Auto Świat Porady Wszystko o silniku Silnik 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni

Silnik 2.0 FSI/TFSI - przyjazny dla środowiska ale nie dla kieszeni

Silniki 2.0 FSI nie jest pierwszym benzyniakiem tego typu na rynku (prekursorem był silnik 1.8 GDI Mitsubishi — zaprezentowany w 1997 r.), ale bez wątpienia — jednym z częściej występujących na rynku. W teorii silnik 2.0 FSI to oszczędny i ekologiczny napęd, cechujący się znacznie wyższą efektywnością niż benzyniaki z konwencjonalnym wtryskiem paliwa.

silnik 2.0 fsi
Zobacz galerię (8)
Auto Świat / ACZ
silnik 2.0 fsi
  • Silnik 2.0 TFSI jest do tej pory mocno rozwijany
  • Silnik 2.0 FSI nie jest już produkowany
  • Z racji dużej popularności nie będzie problemów z częściami zamiennymi do 2.0 TFSI

Silnik 2.0 FSI/TFSI — mocny i oszczędny

Trzeba przyznać, że jeśli wszystko działa jak należy, to auto z silnikiem 2.0 FSI, jak i TFSI przypadnie do gustu wielu osobom. Można liczyć na korzystną relację osiągów do zużycia paliwa, np. 150-konne Audi A3 2.0 FSI średnio pali 7,5-8 l/100 km, a 200-konna wersja zamontowana w tym modelu — jedynie do 2 l więcej.

Być może dlatego Volkswagen zdecydował się na rozwój doładowanej 2-litrówki (wersję FSI wycofano ze sprzedaży) — trafiła do wielu modeli Grupy VW i obecnie stanowi główne źródło napędu mocnych kompaktów, małych aut sportowych oraz pojazdów klas średniej i wyższej. Poza tym, o ile silnik 2.0 FSI występował tylko w jednym wariancie mocy (150 KM), o tyle wersję z turbiną spotkacie w kilkunastu odmianach – od 170 aż do 272 KM.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Niestety, silnik 2.0 FSI ma kilka kosztownych problemów. W wersjach bez doładowania po przejechaniu 90-140 tys. km dochodzi do odłożenia się nagaru na zaworach ssących. Nietrwałe okazują się wałki rozrządu. Zdarzają się też uszkodzenia czujników odpowiedzialnych za pracę jednostki. Poza tym wystarczą drobne zakłócenia w pracy silnika, aby wyświetlił się komunikat "check engine". W przypadku wersji z turbiną należy głównie obawiać się kłopotów ze sprężarką i dużego spalania oleju silnikowego — niekiedy nawet litr na 2000 km!

Silnik 2.0 FSI/TFSI — usterki

Zarówno silnik 2.0 FSI, jak i TFSI ma kilka typowych problemów. W przypadku wersji wolnossącej trzeba wspomnieć o kłopotach z nagarem osadzającym się na trzonkach zaworów dolotowych i usterkach czujników (np. spalania stukowego) odpowiadających za pracę jednostki, natomiast wersja z turbiną od samego początku produkcji borykała się z nadmiernym spalaniem oleju.

Nagar na zaworach ssących

  • Objawy — nierówna praca jednostki, spadek efektywności silnika.
  • Naprawa — problem występował głównie w wersjach 2.0 FSI z początku produkcji (później nieznacznie zmieniono oprogramowanie). Sposobów na usunięcie nagaru jest kilka — od specjalnych środków czyszczących po ingerencję mechaniczną.
Silnik 2.0 FSI zadebiutował w 2003 r. Rok później do oferty trafiła 
wersja z turbosprężarką
Silnik 2.0 FSI zadebiutował w 2003 r. Rok później do oferty trafiła wersja z turbosprężarkąŻródło: Auto Świat / ACZ

Zużycie Oleju

  • Objawy — nadmierny ubytek oleju, uszkodzenia katalizatora.
  • Naprawa — problem jest bardzo dobrze znany ASO. Nadmierne spalanie dotyczy głównie 200-konnych wersji z początku produkcji, jak i późniejszych o mocy 211 KM (obie odmiany najliczniej występują na rynku). Rozwiązanie problemu to przeprowadzenie remontu silnika.

Przeczytaj też:

Silnik 2.0 FSI/TFSI — budowa

Silnik 2.0 FSI to nowoczesna konstrukcja. Oprócz wtrysku tego typu, ma: kadłub, tłoki oraz głowicę (16V) wykonane ze stopu aluminium, układ DOHC, kolektor dolotowy z klapami sterującymi przepływem powietrza, a także system zmiennych faz rozrządu. Za napęd rozrządu odpowiada pasek zębaty, ale w niektórych wersjach TFSI (od 2008 r.) jest łańcuch. W układzie wtryskowym zastosowano: wysokociśnieniową pompę paliwa, chłodzony zawór recyrkulacji spalin i mechanizm wyrównoważający w misce olejowej. Jednostka TFSI jest stale rozwijana (w odróżnieniu od wersji wolnossącej — wycofa ze sprzedaży) i obecnie topowa odmiana osiąga 272 KM.

