- To już nie są maluchy - samochody segmentu B osiągnęły dziś rozmiary aut kompaktowych sprzed trzydziestu lat
- Ford Fiesta to mistrz radości z jazdy i elastyczności listy wyposażenia
- Porównanie wygrywa świetnie jeżdżąca Fiesta. Ford miał jednak trochę szczęścia, bo przewaga nad ponadprzeciętnie przestronnym i wygodnym Hyundaiem jest niewielka
- Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - tutaj mieszka radość
- Hyundai i 20 1.0 T-GDI - najwięcej miejsca
- Mini One 1.5 - największy silnik
- Nissan Micra 1.0 IG-T - ładnie, ale za ciasno z tyłu
- Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)
- Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancje (oceniane)
- Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - punkty i klasyfikacja
- Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - podsumowanie
Frajda bez żalu – o tym marzy ludzkość. Jednak zbyt często pralinki prowadzą do nabierania kilogramów, koktajle do kaca, a jazda z gazem w podłodze – do mandatu. Ale można też inaczej. Udowadniają to cztery małe samochody z silnikami o mocy około 100 KM.
Jako najmłodszy w tym towarzystwie podjeżdża Nissan Micra 1.0 IG-T. Nowy trzycylindrowy silnik turbo osiąga dokładnie 100 KM i ma ożywić charakter tego zgrabnego „japończyka”. Czy ta jednostka rzeczywiście dobrze wywiązuje się ze swojej roli?
To wyjaśni nasze porównanie z trzema międzynarodowo sprawdzonymi maluchami. Zaczniemy od Fiesty: obecna generacja zadebiutowała niecałe 2 lata temu i – podobnie jak Nissan – korzysta z 3-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem, o mocy 100 KM. To auto, które jest zawsze skore do zabawy, ale nie zapomina też o obowiązkach codzienności.
Odświeżony w zeszłym roku Hyundai i20 1.0 T-GDI kroczy tą samą ścieżką napędu, co Micra i Fiesta, jego asy w rękawie to przestronna kabina i 5 lat gwarancji. Stawkę uzupełnia Mini One. Też ma 3 cylindry pod maską, osiąga moc 102 KM, ale czerpie ją z pojemności 1,5 l.
Zobaczymy, czy to wystarczy, żeby Mini śmigało, jak na nie przystało. Już na wstępie możemy powiedzieć, że ta czwórka małych pojazdów zapewnia solidną porcję frajdy z jazdy, która nie doprowadzi właściciela od razu do finansowego zrujnowania. A który z nich serwuje tę frajdę bez żalu najbardziej przekonująco? Przekartkujcie, żeby się dowiedzieć! A teraz...
Popatrzmy na cenniki. Forda Fiestę z silnikiem 1.0 EcoBoost można kupić już za 59 000 zł w wersji Sync Edition. Obecna w teście odmiana Titanium ze 100-konnym silnikiem kosztuje 62 500 zł. Ale uwaga! Ford ma teraz promocję i dotyczy ona silnika 1.0/125 KM.
Dzięki rabatowi stała obniżka ceny Forda Fiesty Titanium 125 KM wynosi 5300 zł, jest więc on o 1300 zł tańszy od 100-konnej wersji. Teoretycznie – w praktyce na Fiestę EcoBoost 100 KM też można dostać rabat w salonie, ale zależy on już mocno od wybranych opcji wyposażenia dodatkowego, nie jest więc stały.
W Fordzie za sporo elementów trzeba dopłacić, żeby skorzystać z najnowszych zdobyczy techniki, ale z drugiej strony – jeżeli dysponujecie odpowiednimi środkami – bogata lista opcji jest zaletą Forda. Nie u każdego z rywali można kupić wszystkie systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy, które oferuje Ford.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoHyundai przyjął zupełnie inną filozofię. W wersji Premium ma na pokładzie prawdopodobnie wszystko to, o co pytają klienci. Oferta jest jednak pakietowana i mało elastyczna, jeżeli ktoś zapragnie czegoś więcej – na przykład rozbudowanych systemów bezpieczeństwa, których na tle Fiesty jest w i20 niewiele.
To, czego bardzo brakuje w Hyundaiu, to możliwość dokupienia pełnych świateł LED. Dziś jeszcze nie są one normą, ale za kilka lat trzeba się liczyć z tym, że auto z halogenowymi światłami będzie na ulicy wyglądać staro. A tego nie chcemy – oczywiście, trudno pominąć zaletę świateł LED w postaci lepszego oświetlenia drogi.
