Auto Świat EV Wiadomości Brakuje już "tylko" 950 tys. samochodów elektrycznych. Padł nowy rekord

Brakuje już "tylko" 950 tys. samochodów elektrycznych. Padł nowy rekord

Trzeba się spieszyć, bo został nam już tylko rok i kilkanaście dni na zakup 950 tys. samochodów elektrycznych. Inaczej plan miliona samochodów elektrycznych w Polsce do 2025 r. się nie powiedzie. Według nowego raportu PEVO Index w listopadzie br. przekroczyliśmy dopiero próg 50 tys. aut bateryjnych. Tempo rejestracji elektryków rośnie, ale czy wystarczająco?

Samochód elektryczny na publicznej stacji ładowania
Maciej Brzeziński / Auto Świat
Samochód elektryczny na publicznej stacji ładowania
  • W Centralnej Ewidencji Pojazdów brakuje nam jeszcze "tylko" 945 tys. 319 samochodów, aby zrealizować ambitny cel miliona elektryków do 2025 r.
  • Przy obecnym tempie wzrostu udziału samochodów elektrycznych w polskim rynku w 2025 r. będziemy mieli zrealizowaną zaledwie... jedną dziesiątą celu
  • Mimo to bardziej martwiące jest tempo przybywania publicznych ładowarek, które nie dorównuje zwiększającemu się parkowi aut elektrycznych w Polsce
  • Tesla coraz śmielej panoszy się w Polsce nie tylko na rynku nowych, ale też używanych samochodów

PEVO Index to nowy wskaźnik na polskim rynku motoryzacyjnym, który zapewnia trochę więcej informacji o samochodach elektrycznych niż Licznik Elektromobilności. Do udziału w tym projekcie Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) zaprosiło IBRM Samar i OTOMOTO, a dzięki temu mamy też wgląd do danych z rynku aut używanych. Wynika z nich, że zainteresowanie używanymi elektrykami jest... marginalne (0,8 proc. odsłon wszystkich ogłoszeń na portalu OTOMOTO).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

945 tys. 319 samochodów elektrycznych – tyle nam brakuje do realizacji celu

Mateusz Morawiecki, jeszcze jako wicepremier w rządzie Beaty Szydło obiecywał, że do 2025 r. po polskich drogach jeździć będzie milion aut elektrycznych. W 2021 r. było ich zaledwie 16 tys. A teraz? Mamy ich już 54 tys. 681 szt., z których 49 tys. 82 szt. to samochody osobowe. Kalkulacja jest więc prosta – w ciągu roku i kilkunastu dni powinniśmy zarejestrować w Polsce jeszcze 945 tys. 319 pojazdów elektrycznych.

PEVO Index pokazuje obecny stan elektromobilności w Polsce
PEVO Index pokazuje obecny stan elektromobilności w PolscePSPA

Czy ten plan może się powieść? W listopadzie 2023 r. zarejestrowaliśmy o 60 proc. więcej osobowych elektryków niż w listopadzie 2022 r. Tempo wzrostu w ujęciu rocznym jest jeszcze wyższe (+70 proc.), ale to... nie daje nam nawet 100 tys. aut na koniec 2024 r., czyli jednej dziesiątej ambitnego celu. Najpopularniejszymi modelami w polskich salonach były:

  • Tesla Model 3 (366 szt.);
  • Tesla Model Y (188 szt.);
  • Volkswagen ID.4 (98 szt.);
  • Audi Q4 e-tron (97 szt.);
  • Skoda Enyaq iV (97 szt.).

Łącznie samochody elektryczne miały w listopadzie 4,5 proc. udziału w polskim rynku nowych osobówek. W listopadzie 2023 r. Polacy zrejestrowali najwięcej elektrycznych samochodów marek:

  • Tesla (555 szt.);
  • Volkswagen (223 szt.);
  • BMW (157 szt.);
  • Kia (128 szt.);
  • Audi (128 szt.).
Salon Tesli pod Warszawą
Salon Tesli pod WarszawąKrzysztof Grabek / Auto Świat

Używane samochody elektryczne są mniej popularne od nowych

Dzięki zaangażowaniu serwisu ogłoszeniowego do projektu PEVO Index PSPA ma też dane z rynku wtórnego. Tutaj królują inne modele. W listopadzie 2023 r. najwięcej ogłoszeń sprzedaży dotyczyło:

  • Nissana Leafa (344; śr. cena: 72 tys. zł);
  • BMW i3 (238; śr. cena: 98,6 tys. zł);
  • Tesli Model S (188, śr. cena: 188,3 tys. zł);
  • Tesli Model 3 (156; śr. cena: 156,9 tys. zł);
  • Renault Zoe (154; śr. cena: 67,4 tys. zł).

Właściciele wystawili na sprzedaż łącznie 3 tys. 639 używanych pojazdów z napędem elektrycznym, co odpowiadało 1 proc. wszystkich ogłoszeń w serwisie OTOMOTO.

Raport PEVO Index mówi nam też o stanie infrastruktury w Polsce. Liczba publicznych punktów ładowania zwiększa się jednak wolniej niż liczba zarejestrowanych aut elektrycznych – w ciągu ostatnich 12 miesięcy przybyło 1,5 tys. nowych punktów ładowania (+35 proc., porównując 2023 r. do 2022 r.). Łącznie mamy ich 5 tys. 829, z których tylko 1 tys. 467 to punkty szybkiego ładowania (DC). Ale według PSPA tych drugich pojawia się coraz więcej.

Audi e-tron GT na stacji ładowania Ionity
Audi e-tron GT na stacji ładowania IonityAudi

Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponują ładowarki o mocy do 22 kW (66 proc.), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie (+50 proc. r/r). Kierowcy EV mogą w Polsce korzystać już z 575 takich urządzeń. To niemal jedna piąta łącznej liczby ogólnodostępnych ładowarek w naszym kraju

– wyjaśnia Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Najwięcej publicznych punktów ładowania udostępniono do tej pory w Warszawie (579). Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk (265), za nim Szczecin (217), a potem Poznań (199), Kraków (192) i Katowice (188).

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków