• Astra przemawia nowym językiem designu Opla, Golf trzyma się sprawdzonej recepty
  • Obsługa kokpitu łatwiejsza w Astrze, Golfowi brakuje kilku prostych rozwiązań
  • Tył kabiny wygodniejszy w Golfie – więcej miejsca, do którego w dodatku łatwiej się dostać
  • Cena podstawowej 110-konnej Astry niższa niż bazowego, również 110-konnego Volkswagena Golfa
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Dlaczego nową Astrę porównujemy z Golfem? Przecież żaden z tych samochodów nawet nie znalazł się w pierwszej piętnastce najczęściej rejestrowanych modeli w Polsce w 2021 r. Znaczenie kompaktowych Opla i Volkswagena zmalało wraz z pojawieniem się SUV-ów i crossoverów tych marek. Nie znaczy to jednak, że w Polsce nie kupuje się kompaktów. Wręcz przeciwnie, tyle że nie niemieckie. U nas rządzi Daleki Wschód i Czechy. W „Top 15” znajdziemy: Toyotę Corollę, Škodę Octavię (taki raczej wyrośnięty kompakt), Hyundaia i30 i Kię Ceed, przy czym Corolla i Octavia są na szczycie tabeli, odpowiednio na 1. i 3. miejscu.

Powodem takiego zestawienia jest odwieczna rywalizacja, którą Opel Astra i Volkswagen Golf prowadziły ze sobą na rodzimym niemieckim rynku, przy czym w ostatnich dekadach VW zdecydowanie wygrywał. Także u nas przewaga Golfa jest znaczna – w zeszłym roku po raz pierwszy zarejestrowano 3207 Opli Astr i 5417 Volkswagenów Golfów (dane: Samar).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Zapytacie jeszcze, czemu Opla Astrę w wersji hybryda plug-in zestawiliśmy na zdjęciach z Volkswagenem Golfem dieslem. Odpowiedź jest prozaiczna: wzięliśmy to, co w VW było. Nie ma to zresztą znaczenia, bo nie będziemy tymi autami jeździć, tylko je z bliska oglądać.

Co do stylistyki to oceńcie ją sami. My uważamy, że Golf z pasem świetlnym z przodu wygląda dobrze. Już na pierwszy rzut oka jest rozpoznawalny jako Golf – tu Volkswagen od dekad kieruje się zasadą, że lubimy to, co znamy. Golf pozostaje też kompaktowy – ma 4,29 m długości, o 8 cm mniej niż Astra. Szeroki tylny słupek i linia dachu nie opadają tak sportowo ku tyłowi, jak w Astrze.

Opel Astra stylistycznie bardziej dynamiczny

Wrażenie, jakie sprawia Opel, pasuje do jego logo – jak grom z jasnego nieba. Astra wygląda tak, jakby miała na sobie strój treningowy i była gotowa do akcji. Wysoka na 1,44 m, jest o 4 cm bardziej płaska niż Golf, co w zestawieniu z dużymi kołami prezentuje się świetnie. I jeszcze ten grill! Nasze auto to 180-konna hybryda GS Line (cena od 160 900 zł), w której wszystkie zwykle srebrne detale są czarne – także błyskawica na przednim pasie, zwanym Vizor, a znanym już z Mokki. Opel Astra (4,37 m) jest nie tylko dłuższy, lecz także o 7 cm szerszy (1,86 m) od Volkswagena Golfa. Czy to oznacza więcej miejsca? Częściowo. Bagażnik Astry mieści 422-1339 l, a w wersji hybrydowej 381-1237 l. Spalinowy Golf: 381-1237 l. Tyle liczby.

W subiektywnej ocenie podróżujący z tyłu mają w Volkswagenie Golfie lepiej – wygodniej się wsiada, kanapa ma dłuższe siedzisko, dużo miejsca na nogi. Opel Astra ma za to inne talenty. Proszę usiąść z przodu. Wszystkie opcjonalne fotele Opla mają certyfikat AGR („Akcja dla zdrowych pleców”) i są naprawdę bardzo wygodne, te skórzane – nawet z funkcją masażu, co w Golfie jest niemożliwe. Nasze auto pokazowe wyposażono w elektrycznie sterowane fotele z alcantary, które w wersji GS Line kosztują 3300 zł (w topowej Ultimate seryjne).

