• Cupra Ateca dostępna jest tylko w benzynowej wersji 2.0 TSI o mocy 300 KM i z napędem na cztery koła
  • To obecnie flagowy SUV młodej, hiszpańskiej marki
  • Imponuje sportowym temperamentem, który nie przeszkadza mu w byciu funkcjonalnym autem na co dzień

Pierwsza Cupra Ateca pojawiła się na rynku w 2018 roku i w dużej mierze stanowiła zwieńczenie palety Seata Ateki, który dostępny był od roku 2016. Konstrukcja ta ma już zatem swoje lata. Face lifting rodzeństwo przeszło pod koniec 2020 roku. W tym samym roku Cuprze wyrosła wewnętrzna konkurencja w postaci Formentora, ale to Ateca nadal jest traktowana jako flagowy SUV marki. Będzie tak przynajmniej do przyszłego roku, kiedy to do oferty Hiszpanów dołączy większy, elektryczny Tavascan. A że elektryki nie wszyscy lubią...

Logo, napis „Cupra” na klapie oraz zderzak z dyfuzorem pozwalają odróżnić Cuprę od Seata Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Logo, napis „Cupra” na klapie oraz zderzak z dyfuzorem pozwalają odróżnić Cuprę od Seata

Cupra Ateca – SUV pewny siebie

Właśnie. Cupra Ateca już w momencie debiutu ucieleśniała cechy, które są najczystszą emanacją hiszpańskiego temperamentu – sportowy charakter, wyposażenie typowe dla klasy premium i odpowiednio mocny silnik. Potrafiła też zachwycić dynamiką i muszę przyznać, że w najnowszej odsłonie konsekwentnie trzyma się tych zasad. Owszem, być może wygląd nadwozia mimo face liftingu nie wzbudza już takich emocji, jak kilka lat temu, ale poruszający się na 19-calowych kołach SUV z charakterystycznymi miedzianymi i stalowoszarymi detalami wykończenia nadal zwraca uwagę i sprawia wrażenie solidnego i pewnego siebie auta.

Zobacz też: Nissan Ariya kontra Skoda Enyaq. Który model będzie lepszym wyborem?

Podobnie jest we wnętrzu, w którym bardzo dobra przestronność i funkcjonalność idą w parze z wysoką jakością wykończenia i wyposażenia. Pochwalić szczególnie należy kubełkowe przednie fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i elektryczną regulacją (wymaga dopłaty 1765 zł), które są nie tylko wygodne, lecz także za sprawą dobrze wyprofilowanych boczków oparć i siedzisk pewnie trzymają siedzące na nich osoby. Tapicerka Dinamica z miedzianymi przeszyciami wygląda szlachetnie. Nici w tym kolorze znajdują się także na obiciach drzwi, a metalowe, miedziane wstawki – również na kierownicy ze spłaszczonym u dołu wieńcem. Sportowym akcentem są też chromowane pedały, a nowoczesny charakter zapewniają cyfrowe zegary 10,25 cala z personalizowanym zakresem prezentowanych danych oraz 9,2-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego. Ten ostatni współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto, ale podobnie jak w niedawno testowanym Seacie Atece FR, obsługa niektórych funkcji za sprawą konieczności przeklikiwania się przez menu czasami odwraca uwagę od prowadzenia.

Cupra Ateca – dźwięk mocy

Na konsoli środkowej umieszczono wygodne pokrętło trybów pracy układów napędowego i jezdnego. Do wyboru są ustawienia: Comfort, Sport, Cupra, Individual, Offroad i Sport. Można je również aktywować z poziomu ekranu dotykowego lub przyciskiem z logo marki umieszczonym przy kierownicy (opcja za 2600 zł; obejmuje również przycisk "Start" i obszycie wieńca skórą), zmieniając w ten sposób nie tylko reakcje na ruchy pedałem gazu i szybkość pracy skrzyni biegów, lecz także siłę wspomagania układu kierowniczego i brzmienie wydechu.

Pokrętłem na konsoli środkowej można łatwo wybrać jeden z sześciu trybów Cupra Drive Profile Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Pokrętłem na konsoli środkowej można łatwo wybrać jeden z sześciu trybów Cupra Drive Profile

Tu trzeba przyznać, że kawalkada dźwięków wydobywających się z czterech końcówek Acrapovicia robi robotę, zwłaszcza w trybach Sport i Cupra, w których podczas przyspieszania Ateca zdecydowanym basem "prosi", by zjechać jej z drogi. Radosne charczenie dobiega z rur także przy zdjęciu nogi z pedału gazu, a stanowcze chrząknięcia słychać też przy zmianach przełożeń. Układ wydechowy Acrapovicia jest co prawda drogą opcją – kosztuje 16 412 zł – ale wartą polecenia, i to nie tylko wielbicielom "silnikowego audio". Poza tym dzięki niemu można odnieść wrażenie, że auto jest jeszcze bardziej zadziorne i dynamiczne.

