Auto Świat Porady | Sześciocylindrowe diesle

Porady | Sześciocylindrowe diesle

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Nie ma rozwiązań idealnych. Sześciocylindrowe diesle w autach 4x4 mają wprawdzie wysoką kulturę pracy i zapewniają świetną dynamikę, ale ich zakup wiąże się z większą ceną, często nie gwarantując oszczędności.

AA06_1_25
Zobacz galerię (10)
Auto Bild
AA06_1_25

Jeszcze w latach 80. a nawet 90. XX wieku wybór był prosty. Kto chciał oszczędzać, kupował diesla. Kto zaś oczekiwał komfortu, wybierał auto z silnikiem benzynowym. Użytkownicy dużych i ciężkich terenówek byli skazywani nieraz na twardo pracujące, hałaśliwe i powolne jednostki wysokoprężne, gdyż spalanie silników benzynowych było nie do zaakceptowania. Sześciocylindrowe jednostki okazały się kompromisem. Co prawda spalanie nie należało do najniższych, ale komfort jazdy wyraźnie wzrastał. Niestety nawet w drogich terenówkach, aspirujących do miana luksusowych (np. Range Roverze I) nie oferowano takich rozwiązań. Miłośnicy diesli z sześcioma cylindrami mieli do wyboru tylko kilka modeli, to: Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, Range Rover II oraz Mercedes klasy G. Wszystkie wymienione silniki były prostymi konstrukcjami rzędowymi.

Stare diesle były proste i niemal wieczne!

Zdarzały się nawet warianty bez doładowania (Toyota, Mercedes), w których dynamika była co najmniej dyskusyjna. Wiele zmieniło się na przełomie wieków, gdy zaczął się upowszechniać bezpośredni wtrysk paliwa z centralną wysokociśnieniową szyną paliwową (common rail). Znacząco ograniczono hałas, rozpoczął się wyścig mocy. Najlepsze pod tym względem są konstrukcje BMW. Trzylitrówka w wersji M rozwija dzięki trzem turbinom aż 381 KM! Taki rozwój diesli sprawił, że zaczęto wybierać je nie tylko ze względu na oszczędność, lecz także przyjemność z jazdy.

Audi SQ5 z Dieslem osiąga „setkę” w 5,1 s!

Tylko BMW rozwijało konstrukcje rzędowe, pozostali producenci postawili na jednostki widlaste, gdyż łatwiej umieścić je pod maską mniejszych modeli. Obecnie coraz częściej silniki są montowane nie wzdłuż osi pojazdu (w tym przypadku też można zmniejszyć komorę silnika), ale w poprzek. Wzrost mocy nie pozostał jednak bez wpływu na trwałość silników. W przypadku silników 6-cylindrowych nie ma zwykle kłopotów z kołem dwumasowym – współpracują ze skrzyniami automatycznymi. Nie należą do rzadkości usterki wtryskiwaczy (np. w Mercedesie 3.0), turbosprężarek (regulowane trudno się regeneruje) czy rozbudowanego osprzętu silnika. Trzy grosze do kłopotów dorzucają spotykane w wielu modelach filtry cząstek stałych, które często niewłaściwie się oczyszczają, co prowadzi do rozrzedzenia oleju silnikowego. Pomimo dość długiej listy potencjalnych awarii diesle są chętnie wybierane przez kierowców. Kusi przede wszystkim niskie spalanie. Czy można wyobrazić sobie lepszą ofertę niż np. potężny Mercedes GL zużywająca średnio 9 l/100 km i potrafiący przyspieszać do 100 km/h w czasie krótszym niż 8 s?

dane producentów*Audi 3.0Audi 3.0Audi 3.0Audi 3.0BMW 3.0
Układ cylindrów/zaworywidlasty/24Vwidlasty/24Vwidlasty/24Vwidlasty/24Vrzędowy/24V
Pojemność2967 cm32967 cm32967 cm32967 cm32926 cm3
Zasilanieturbo, common railturbo, common railturbo, common railbiturbo, common railturbo, common rail
Moc maks. KM/obr./min 204/3200-4400233/4000240/4000-4400313/3900-4500184/4000
Maks. mom. obr. Nm/obr./min450/1250-2750500/1750500/1500-3000650/1450-2800410/2000
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna6-biegowa automatyczna7-bieg. DSG, 8-bieg. aut.8-biegowa automatyczna5-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h9,1 s (Q7)9,1 s6,5 s (Q5)5,1 s10,5 s
Prędkość maksymalna205 km/h (Q7)210 km/h225 km/h (Q5)250 km/h200 km/h
Średnie spalanie7,2 l/100 km (Q7)10,5 l/100 km7,5 l/100 km (Q5)6,8 l/100 km9,7 l/100 km
ZastosowanieQ7, TouaregQ7Q5, Q7, Cayenne, TouaregSQ5X5
Lata produkcjiod 2010 r.2005-082007-12od 2012 r.2001-03

---

dane producentów*BMW 3.0BMW 3.0BMW 3.0Hyundai 3.0Infiniti 3.0
Układ cylindrów/zaworyrzędowy/24Vrzędowy/24Vrzędowy/24Vwidlasty/24Vwidlasty/24V
Pojemność2993 cm32993 cm32993 cm32959 cm32993 cm3
Zasilanieturbo, common railturbo, common railbiturbo, common railturbo, common railturbo, common rail
Moc maks. KM/obr./min 218/4000245/4000313/4400240/3800238/3750
Maks. mom. obr. Nm/obr./min500/1750-2750540/1750-3000630/1500-2500451/1750-3500550/1750
Skrzynia biegów 6-bieg. man. lub 6-bieg. aut.8-biegowa automatyczna8-biegowa automatyczna6-biegowa automatyczna7-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s (X3)7,6 s (X5)5,8 s10,4 s8,3 s (FX)
Prędkość maksymalna210 km/h (X3)222 km/h (X5)244 km/h200 km/h212 km/h (FX)
Średnie spalanie7,9 l/100 km (X3)7,4 l/100 km (X5)6,1 l/100 km9,4 l/100 km9,0 l/100 km (FX)
ZastosowanieX3, X5X5, X6X3ix55EX (QX50), FX (QX70)
Lata produkcji2003-102010-13od 2011 r.2008-11od 2010 r.

