Auto Świat Testy Porównania samochodów Ford Fiesta kontra Hyundai i20, Nissan Micra i Mini - szukamy najlepszego miejskiego auta

Ford Fiesta kontra Hyundai i20, Nissan Micra i Mini - szukamy najlepszego miejskiego auta

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

To menu wcale nie jest nudne – zdziwicie się, jak różnie może smakować sto koni mechanicznych, bo każdy z producentów ma na to swoją recepturę. Zaraz sprawdzimy, która z nich jest najbardziej przekonująca!

Porównanie: Ford Fiesta, Hyundai i20, Nissan Micra i Mini
Zobacz galerię (17)
Auto Bild
Porównanie: Ford Fiesta, Hyundai i20, Nissan Micra i Mini
  • To już nie są maluchy - samochody segmentu B osiągnęły dziś rozmiary aut kompaktowych sprzed trzydziestu lat
  • Ford Fiesta to mistrz radości z jazdy i elastyczności listy wyposażenia
  • Porównanie wygrywa świetnie jeżdżąca Fiesta. Ford miał jednak trochę szczęścia, bo przewaga nad ponadprzeciętnie przestronnym i wygodnym Hyundaiem jest niewielka

Frajda bez żalu – o tym marzy ludzkość. Jednak zbyt często pralinki prowadzą do nabierania kilogramów, koktajle do kaca, a jazda z gazem w podłodze – do mandatu. Ale można też inaczej. Udowadniają to cztery małe samochody z silnikami o mocy około 100 KM.

Jako najmłodszy w tym towarzystwie podjeżdża Nissan Micra 1.0 IG-T. Nowy trzycylindrowy silnik turbo osiąga dokładnie 100 KM i ma ożywić charakter tego zgrabnego „japończyka”. Czy ta jednostka rzeczywiście dobrze wywiązuje się ze swojej roli?

To wyjaśni nasze porównanie z trzema międzynarodowo sprawdzonymi maluchami. Zaczniemy od Fiesty: obecna generacja zadebiutowała niecałe 2 lata temu i – podobnie jak Nissan – korzysta z 3-cylindrowego silnika z turbodoładowaniem, o mocy 100 KM. To auto, które jest zawsze skore do zabawy, ale nie zapomina też o obowiązkach codzienności.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Odświeżony w zeszłym roku Hyundai i20 1.0 T-GDI kroczy tą samą ścieżką napędu, co Micra i Fiesta, jego asy w rękawie to przestronna kabina i 5 lat gwarancji. Stawkę uzupełnia Mini One. Też ma 3 cylindry pod maską, osiąga moc 102 KM, ale czerpie ją z pojemności 1,5 l.

Zobaczymy, czy to wystarczy, żeby Mini śmigało, jak na nie przystało. Już na wstępie możemy powiedzieć, że ta czwórka małych pojazdów zapewnia solidną porcję frajdy z jazdy, która nie doprowadzi właściciela od razu do finansowego zrujnowania. A który z nich serwuje tę frajdę bez żalu najbardziej przekonująco? Przekartkujcie, żeby się dowiedzieć! A teraz...

Popatrzmy na cenniki. Forda Fiestę z silnikiem 1.0 EcoBoost można kupić już za 59 000 zł w wersji Sync Edition. Obecna w teście odmiana Titanium ze 100-konnym silnikiem kosztuje 62 500 zł. Ale uwaga! Ford ma teraz promocję i dotyczy ona silnika 1.0/125 KM.

Dzięki rabatowi stała obniżka ceny Forda Fiesty Titanium 125 KM wynosi 5300 zł, jest więc on o 1300 zł tańszy od 100-konnej wersji. Teoretycznie – w praktyce na Fiestę EcoBoost 100 KM też można dostać rabat w salonie, ale zależy on już mocno od wybranych opcji wyposażenia dodatkowego, nie jest więc stały.

W Fordzie za sporo elementów trzeba dopłacić, żeby skorzystać z najnowszych zdobyczy techniki, ale z drugiej strony – jeżeli dysponujecie odpowiednimi środkami – bogata lista opcji jest zaletą Forda. Nie u każdego z rywali można kupić wszystkie systemy bezpieczeństwa i wspomagania jazdy, które oferuje Ford.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hyundai przyjął zupełnie inną filozofię. W wersji Premium ma na pokładzie prawdopodobnie wszystko to, o co pytają klienci. Oferta jest jednak pakietowana i mało elastyczna, jeżeli ktoś zapragnie czegoś więcej – na przykład rozbudowanych systemów bezpieczeństwa, których na tle Fiesty jest w i20 niewiele.

To, czego bardzo brakuje w Hyundaiu, to możliwość dokupienia pełnych świateł LED. Dziś jeszcze nie są one normą, ale za kilka lat trzeba się liczyć z tym, że auto z halogenowymi światłami będzie na ulicy wyglądać staro. A tego nie chcemy – oczywiście, trudno pominąć zaletę świateł LED w postaci lepszego oświetlenia drogi.

Co ciekawe, w Mini, które ma na tle rywali przebogatą listę drobiazgowych opcji, też nie kupicie „wszystkiego”, jeśli chodzi o układy wspomagania jazdy. Najwyraźniej typowy właściciel Mini woli sam nim kierować i nie lubi, gdy ktoś lub coś się do tego wtrąca. Ale ten model tak naprawdę gości w porównaniu jako ciekawostka, jest to bowiem auto dla tych, którzy...

Chcą zapłacić więcej za samochód dlatego, żeby nie każdy mógł sobie na niego pozwolić. Tak to wygląda, w Mini płacimy za ekskluzywny charakter produktu, a nie za cechy praktyczne. W naszych tabelach z ocenami zaskoczy was to, jak blisko w zakresie własności jezdnych są tańsi rywale. Blisko to mało powiedziane – czasem są po prostu lepsi, np. w zakresie dynamiki napędu lub komfortu jazdy.

Została jeszcze Micra, która pod względem elastyczności specyfikacji lokuje się gdzieś pomiędzy Fiestą a i20. Lifting napędu dobrze zrobił małemu Nissanowi, bo Micra jeszcze bardziej zbliżyła się do liderów segmentu B.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - tutaj mieszka radość

Fiesta zaprasza do zabawy, bo pozwala sobie tylko na śladowe słabości. Co prawda, nie ma najbardziej przestronnej kabiny, ale ilość miejsca jest wystarczająca. Pozycja za kierownicą i obicia foteli są zadowalające, podobnie jak udany układ deski rozdzielczej. A po złożeniu oparcia kanapy Ford potrafi „połknąć” nawet 1093 l, czyli o woreczek więcej niż Hyundai. Poza tym Fiesta oferuje cały zastęp asystentów, czym bije nawet Mini.

Ford Fiesta
Ford FiestaAuto Bild

I nawet pod względem zwinności i prowadzenia Ford wypada lepiej od brytyjskiego konkurenta! Układ kierowniczy działa lekko, ale stara się przekazywać wiele informacji zwrotnych. Zakręty można bardzo precyzyjnie pokonywać i też zawieszenie dostarcza pozytywnych wrażeń. Jest sprężyste, zapewnia dobre trzymanie drogi, a jednocześnie pozwala czuć wystarczający komfort na co dzień. Przyjemnego kopa ma silnik, biegi zmienia się z radością płynnie pracującym lewarkiem. Super!

To nam się podoba: zawieszenie, zwinność, najlepsze hamulce, uczciwe ceny, wielu asystentów jazdy.

To nam się nie podoba: niska wartość rezydualna, dość kosztowne opcje, gwarancja nie tak długa, jak w i20.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Hyundai i 20 1.0 T-GDI - najwięcej miejsca

Wielki jak... Hyundai i20. Ten koreański maluch jest naprawdę rozsądnym wyborem. Z tyłu siedzi się na najprzestronniejszej kanapie, z przodu z kolei dobrze podpierają obszerne fotele, cieszy też przyjazny i funkcjonalny kokpit. Do tego dochodzi jeszcze żywy silnik, który nigdy nie pozwala poczuć niedostatku mocy podczas rozsądnej jazdy.

Hyundai i20
Hyundai i20Auto Bild

Standardowe wyposażenie z zakresu komfortu jest w testowanej wersji bogate, a zarazem cena pozostaje uczciwa. A gdyby tego było mało, to jeszcze dostaniecie 5 lat gwarancji. To pachnie beztroskim użytkowaniem i faktycznie zapewnia Hyundaiowi świetny wynik. Model i20 zdobywa drugie miejsce z niewielką stratą punktową do lidera, ale też nie jest bez wad. Weźmy chociażby zawieszenie, które zbyt zawzięcie przekazuje do kabiny niedoskonałości jezdni. Dość krótka jest też lista dostępnych asystentów jazdy w porównaniu np. z Fordem.

To nam się podoba: najprzestronniejsza kabina, ożywiony silnik, 5 lat gwarancji, prosta obsługa.

To nam się nie podoba: nieco stukające zawieszenie, stosunkowo mało asystentów jazdy nawet w opcji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mini One 1.5 - największy silnik

Niezręczna kombinacja: zawieszenie i silnik w Mini One jakoś nie chcą do siebie pasować. Sama jazda jest, owszem, całkiem typowa dla Mini. Sztywne zawieszenie dostarcza dokładnego raportu na temat stanu drogi, trzyma małego „brytyjczyka” w ryzach i kręte boczne drogi zamienia w plac zabaw. Układ kierowniczy pracuje z dużą precyzją, przekazuje kierowcy wiele cennych informacji i podczas jazdy na wprost koła silnie prostują kierownicę – taka charakterystyka budzi zaufanie.

Mini One
Mini OneAuto Bild

Fotele mają najlepsze wyprofilowanie w tym porównaniu. Ale niestety, są też typowe dla Mini wady. Stojąc na światłach, trudno dostrzec sygnalizator przez niską szybę. Krótkie drzwi utrudniają wsiadanie. Ale największe deficyty widać w temperamencie. Winne temu jest przede wszystkim sadełko, jest to bowiem najcięższe w tym porównaniu auto. Jego 102 KM muszą sobie radzić z masą 1226 kg.

To nam się podoba: komunikatywny układ kierowniczy, pewne prowadzenie, fotele, niska utrata wartości.

To nam się nie podoba: Stosunkowo wysokie ceny, nieco ospały silnik, ciasny tył i najmniejszy bagażnik.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nissan Micra 1.0 IG-T - ładnie, ale za ciasno z tyłu

W Micrze można się zakochać od pierwszego wejrzenia. Jeszcze nigdy nie wyglądała tak efektownie. Jednak to jest porównanie na punkty i musimy być bezlitośni. Kokpit punktuje nowoczesnym i przejrzystym wyposażeniem, fotele jednak słabo podpierają plecy w okolicach ramion. Podobnie jak w Fordzie i MINI, nie najlepsza jest widoczność.

Nissan Micra
Nissan MicraAuto Bild

Ilość miejsca z przodu pozwala kierowcy odprężająco odetchnąć, jednak w drugim rzędzie foteli dorosłym brakuje przestrzeni wokół głowy i kolan. Bagażnik mieści od 300 do 1004 litrów, czyli na poziomie rywali. Ponieważ brakuje regulowanej podłogi po złożeniu oparć, powstaje uciążliwy próg. Nowy, litrowy trzycylindrowiec ma raczej zachowawczy ton, nie jest tak żywiołowy, jak silniki Forda i Hyundaia. W mieście i na podmiejskiej drodze radzi sobie zadowalająco, ale na autostradzie szybko traci oddech. Podczas wyprzedzania trzeba gęsto zmieniać biegi.

To nam się podoba: przyjemnie cichy silnik, znakomite zwinność i zwrotność, 3 lata gwarancji.

To nam się nie podoba: hałaśliwa przednia oś, raczej ciasny tył kabiny, słabo ciągnący z dołu silnik.

A teraz czas na bezlitosne zestawienie punktów - na szczęście nie jest to wyłącznie zimna kalkulacja, bo w naszej punktacji jest także miejsce na nasze subiektywne oceny.

Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuFordHyundaiNissanMini
Przyspieszenie 0-50 km/h3,3 s3,1 s3,5 s3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,9 s10,3 s11,1 s12,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h18,2 s17,6 s19,4 s20,7 s
Elastyczność 60-100 km/h10,2 s (4. bieg)10,4 s (4. bieg)11,5 s (4. bieg)11,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h20,8 s (6. bieg)16,1 s (5. bieg)22,7 s (5. bieg)21,8 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1141/534 kg1135/465 kg1062/493 kg1226/454 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.61/39 proc.61/39 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,7 m10,9/11,0 m10,3/10,4 m11,2/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,4 m36,1 m37,0 m36,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,7 m36,5 m35,9 m34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h61 dB (A)60 dB (A)61 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)68 dB (A)70 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)72 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,3 l/100 km6,3 l/100 km6,5 l/100 km6,5 l/100 km
Zasięg660 km790 km630 km620 km

Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

DaneJednostkaFord FiestaHyundai i20Nissan MicraMini One
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1130114511501180
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1390142514201380
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)100010309951010
Zakres regulacji fotela(mm)230220220230
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)690720675675
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1360140013801340
Wysokość nad głową z tyłu(mm)920960890945
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350385355340

*indeks miejsca na nogi z tyłu zmierzono to odległość od oparcia tylnej kanapy do oparcia fotela kierowcy, po odsunięciu go o metr od pedału hamulca, co odpowiada pozycji kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producentaFiestai20MicraOne
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuchwtrysk wielopunktowy/łańcuchwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)9989989991499
Moc maksymalna (KM/obr./min)100/4500100/4500100/5000102/3900
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)170/1500172/1500160/2750190/1380
Prędkość maksymalna (km/h)183188184192
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/btw/ttw/btw/t
Pojemność bagażnika (l)292-1093326-1042300-1004278-941
Pojemność zbiornika paliwa (l)42504140
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Michelin Energy SaverContinental PremiumContact 5Pirelli PZero
Rozmiar opon testowanego auta205/45 R 17195/55 R 16195/55 R 16205/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)131134129144
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1000/4501000/4501200/555-

Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieFiestai20MicraOne
Wersja wyjściowa1.0 EcoBoost Titanium1.0 T-GDI Premium1.0 IG-T Tekna1.5
Airbagi czołowe i boczneSSSS
Kurtyny powietrzneSSSS
Reflektory przeciwmgielne/pełne światła LEDS/1600 złS/NS/3000 zł662/3749 zł
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/4550 zł (pakiet)N/SN/SS/1632 zł
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczneS/2950 zł (pakiet)S/SS/SS/882 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne600 zł (pakiet)S2500 zł (pakiet)662 zł
System multimedialny/nawigacja/radio DABS/4550 zł (pakiet, za dwie opcje)S/3300 zł (pakiet)/NS/S/SS/3529/1103 zł
Bluetooth/złącze USB/Apple CarPlay/Android AutoS/S/S/SS/S/S/SS/S/S/SS/S/1103 zł/S
Centralny zamek z pilotem/dostęp bez kluczykaS/2200 złS/NS/SS/1279 zł
Czujnik deszczu/zmierzchu600 zł (pakiet)/SS/S2500 zł (pakiet)/S1103 zł*/S
Podgrzewane przednie fotele/kierownica600*/1200 złS/SS/N1279 zł/N
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył/lusterkaS/800 zł/SS/S/SS/S/SS/S/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/2000 zł (pakiet)S/NS/N1103/1764 zł
Czujniki parkowania przednie/tylne/kamera cofania2950 zł (pakiet, za trzy opcje)N/S/SN/S/S lub 2100 zł (pak. 360 st.)3485 (pakiet, za 2 opcje)/1500 zł
System unikania kolizji/czujnik martwego pola i ruchu za autem2000 (pakiet)/1500 zł3300 zł (pakiet)/N2500 (pakiet)/2100 zł (pakiet)2602 zł (pakiet)/N
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/2000 zł (pakiet)S/N2500 zł (pakiet, za obie opcje)N/2602 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący2000 (pakiet)/2950 zł (pakiet)3300 zł (pakiet)/NN/NN/3485 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie1800/1800 zł (17-calowe)2000 zł/S (16-calowe)2000 zł/S (16-calowe)S/7498 zł (17-calowe)

Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancje (oceniane)

gwarancja/cenyFiestai20MicraOne
Cena wyjściowa62 500 zł66 800 zł63 700 zł86 000 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)46,1 proc.44,9 proc.41,5 proc.39,7 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 20 tys. kmwg wskazań komputera
Cena po doposażeniu84 100 zł72 100 zł73 300 zł120 626 zł**

Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - punkty i klasyfikacja

Nadwoziemaks. pkt.FordHyundaiNissanMini
Przestronność z przodu4029313031
Przestronność z tyłu3021252020
Pojemność bagażnika2513141312
Ładowność1512101110
Widoczność2017181717
Fotele, pozycja kierowcy3025252427
Ergonomia obsługi2016181614
Jakość wykończenia2016161517
Suma punktów200149157146148
Napęd i zawieszeniemaks. pkt.FordHyundaiNissanMini
Przyspieszenie2518191816
Elastyczność2516181515
Poziom hałasu1598710
Skrzynia biegów1514131214
Zachowanie na drodze3026252526
Komfort jazdy3024222221
Układ kierowniczy1514131315
Średnica zawracania53342
Skuteczność hamulców4037333235
Suma punktów200161154148154
Kosztymaks. pkt.FordHyundaiNissanMini
Cena po doposażeniu5035404015
Utrata wartości1567910
Zużycie paliwa3016161515
Wyposażenie – komfort4023161821
Wyp. – bezpieczeństwo3021142015
Ubezpieczenia105663
Gwarancja15814108
Przeglądy1010777
Suma punktów20012412012594
Wynik końcowy600434431419396
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Nissan ma wtrysk wielopunktowy do kolektora ssącego, a mimo to nie odstaje od rywali w konkurencji ekonomiki jazdy. Ciekawie wygląda wynik MINI, które ma o połowę większą pojemność silnika od litrowych kosiarek Forda, Hyundaia i Nissana (plus także turbo!), a wcale nie pali znacząco więcej od dwójki najlepszych.

Auto Bild

Może większe, mniej wysilone silniki jednak wrócą do łask? Tego nie wiemy, ale dziś mamy tutaj dobre auta z rozsądnym zużyciem paliwa. Także w mieście.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Ford Fiesta, Hyundai i20, Mini One i Nissan Micra - podsumowanie

Porównanie wygrywa świetnie jeżdżąca Fiesta. Ford miał jednak trochę szczęścia, bo przewaga nad ponadprzeciętnie przestronnym i wygodnym Hyundaiem jest niewielka, pozostaje głównie zasługą bardziej elastycznej listy wyposażenia dodatkowego. Nissan znowu zrobił krok we właściwym kierunku i zbliżył się do liderów.

Mini zadziwia oszczędnością pracy półtoralitrowego silnika turbo, który mimo imponująco niskich obrotów maksymalnego momentu obrotowego wydaje się trochę ospały. Ceny aut biorących udział w porównaniu – nie z tej ziemi.

A jakie jest Twoje zdanie? Masz swój typ? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków