• Łącznie te trzy kompakty osiągają prawie 1200 KM
  • Silniki tych kompaktowych sportowców demonstrują piękno różnorodności spalinowych konstrukcji: do wyboru cztery, pięć, lub nawet sześć cylindrów
  • Auta sprawdzaliśmy na torze Lausitzring, ale deszczowe warunki, niestety, tym razem nie pozwoliły na przeprowadzenie testu hamowania i pomiaru czasów okrążenia
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Macie wrażenie, że wszystkie samochody stają się coraz bardziej do siebie podobne? Nie w tym przypadku. Mimo że cała trójka wysoce sportowych kompaktów została opracowana w Niemczech, to odwiecznie konkurujące ze sobą koncerny obrały różne strategie do osiągnięcia tego samego celu, czyli topowych osiągów i dużej frajdy z jazdy. Dziś przyjrzymy się z bliska nowemu Audi RS 3 quattro Limousine, BMW M240i xDrive Coupé oraz Mercedesowi-AMG A 45 S 4Matic+. Takie trio to gwarancja, że nudno nie będzie.

Arcyrywale są zgodni w kwestii napędu: Audi, BMW i Mercedes uzbrajają swoje kompakty w układy 4x4. Pojemność skokowa 1 cylindra też jest we wszystkich taka sama i wynosi 0,5 l. A 45 ma ich jednak 4, RS 3 – 5, a BMW aż 6. Czy więcej automatycznie znaczy lepiej?

Audi RS 3 Limousine - luksusy i miłość

Gustownie wyposażone wnętrze RS 3 punktuje sensowną liczbą klasycznych guzików, które w przeciwieństwie do dużego ekranu dotykowego da się obsługiwać bez patrzenia. Kierownica obszyta perforowaną skórą świetnie leży w dłoniach. Dolna część wieńca została ścięta, co np. podczas driftowania raczej pomaga, niż wadzi. Jeśli ktoś jednak woli klasyczny okrągły kształt, może go zamówić bez dopłaty.

Siedzenia są w porządku, lecz zasadniczo zaprojektowano je z myślą o komfortowym podróżowaniu. Audi nie oferuje żadnej alternatywy w postaci (pół-)kubełków. Trzymanie boczne jest jednak jak najbardziej zapewnione i podczas torowej jazdy nie zauważyliśmy istotnych braków w podparciu ciała.

Układ jezdny został wyposażony w tzw. Torque Splitter przy tylnej osi, który przy użyciu dwóch sprzęgieł wielopłytkowych potrafi niezależnie przekazywać napęd na każde z kół – w razie potrzeby nawet do 100 proc. tego, co trafia na tył. Efekt: zerwanie trakcji, wejście w drift, frajda z jazdy – w dokładnie tej kolejności. Doświadczanie tego wymaga jednak pewnego... doświadczenia. Driftowanie genetycznie przednionapędowym „czteronapędem” wcale nie jest takie łatwe, choć mokra nawierzchnia w tym przypadku pomaga. Za to podczas sprintu na prostej RS 3 poprawia fabryczny czas 0-100 km/h o 0,1 s, uzyskując kapitalne 3,7 s – żaden z rywali nie jest tak prędki. A oryginalne brzmienie 5 cylindrów pieści uszy i u każdego wywołuje też gęsią skórkę.

Mimo że podczas testu panowały mokre warunki, które uniemożliwiły przeprowadzenie pomiarów czasów okrążeń, byliśmy ciekawi, jak te kompaktowe petardy spisują się na torze Lausitzring. Mieliśmy obawy, że Audi może mieć kłopoty z hamowaniem. Ekipa z Ingolstadt wyposażyła bowiem sztukę o numerach rejestracyjnych IN-RS 3305 w ceramiczne hamulce przedniej osi. W tej klasie to czadowa, ale i odważna decyzja. Na suchym asfalcie RS 3 mogłoby mieć przewagę. Na mokrym jednak takie zaawansowane hamulce bywają nieprzewidywalne. I przy próbie szybkiej jazdy te obawy się spełniły – w punktach najmocniejszego hamowania musieliśmy znacznie wcześniej zaczynać wytracać prędkość niż w konkurentach ze stalowymi tarczami. Na limicie możliwości tylna oś Audi potrafi być nerwowa. Podsterowności natomiast doświadczą tylko ci, którzy będą próbowali pokonać zakręt z o wiele za wysoką prędkością. Poprzednia generacja szybciej zaczynała podsterownie sunąć, teraz robi to dużo później.

BMW M240i Coupé - typowa rasowość

Kokpit nowej „dwójki” znamy z serii 4, grubaśna kierownica leży dobrze w dłoniach, a przełożenie układu kierowniczego i informacje zwrotne szczególnie nam się podobają. Natomiast bulwiaste sportowe fotele – tak sobie. Zakres regulacji i wysokość montażu są co prawda optymalne, jednak do wyprofilowania oparcia oraz boczków trzeba się przyzwyczaić.

Prędko i bezwarunkowo można się zaprzyjaźnić z rasową rzędową „szóstką” i lubującym się w tylnej osi napędzie 4x4. Po prostu wspaniale czuć, że ma się do czynienia z BMW. Wszak M240i nie dołącza w razie potrzeby tylnych kół, lecz przednie, i w ekstremalnych sytuacjach pozwala w ten sposób wyprostować tor jazdy. Na limicie jednak, BMW ma tendencję, by najpierw zamyszkować tyłem, nim ewentualnie odkręci się ku podsterowności.

Techniczna bliskość do większego M440i ostatecznie wyjaśnia, dlaczego „dwójka” w porównaniu z resztą jest taka tłuściutka. Nasza waga wskazała 1720 kg – dokładnie o 90 kg więcej od A 45 S i aż o 142 kg od Audi. Ale za to w BMW z przodu spoczywa proporcjonalnie mniej masy niż u rywali, balans jest korzystniejszy.

Mercedes-AMG A 45 S - moc i ochota

Wnętrze klasy A jest dobrze znane, obsługa – przez ekran, touchpad lub gładziki na kierownicy – potrafi być rozpraszająca, dlatego pomocne okazuje się niezłe sterowanie głosowe. Opcjonalne kubełkowe fotele, jak i chwytliwa kierownica pokryta mikrofibrą dają przedsmak możliwości małego AMG. Silnik o mocy 421 KM (rekord wśród seryjnych jednostek 4-cylindrowych) niemal rozsadza ten wóz. Napęd na 4 koła pracuje w całkiem podobny sposób jak w Audi i tak samo oferuje tryb driftu. AMG zachowuje jednak dłużej stabilność toru jazdy, po czym tym ostrzej się wyrywa. W połączeniu z niewiarygodnym wręcz ciągiem silnika i hamulcami, które pozwalają rewelacyjnie dozować siłę hamowania, daje to maszynę o wiele szybciej i pewniej jadącą na mokrym niż Audi. Może to być oczywiście również kwestia opon.

Audi seryjnie toczy się bowiem na Bridgestone’ach Potenza Sport, które mają zoptymalizowane opory toczenia. AMG i BMW natomiast wyjeżdżają z fabryki na Michelinach Pilot Sport 4S, każdy z własną homologacją.

Jak widzicie, podobieństw jest tak naprawdę więcej, niż mogłoby się wydawać. Ale nie brakuje też różnic, które budują charakter każdego z tych bolidów i czynią jazdę nimi szczególnym przeżyciem.

Audi RS 3 kontra BMW M240i oraz Mercedes-AMG A 45 S – nasza opinia

Nowe Audi bryluje bardzo dobrymi osiągami, ale traci cenne punkty na finiszu przez wyższą cenę. Bez czasów okrążeń i pomiarów drogi hamowania wygrywa AMG – najbardziej doświadczone w tym gronie. BMW walczy dzielnie, ale w kluczowych dyscyplinach brakuje mu tego, co pewnie będzie miało nowe M2. A zatem – obiecujemy rewanż. Oby już na suchym!

Audi RS 3 kontra BMW M240i oraz Mercedes-AMG A 45 S – punktacja

Kategorie Maks. punktów Mercedes-AMG Audi BMW
Karoseria 15 12 11 10
Jakość wykończenia 10 9 9 8
Fotele i pozycja kierowcy 25 22 20 21
Wyposażenie 10 9 9 9
Właściwości silnika 20 17 17 18
Osiągi 50 39 41 36
Skrzynia biegów 20 17 16 18
Brzmienie silnika 10 8 7 5
Komfort jazdy 10 6 8 8
Bezpieczeństwo zachowania na drodze 20 17 18 17
Zwinność i prowadzenie 30 25 24 23
Czas okrążenia toru 50 - - -
Układ kierowniczy 20 17 16 17
Hamulce 30 - - -
Koszty utrzymania 10 4 4 4
Zużycie paliwa 20 11 14 12
Cena 50 25 22 26
Wynik końcowy 400 238 236 232
Miejsce w teście 1. 2. 3.

Audi RS 3 kontra BMW M240i oraz Mercedes-AMG A 45 S – wyniki testu

Dane Mercedes-AMG A 45 S Audi RS 3 Limousine BMW M240i xDrive Coupe
0-50 km/h 1,7 s 1,6 s 1,6 s
0-100 km/h 3,9 s 3,7 s 4,2 s
0-130 km/h 5,9 s 5,9 s 6,1 s
0-160 km/h 8,6 s 8,6 s 9,5 s
0-200 km/h 13,9 s 13,3 s 15,2 s
60-100 km/h 2,0 s 1,8 s 2,1 s
80-120 km/h 2,4 s 2,3 s 2,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1630/450 kg 1578/502 kg 1720/445 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 58/42 proc. 53/47 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,4 m 12,3/12,3 m 11,8/11,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) z powodu mokrej nawierzchni brak możliwości przeprowadzenia pomiaru
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)
Średnie zużycie w teście (98 okt.) 11,2 l/100 km 9,6 l/100 km 10,4 l/100 km
Zasięg 450 km 570 km 500 km

Audi RS 3 kontra BMW M240i oraz Mercedes-AMG A 45 S – dane techniczne (producenta)

Dane Mercedes-AMG A 45 S Audi RS 3 Limousine BMW M240i xDrive Coupe
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R5/20 benzynowy, turbo/R6/24
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa 1991 cm3 2480 cm3 2998 cm3
Moc maksymalna 421 KM przy 6750 obr./min 400 KM przy 5600 obr./min 374 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 500 Nm/5000-5250 obr./min 500 Nm przy 2250-5600 obr./min 500 Nm przy 1900-5000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s 3,8 s 4,3 s
Prędkość maksymalna 270 km/h 250 km/h (290 w opcji) 250 km/h
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa 8b aut. dwusprzęgłowa 7b aut. 8b
Napęd 4x4 4x4 4x4
Pojemność bagażnika 370-1210 l 321 l 390 l
Pojemność zbiornika paliwa 51 l 55 l 52 l
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4S Bridgestone Potenza Sport Michelin Pilot Sport 4S
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) 245/35 R 19 (na obu osiach) 265/30 R 19 | 245/35 R 19 245/35 R 19 | 255/35 R 19
Średnica tarcz hamulcowych (przód | tył) 360 | 330 mm 380 | 310 mm 374 | 345 mm
Długość/szerokość/wysokość 4445/1850/1412 mm 4542/1851/1412 mm 4548/1838/1404 mm
Rozstaw osi 2729 mm 2631 mm 2741 mm
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1500/750 kg brak możliwości holowania 1600/750 kg
Średnie zużycie paliwa wg WLTP 9,0 l/100 km 8,9 l/100 km 8,4 l/100 km
Emisja CO2 204 g/km 203 g/km 198 g/km

Audi RS 3 kontra BMW M240i oraz Mercedes-AMG A 45 S – wyposażenie

Wersja A 45 S 4Matic+ RS 3 Limousine M240i xDrive Coupé
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S S/S/S
Automatyczna skrzynia biegów S S S
Reflektory LED/matrycowe S/2061 zł S/4130 zł S/2300 zł
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa) S (3-strefowa)
System multimedialny/nawigacja S/S S/10 550 zł S/S
Apple CarPlay i Android Auto 1472 zł 1660 zł S
Kluczyk zbliżeniowy 5791 zł* 2530 zł 2100 zł
Fotele w test. egz./elektrycznie sterowane 14 625*/14 625 zł S/6720 zł 4100/4000 zł
Podgrzewane przednie fotele 5791 zł* 2010 zł 1700 zł
Skórzana tapicerka 4908 zł 5900 zł 5400 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2945 zł S/3060 zł S/1900 zł
Czujniki parkowania p + t/kamera cofania S/S S/2420 zł S/2500 zł
Adaptacyjne zawieszenie 4859 zł 5900 zł 2300 zł
Aktywny rozdział mom. obr. S S S
Sportowy układ wydechowy S 5900 zł N
Ceramiczne hamulce N 27 400 zł N
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/2208 zł S/3130 zł S/3100 zł*
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/7386 zł* S/1480 zł 3100*/3100 zł*
Lakier metalizowany 2896 zł 4130 zł 3300 zł
Alufelgi w testowanym aucie 8588 zł 4130 zł 6200 zł

*pakiet

Audi RS 3 kontra BMW M240i oraz Mercedes-AMG A 45 S – ceny i gwarancja

Gwarancja i ceny Mercedes-AMG A 45 S Audi RS 3 Limousine BMW M240i xDrive Coupe
Cena wyjściowa 266 000 zł 292 400 zł 249 900 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata lub 90 tys. km 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 25 tys. km lub rok wg wskazań lub co 2 lata wg wskazań lub co 2 lata
Cena po doposażeniu 301 335 zł** 328 320 zł 286 800 zł***

**cena Mercedesa zawiera także pakiet wyposażenia Premium za 5791 zł;

***cena BMW zawiera także pakiet M Technology za 1400 zł, podparcie lędźwiowe za 1100 zł, Live Cockpit Professional za 5200 zł, system alarmowy za 900 zł