- Silnik 2.0 TFSI jest do tej pory mocno rozwijany
- Silnik 2.0 FSI nie jest już produkowany
- Z racji dużej popularności nie będzie problemów z częściami zamiennymi do 2.0 TFSI
Silnik 2.0 FSI/TFSI — mocny i oszczędny
Trzeba przyznać, że jeśli wszystko działa jak należy, to auto z silnikiem 2.0 FSI, jak i TFSI przypadnie do gustu wielu osobom. Można liczyć na korzystną relację osiągów do zużycia paliwa, np. 150-konne Audi A3 2.0 FSI średnio pali 7,5-8 l/100 km, a 200-konna wersja zamontowana w tym modelu — jedynie do 2 l więcej.
Być może dlatego Volkswagen zdecydował się na rozwój doładowanej 2-litrówki (wersję FSI wycofano ze sprzedaży) — trafiła do wielu modeli Grupy VW i obecnie stanowi główne źródło napędu mocnych kompaktów, małych aut sportowych oraz pojazdów klas średniej i wyższej. Poza tym, o ile silnik 2.0 FSI występował tylko w jednym wariancie mocy (150 KM), o tyle wersję z turbiną spotkacie w kilkunastu odmianach – od 170 aż do 272 KM.
Niestety, silnik 2.0 FSI ma kilka kosztownych problemów. W wersjach bez doładowania po przejechaniu 90-140 tys. km dochodzi do odłożenia się nagaru na zaworach ssących. Nietrwałe okazują się wałki rozrządu. Zdarzają się też uszkodzenia czujników odpowiedzialnych za pracę jednostki. Poza tym wystarczą drobne zakłócenia w pracy silnika, aby wyświetlił się komunikat "check engine". W przypadku wersji z turbiną należy głównie obawiać się kłopotów ze sprężarką i dużego spalania oleju silnikowego — niekiedy nawet litr na 2000 km!
Silnik 2.0 FSI/TFSI — usterki
Zarówno silnik 2.0 FSI, jak i TFSI ma kilka typowych problemów. W przypadku wersji wolnossącej trzeba wspomnieć o kłopotach z nagarem osadzającym się na trzonkach zaworów dolotowych i usterkach czujników (np. spalania stukowego) odpowiadających za pracę jednostki, natomiast wersja z turbiną od samego początku produkcji borykała się z nadmiernym spalaniem oleju.
Nagar na zaworach ssących
- Objawy — nierówna praca jednostki, spadek efektywności silnika.
- Naprawa — problem występował głównie w wersjach 2.0 FSI z początku produkcji (później nieznacznie zmieniono oprogramowanie). Sposobów na usunięcie nagaru jest kilka — od specjalnych środków czyszczących po ingerencję mechaniczną.
Zużycie Oleju
- Objawy — nadmierny ubytek oleju, uszkodzenia katalizatora.
- Naprawa — problem jest bardzo dobrze znany ASO. Nadmierne spalanie dotyczy głównie 200-konnych wersji z początku produkcji, jak i późniejszych o mocy 211 KM (obie odmiany najliczniej występują na rynku). Rozwiązanie problemu to przeprowadzenie remontu silnika.
Silnik 2.0 FSI/TFSI — budowa
Silnik 2.0 FSI to nowoczesna konstrukcja. Oprócz wtrysku tego typu, ma: kadłub, tłoki oraz głowicę (16V) wykonane ze stopu aluminium, układ DOHC, kolektor dolotowy z klapami sterującymi przepływem powietrza, a także system zmiennych faz rozrządu. Za napęd rozrządu odpowiada pasek zębaty, ale w niektórych wersjach TFSI (od 2008 r.) jest łańcuch. W układzie wtryskowym zastosowano: wysokociśnieniową pompę paliwa, chłodzony zawór recyrkulacji spalin i mechanizm wyrównoważający w misce olejowej. Jednostka TFSI jest stale rozwijana (w odróżnieniu od wersji wolnossącej — wycofa ze sprzedaży) i obecnie topowa odmiana osiąga 272 KM.
