- Coraz więcej samochodów elektrycznych otrzymuje wysokie oceny w testach ADAC
- Niemiecki ADAC przetestował niemal 100 modeli samochodów elektrycznych
- Wśród najlepszych samochodów elektrycznych nie znalazło się dużo aut chińskich
W bazie samochodów elektrycznych, które przetestował niemiecki automobilklub niebawem znajdzie się aż 100 pozycji. Co ważne, coraz większa liczba tych pojazdów uzyskuje coraz lepsze oceny.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Takich stacji przy drogach brakowało. Kluczowe liczby to 600 kW, 8 min i 300 km. Kierowcy zacierają ręce
Jeszcze kilka lat temu żaden z samochodów elektrycznych testowanych przez ADAC nie otrzymał najwyższych not. W ubiegłym roku najwyższe oceny otrzymały aż 24 auta elektryczne. Według oceny ADAC, pozytywne oceny takich samochodów dowodzą jednego — są one coraz lepsze, a niedociągnięć w zakresie zarówno zasięgu, jak i ceny, czyli czynników, które dla wielu potencjalnych właścicieli samochodów elektrycznych są bardzo ważne.
ADAC oprócz standardowych wyników testów, świadczących o jakości auta ocenia również stosunek jakości do ceny. Przy ocenie warto pamiętać, że im niższy wynik, tym lepiej:
- bardzo dobry — 0,6 — 1,5
- dobry — 1,6 — 2,5
- zadowalający — 2,6 — 3,5
- wystarczający — 3,6 — 4,5
- niewystarczający — 4,6 — 5,5
Najlepsze małe samochody elektryczne według ADAC
W kategorii małych samochodów najlepszym autem elektrycznym okazało się Renault R5 E-Tech Electric 150 Comfort Range. Eksperci z ADAC podkreślają, że żaden inny samochód w ostatnim czasie aż tak bardzo nie przykuł ich uwagi — auto jest jednocześnie i retro i nowoczesne.
Połączenie dobrej dynamiki, idącej w parze z wyglądem, dobrym prowadzeniem i zasięgiem w teście na poziomie 345 km dało małemu Renault pierwsze miejsce. ADAC wyraźnie wskazuje jednak, że auto nie jest idealne. Z minusów wylicza brak miejsca na przechowywanie kabli do ładowania, ograniczoną widoczność do tyłu, małą ilość miejsca na tylnej kanapie, która według ich oceny może właściwie służyć wyłącznie do przewożenia dzieci, ale nie dorosłych. ADAC zwraca także uwagę na niski poziom hałasu w środku, ale i na nie do końca komfortowe zawieszenie.
Renault R5 E-Tech Electric 150
- Ocena końcowa: 2,2
- Cena/koszty: 2,2
Szczegóły oceny:
Test | Ocena |
---|---|
Nadwozie/bagażnik | 3,4 |
Wnętrze | 2,9 |
Komfort | 3,3 |
Silnik/napęd | 1,3 |
Charakterystyka jazdy | 2,3 |
Bezpieczeństwo | 2,2 |
Środowisko/EkoTest | 1,1 |
Plusy:
- mały i zwinny
- dobre osiągi
- krótka droga hamowania
- niski poziom hałasu
- bogate wyposażenie standardowe
- wysoki poziom bezpieczeństwa
Minusy:
- mała ilość miejsca z tyłu
- słaba widoczność do tyłu
- brak sensownej możliwości przechowywania kabli do ładowania
- umiarkowany komfort zawieszenia
Najlepsze małe samochody elektryczne według ADAC:
Model | Ocena w teście | Ocena kosztów | Ocena ceny do jakości |
---|---|---|---|
Renault R5 E-Tech Electric 150 (52 kWh) | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Opel Corsa Electric Long Range GSe | 2,2 | 2,7 | 2,5 |
Opel Mokka-e Ultimate | 2,3 | 2,1 | 2,2 |
Peugeot e-208 156 GT | 2,3 | 2,7 | 2,5 |
Peugeot e-2008 156 GT | 2,3 | 2,8 | 2,5 |
Jeep Avenger Elektro Summit* | 2,3 | - | - |
Najlepsze elektryczne samochody klasy niższej średniej
Najlepszym samochodem w teście ADAC w klasie niższej-średniej okazała się Skoda Elroq. Jest to pierwszy elektryczny kompaktowy SUV tej marki — bezemisyjny odpowiednik Skody Karoq. W teście ADAC zasięg tego auta wyniósł 475 km przy akumulatorze o pojemności 85 kWh. Eksperci chwalą w nim liczne systemy asystujące w standardzie, znacznie ulatwiające jazdę, ale i podnoszące aktywne bezpieczeństwo.
