Wyobraźcie sobie, że macie dużego rodzinnego sedana, który w mieście pali tyle, co... Dwa oszczędnie traktowane skutery. Mówimy tutaj o samochodzie z dwuipółlitrowym silnikiem benzynowym pod maską, który przyspiesza do "setki" w około osiem sekund, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Byłoby więcej, ale takie ograniczenia narzuca elektryczny komponent napędu, pracującego w japońskiej hybrydzie.
Hybrydowy układ napędowy obecnej Toyoty Camry ma maksymalną moc systemową 218 KM, z czego 178 KM dostarcza silnik spalinowy. Średnie zużycie paliwa? Od 5,3 do 5,6 l/100 km w zależności od poziomu wyposażenia. Camry ma prawie 4,9 metra długości, 1,84 m szerokości oraz 145 cm wysokości. Bagażnik pomieści aż 524 litry, co w przypadku hybrydy jest istotną zaletą – tak pojemny kufer udało się uzyskać dzięki temu, że akumulator niklowo-wodorkowy przeniesiono pod siedzisko tylnej kanapy, zwalniając przestrzeń w bagażniku i przy okazji obniżając nieco środek ciężkości samochodu.
Najnowszy układ napędowy Toyota Hybrid System II (THS II) wyposażono w symulację sześciu stałych przełożeń, co pozwala kierowcy lepsze wyczucie i bardziej intuicyjny przyrost prędkości samochodu. Producent nazwał to rozwiązanie Sequential Shiftmatic. Ciekawostką jest też rekordowa sprawność cieplna silnika spalinowego, która mówi o tym, na ile efektywnie paliwo jest wykorzystywane do napędzania samochodu – wynosi ona 41 procent.
Warto wiedzieć, że podczas jazdy miejskiej nawet połowę czasu jazdy pracuje wyłącznie silnik elektryczny, a spalinowy pozostaje wyłączony. Możliwe jest to także dzięki temu, że Camry – w odróżnieniu od niektórych samochodów hybrydowych konkurencyjnych marek, a także wszystkich samochodów wyłącznie spalinowych – ma elektryczny kompresor klimatyzacji, która może pracować przy wyłączonym silniku spalinowym.
Jest jeszcze całe mnóstwo ciekawostek technicznych w samym tylko napędzie Toyoty Camry, o których chętnie byśmy Wam opowiedzieli. Podwójny system wtrysku paliwa (bezpośredni i pośredni), elektrycznie sterowane fazy zaworów ssących i hydraulicznie zaworów wydechowych, elektrycznie sterowana pompa oleju o zmiennym wydatku, elektryczna pompa układu chłodzenia – to wszystko są naprawdę ciekawe rzeczy, ale...
To jest poradnik kupującego, czas więc zacząć liczyć pieniądze i sprawdzić, co takiego za nie dostaniemy. Bo to proporcja ceny do wyposażenia i walorów praktycznych auta decyduje o jego wartości dla klienta – a z tym akurat Toyota nie ma problemu.
Tym, którzy miewają problemy z wyborem najlepszego napędu spośród wielu opcji, Toyota podaje pomocną dłoń, bo Camry dostępna jest z jednym tylko hybrydowym układem napędowym o mocy 218 KM. Czyli – prosta sprawa: bierzecie, albo nie. Do miasta to rewelacyjny napęd, a na trasie też sobie poradzi, o ile jeździcie po autostradzie zgodnie z przepisami. Z osiągnięciem prędkości maksymalnej 180 km/h – oczywiście tam, gdzie to jest legalne – Camry nie ma żadnego problemu. Niemniej jest to pojazd preferujący rozsądny styl jazdy, wtedy silnik nie będzie jednostajnie wył na wysokich obrotach. Dobra wiadomość jest taka, że został on znacznie lepiej wyciszony niż słabsze hybrydy w np. Corolli czy C-HR.
Toyota Camry Hybrid Comfort – od 165 900 zł
Wybrane elementy wyposażenia standardowego:
-
17" felgi aluminiowe z oponami 215/55 R17
-
Interfejs Android Auto, interfejs Apple CarPlay
-
Światła główne w technologii LED (mijania i drogowe)
-
Tapicerka materiałowa
-
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów
-
Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA)
-
Układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA)
-
Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC)
-
Klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa)
-
Technologia oczyszczania i nawilżania powietrza Nanoe
-
System multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym (7")
Jakie są dostępne opcjonalne pakiety wyposażenia?
Pakiet Business za 10 000 zł, a w nim:
-
Fotel pasażera w pierwszym rzędzie siedzeń z elektryczną regulacją w ośmiu kierunkach
-
Elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego fotela pasażera w pierwszym rzędzie siedzeń
-
Podgrzewane fotele przednie
-
Tapicerka skórzana (skóra naturalna i syntetyczna)
-
Wykończenie boczków drzwiowych i podłokietnika przedniego skórą syntetyczną
Kolejnym stopniem w portfolio specyfikacji Camry jest...
Toyota Camry Hybrid Prestige od 173 300 zł
Wybrane elementy wyposażenia względem wersji Comfort:
-
18" felgi aluminiowe z oponami 235/45 R18
-
Tapicerka skórzana (skóra syntetyczna) z elementami materiału
-
System bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk)
-
System multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym (9")
-
Nawigacja satelitarna Toyota Touch 2 with GO w języku polskim z 3-letnią aktualizacją map
-
Przyciemniane szyby
Ale i to nie kres możliwości. Jest jeszcze specyfikacja...
Toyota Camry Hybrid Executive od 185 300 zł
Wybrane elementy wyposażenia względem wersji Prestige:
-
Tapicerka skórzana (skóra naturalna i syntetyczna)
-
Podgrzewane fotele przednie
-
Elektryczna regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach
-
System monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM)
-
Podgrzewana kierownica
-
Manetki zmiany biegów przy kierownicy
-
Układ detekcji przeszkód (ICS)
-
System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją hamowania
-
Stacja do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej
I jak, podoba Wam się taka Toyota, która jest dużym autem rodzinnym, a pali tyle, co dwa dobrze wyregulowane skutery? Dla ceniących ekologię, zasięg i wygodę taka "miejska" hybryda w wydaniu dużego sedana to ciekawa opcja – decyzja należy do Was.