Wydech Acrapovic wymaga słonej dopłaty, ale zapewnia fantastyczne brzmienie Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Wydech Acrapovic wymaga słonej dopłaty, ale zapewnia fantastyczne brzmienie

Zobacz też: Kia Sportage PHEV. Hybryda jak trzeba

Cupra Ateca – 4,8 s do setki

"Pary" z pewnością mu nie brakuje. Pod maską znalazł się znany od debiutu modelu silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM i momencie 400 Nm, współpracujący z 7-stopniowym DSG. Inżynierom Cupry udało się jednak za sprawą drobnych modyfikacji poprawić przyspieszenie do setki o 0,3 s – teraz Ateca notuje oficjalnie w sprincie 4,9 s, a nam udało się nawet osiągnąć 4,8 s. To wynik godny kompaktowego hothatcha. Jedno zastrzeżenie mam do minimalnie spóźnionej reakcji kick-down, ale po niej następuje potężne uderzenie mocy i SUV rzuca się wręcz do przodu. Sztywne zawieszenie i skalibrowanie elektronicznych asystentów pod kątem osiągów w trybie Cupra pozwala cieszyć się z potencjału napędu. Niestety, dynamiczny styl jazdy wiąże się ze zwiększonym zużyciem paliwa – na autostradzie to nawet 14,4 l/100 km, choć z drugiej strony dzięki spokojniejszemu traktowaniu pedału gazu poza miastem da się zejść do poziomu 8 l. Średnia z testu to w miarę przyzwoite na 300-konne auto 10,2 l/100 km.

To sportowiec i jego zawieszenie ma raczej sztywną charakterystykę pracy, ale w trybie Comfort Cupra Ateca swobodnie sprawdza się w roli wygodnego auta rodzinnego Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
To sportowiec i jego zawieszenie ma raczej sztywną charakterystykę pracy, ale w trybie Comfort Cupra Ateca swobodnie sprawdza się w roli wygodnego auta rodzinnego

Zobacz też: Sprawdziliśmy Volvo XC60 na dystansie 100 tys. km. Czy warto je kupić?

Cupra Ateca – naszym zdaniem

Dopracowany i przyjemny SUV o sportowym charakterze. To chyba najlepsze słowa opisujące ten model Cupry. Auto nie jest tanie, ale nie odbiega też znacząco ceną od głównych rywali, tym bardziej że góruje nad nimi mocą. Ateca w tej wersji popisuje się naprawdę gorącym temperamentem i jest jak dojrzały atleta, który zna swoje możliwości i dba o dobrą kondycję. Wśród hot SUV-ów to nadal godny polecenia model.

Czytaj więcej o CUPRA ATECA

Ocena: 5—

Cupra Ateca – wymiary

Cupra Ateca Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Cupra Ateca

Cupra Ateca – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,8 s
0-100 km/h 4,8 s
0-130/0-160/0-200 km/h 7,7/11,7/20,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,7 s (aut.)
80-120 km/h 6,9 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1566/604 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,8/10,6 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 36,4 m
                                             gorące  35,4 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 10,2 l/100 km
Zasięg 530 km

Cupra Ateca – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 300 KM/5300 obr./min
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 7 (DSG)/4x4
0-100 km/h; prędkość maks. 4,9 s; 249 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 8,7 l/100 km
Emisja CO2  wg WLTP 198 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 485-1579/55 l
Masa przyczepy ham./bez ham. 2100/750 kg
Marka i model opon test. auta Bridgestone Turanza T005
Rozmiar opon 245/40 R 19

Cupra Ateca – wyposażenie

Wersja Ateca
7 airbag./reflektory Full LED S/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Układ wydechowy Acrapovic 16 412 zł
Pakiet wspomagania jazdy XL 1776 zł
Elektr. sterowana klapa bagażnika 2316 zł
Alufelgi 19 cali 4118 zł
Lakier Velvet Red 4516 zł

Cupra Ateca – gwarancja/ceny

Cena podstawowa wersji 220 700 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 5 lat, 150 tys. km/12 lat
Przeglądy (wymiana oleju) co 30 tys. km lub rok
Cena testowanej wersji 262 226 zł
Czarne zaciski z napisem „Cupra” wyglądają efektownie, w opcji hamulce Brembo Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Czarne zaciski z napisem „Cupra” wyglądają efektownie, w opcji hamulce Brembo
Ekran dotykowy ma przekątną 9,2 cala,dobrą rozdzielczość i płynnie działa Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Ekran dotykowy ma przekątną 9,2 cala,dobrą rozdzielczość i płynnie działa
Pojemność bagażnika sięga od 485 do 1579 l. W składanym podłokietniku otwór na narty Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Pojemność bagażnika sięga od 485 do 1579 l. W składanym podłokietniku otwór na narty