Nowy Opel Astra – przemyślany kokpit, sensowne multimedia

Siedząc w Oplu, widzisz dwa 10-calowe monitory ze szkła, ten za spłaszczoną u dołu kierownicą można dowolnie skonfigurować, a ten pośrodku jest oczywiście dotykowy. Spoglądasz na malutką dźwignię 8-stopniowego automatu (standard w hybrydzie) i myślisz sobie, że Astra jeszcze nigdy nie wyglądała tak cool. Jednak jest także dobrze przemyślana. Wszystkie często używane funkcje otrzymały przyciski, np. wyświetlacz head-up, po raz pierwszy w Astrze, dostępny w pakiecie z nawigacją w GS Line za 6000 zł, ma swój przycisk w drzwiach, obok regulacji lusterek zewnętrznych. Pokrętło głośności, przyciski nawigacji, radia i klimatyzacji – bez konieczności zagłębiania się w kolejne menu.

W Golfie tak nie ma, w dodatku system obsługi wciąż wymaga poprawek. Przyciski są tylko cztery, resztę trzeba znaleźć na ekranie. Idziemy o zakład, że pierwszy face lifting Golfa VIII rozmnoży guziczki i może nawet przywróci pokrętło głośności. W konkurencji obsługi wygrywa Astra.

Bazowy Opel Astra tańszy niż Volkswagen Golf

A co z cenami? Trzeba przyznać, że trudno rozstrzygnąć, bo oferta silników mocno się różni. W tabeli obok staraliśmy się zestawić podobne warianty. W Astrze bazowa wersja to 3-cylindrowe 1.2 turbo o mocy 110 KM w cenie od 82 900 zł. Przy niej Golf z 3-cylindrowym, 110-konnym 1.0 TSI za (od) 87 290 zł wygląda jednak drogo. Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach, dlatego już teraz niecierpliwie czekamy na pierwsze jazdy i testy porównawcze. W konkurencjach dynamicznych Volkswagen wysoko ustawił poprzeczkę. Poza tym ciekawi jesteśmy kolejnych wersji napędowych Astry. Mocniejsza, 225-konna hybryda ma się pojawić jeszcze w tym roku, a wariant czysto elektryczny – w przyszłym. Volkswagen nie planuje tego w Golfie...

Opel Astra kontra Volkswagen Golf – naszym zdaniem

Nowy Opel Astra sprawia bardzo dobre wrażenie. Przez lata to Volkswagen Golf był punktem odniesienia dla niemieckich aut kompaktowych. Ostatnia wyrównana rywalizacja Astry i Golfa pochodzi jeszcze z ubiegłego wieku. Potem Volkswagen dominował. Teraz jednak może się to zmienić. Nowy kompaktowy Opel wyróżnia się dynamicznym sportowym stylem, ma przemyślany system obsługi i konkurencyjne ceny. W dyscyplinach statycznych Golf zdecydowanie wygrywa tylko przestronnością tyłu kabiny.

Opel Astra – silniki

Opel Astra 1.2 Turbo 1.2 Turbo 1.5 Diesel Hybrid 180
Silnik t.benz. R3 t.benz. R3 t.diesel R4 t.benz. R4 + elektr.
Pojemność skokowa 1199 cm3 1199 cm3 1498 cm3 1598 cm3
Moc maksymalna 110 KM przy 5500 obr./min 130 KM przy 5500 obr./min 130 KM przy 3750 obr./min 180 KM (moc systemowa)
Maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1750 obr./min 230 przy 1750 obr./min 300 przy 1750 obr./min 360 Nm (system.)
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s 9,7 s 10,6 s 7,6 s
Prędkość maksymalna 199 km/h 210 km/h 209 km/h 225/135 km/h (el.)
Średnie spalanie (WLTP) 5,4 l/100 km 5,4 l/100 km 4,3 l/100 km 1,0 l/14,2 kWh/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 123 g/km 123 g/km 113 g/km 22 g/km
Cena od 82 900 zł od 95 900 zł od 103 900 zł od 152 900 zł

Volkswagen Golf – wybrane silniki

VW Golf 1.0 TSI 1.5 TSI 2.0 TDI 1.4 eHybrid
Silnik t.benz. R3 t.benz. R4 t.diesel R4 t.benz. R4 + elektr.
Pojemność skokowa 999 cm3 1498 cm3 1968 cm3 1395 cm3
Moc maksymalna 110 KM przy 5000 obr./min 130 KM przy 5000 obr./min 150 KM przy 3500 obr./min 204 KM (moc systemowa)
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 2000 obr./min 200 Nm przy 1500 obr./min 340 Nm przy 1600 obr./min 350 Nm (system.)
0-100 km/h 10,2 s 9,2 s 8,8 s 7,4 s
Prędkość maksymalna 202 km/h 214 km/h 223 km/h 220 km/h
Średnie spalanie (WLTP) 5,4 l/100 km 5,4 l/100 km 4,3 l/100 km 0,9 l/14,0 kWh/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 123 g/km 122 g/km 113 g/km 21 g/km
Cena od 87 290 zł od 91 990 zł od 111 990 zł od 151 190 zł