• "Moc" tego porównania to w sumie 790 koni mechanicznych. Jesteście na to gotowi? To zapnijcie pasy!
  • Przyspieszenie do "setki" w granicach 4 sekund? To są absurdalnie dobre osiągi jak na rodzinne SUV-y. I to są seryjne auta, które możecie kupić w salonach
  • 400-konne silniki zadziwiająco mało palą. Do tego różnica między spalaniem katalogowym a testowym wyniosła zaledwie kilka procent. To rewelacja!
  • To nie będzie porównanie sportowych samochodów na drogach dojazdowych do supermarketu. Przepędzimy je dla Was po torze wyścigowym
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Boom! Dwusprzęgłowa skrzynia Cupry Formentor VZ5 brutalnie zmienia biegi przy wykorzystaniu trybu błyskawicznego startu. Procedura jest następująca: wybierasz tryb Cupra przyciskiem na kierownicy, wyłączasz system kontroli stabilności, wciskasz hamulec i gaz do podłogi. Kiedy obroty silnika osiągną mniej więcej 3800 na minutę, zdejmujesz stopę z pedału hamulca i SUV, którego mało kto posądza o tak rakietowe osiągi, rusza niczym z katapulty.

Dzieje się to przy akompaniamencie pięciu cylindrów, który kojarzy się raczej z rajdami czy wyścigami niż z rodzinnym samochodem, nawet do dynamicznej jazdy. Dostawca techniki – audi RS Q3 – też tak potrafi. Trzeba użyć przycisku "RS" i wybrać tryb dynamiczny. Potem następuje wysokoobrotowa orgia – na obrotomierzu można zobaczyć 7000 obrotów na minutę.

Audi RS Q3 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Audi RS Q3 - schemat wymiarów

Ten silnik to wartość dodana naszych testowanych bolidów i nie sposób ukryć, że stanowi on główne źródło fascynacji tymi samochodami. Mocy nie brakuje – w Audi jest to 400 KM, a w Cuprze 390 KM. Wyniki pomiarów przyspieszeń, szczególnie w przypadku Formentora, są tak znakomite, że trudno w nie uwierzyć, patrząc na te SUV-y. Poza tym taką mocą kilka dekad wstecz dysponowały jedynie wyczynowe samochody wyścigowe i rajdowe.

Zbudowany w 2015 roku z żeliwa i aluminium pięciocylindrowy silnik między dwoma a trzema tysiącami obrotów na minutę brzmi niespodziewanie nierówno. Kolejność zapłonów wyjaśnia przyczynę tego zjawiska: najpierw pierwszy, potem drugi, następnie czwarty, piąty, a w końcu trzeci cylinder notuje suw pracy związany z wybuchem mieszanki paliwa z powietrzem. Innymi słowy, raz zapłony następują w sąsiednich cylindrach, a innym razem w bardziej oddalonych od siebie.

Cupra Formentor - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Cupra Formentor - schemat wymiarów

Akustycznie jest to czysta fantazja. Dosłownie. I nie mamy tu do czynienia ze sztucznym brzmieniem generowanym z głośników w kabinie, tylko z prawdziwym brutalnym huraganem decybeli, wydobywającym się z rur wydechowych. Dla mieszkańców miast, w których bananowa młodzież będzie się nocami ścigać po ulicach, oznacza to przerywany sen, ale dla kierowcy Audi czy Cupry powstrzymanie się od ciągłego wciskania gazu i hamowania, byle tylko znowu to usłyszeć, będzie arcytrudne. Jest to tak przyjemne i zniewalające zarazem, że wszelkie aspekty ekologiczne, jak emisja spalin czy naprawdę potężny hałas, odchodzą na dalszy plan. Pasja, jaką budzą w kierowcy te samochody, jest po prostu nie do okiełznania za pomocą racjonalnych argumentów.

Audi RS Q3 i Cupra Formentor VZ5 Foto: Auto Bild
Audi RS Q3 i Cupra Formentor VZ5

Wspomniany wcześniej test przyspieszania pokazuje, że Audi jest mniej bezkompromisowym zawodnikiem od Cupry. Zmiany biegów w RS Q3 nie są tak gwałtowne, jak w Formentorze. Cupra ma do tego możliwość mechanicznego połączenia półosi lewego i prawego tylnego koła. Dostarczony przez firmę Magna system zastępuje typowe dla wielu SUV-ów sprzęgło wielopłytkowe, umieszczone wzdłużnie przed tylnym mechanizmem różnicowym, dwoma poprzecznie zamontowanymi sprzęgłami, po jednym dla każdej półosi.

