Auto Świat > EV > Wiadomości > "NaszEauto". Rządowy program dopłat rusza już 3 lutego. Oto lista zmian

"NaszEauto". Rządowy program dopłat rusza już 3 lutego. Oto lista zmian

3 lutego 2025 r. startuje program wspierający Polaków w przechodzeniu na ekologiczne rozwiązania transportowe. Biorąc udział w programie "NaszEauto" można otrzymać dofinansowanie zakupu samochodów zeroemisyjnych. Nowa odsłona programu "Mój Elektryk" wprowadza sporo zmian w stosunku do poprzedniej edycji. Sprawdziliśmy, jakie to zmiany i jak można skorzystać z oferty tegorocznej edycji programu.

Samochody elektryczne
Samochody elektryczneŹródło: Shutterstock / Roschetzky Photography
  • 3 lutego 2025 r. rozpoczyna się program "NaszEauto" wspierający ekologiczne rozwiązania transportowe
  • Program wprowadza kluczowe zmiany w przyznawaniu dotacji, ujednolica zasady przyznawania dotacji dla osób fizycznych i przedsiębiorców
  • Celem programu jest dofinansowanie zakupu ok. 40 tys. bezemisyjnych aut, z maksymalną kwotą dotacji wynoszącą 40 tys. zł

Decydując się na udział w programie "Mój Elektryk" warto wiedzieć przede wszystkim, że do końca stycznia nadal trwa pierwotny program.

Dopłaty do elektryków z KPO. "Mój Elektryk" trwa do 31 stycznia 2025 r.

Nabory wniosków w ramach oryginalnego programu "Mój Elektryk" kończą się dla osób fizycznych w dniu 31 stycznia 2025 r. lub w momencie, kiedy zostaną wyczerpane środki przeznaczone na wsparcie. Dla przedsiębiorców nabór kończy się również w dniu 31 stycznia 2025 r. Ścieżkę leasingową już zawieszono. Miało to miejsce z datą 31 sierpnia 2024 r. Definitywnie natomiast zamknięto ją z dniem 31 grudnia 2024 r.

Dopłaty do elektryków z KPO. Rządowy program z nową nazwą

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 3 lutego uruchomi nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych.

Jak poinformował na konferencji prasowej wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta, nowy programu dofinansowania do samochodów elektrycznych — "NaszEauto" adresowany jest do osób fizycznych i osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Pieniądze na dopłaty pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy. Trzeba je zatem wydać do czerwca 2026 r.

Wiceminister ocenił, że — " to prawdopodobnie ostatni tak duży budżet na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Europa odchodzi od dotowania zakupu i prawdopodobnie Polska także nie będzie więcej dopłacać po wyczerpaniu budżetu nowego programu".

Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła na konferencji, że nowy program oferuje wyższe wsparcie niż dotychczasowy "Mój elektryk". Do tej pory było to do 27 tys. zł dla osób fizycznych. Nie było też premii za zezłomowanie samochodu spalinowego.

Szefowa NFOŚiGW dodała — "Zakładamy, że w ramach programu z naszym wsparciem zakupionych zostanie ok. 40 tys. samochodów elektrycznych".

Nowy program "NaszEauto" skupia się na udzielaniu wsparcia osobom prywatnym oraz przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, co stanowi znaczącą zmianę w porównaniu z wcześniejszym programem. Jednocześnie duże przedsiębiorstwa flotowe zostały pozbawione możliwości ubiegania się o dofinansowanie.

Dopłaty do elektryków z KPO. "NaszEauto" — kluczowa zmiana w programie

Program "Mój Elektryk" w najnowszym wydaniu, które startuje 3 lutego 2025 r. i nazywać się będzie teraz "NaszEauto", nadal pozostaje programem, w którego ramach oferowane jest wsparcie przy zakupie lub wynajmie bezemisyjnych pojazdów elektrycznych.

Program "NaszEauto" wprowadza jednak kluczową zmianę w kwestii przyznawania dotacji. Po pierwsze ujednolica zasady ich przyznawania. Od 3 lutego 2025 r. są one takie same zarówno dla osób fizycznych, jak i dla przedsiębiorców. I to niezależnie od sposobu, w jaki odliczają oni podatek VAT. Podatek VAT nie będzie już kosztem kwalifikowanym, a zatem maksymalna kwota dotacji odnosi się teraz do ceny netto pojazdu elektrycznego.

– "Nowa odsłona programu "Mój elektryk" z budżetem ponad 1,6 miliarda złotych pozwoli dofinansować prywatne inwestycje w auta elektryczne – zarówno osób fizycznych, jak i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. To, obok dotacji do zeroemisyjnego transportu publicznego i infrastruktury na potrzeby stacji ładowania, zapewnia kompleksowe wsparcie elektromobilności. Jednym z priorytetów nowej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest poprawa jakości powietrza, której nieodłącznym elementem jest rozwój niskoemisyjnego transportu" – powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW

Dopłaty do elektryków z KPO. "NaszEauto" — najważniejsze zmiany w programie

Celem programu jest dofinansowanie do zakupu/ leasingu/ wynajmu długoterminowego ok. 40 tys. bezemisyjnych aut.

Maksymalna kwota dotacji z programu wyniesie 40 tys. zł. Obejmuje ona premie za złomowanie pojazdu spalinowego oraz dochód wnioskodawcy nieprzekraczający 135 tys. zł. Limit przebiegu nowego samochodu kwalifikującego się do dofinansowania wynosić będzie 6 tys. km. Auto przed zakupem nie może być zarejestrowane, ale Do programu kwalifikują się również pojazdy demonstracyjne, np. używane do jazd próbnych na tablicach dealerskich.

Warto mieć na uwadze, że wsparcie finansowe NFOŚiGW nie będzie wypłacane przed zakupem auta. Najpierw należy kupić pojazd, a następnie zarejestrować go i wykupić ubezpieczenie OC. Do programu nie kwalifikują się pojazdy, które zostały zarejestrowane na dealera.

W przypadku leasingu i wynajmu długoterminowego, przed złożeniem wniosku o dotację trzeba podpisać umowę leasingową lub wynajmu długoterminowego i dokonać zapłaty opłaty wstępnej (lub równoważnej) oraz odpisać protokół przekazania pojazdu. Umowa musi dotyczyć okresu co najmniej dwóch lat.

Sam proces aplikacji ma być maksymalnie uproszczony. Wnioski mają być przyjmowane elektronicznie od 3 lutego 2025 r. Trzeba jednak pamiętać, aby przed ich złożeniem dokonać wymienionych wyżej formalności związanych z zakupem, rejestracją i ubezpieczeniem pojazdu.

Pojazdy dostawcze nie zostały objęte programem "NaszEauto".

Dopłaty do elektryków z KPO. "NaszEauto" — tak teraz działa program

Program "NaszEauto" wprowadza jednolity sposób finansowania. Maksymalna kwota samochodu, do którego zakupu można uzyskać dopłatę wynosi teraz 225 tys. zł netto (276 tys. 750 zł brutto). W obecnym programie "Mój Elektryk" jest to 225 tys. zł brutto (z VAT).

Kwota ta jest taka sama, niezależnie od tego, czy o dofinansowanie wnioskuje osoba fizyczna, czy przedsiębiorca. W nowej edycji zrównano poziom wsparcia i wyeliminowano różnice kwot wynikające z odliczeń podatku VAT.

W programie "NaszEauto" zminimalizowano również wkład własny. Dofinansowanie zależy teraz od formy zakupu. W przypadku osób fizycznych, które nie dysponują Kartą Dużej Rodziny mogą uzyskać dopłatę w wysokości do 35 tys. zł netto (43 tys. 050 zł brutto). Firmy, które zdecydują się na leasing operacyjny lub najem, wkład z programu "NaszEauto" wynosi teraz 30 tys. zł netto (36 tys. 900 zł brutto).

Druga edycja programu zwiększa również dostępność pojazdów dla przedsiębiorców, zwłaszcza dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Programem "NaszEauto" objęto teraz również leasing konsumencki oraz najem długoterminowy.

Dopłaty do elektryków z KPO. "NaszEauto" — kwoty dopłat

Bazowa kwota wsparcia wynosi 18 tys. 750 zł plus 10 tys. zł premii za zezłomowanie używanego samochodu spalinowego. W programie przysługuje ponadto 11 tys. 250 zł premii za niski dochód beneficjenta, wynoszący do 135 tys. zł brutto.

W przypadku osób z kartą dużej rodziny, bazowa kwota wsparcia wynosi 30 tys. zł. Można ją zwiększyć za zezłomowanie pojazdu (o 5 tys.) oraz za niski dochód (o kolejne 5 tys. zł).

W przypadku leasingu lub wynajmu pojazdu przez osobę fizyczną, to podstawowa dotacja wynosi do 30 tys. zł plus 5 tys. za zezłomowanie i 5 tys. zł za niski dochód (do 135 tys. zł brutto).

W przypadku zakupu auta elektrycznego przez osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą dotacja wynosi 30 tys. zł plus ewentualnie 10 tys. zł za zezłomowanie. Taka sama wysokość wsparcia odnosi się do leasingu lub wynajmu.

"NaszEauto" wprowadza także limit przyznawanych dotacji. Jedna osoba fizyczna lub jeden przedsiębiorca może otrzymać dopłatę tylko do jednego samochodu. Odbiorcy programu identyfikowani są po numerze PESEL lub NIP.

Dopłaty do elektryków z KPO. Tabela dopłat w programie "NaszEauto"

Ostateczny odbiorca wsparcia Maksymalna cena pojazdu Rodzaj premii Maksymalna wysokość wsparcia
Osoby fizyczne 225 000 zł - 18 750 zł
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. 10 000 zł
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie wyższym niż 135 000 zł rocznie 11 250 zł
Osoby fizyczne – leasing wynajem długoterminowy 225 000 zł - 30 000 zł
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. 5000 zł
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie wyższym niż 135 000 zł rocznie 5000 zł
Jednoosobowa działalność gospodarcza 225 000 zł - 30 000 zł
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem co najmniej od 3 lat oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. 10 000 zł
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków