- "Moc" tego porównania to w sumie 790 koni mechanicznych. Jesteście na to gotowi? To zapnijcie pasy!
- Przyspieszenie do "setki" w granicach 4 sekund? To są absurdalnie dobre osiągi jak na rodzinne SUV-y. I to są seryjne auta, które możecie kupić w salonach
- 400-konne silniki zadziwiająco mało palą. Do tego różnica między spalaniem katalogowym a testowym wyniosła zaledwie kilka procent. To rewelacja!
- To nie będzie porównanie sportowych samochodów na drogach dojazdowych do supermarketu. Przepędzimy je dla Was po torze wyścigowym
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — punkty i klasyfikacja
- Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
- Podsumowanie
Boom! Dwusprzęgłowa skrzynia Cupry Formentor VZ5 brutalnie zmienia biegi przy wykorzystaniu trybu błyskawicznego startu. Procedura jest następująca: wybierasz tryb Cupra przyciskiem na kierownicy, wyłączasz system kontroli stabilności, wciskasz hamulec i gaz do podłogi. Kiedy obroty silnika osiągną mniej więcej 3800 na minutę, zdejmujesz stopę z pedału hamulca i SUV, którego mało kto posądza o tak rakietowe osiągi, rusza niczym z katapulty.
Dzieje się to przy akompaniamencie pięciu cylindrów, który kojarzy się raczej z rajdami czy wyścigami niż z rodzinnym samochodem, nawet do dynamicznej jazdy. Dostawca techniki – audi RS Q3 – też tak potrafi. Trzeba użyć przycisku "RS" i wybrać tryb dynamiczny. Potem następuje wysokoobrotowa orgia – na obrotomierzu można zobaczyć 7000 obrotów na minutę.
Ten silnik to wartość dodana naszych testowanych bolidów i nie sposób ukryć, że stanowi on główne źródło fascynacji tymi samochodami. Mocy nie brakuje – w Audi jest to 400 KM, a w Cuprze 390 KM. Wyniki pomiarów przyspieszeń, szczególnie w przypadku Formentora, są tak znakomite, że trudno w nie uwierzyć, patrząc na te SUV-y. Poza tym taką mocą kilka dekad wstecz dysponowały jedynie wyczynowe samochody wyścigowe i rajdowe.
Zbudowany w 2015 roku z żeliwa i aluminium pięciocylindrowy silnik między dwoma a trzema tysiącami obrotów na minutę brzmi niespodziewanie nierówno. Kolejność zapłonów wyjaśnia przyczynę tego zjawiska: najpierw pierwszy, potem drugi, następnie czwarty, piąty, a w końcu trzeci cylinder notuje suw pracy związany z wybuchem mieszanki paliwa z powietrzem. Innymi słowy, raz zapłony następują w sąsiednich cylindrach, a innym razem w bardziej oddalonych od siebie.
Akustycznie jest to czysta fantazja. Dosłownie. I nie mamy tu do czynienia ze sztucznym brzmieniem generowanym z głośników w kabinie, tylko z prawdziwym brutalnym huraganem decybeli, wydobywającym się z rur wydechowych. Dla mieszkańców miast, w których bananowa młodzież będzie się nocami ścigać po ulicach, oznacza to przerywany sen, ale dla kierowcy Audi czy Cupry powstrzymanie się od ciągłego wciskania gazu i hamowania, byle tylko znowu to usłyszeć, będzie arcytrudne. Jest to tak przyjemne i zniewalające zarazem, że wszelkie aspekty ekologiczne, jak emisja spalin czy naprawdę potężny hałas, odchodzą na dalszy plan. Pasja, jaką budzą w kierowcy te samochody, jest po prostu nie do okiełznania za pomocą racjonalnych argumentów.
Wspomniany wcześniej test przyspieszania pokazuje, że Audi jest mniej bezkompromisowym zawodnikiem od Cupry. Zmiany biegów w RS Q3 nie są tak gwałtowne, jak w Formentorze. Cupra ma do tego możliwość mechanicznego połączenia półosi lewego i prawego tylnego koła. Dostarczony przez firmę Magna system zastępuje typowe dla wielu SUV-ów sprzęgło wielopłytkowe, umieszczone wzdłużnie przed tylnym mechanizmem różnicowym, dwoma poprzecznie zamontowanymi sprzęgłami, po jednym dla każdej półosi.
Zaletą tego rozwiązania jest możliwość przydzielania konkretnej mocy i momentu obrotowego każdemu z tylnych kół indywidualnie. Drift SUV-em? W Cuprze da się to zrobić! Zewnętrzne tylne koło dostaje wtedy solidną porcję mocy i Formentor z podsterownego staje się nadsterowny – na zewnątrz zakrętu wyjeżdża nie przodem, tylko tyłem. A to w samochodzie, który jest genetycznie przednionapędowy, naprawdę godny odnotowania wyczyn. O co chodzi z tą genetyką?
Już wyjaśniamy. Cupra Formentor ma – podobnie jak Audi Q3 – poprzeczny zespół napędowy, który w swojej podstawowej postaci przenosi moc na przednie koła. A samochody przednionapędowe są zazwyczaj podsterowne – wyjeżdżają lekko przodem z dynamicznie pokonywanego zakrętu. Jest to bezpieczne zachowanie, ale niekoniecznie optymalne do sportowej jazdy.
Podwójne sprzęgło wielopłytkowe przy tylnej osi daje hiszpańskiemu potworowi największą przewagę na torze. Temperament Audi jest na nim konsekwentnie powstrzymywany przez podsterowność oraz resztkowe działanie systemu kontroli stabilności ESP, który tak naprawdę nie pozwala się w stu procentach dezaktywować.
Można to łatwo odczuć, kiedy jadąc na granicy przyczepności na zakręcie, zechcecie zmienić bieg – żeby to polecenie zostało spełnione, elektronika auta musi się chwilę zastanowić, a to kosztuje cenny na torze czas. Oczywiście, Audi RS Q3 nadal pozostaje absurdalnie szybkim SUV-em
z ogromną rezerwą przyczepności. Ale dziś bawimy się na torze i tutaj lepszy jest Formentor. Znacznie lepszy, aczkolwiek uzyskanie najlepszych czasów wymaga zrezygnowania z driftu i wybrania trybu Cupra, w którym nawet przy pełnym gazie na zakrętach hiszpański bolid pozostaje neutralny w prowadzeniu, z lekką tylko tendencją do nadsterowności.
Wypada tutaj jednak zaznaczyć, że cudownie wpływający na torowe osiągi układ dwóch tylnych sprzęgieł wielopłytkowych Cupry ma swoje granice – a konkretnie chodzi o wytrzymałość cieplną – i czasem wymaga schłodzenia. No ale wobec takiej mocy silnika nikt nie mówił, że jakiemukolwiek mechanizmowi będzie łatwo przenieść ją na koła.
Co istotne, Audi nawet jako 400-konne monstrum pozostaje bardziej SUV-em niż hiszpański konkurent. Siedzi się w nim wyżej, fotele zapewniają słabsze podparcie boczne (szczególnie w obszarze ramion), auto jest wyższe, i to zarówno pod względem pozycji nad jezdnią, jak i nad podłogą samochodu. Audi RS Q3 to po prostu bardziej rodzinna i łagodna opcja drogowej rakiety koncernu VAG, ubranej w szaty niegroźnego SUV-a.
Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Cupra | Audi |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,6 s | 1,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,9 s | 4,5 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 5,9/8,8 s | 6,8/9,9 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 1,9 s | 2,3 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 2,4 s | 2,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1645/475 kg | 1755/495 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. | 56/44 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,3/11,3 m | 11,8/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 33,9/33,7 m | 34,2/33,8 m |
Hamowanie z 200 km/h (gorące) | 132,1 m | 133,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (98 okt.) | 10,3 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Zasięg | 530 km | 580 km |
Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Formentor | RS Q3 |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R5/20 | benzynowy, turbo/R5/20 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa | 2480 cm3 | 2480 cm3 |
Moc maksymalna | 390 KM/5700 obr./min | 400 KM/5850 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 480 Nm/2250 obr./min | 480 Nm/1950 obr./min |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 (opcja: 280*) km/h |
Skrzynia biegów | dwusprzęgłowa, 7-bieg. | dwusprzęgłowa, 7-bieg. |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika | 410-1465 l | 530-1525 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 l | 63 l |
Marka i model opon testowanego auta | Good. Eagle F1 SuperSport | Contin. SportContact 6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 255/35 R 20 | 255/35 R 21 |
Emisja CO2 | 230 g/km | 226 g/km |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | - | 1900/750 kg |
*podniesienie prędkości maksymalnej do 280 km/h kosztuje 8850 zł.
Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Formentor | RS Q3 |
---|---|---|
Wersja | VZ5 | RS |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne | S/S/S | S/S/S |
Asystent świateł drogowych/el. klapa bagażnika | S/S | 800/2890 zł |
Reflektory LED/wydech z systemem klap | S/N | S/5900 zł |
Klimatyzacja automatyczna | S (3-strefowa) | 5230 zł (3-strefowa) |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/2790 zł (przyciemniane, p.) |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | 2790 zł (pakiet) |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/11 550 zł (pakiet)/S |
Rodzaj foteli/elektryczna regulacja | 5294 zł (kubełkowe) 2 o. (p.) | 14 980 zł (RS) za 2 opcje (p.) |
Wirtualne zegary | S | 11 550 zł (pakiet) |
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu | S/S | 2420 zł za 2 opcje (pak.) |
Podgrzewane fotele/kierownica | S/S | 14 980 zł (pak.)/N |
Regulowane amortyzatory/kluczyk zbliżeniowy | S/S | 5780/2430 zł |
Czujniki park. tylne/przednie/automat parkujący | S/S/S | S/S/N |
Kamera cofania/skórzane fotele | S (360 st.)/5294 zł (pakiet) | 2430/14 980 zł (pak.) |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/S | S/3130 zł |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | S | 2420 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | S lub 6708 zł/S (20 cali) | 4130/4130 zł (21 cali) |
Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Formentor | RS Q3 |
---|---|---|
Cena wyjściowa | 324 600 zł | 295 030 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 4 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera | wg wskazań komputera |
Cena po doposażeniu | 329 894 zł | 363 620 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — punkty i klasyfikacja
Kategorie | Maks. pkt. | Cupra | Audi |
---|---|---|---|
Karoseria | 15 | 12 | 12 |
Jakość wykończenia | 10 | 7 | 8 |
Fotele i pozycja kierowcy | 25 | 23 | 20 |
Wyposażenie | 10 | 9 | 8 |
Właściwości silnika | 20 | 17 | 17 |
Osiągi | 50 | 38 | 35 |
Skrzynia biegów | 20 | 16 | 15 |
Brzmienie silnika | 10 | 6 | 7 |
Komfort jazdy | 10 | 7 | 7 |
Zachowanie na drodze | 20 | 18 | 18 |
Zwinność | 30 | 25 | 22 |
Czas okrążenia toru | 50 | 32 | 29 |
Układ kierowniczy | 20 | 15 | 15 |
Siła i działanie hamulców | 30 | 18 | 18 |
Gwarancja | 10 | 7 | 6 |
Zużycie paliwa | 20 | 13 | 12 |
Cena | 50 | 38 | 36 |
Wynik końcowy | 400 | 301 | 285 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa
Czy też to widzicie? Mamy tutaj dwie turborakiety o absurdalnie dobrych osiągach, które niemal zmieściły się w fabrycznym spalaniu na naszej pętli testowej. No to jest sensacja! Oczywiście, że przy mocniejszym wciskaniu gazu bez trudu zobaczycie na komputerze spalanie rzędu 15 l/100 km. Ale jak trzeba, da się zejść do ośmiu.
Podsumowanie
Jak to dobrze, że mimo galopującej elektryfikacji motoryzacji nadal istnieją takie samochody! Z ryczącymi silnikami i osiągami nie z tej planety. Brutalne, bardzo szybkie, a przy tym nie tak ciężkie, jak ważące ciągle dużo i za dużo samochody elektryczne. A wiedzieliście, że opony samochodu emitują nawet 1800 razy więcej cząstek stałych od silnika? Tym więcej, im cięższe auto? No to teraz wiecie. Bierzcie te bolidy, póki są!