Co ciekawe, w Mini, które ma na tle rywali przebogatą listę drobiazgowych opcji, też nie kupicie „wszystkiego”, jeśli chodzi o układy wspomagania jazdy. Najwyraźniej typowy właściciel Mini woli sam nim kierować i nie lubi, gdy ktoś lub coś się do tego wtrąca. Ale ten model tak naprawdę gości w porównaniu jako ciekawostka, jest to bowiem auto dla tych, którzy...
Chcą zapłacić więcej za samochód dlatego, żeby nie każdy mógł sobie na niego pozwolić. Tak to wygląda, w Mini płacimy za ekskluzywny charakter produktu, a nie za cechy praktyczne. W naszych tabelach z ocenami zaskoczy was to, jak blisko w zakresie własności jezdnych są tańsi rywale. Blisko to mało powiedziane – czasem są po prostu lepsi, np. w zakresie dynamiki napędu lub komfortu jazdy.
Została jeszcze Micra, która pod względem elastyczności specyfikacji lokuje się gdzieś pomiędzy Fiestą a i20. Lifting napędu dobrze zrobił małemu Nissanowi, bo Micra jeszcze bardziej zbliżyła się do liderów segmentu B.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoFord Fiesta 1.0 EcoBoost - tutaj mieszka radość
Fiesta zaprasza do zabawy, bo pozwala sobie tylko na śladowe słabości. Co prawda, nie ma najbardziej przestronnej kabiny, ale ilość miejsca jest wystarczająca. Pozycja za kierownicą i obicia foteli są zadowalające, podobnie jak udany układ deski rozdzielczej. A po złożeniu oparcia kanapy Ford potrafi „połknąć” nawet 1093 l, czyli o woreczek więcej niż Hyundai. Poza tym Fiesta oferuje cały zastęp asystentów, czym bije nawet Mini.
I nawet pod względem zwinności i prowadzenia Ford wypada lepiej od brytyjskiego konkurenta! Układ kierowniczy działa lekko, ale stara się przekazywać wiele informacji zwrotnych. Zakręty można bardzo precyzyjnie pokonywać i też zawieszenie dostarcza pozytywnych wrażeń. Jest sprężyste, zapewnia dobre trzymanie drogi, a jednocześnie pozwala czuć wystarczający komfort na co dzień. Przyjemnego kopa ma silnik, biegi zmienia się z radością płynnie pracującym lewarkiem. Super!
To nam się podoba: zawieszenie, zwinność, najlepsze hamulce, uczciwe ceny, wielu asystentów jazdy.
To nam się nie podoba: niska wartość rezydualna, dość kosztowne opcje, gwarancja nie tak długa, jak w i20.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoHyundai i 20 1.0 T-GDI - najwięcej miejsca
Wielki jak... Hyundai i20. Ten koreański maluch jest naprawdę rozsądnym wyborem. Z tyłu siedzi się na najprzestronniejszej kanapie, z przodu z kolei dobrze podpierają obszerne fotele, cieszy też przyjazny i funkcjonalny kokpit. Do tego dochodzi jeszcze żywy silnik, który nigdy nie pozwala poczuć niedostatku mocy podczas rozsądnej jazdy.
Standardowe wyposażenie z zakresu komfortu jest w testowanej wersji bogate, a zarazem cena pozostaje uczciwa. A gdyby tego było mało, to jeszcze dostaniecie 5 lat gwarancji. To pachnie beztroskim użytkowaniem i faktycznie zapewnia Hyundaiowi świetny wynik. Model i20 zdobywa drugie miejsce z niewielką stratą punktową do lidera, ale też nie jest bez wad. Weźmy chociażby zawieszenie, które zbyt zawzięcie przekazuje do kabiny niedoskonałości jezdni. Dość krótka jest też lista dostępnych asystentów jazdy w porównaniu np. z Fordem.
To nam się podoba: najprzestronniejsza kabina, ożywiony silnik, 5 lat gwarancji, prosta obsługa.
To nam się nie podoba: nieco stukające zawieszenie, stosunkowo mało asystentów jazdy nawet w opcji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMini One 1.5 - największy silnik
Niezręczna kombinacja: zawieszenie i silnik w Mini One jakoś nie chcą do siebie pasować. Sama jazda jest, owszem, całkiem typowa dla Mini. Sztywne zawieszenie dostarcza dokładnego raportu na temat stanu drogi, trzyma małego „brytyjczyka” w ryzach i kręte boczne drogi zamienia w plac zabaw. Układ kierowniczy pracuje z dużą precyzją, przekazuje kierowcy wiele cennych informacji i podczas jazdy na wprost koła silnie prostują kierownicę – taka charakterystyka budzi zaufanie.
Fotele mają najlepsze wyprofilowanie w tym porównaniu. Ale niestety, są też typowe dla Mini wady. Stojąc na światłach, trudno dostrzec sygnalizator przez niską szybę. Krótkie drzwi utrudniają wsiadanie. Ale największe deficyty widać w temperamencie. Winne temu jest przede wszystkim sadełko, jest to bowiem najcięższe w tym porównaniu auto. Jego 102 KM muszą sobie radzić z masą 1226 kg.
To nam się podoba: komunikatywny układ kierowniczy, pewne prowadzenie, fotele, niska utrata wartości.
To nam się nie podoba: Stosunkowo wysokie ceny, nieco ospały silnik, ciasny tył i najmniejszy bagażnik.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNissan Micra 1.0 IG-T - ładnie, ale za ciasno z tyłu
W Micrze można się zakochać od pierwszego wejrzenia. Jeszcze nigdy nie wyglądała tak efektownie. Jednak to jest porównanie na punkty i musimy być bezlitośni. Kokpit punktuje nowoczesnym i przejrzystym wyposażeniem, fotele jednak słabo podpierają plecy w okolicach ramion. Podobnie jak w Fordzie i MINI, nie najlepsza jest widoczność.
Ilość miejsca z przodu pozwala kierowcy odprężająco odetchnąć, jednak w drugim rzędzie foteli dorosłym brakuje przestrzeni wokół głowy i kolan. Bagażnik mieści od 300 do 1004 litrów, czyli na poziomie rywali. Ponieważ brakuje regulowanej podłogi po złożeniu oparć, powstaje uciążliwy próg. Nowy, litrowy trzycylindrowiec ma raczej zachowawczy ton, nie jest tak żywiołowy, jak silniki Forda i Hyundaia. W mieście i na podmiejskiej drodze radzi sobie zadowalająco, ale na autostradzie szybko traci oddech. Podczas wyprzedzania trzeba gęsto zmieniać biegi.
To nam się podoba: przyjemnie cichy silnik, znakomite zwinność i zwrotność, 3 lata gwarancji.
To nam się nie podoba: hałaśliwa przednia oś, raczej ciasny tył kabiny, słabo ciągnący z dołu silnik.
A teraz czas na bezlitosne zestawienie punktów - na szczęście nie jest to wyłącznie zimna kalkulacja, bo w naszej punktacji jest także miejsce na nasze subiektywne oceny.
Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Ford | Hyundai | Nissan | Mini |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,1 s | 3,5 s | 3,7 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 10,3 s | 11,1 s | 12,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,2 s | 17,6 s | 19,4 s | 20,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 10,2 s (4. bieg) | 10,4 s (4. bieg) | 11,5 s (4. bieg) | 11,4 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 20,8 s (6. bieg) | 16,1 s (5. bieg) | 22,7 s (5. bieg) | 21,8 s (6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1141/534 kg | 1135/465 kg | 1062/493 kg | 1226/454 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 61/39 proc. | 61/39 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,8/10,7 m | 10,9/11,0 m | 10,3/10,4 m | 11,2/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,4 m | 36,1 m | 37,0 m | 36,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,7 m | 36,5 m | 35,9 m | 34,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 61 dB (A) | 60 dB (A) | 61 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 68 dB (A) | 70 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 72 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,3 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Zasięg | 660 km | 790 km | 630 km | 620 km |
Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Jednostka | Ford Fiesta | Hyundai i20 | Nissan Micra | Mini One |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1130 | 1145 | 1150 | 1180 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1390 | 1425 | 1420 | 1380 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1000 | 1030 | 995 | 1010 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 220 | 220 | 230 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 690 | 720 | 675 | 675 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1360 | 1400 | 1380 | 1340 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 920 | 960 | 890 | 945 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 385 | 355 | 340 |
*indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzono to odległość od oparcia tylnej kanapy do oparcia fotela kierowcy, po odsunięciu go o metr od pedału hamulca, co odpowiada pozycji kierowcy o przeciętnym wzroście.
Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)
Dane producenta | Fiesta | i20 | Micra | One |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk wielopunktowy/łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 | 998 | 999 | 1499 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 100/4500 | 100/4500 | 100/5000 | 102/3900 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 170/1500 | 172/1500 | 160/2750 | 190/1380 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 183 | 188 | 184 | 192 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/b | tw/t | tw/b | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 292-1093 | 326-1042 | 300-1004 | 278-941 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 | 50 | 41 | 40 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Sport 4 | Michelin Energy Saver | Continental PremiumContact 5 | Pirelli PZero |
Rozmiar opon testowanego auta | 205/45 R 17 | 195/55 R 16 | 195/55 R 16 | 205/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 131 | 134 | 129 | 144 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1000/450 | 1000/450 | 1200/555 | - |
Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Fiesta | i20 | Micra | One |
Wersja wyjściowa | 1.0 EcoBoost Titanium | 1.0 T-GDI Premium | 1.0 IG-T Tekna | 1.5 |
Airbagi czołowe i boczne | S | S | S | S |
Kurtyny powietrzne | S | S | S | S |
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LED | S/1600 zł | S/N | S/3000 zł | 662/3749 zł |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/4550 zł (pakiet) | N/S | N/S | S/1632 zł |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/2950 zł (pakiet) | S/S | S/S | S/882 zł |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | 600 zł (pakiet) | S | 2500 zł (pakiet) | 662 zł |
System multimedialny/nawigacja/radio DAB | S/4550 zł (pakiet, za dwie opcje) | S/3300 zł (pakiet)/N | S/S/S | S/3529/1103 zł |
Bluetooth/złącze USB/Apple CarPlay/Android Auto | S/S/S/S | S/S/S/S | S/S/S/S | S/S/1103 zł/S |
Centralny zamek z pilotem/dostęp bez kluczyka | S/2200 zł | S/N | S/S | S/1279 zł |
Czujnik deszczu/zmierzchu | 600 zł (pakiet)/S | S/S | 2500 zł (pakiet)/S | 1103 zł*/S |
Podgrzewane przednie fotele/kierownica | 600*/1200 zł | S/S | S/N | 1279 zł/N |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył/lusterka | S/800 zł/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/2000 zł (pakiet) | S/N | S/N | 1103/1764 zł |
Czujniki parkowania przednie/tylne/kamera cofania | 2950 zł (pakiet, za trzy opcje) | N/S/S | N/S/S lub 2100 zł (pak. 360 st.) | 3485 (pakiet, za 2 opcje)/1500 zł |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola i ruchu za autem | 2000 (pakiet)/1500 zł | 3300 zł (pakiet)/N | 2500 (pakiet)/2100 zł (pakiet) | 2602 zł (pakiet)/N |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/2000 zł (pakiet) | S/N | 2500 zł (pakiet, za obie opcje) | N/2602 zł (pakiet) |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | 2000 (pakiet)/2950 zł (pakiet) | 3300 zł (pakiet)/N | N/N | N/3485 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 1800/1800 zł (17-calowe) | 2000 zł/S (16-calowe) | 2000 zł/S (16-calowe) | S/7498 zł (17-calowe) |
Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancje (oceniane)
gwarancja/ceny | Fiesta | i20 | Micra | One |
Cena wyjściowa | 62 500 zł | 66 800 zł | 63 700 zł | 86 000 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 46,1 proc. | 44,9 proc. | 41,5 proc. | 39,7 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 5 lat | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 20 tys. km | wg wskazań komputera |
Cena po doposażeniu | 84 100 zł | 72 100 zł | 73 300 zł | 120 626 zł** |
Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | maks. pkt. | Ford | Hyundai | Nissan | Mini |
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 31 | 30 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 21 | 25 | 20 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 13 | 14 | 13 | 12 |
Ładowność | 15 | 12 | 10 | 11 | 10 |
Widoczność | 20 | 17 | 18 | 17 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 25 | 24 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 18 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 | 15 | 17 |
Suma punktów | 200 | 149 | 157 | 146 | 148 |
Napęd i zawieszenie | maks. pkt. | Ford | Hyundai | Nissan | Mini |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 19 | 18 | 16 |
Elastyczność | 25 | 16 | 18 | 15 | 15 |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 8 | 7 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | 12 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 25 | 25 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 22 | 22 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 13 | 15 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 | 4 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 33 | 32 | 35 |
Suma punktów | 200 | 161 | 154 | 148 | 154 |
Koszty | maks. pkt. | Ford | Hyundai | Nissan | Mini |
Cena po doposażeniu | 50 | 35 | 40 | 40 | 15 |
Utrata wartości | 15 | 6 | 7 | 9 | 10 |
Zużycie paliwa | 30 | 16 | 16 | 15 | 15 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 23 | 16 | 18 | 21 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 21 | 14 | 20 | 15 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 6 | 6 | 3 |
Gwarancja | 15 | 8 | 14 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 7 | 7 | 7 |
Suma punktów | 200 | 124 | 120 | 125 | 94 |
Wynik końcowy | 600 | 434 | 431 | 419 | 396 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Nissan ma wtrysk wielopunktowy do kolektora ssącego, a mimo to nie odstaje od rywali w konkurencji ekonomiki jazdy. Ciekawie wygląda wynik MINI, które ma o połowę większą pojemność silnika od litrowych kosiarek Forda, Hyundaia i Nissana (plus także turbo!), a wcale nie pali znacząco więcej od dwójki najlepszych.
Może większe, mniej wysilone silniki jednak wrócą do łask? Tego nie wiemy, ale dziś mamy tutaj dobre auta z rozsądnym zużyciem paliwa. Także w mieście.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoFord Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - podsumowanie
Porównanie wygrywa świetnie jeżdżąca Fiesta. Ford miał jednak trochę szczęścia, bo przewaga nad ponadprzeciętnie przestronnym i wygodnym Hyundaiem jest niewielka, pozostaje głównie zasługą bardziej elastycznej listy wyposażenia dodatkowego. Nissan znowu zrobił krok we właściwym kierunku i zbliżył się do liderów.
Mini zadziwia oszczędnością pracy półtoralitrowego silnika turbo, który mimo imponująco niskich obrotów maksymalnego momentu obrotowego wydaje się trochę ospały. Ceny aut biorących udział w porównaniu – nie z tej ziemi.
A jakie jest Twoje zdanie? Masz swój typ? Zapraszamy do komentowania!
Galeria zdjęć
To już nie są maluchy - samochody segmentu B osiągnęły dziś rozmiary aut kompaktowych sprzed trzydziestu lat. Niektóre z nich są wygodne nawet wtedy, gdy usiądziemy na tylnej kanapie.
Ford Fiesta to mistrz radości z jazdy i elastyczności listy wyposażenia. Sprawdzony i udany napęd, świetny układ jezdny.
Ford dopracował się własnego stylu w kokpicie - jednym podoba się bardziej a innym mniej, ale z pewnością nie można tej kabinie odmówić ergonomii i praktyczności.
Przednie miejsca Fiesty to solidne fotele, ale wnętrze nie jest zbyt szerokie, co czuć...
...głównie z tyłu. W Hyundaiu jest tam więcej miejsca we wszystkich kierunkach.
Hyundaiowi pod względem właściwości jezdnych już niedaleko do świetnego Forda, ale zawieszenie nie pracuje aż tak harmonijnie jak w Fieście.
Przejrzystość i prostota w bardzo obszernym i szerokim kokpicie Hyundaia. Brawo!
W szerokiej kabinie Hyundaia też mamy duże fotele z długimi siedziskami. Jest tu wygodnie i przestronnie prawie jak w niektórych autach kompaktowych.
To jest prawdziwy rekord - tak wygodnie i przestronnie nie jest w żadnym z rywali. Znakomite podparcie ud na wysoko posadowionym siedzisku, szeroka kabina, zapas miejsca nad głową. Konkurenci, uczcie się od Hyundaia ergonomii tylnej kanapy!
Mini to "lajfstajlowy" typ i występuje w tym gronie raczej gościnnie. Ale... Niezupełnie! Bo nasze zestawienie pokazuje, że Mini, choć znakomicie trzyma się drogi, nie ma już druzgocącej przewagi w stabilności jazdy nad najlepszymi rywalami. Czytaj: Fordem Fiestą.
Nie jest to szczyt ergonomii obsługi, ten samochód trzeba po prostu polubić, żeby nie denerwować się spoglądając na kokpit.
Z tyłu w Mini miejsca niewiele, a kabina - najwęższa w porównaniu.
Nissan Micra po liftingu wygląda z przodu elegancko i drapieżnie zarazem. Auto jest przyjemnie zwinne i lekkie w prowadzeniu, natomiast przednia oś czasem hałasuje na nierównościach jezdni.
Estetyczny i nieskomplikowany kokpit Nissana nadal robi dobre wrażenie.
Nissan ma w tym gronie najmniej obszerne przednie fotele...
...a z tyłu przydałoby się więcej miejsca na nogi jadących oraz - zdecydowanie - nad ich głowami.