Silnik 2.0 FSI/TFSI — dane techniczne cz. 1
2.0 FSi | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI* | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI** | |
Lata produkcji | 2004-09 | 2005-10 | od 2008 r. | od 2004 r. | od 2008 r. | 2005-07 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1984 | 1984 | 1984 | 1984 | 1984 | 1984 |
Stopień sprężania | 11,5:1 | 10,3:1 | 9,6:1 | 10,5:1 | 9,6:1 | 10,5:1 |
Typ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 110/150/6000 | 125/170/4300 | 132/180/4000 | 147/200/5100 | 155/211/4300 | 162/220/5900 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 200/3500 | 280/1800 | 320/1500 | 280/1800 | 350/1500 | 300/2200 |
Rodzaj wtrysku | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. |
*silnik może być zasilany bioetanolem; **odmiana montowana w A4 typoszeregu 8E (wersja DTM):
Silnik 2.0 FSI/TFSI — dane techniczne cz. 2
2.0 TFSI*** | 2.0 TFSI**** | 2.0 TFSI ***** | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI ****** | |
Lata produkcji | 2007-08 | 2011-12 | 2007-13 | od 2008 r. | od 2008 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Pojemność skokowa | 1984 | 1984 | 1984 | 1984 | 1984 |
Stopień sprężania | 10,3:1 | 9,8:1 | 9,8:1 | 9,8:1 | 9,8:1 |
Typ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 169/230/5500 | 173/235/5500 | 177/240/5700 | 195/265/6000 | 200/272/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 300/2200 | 300/2200 | 300/2200 | 350/2500 | 350/2500 |
Rodzaj wtrysku | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. | wtrysk bezp. |
***tylko w Golfie V GTI, w limitowanej wersji Edition 30; ****tylko w Golfie VI GTI, w limitowanej wersji Edition 35; *****w Leonie Cuprze; ******w Golfie R producent podaje moc 271 KM
Silnik 2.0 FSI/TFSI — czynności serwisowe
co 15 tys. km | co 30 tys. km | co 60 tys. km | co 150 tys. km | |
wymiana oleju* | + | - | - | - |
wymiana oleju long life | - | + | - | - |
wymiana filtra powietrza | - | - | + | - |
wymiana filtra paliwa | - | - | + | - |
wymiana płynu chłodzącego | - | - | - | - |
spr. stanu paska osprzętu | + | - | - | - |
wymiana świec zapłonowych | - | - | + | - |
wymiana paska rozrządu** | - | - | - | + |
*interwał zalecany przez mechaników — radzą wymieniać olej co 15 tys. km lub co rok; **interwał wymiany paska rozrządu w silnikach FSI i TFSI wynosi 150 lub 180 tys. km. W jednostkach TFSI może występować również łańcuch rozrządu
Silnik 2.0 FSI/TFSI — interwał wymiany oleju i napędu rozrządu
- Wymiana oleju — zalecany przez producenta interwał wymiany oleju w silniku 2.0 FSI/TFSI wynosi 15 tys. km i w opinii wielu mechaników jest odpowiedni. Raczej pesymistycznie podchodzą oni do jego wydłużenia w trybie long life.
- Wymiana napędu rozrządu — interwał wymiany napędu rozrządu jest ściśle uzależniony od roku produkcji auta — wynosi 150 lub 180 tys. km. W silnikach 2.0 TFSI (od 2008 r.) o oznaczeniach CAWA, CAWB, CCTA, CCZA i CCZC zastosowano łańcuchowy napęd rozrządu.
Silnik 2.0 FSI/TFSI — materiały eksploatacyjne
- Układ smarowania — producent zaleca olej syntetyczny 5W-30, spełniający specyfikację VW 501.01/502.00/503.01. W trybie long life — olej o specjalnym przeznaczeniu. Poj. układu 4,6-5,0 l.
- Układ rozrządu — napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska (interwał 150 lub 180 tys. km). lub łańcucha (niektóre wersje jednostki TFSI produkowanej od 2008 r.).
- Układ chłodzenia — obsługa układu chłodzenia ogranicza się do okresowego sprawdzenia poziomu płynu, a także kontroli mrozoodporności. Pojemność układu 7,9-8,6 l.
Silnik 2.0 FSI/TFSI — ceny części (zł)*
ASO | Zamienniki | |
filtr oleju/pow. | 36/111 | od 30/80 |
świeca zapłonowa | 43 | od 39 |
turbosprężarka | 4520 | od 3400 |
termostat | 104 | od 99 |
pompa wody | 205 | od 145 |
cewka (szt.) | 209 | od 140 |
koło dwumasowe | 2645 | od 1500 |
*dla silnika 2.0 TFSI/200 KM (2006 r.)
Silnik 2.0 FSI/TFSI — nasza opinia
Do zakupu auta z silnikiem 2.0 FSI/TFSI przekonuje korzystna relacja osiągów do spalania i dobra dostępność części (efekt dużej popularności), natomiast zniechęca kilka problemów jakościowych. Największy dotyczy głównie wersji 200 oraz 211 KM i jest związany z dużym spalaniem oleju silnikowego.
W Audi A3 (2003-12) montowano wersje: 150, 200 oraz – w S3 – 265 KM.
Silnik 2.0 z bezpośrednim wtryskiem paliwa to nowoczesna konstrukcja. Oprócz wtrysku tego typu, ma: kadłub, tłoki oraz głowicę (16V) wykonane ze stopu aluminium, układ DOHC, kolektor dolotowy z klapami sterującymi przepływem powietrza, a także system zmiennych faz rozrządu. Za napęd rozrządu odpowiada pasek zębaty, ale w niektórych wersjach TFSI (od 2008 r.) jest łańcuch. W układzie wtryskowym zastosowano: wysokociśnieniową pompę paliwa, chłodzony zawór recyrkulacji spalin
i mechanizm wyrównoważający w misce olejowej. Jednostka TFSI jest stale rozwijana
(w odróżnieniu od wersji wolnossącej – wycofa ze sprzedaży) i obecnie topowa odmiana osiąga 272 KM.
Rodzina silników 2.0 FSI i TFSI nie pali przesadnie dużo. Jest też przyjazna dla środowiska, ale nie zawsze dla portfela.
W Seacie Leonie (2005-12) montowano odmiany: 150, 200, 240 i 265 KM.