ADAC podkreśla, że komfort jazdy jak na tę klasę auta jest tutaj zaskakująco wysoki, szczególnie jeśli zamówi się do Skody opcjonalne adaptacyjne zawieszenie. Typowo dla Skody jest tutaj także wiele praktycznych schowków i sprytnych rozwiązań. Jedną z zalet, którą chwali ADAC są haptyczne przyciski umieszczone poniżej centralnego ekranu.
Skoda Elroq 85
- Ocena końcowa: 1,6
- Cena/koszty: 2,8
Szczegóły oceny:
Test | Ocena |
---|---|
Nadwozie/bagażnik | 2,5 |
Wnętrze | 2,0 |
Komfort | 1,7 |
Silnik/napęd | 1,0 |
Charakterystyka jazdy | 2,2 |
Bezpieczeństwo | 1,3 |
Środowisko/EkoTest | 1,2 |
Plusy:
- dynamiczny układ napędowy
- wszechstronne zestrojenie zawieszenia
- adaptacyjne zawieszenie DCC w pakiecie sportowym
- dużo miejsca
- niski poziom hałasu
- niskie zużycie energii
Minusy:
- krótki okres gwarancji
- wysoka cena bazowa
Najlepsze samochody elektryczne klasy niższej-średniej według ADAC:
Model | Ocena w teście | Ocena kosztów | Ocena ceny do jakości |
---|---|---|---|
Skoda Elroq 85 | 1.6 | 2.8 | 2.2 |
Volvo XC40 Pure Electric Single Motor Ultimate Range | 1.7 | 3.4 | 2.6 |
Kia EV3 (58,3 kWh) Ziemia | 1.8 | 2,5 | 2.2 |
BMW iX1 xDrive30 | 1.8 | 3.3 | 2,5 |
BMW iX2 xDrive30 | 1.8 | 3.7 | 2.8 |
Volvo EC40 Silnik pojedynczyRozszerzony zasięg Ultra Dark | 1.8 | 3.7 | 2.8 |
Kia Niro EV Inspiracja | 1.9 | 2.6 | 2.2 |
Mercedes EQA 250 Elektryczna Sztuka | 1.9 | 2.6 | 2.2 |
VW ID.3 Pro S (lifting 2023) | 1.9 | 2.8 | 2.3 |
Smart #1 Premium (22 kW OBC) * | 1.9 | – | – |
Pakiet połysku Citroëna ë-C4 X 136 | 2.0 | 2,5 | 2.2 |
Opel Astra Elektryczny GS | 2.0 | 2.6 | 2.3 |
Hyundai Kona Electric (65,4 kWh) Pakiet Prime | 2.0 | 2.7 | 2.3 |
Opel Astra Elektryczny Sportowy Tourer GS | 2.0 | 2.8 | 2.4 |
Peugeot e-308 156 GT | 2.0 | 2.8 | 2.4 |
Renault Scénic E-Tech Elektryczny 220 LR | 2.0 | 3.1 | 2,5 |
Peugeot e-3008 210 GT | 2.0 | 3.1 | 2,5 |
Volvo EX30 Single Engine Ext. Range | 2.0 | 3.2 | 2.6 |
Volvo EX30 Silnik dwusilnikowyWydajność Ultra AWD | 2.0 | 3.4 | 2.7 |
Cupra Born e-Boost | 2.1 | 2.3 | 2.2 |
Renault Megane E-Tech EV60 220 KM | 2.1 | 2.4 | 2.2 |
BYD Atto 3 * | 2.1 | – | – |
Citroën ë-C4 Shine (do 23 września) | 2.2 | 2.0 | 2.1 |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV EV Makoto (od 22.04) | 2.2 | 2.2 | 2.2 |
MG4 Electric o rozszerzonym zasięgu | 2.2 | 3.1 | 2.7 |
Ora Funky Cat 400 Pro + * (teraz Ora 03) | 2.2 | – | – |
MG4 Elektryczny Luksus | 2.3 | 2,5 | 2.4 |
BYD Dolphin Comfort * | 2.3 | - | - |
Renault Kangoo E-TECH Elektryczny EV45 (OBC 22 kW) | 2.3 | 2.8 | 2,5 |
Mercedes EQT 200 Standardowy Premium Plus | 2.3 | 3.2 | 2.8 |
MG5 Maksymalny zasięg Luksusowy | 2.4 | 2.4 | 2.4 |
Opel Combo e-Life Ultimate | 2.4 | 2.4 | 2.4 |
Honda e:Ny1 | 2.4 | 3.0 | 2.7 |
Mazda MX-30 e-SKYACTIV R-EV Makoto | 2,5 | 3.0 | 2.8 |