jakby tego było mało, nowa generacja okazuje się węższa i niższa od wcześniejszej, odpowiednio o 4,5 i 3,2 cm – Espace VI ma bowiem 184,3 cm szerokości 164,5 cm wysokości. Mniej blachy i szkła w połączeniu z nową platformą dały imponujący spadek masy. Nowe Renault Espace w najchudszej wersji waży 1587 kg, aż o 215 kg mniej!
Tym samym nowa generacja jest nie tylko najkrótszym Renault Espace od 2014 r., ale i najlżejszym od 2002 r.
Renault Espace VI: czy naprawdę ma wnętrze minivana?
Patrząc na nowe Renault Espace, można odnieść wrażenie, że producent na siłę przeniósł słynną nazwę, nie dbając o zachowanie charakteru poprzedników. "Patrząc" to jednak słowo klucz, bo samo patrzenie nie powie nam nic o tym, co się dzieje w środku auta.
Nowe Espace ma największe wnętrze ze wszystkich osobowych Renault. Ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń jest imponująca jak w najprzestronniejszym minivanie. Ta przestrzeń (po francusku "espace") zrobi wrażenie nawet na tych, którzy do tej pory jeździli wyłącznie Mercedesem klasy S lub Skodą Superb.
Sporą przestrzeń deski rozdzielczej zajmują wyświetlacze. Ekran zestawu wskaźników ma 12,3 cala przekątnej, z kolei pionowy centralny wyświetlacz jest 12-calowy. Renault Espace można też wyposażyć w dodatkowy 9,3-calowy head-up display.
Renault Espace będzie dostępne w wersjach 5— i 7-osobowych. W pierwszej z nich pojemność bagażnika wynosi minimum 581 l. Po przesunięciu drugiego rzędu o 22 cm do przodu "kufer" rośnie do 777 l, aby po złożeniu siedzeń dobić do 1818 l – no zupełnie jak w MPV. Próg bagażnika biegnie jednak wyżej niż w niektórych MPV – znajduje się on 80,2 cm nad jezdnią.
Pojemność bagażnika 7-osobowego Renault Espace wynosi od 159 do 1714 l. Same schowki i skrytki w kabinie mają łącznie 39 l! A to wszystko muszą udźwignąć trzy cylindry. Na szczęście mają pomocnika.
Renault Espace VI: silnik, moc, 0-100 km/h
Nowe Renault Espace będzie początkowo dostępne tylko w jednej wersji silnikowej: hybrydowej.
3-cylindrowy turbodoładowany silnik 1.2 o mocy 130 KM uzupełnia jednostka elektryczna. Choć jest prawie dwa razy słabsza (70 KM), to rozwija identyczny maksymalny moment obrotowy: 205 Nm. Wspólnie oba silniki generują 200 KM i 410 Nm. Daje to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,8 s.
Renault Espace można wyposażyć w układ czterech skrętnych kół. Dzięki niemu średnica zawracania zmniejsza się z 11,6 do 10,4 m, czyli do poziomu Renault Clio, samochodu o dwa segmenty mniejszego!
A napęd 4x4? Czy Espace-SUV go w ogóle ma? Nie, ale może się to zmienić, ponieważ architektura auta jest do niego przystosowana.
Sama platforma to struktura CMF-CD, znana już z Renaulta Australa, Nissanów Qashqai oraz X-Trail i Mitsubishi Outlandera (Renault, Nissana i Mitsubishi łączy alians).
Renault Espace VI: kiedy w Polsce?
W Polsce Renault zacznie zbierać zamówienia na nowego Espace’a w III kwartale 2023 r., zaś pierwsze samochody pojawią się w salonach w październiku. Co ciekawe, auto zastąpi nie tylko Espace’a V, ale i Koleosa. Kluczowymi rywali francuskiej nowości będą m.in.: Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mazda CX-60, Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq i Toyota Highlander.
- Przeczytaj także: Jak zawalił się rynek minivanów. Dlaczego nie chcemy już ich kupować?
Na bazie nowego Renault Espace powstał SUV coupe – poznamy go już w połowie 2023 r. W 2024 r. pojawi się zaś piąta generacja Renault Scenica, która pójdzie w ślady Espace’a, z minivana zmieniając się w SUV-a. Dziś inaczej się nie da.