---

dane producentów*Jeep 3.0Land Rover 2.7Land Rover 2.9Land Rover 3.0Land Rover 3.0
Układ cylindrów/zaworywidlasty/24Vwidlasty/24Vrzędowy/24Vwidlasty/24Vwidlasty/24V
Pojemność2987 cm32720 cm32926 cm32993 cm32993 cm3
Zasilanieturbo, common railturbo, common railturbo, common railbiturbo, common railbiturbo, common rail
Moc maks. KM/obr./min 250/4000190/4000177/4000211/4000256/4000
Maks. mom. obr. Nm/obr./min569/1800-2800440/1900390/2000520/2000600/2000
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna6-bieg. man. lub 6-bieg. aut.5-biegowa automatyczna8-biegowa automatyczna8-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h8,2 s11,6 s13,6 s10,7 s (Discovery 4)9,3 s (Discovery 4)
Prędkość maksymalna202 km/h180 km/h179 km/h180 km/h (Discovery 4)180 km/h (Discovery 4)
Średnie spalanie7,5 l/100 km9,4 l/100 km11,3 l/100 km8,5 l/100 km (Discovery 4)8,8 l/100 km (Discovery 4)
ZastosowanieGrand CherokeeDiscovery III, IV, RR SportRange Rover IIIDiscovery 4, RR SportDiscovery 4, RR Sport
Lata produkcjiod 2013 r.2004-102002-06od 2011 r.od 2011 r.

---

dane producentów*Mercedes 3.0Mercedes 3.0Mercedes 3.0Mercedes 3.0Mercedes 3.0
Układ cylindrów/zaworyrzędowy/12Vrzędowy/24Vwidlasty/24Vwidlasty/24Vwidlasty/24V
Pojemność2996 cm32996 cm32987 cm32987 cm32987 cm3
Zasilaniewtrysk pośredniturbo, wtrysk pośredniturbo, common railturbo, common railturbo, common rail
Moc maks. KM/obr./min 113/4600177/4400190/4000211/3400224/3800
Maks. mom. obr. Nm/obr./min191/2700-2900330/1600440/1400540/1600-2400540/1600-2400
Skrzynia biegów 5-bieg. man. lub 4-bieg. aut.5-biegowa automatyczna5-biegowa automatyczna7-biegowa automatyczna7-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h22,2 s14,2 s9,8 s (ML II)8,8 s (G)7,5 s (GLK)
Prędkość maksymalna135 km/h161 km/h205 km/h (ML II)175 km/h (G)220 km/h (GLK)
Średnie spalanie13,9 l/100 km (ECE)11,8 l/100 km9,4 l/100 km (ML II)11,2 s (G)7,9 l/100 km (GLK)
Zastosowanieklasa Gklasa GML II, Gr. Cherokee IIIG, ML II, GLGLK, ML II, G, GL
Lata produkcji1990-941997-20012005-09od 2009 r.2005-10

---

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

dane producentów*Mercedes 3.0Nissan 2.8Nissan 3.0Nissan 4.2 Toyota 4.2Toyota 4.2
Układ cylindrów/zaworywidlasty/24Vrzędowy/12Vwidlasty/24Vrzędowy/12Vrzędowy/12Vrzędowy/12V
Pojemność2987 cm32826 cm32991 cm34169 cm34164 cm34164 cm3
Zasilanieturbo, common railturbo, wtrysk pośredniturbo, common railturbo, wtrysk pośredniwtrysk pośredniturbo, wtrysk bezpośredni
Moc maks. KM/obr./min 258/3600116/4400231/3750160/3600130/4000167/3600
Maks. mom. obr. Nm/obr./min620/1600-2400235/2400550/1750331/2000280/2000360/1800
Skrzynia biegów 7-biegowa automatyczna5-bieg. man. lub 4-bieg. aut.7-biegowa automatyczna5-bieg. man. lub 4-bieg. aut.5-biegowa manualna5-bieg. man. lub 4-bieg. aut.
Przyspieszenie 0-100 km/h7,4 s (ML III)bd.8,9 s (Pathfinder)bd.bd.12,7 s (LC 80)
Prędkość maksymalna224 km/h (ML III)145 km/h (GR I)200 km/h (Pathfinder)bd.bd.170 km/h (LC 80)
Średnie spalanie6,8 l/100 km (ML III)11,6 l/100 km ECE (GR I)9,3 l/100 km (Pathfinder)bd.bd.11,2 l/100 km ECE (LC 80)
ZastosowanieML III, GLPatrol 260, GR IPathfinder, NavaraPatrol GR IILand Cruiser 70, 80, 100Land Cruiser 70, 80, 100
Lata produkcjiod 2011 r.1994-97od 2010 r.1997-2002od 1990 r.od 1995 r.

*dane orientacyjne, mogą się różnić w zależności od modelu i roku produkcji; wybór wersji, dostępne są również inne

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków