To miał być naprawdę udany związek. PSA potrzebowało nowoczesnych technologii, BMW – solidnego partnera w miejsce Chryslera, z którym współpracowało w latach 90. (przejęty przez bezpośredniego konkurenta, czyli Mercedesa). Jako punkt wyjścia przyjęto francuską jednostkę TU, do której dodano zmienne fazy i skok zaworów BMW. Przekonstruowano też skrzynię korbową (wspólny odlew podpór wału), by zapewnić dużą sztywność i niski poziom wibracji (nie ma tu wałków wyrównoważających). W efekcie powstała dość szeroka rodzina 4-cylindrowych silników Prince z bardzo dużym rozrzutem mocy (od 75 do 270 KM), które na wiele lat opanowały paletę modelową koncernu PSA, spotkacie je też w MINI, rzadziej w BMW i Oplu.

Debiut silników Prince w Peugeotach – na początku w modelu 207, wkrótce później m.in. w 308. Foto: Auto Świat
Debiut silników Prince w Peugeotach – na początku w modelu 207, wkrótce później m.in. w 308.

Silniki serii Prince — duży zakres mocy

Podstawowe warianty silników serii Prince mają wtrysk pośredni i pojemność 1,4 lub 1,6 l. W salonach początkowo występowały po prostu jako 16V, szybko pojawiło się oznaczenie "VTi". Odmiany doładowane (1.6, wtrysk bezpośredni) są znane jako THP. MINI stosuje typowe dla siebie określenia (One, Cooper itp).