Zaletą tego rozwiązania jest możliwość przydzielania konkretnej mocy i momentu obrotowego każdemu z tylnych kół indywidualnie. Drift SUV-em? W Cuprze da się to zrobić! Zewnętrzne tylne koło dostaje wtedy solidną porcję mocy i Formentor z podsterownego staje się nadsterowny – na zewnątrz zakrętu wyjeżdża nie przodem, tylko tyłem. A to w samochodzie, który jest genetycznie przednionapędowy, naprawdę godny odnotowania wyczyn. O co chodzi z tą genetyką?

Audi RS Q3 i Cupra Formentor VZ5 Foto: Auto Bild
Audi RS Q3 i Cupra Formentor VZ5

Już wyjaśniamy. Cupra Formentor ma – podobnie jak Audi Q3 – poprzeczny zespół napędowy, który w swojej podstawowej postaci przenosi moc na przednie koła. A samochody przednionapędowe są zazwyczaj podsterowne – wyjeżdżają lekko przodem z dynamicznie pokonywanego zakrętu. Jest to bezpieczne zachowanie, ale niekoniecznie optymalne do sportowej jazdy.

Podwójne sprzęgło wielopłytkowe przy tylnej osi daje hiszpańskiemu potworowi największą przewagę na torze. Temperament Audi jest na nim konsekwentnie powstrzymywany przez podsterowność oraz resztkowe działanie systemu kontroli stabilności ESP, który tak naprawdę nie pozwala się w stu procentach dezaktywować.

Audi RS Q3 Foto: Auto Bild
Audi RS Q3

Można to łatwo odczuć, kiedy jadąc na granicy przyczepności na zakręcie, zechcecie zmienić bieg – żeby to polecenie zostało spełnione, elektronika auta musi się chwilę zastanowić, a to kosztuje cenny na torze czas. Oczywiście, Audi RS Q3 nadal pozostaje absurdalnie szybkim SUV-em

z ogromną rezerwą przyczepności. Ale dziś bawimy się na torze i tutaj lepszy jest Formentor. Znacznie lepszy, aczkolwiek uzyskanie najlepszych czasów wymaga zrezygnowania z driftu i wybrania trybu Cupra, w którym nawet przy pełnym gazie na zakrętach hiszpański bolid pozostaje neutralny w prowadzeniu, z lekką tylko tendencją do nadsterowności.

Cupra Formentor VZ5 Foto: Auto Bild
Cupra Formentor VZ5

Wypada tutaj jednak zaznaczyć, że cudownie wpływający na torowe osiągi układ dwóch tylnych sprzęgieł wielopłytkowych Cupry ma swoje granice – a konkretnie chodzi o wytrzymałość cieplną – i czasem wymaga schłodzenia. No ale wobec takiej mocy silnika nikt nie mówił, że jakiemukolwiek mechanizmowi będzie łatwo przenieść ją na koła.

Co istotne, Audi nawet jako 400-konne monstrum pozostaje bardziej SUV-em niż hiszpański konkurent. Siedzi się w nim wyżej, fotele zapewniają słabsze podparcie boczne (szczególnie w obszarze ramion), auto jest wyższe, i to zarówno pod względem pozycji nad jezdnią, jak i nad podłogą samochodu. Audi RS Q3 to po prostu bardziej rodzinna i łagodna opcja drogowej rakiety koncernu VAG, ubranej w szaty niegroźnego SUV-a.

Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Cupra Audi
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,6 s 1,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s 4,5 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 5,9/8,8 s 6,8/9,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 1,9 s 2,3 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 2,4 s 2,8 s
Masa rzeczywista/ładowność 1645/475 kg 1755/495 kg
Rozdział masy (przód/tył) 58/42 proc. 56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,3/11,3 m 11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 33,9/33,7 m 34,2/33,8 m
Hamowanie z 200 km/h (gorące) 132,1 m 133,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 10,3 l/100 km 10,7 l/100 km
Zasięg 530 km 580 km
Audi RS Q3 Foto: Auto Bild
Audi RS Q3

Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Formentor RS Q3
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R5/20 benzynowy, turbo/R5/20
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Pojemność skokowa 2480 cm3 2480 cm3
Moc maksymalna 390 KM/5700 obr./min 400 KM/5850 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 480 Nm/2250 obr./min 480 Nm/1950 obr./min
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 (opcja: 280*) km/h
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 7-bieg. dwusprzęgłowa, 7-bieg.
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika 410-1465 l 530-1525 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l 63 l
Marka i model opon testowanego auta Good. Eagle F1 SuperSport Contin. SportContact 6
Rozmiar opon testowanego auta 255/35 R 20 255/35 R 21
Emisja CO2 230 g/km 226 g/km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez - 1900/750 kg

*podniesienie prędkości maksymalnej do 280 km/h kosztuje 8850 zł.

Cupra Formentor VZ5 Foto: Auto Bild
Cupra Formentor VZ5

Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Formentor RS Q3
Wersja VZ5 RS
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S
Asystent świateł drogowych/el. klapa bagażnika S/S 800/2890 zł
Reflektory LED/wydech z systemem klap S/N S/5900 zł
Klimatyzacja automatyczna S (3-strefowa) 5230 zł (3-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/2790 zł (przyciemniane, p.)
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S 2790 zł (pakiet)
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/11 550 zł (pakiet)/S
Rodzaj foteli/elektryczna regulacja 5294 zł (kubełkowe) 2 o. (p.) 14 980 zł (RS) za 2 opcje (p.)
Wirtualne zegary S 11 550 zł (pakiet)
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S 2420 zł za 2 opcje (pak.)
Podgrzewane fotele/kierownica S/S 14 980 zł (pak.)/N
Regulowane amortyzatory/kluczyk zbliżeniowy S/S 5780/2430 zł
Czujniki park. tylne/przednie/automat parkujący S/S/S S/S/N
Kamera cofania/skórzane fotele S (360 st.)/5294 zł (pakiet) 2430/14 980 zł (pak.)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/3130 zł
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy S 2420 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie S lub 6708 zł/S (20 cali) 4130/4130 zł (21 cali)
Audi RS Q3 Foto: Auto Bild
Audi RS Q3

Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Formentor RS Q3
Cena wyjściowa 324 600 zł 295 030 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat 4 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera wg wskazań komputera
Cena po doposażeniu 329 894 zł 363 620 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Cupra Formentor VZ5 Foto: Auto Bild
Cupra Formentor VZ5

Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — punkty i klasyfikacja

Kategorie Maks. pkt. Cupra Audi
Karoseria 15 12 12
Jakość wykończenia 10 7 8
Fotele i pozycja kierowcy 25 23 20
Wyposażenie 10 9 8
Właściwości silnika 20 17 17
Osiągi 50 38 35
Skrzynia biegów 20 16 15
Brzmienie silnika 10 6 7
Komfort jazdy 10 7 7
Zachowanie na drodze 20 18 18
Zwinność 30 25 22
Czas okrążenia toru 50 32 29
Układ kierowniczy 20 15 15
Siła i działanie hamulców 30 18 18
Gwarancja 10 7 6
Zużycie paliwa 20 13 12
Cena 50 38 36
Wynik końcowy 400 301 285
Miejsce w teście 1. 2.
Audi RS Q3 i Cupra Formentor VZ5 Foto: Auto Bild
Audi RS Q3 i Cupra Formentor VZ5

Audi RS Q3 kontra Cupra Formentor VZ5 — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Audi RS Q3 i Cupra Formentor VZ5 - test spalania Foto: Auto Bild
Audi RS Q3 i Cupra Formentor VZ5 - test spalania

Czy też to widzicie? Mamy tutaj dwie turborakiety o absurdalnie dobrych osiągach, które niemal zmieściły się w fabrycznym spalaniu na naszej pętli testowej. No to jest sensacja! Oczywiście, że przy mocniejszym wciskaniu gazu bez trudu zobaczycie na komputerze spalanie rzędu 15 l/100 km. Ale jak trzeba, da się zejść do ośmiu.

Podsumowanie

Jak to dobrze, że mimo galopującej elektryfikacji motoryzacji nadal istnieją takie samochody! Z ryczącymi silnikami i osiągami nie z tej planety. Brutalne, bardzo szybkie, a przy tym nie tak ciężkie, jak ważące ciągle dużo i za dużo samochody elektryczne. A wiedzieliście, że opony samochodu emitują nawet 1800 razy więcej cząstek stałych od silnika? Tym więcej, im cięższe auto? No to teraz wiecie. Bierzcie te bolidy, póki są!