U18 jest najnowszą konstrukcją chińskiego producenta, firmy Yutong. Pojazdy tej marki można zobaczyć już w wielu polskich miastach, m.in. w Białymstoku, Łomży, Giżycku, Jeleniej Górze, a nawet w Warszawie. Są to jednak krótsze wersje, przy czym w stolicy model U12 jest dopiero testowany pod kątem możliwości wykorzystania w codziennym użytkowaniu. Jeżeli się sprawdzi, być może do testów trafi również najnowszy U18.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Pojemność baterii 560 kWh i nawet 540 km zasięgu

Yutong U18 jest w pełni elektrycznym autobusem przegubowym, od podstaw opracowywanym jako konstrukcja z zasilaniem bateryjnym. Energia gromadzona jest w najnowocześniejszych bezkobaltowych bateriach litowo-jonowych, których atutem jest wysoka gęstość energetyczna. Dzięki temu akumulatory cechują się niską masą — 1 kWh "waży" 0,6 kg. Zestaw baterii użytych w U18 ma pojemność ok. 560 kWh.

Yutong U18 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Yutong U18

Według zapewnień producenta zasięg przegubowego autobusu elektrycznego Yutonga na jednym ładowaniu wynosi do ok. 540 km. To powinno wystarczyć na cały dzień jazdy, bo według zapewnień przedstawiciela chińskiej marki w ciągu doby najdłuższy dystans pokonywany przez pojazdy komunikacji miejskiej sięga 380-400 km.

Yutong U18 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Yutong U18

Trzy godziny na naładowanie baterii, ale trzeba dostarczyć bardzo wysoki prąd

Oczywiście uzyskiwany zasięg maksymalny jest mocno uzależniony od topografii terenu, ale też stylu jazdy kierowcy. Zastosowany w autobusie system rekuperacji (można go wyłączyć) pozwala odzyskać nawet ok. 35 proc. energii, ale wymaga zmiany przyzwyczajeń w stosunku do tych nabytych podczas prowadzenia tradycyjnych pojazdów z silnikami spalinowymi.

Yutong U18 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Yutong U18

Uzupełnianie energii odbywa się poprzez zwykłe połączenie przewodowe, ale możliwe jest także zastosowanie pantografu. Yutong U18 przystosowany jest do ładowania prądem 200 A i wtedy czas niezbędny do naładowania akumulatorów sięga ok. trzech godzin. W polskich realiach trzeba jednak liczyć się z tym, że ładowanie baterii potrwa dłużej.

Yutong U18 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Yutong U18

Specjalny system ochrony przed pożarem

Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowania autobusu, Chińczycy zastosowali czterostopniowy system ochronny. W jego skład wchodzą m.in. specjalna konstrukcja, która chroni baterii od zewnątrz, a także tradycyjne gaśnice, stosowane także przez innych producentów autobusów. Kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa odgrywa jednak system "gaszenia" baterii azotem.

Azot wprowadzany jest bezpośrednio do komory akumulatora. Cały proces odbywa się automatycznie i inicjowany jest przez specjalne czujniki, które mierzą temperaturę wewnątrz akumulatora. Jeśli temperatura we wnętrzu baterii przekroczy założoną wartość, automatycznie wprowadzany jest azot, aby wyprzeć tlen i uchronić przed rozwojem pożaru.

Yutong U18 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Yutong U18

Yutong U18 jest w pełni niskopodłogową konstrukcją z czterema parami drzwi. W zależności od konfiguracji autobus może zabrać na pokład 120 osób. Pojazd wyposażony jest m.in. w automatyczną klimatyzację, elektryczne ogrzewanie i siedzenia z ładowarkami USB. Kierowcy z kolei powinni docenić panoramiczny kokpit.

Yutong U18 Foto: Mariusz Kamiński / Auto Świat
Yutong U18