Silnik 2.0 FSI/TFSI — dane techniczne cz. 1

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

2.0 FSi2.0 TFSI2.0 TFSI*2.0 TFSI2.0 TFSI2.0 TFSI**
Lata produkcji2004-092005-10od 2008 r.od 2004 r.od 2008 r.2005-07
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16
Pojemność skokowa198419841984198419841984
Stopień sprężania11,5:110,3:19,6:110,5:19,6:110,5:1
Typ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Moc maks. (kW/KM/obr./min)110/150/6000125/170/4300132/180/4000147/200/5100155/211/4300162/220/5900
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)200/3500280/1800320/1500280/1800350/1500300/2200
Rodzaj wtryskuwtrysk bezp.wtrysk bezp.wtrysk bezp.wtrysk bezp.wtrysk bezp.wtrysk bezp.

*silnik może być zasilany bioetanolem; **odmiana montowana w A4 typoszeregu 8E (wersja DTM):

Silnik 2.0 FSI/TFSI — dane techniczne cz. 2

2.0 TFSI***2.0 TFSI****2.0 TFSI *****2.0 TFSI2.0 TFSI ******
Lata produkcji2007-082011-122007-13od 2008 r.od 2008 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16
Pojemność skokowa19841984198419841984
Stopień sprężania10,3:19,8:19,8:19,8:19,8:1
Typ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Moc maks. (kW/KM/obr./min)169/230/5500173/235/5500177/240/5700195/265/6000200/272/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)300/2200300/2200300/2200350/2500350/2500
Rodzaj wtryskuwtrysk bezp.wtrysk bezp.wtrysk bezp.wtrysk bezp.wtrysk bezp.

***tylko w Golfie V GTI, w limitowanej wersji Edition 30; ****tylko w Golfie VI GTI, w limitowanej wersji Edition 35; *****w Leonie Cuprze; ******w Golfie R producent podaje moc 271 KM

Silnik 2.0 FSI/TFSI — czynności serwisowe

co 15 tys. kmco 30 tys. kmco 60 tys. kmco 150 tys. km
wymiana oleju*+---
wymiana oleju long life-+--
wymiana filtra powietrza--+-
wymiana filtra paliwa--+-
wymiana płynu chłodzącego----
spr. stanu paska osprzętu+---
wymiana świec zapłonowych--+-
wymiana paska rozrządu**---+

*interwał zalecany przez mechaników — radzą wymieniać olej co 15 tys. km lub co rok; **interwał wymiany paska rozrządu w silnikach FSI i TFSI wynosi 150 lub 180 tys. km. W jednostkach TFSI może występować również łańcuch rozrządu

Silnik 2.0 FSI/TFSI — interwał wymiany oleju i napędu rozrządu

  • Wymiana oleju — zalecany przez producenta interwał wymiany oleju w silniku 2.0 FSI/TFSI wynosi 15 tys. km i w opinii wielu mechaników jest odpowiedni. Raczej pesymistycznie podchodzą oni do jego wydłużenia w trybie long life.
  • Wymiana napędu rozrządu — interwał wymiany napędu rozrządu jest ściśle uzależniony od roku produkcji auta — wynosi 150 lub 180 tys. km. W silnikach 2.0 TFSI (od 2008 r.) o oznaczeniach CAWA, CAWB, CCTA, CCZA i CCZC zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu.

Silnik 2.0 FSI/TFSI — materiały eksploatacyjne

  • Układ smarowania producent zaleca olej syntetyczny 5W-30, spełniający specyfikację VW 501.01/502.00/503.01. W trybie long life — olej o specjalnym przeznaczeniu. Poj. układu 4,6-5,0 l.
  • Układ rozrządu — napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska (interwał 150 lub 180 tys. km). lub łańcucha (niektóre wersje jednostki TFSI produkowanej od 2008 r.).
  • Układ chłodzenia — obsługa układu chłodzenia ogranicza się do okresowego sprawdzenia poziomu płynu, a także kontroli mrozoodporności. Pojemność układu 7,9-8,6 l.

Silnik 2.0 FSI/TFSI — ceny części (zł)*

ASOZamienniki
filtr oleju/pow.36/111od 30/80
świeca zapłonowa43od 39
turbosprężarka4520od 3400
termostat 104od 99
pompa wody205od 145
cewka (szt.)209od 140
koło dwumasowe2645od 1500

*dla silnika 2.0 TFSI/200 KM (2006 r.)

Silnik 2.0 FSI/TFSI — nasza opinia

Do zakupu auta z silnikiem 2.0 FSI/TFSI przekonuje korzystna relacja osiągów do spalania i dobra dostępność części (efekt dużej popularności), natomiast zniechęca kilka problemów jakościowych. Największy dotyczy głównie wersji 200 oraz 211 KM i jest związany z dużym spalaniem oleju silnikowego.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków