• Bielszy odcień bieli odbija ponad 98 proc. promieniowania słonecznego, co zmniejsza nagrzanie wnętrz (no. budynków, samochodów)
  • Moc chłodzenia wyliczona przez twórców nowego koloru większa niż popularnych urządzeń klimatyzacyjnych stosowanych w domach
  • Klimatyzacja samochodowa nie musiałaby tak mocno chłodzić wnętrza, elektryk zużywałby więc mniej prądu, a to wydłużyłoby jego zasięg
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Krótkie spojrzenie wstecz. W 2019 roku podczas IAA (wtedy jeszcze we Frankfurcie) BMW pokazało X6 w kolorze Vantablack. Cechą szczególną tego lakieru było to, że pochłaniał 99,965 proc. światła – to najczarniejsza czerń świata. Ponieważ nie odbija prawie w ogóle światła, SUV wygląda jak dwuwymiarowy.

Zespół naukowy Purdue University w amerykańskim stanie Indiana opracował właśnie dokładne przeciwieństwo – najbielszą biel świata. Za tym nowym rekordem Guinnessa stał konkretny zamiar: "Gdy rozpoczynaliśmy ten projekt 7 lat temu, myśleliśmy o oszczędności energii i zwalczaniu zmian klimatycznych" – mówi Xiulin Ruan, nauczyciel akademicki na uniwersytecie. Celem było stworzenie koloru, który odbijałby jak najwięcej światła, przyczyniając się w ten sposób do zmniejszenia nagrzewania się np. domów. Najwięcej światła odbija biel.

Jak najbielsza biel może służyć ochronie środowiska?

Im mocniej na skutek promieniowania słonecznego nagrzewa się np. budynek, tym bardziej musi być chłodzony, żeby utrzymać we wnętrzu niską temperaturę. Urządzenia klimatyzacyjne zużywają energię, obciążając środowisko. Ponieważ najbielsza biel odbija 98,1 proc. światła, wnętrze nie nagrzewa się tak mocno. Aktywne chłodzenie nie staje się przez to zbędne, ale może być stosowane rzadziej. Xiulin Ruan mówi, że ten nowy odcień wykazuje moc chłodzenia 10 kW na powierzchni 93 m2, a to przewyższa działanie chłodzące większości domowych urządzeń klimatyzacyjnych. Zwykłe biele odbijają 80-90 proc. światła. Pod względem ceny nowy odcień ma być absolutnie konkurencyjny.

Czy nowa biel zostanie zastosowana w lakierach samochodowych?

Korzyść dla aut osobowych i użytkowych byłaby ogromna. Także tu klimatyzacja stosowana w wysokich temperaturach pochłania dużo energii. W samochodach spalinowych oszczędność wyniosłaby mniej więcej pół litra benzyny na 100 km, gdyby w ogóle zrezygnować z klimy. Ciekawiej robi się, gdy przyjrzymy się samochodom elektrycznym. Nie tylko zmniejszyłoby się zużycie prądu, lecz także równolegle oczywiście powiększyłby się zasięg. A mały zasięg jest jednym z największych ograniczeń elektromobilności.

O tym, czy najbielsza biel może być już zastosowana w lakierach samochodowych, jej twórcy jeszcze nie mówią. Natomiast BMW na początku 2021 r. zrezygnowało z pomysłu lakierowania całych nadwozi w kolorze Vantablack – kolor okazał się za bardzo podatny na uszkodzenia.