Auto Świat Testy Porównania samochodów Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga

Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowy SUV Seata wysadził konkurencję z podium w prawdziwie bombowym stylu. Tego mało kto się spodziewał, a adwersarze drapią się w dachy: jak to się stało?

Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga

To było jasne: teraz także Seat będzie produkował SUV-a. Bo przecież zasoby części koncernu VW od dawna na to pozwalają. Ateca korzysta z techniki płyty MQB, która posłużyła także do zbudowania VW Golfa, Audi A3, Skody Octavii i wielu innych modeli z królestwa VW. A SUV-a potrzebuje teraz przecież każdy szanujący się producent, bo żaden segment rynku nie rozwija się tak dynamicznie, jak ten.

I właśnie to czyni wyzwanie dla Hiszpanów szczególnie trudnym – inni produkują SUV-y już od dawna. Z czwórki, którą wybraliśmy do porównania, najdłużej obecna na rynku jest Kia Sportage. W Europie weszła do sprzedaży w 1994 r. i była nawet przez pewien czas produkowana w zakładach Karmanna w Osnabrück w Niemczech – wiedzieliście o tym?

Czwarta generacja tego modelu powstaje na Słowacji i zwraca uwagę przede wszystkim odważnym designem. Do tego Kia dorzuca jeszcze 7 lat gwarancji. Ford produkuje Kugę od 2008 r., a aktualne pokolenie jest wytwarzane od 2013 r. w Walencji w Hiszpanii. Podobnie jak VW, także Ford wykorzystuje w Kudze podzespoły innych modeli – ten SUV bazuje bowiem na Focusie. Nissan świętował wraz z pierwszą generacją Qashqaia triumfy sprzedażowe, teraz próbuje to powtórzyć za pomocą nowego modelu, produkowanego od 2014 r.

Seat długo czekał z premierą swojego SUV-a. Ten czas został znakomicie wykorzystany na dopracowanie nowego modelu.

Cała czwórka staje do walki wyposażona w małe silniki benzynowe, 6-biegowe skrzynie ręczne i napęd na przednią oś. Jednostki z bezpośrednim wtryskiem dzielnie walczą – z wynikami spalania od 6,8 l/100 km (Seat) i do 7,8 l (Kia) wydają się dobrymi alternatywami dla diesli. I na końcu czeka na was niespodzianka: Seat z miejsca wygrywa to porównanie, z bardzo dużą przewagą punktową. Dlaczego?

Przeczytacie o tym na kolejnych stronach, a my tymczasem przyjrzymy się dokładniej jednostkom napędowym, bo ich zestawienie może – a nawet powinno – obudzić wasze wątpliwości. O ile konfrontacja silnika 1.4 z motorem 1.5 czy 1.6 nie powinna dziwić wobec współczesnych możliwości, jakie daje solidne turbodoładowanie, o tyle obecność w tym gronie silnika wolnossącego, który wcale nie ma druzgocąco większej pojemności, może już poważnie zaskoczyć wszystkich zorientowanych w temacie motoryzacji. A współczesna motoryzacja (a raczej producenci samochodów) kocha turbo.

Co takiego przyszło do głowy Kii, że próbuje na rynku walczyć SUV-em z tak niewielkim wolnossącym silnikiem benzynowym, który nadaje się w zasadzie do jeżdżącego po mieście kompaktu?Powodem są zapewne pieniądze, a także próba spopularyzowania turbodoładowanej wersji tego silnika, która jest dostępna w modelu Sportage, tyle że rozwija moc nieadekwatną do założonych ram tego porównania.

Możemy jednak od razu uspokoić tych, którzy liczyli na to, że Kia wystąpi w wersji turbo i przytrze nosa Seatowi. Nawet gdyby Sportage dostał maksymalną liczbę punktów za przyspieszenie i elastyczność, co byłoby raczej mało prawdopodobne, to i tak nie starczyłoby mu ich do ogrania hiszpańskiego rywala. Wypada też napisać to wprost: motor 1.6 GDI jest po prostu za słaby do SUV-a.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost - dobrze się prowadzi

Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga
Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford KugaAuto Bild

W Fordzie znają się na strojeniu zawieszenia. Kuga jest zwarta, ale nie twarda i oszczędza kręgosłup. Niby latamy już w kosmos (i to nie od dziś), mamy mobilny internet i telefony komórkowe, badania naukowe przesuwają dotychczasowe granice znanych praw fizyki, a jednak uzyskanie finezyjnego kompromisu pomiędzy dobrym prowadzeniem a komfortem jazdy nadal pozostaje sztuką znaną jedynie nielicznym.

Nawigacja jak telewizor? Mamy oczywiście na myśli rozmiary ekranu. Niestety, logika obsługi mimo modernizacji bywa dyskusyjna. Z tyłu wystarczy miejsca.

Czy inne koncerny nie mogą po prostu kupić inżynierów Forda? Widocznie Ford dobrze im płaci, bo nadal pozostaje liderem w dziedzinie zestrojenia układu jezdnego. Poza tym podoba nam się precyzyjny układ kierowniczy. Żywiołowy, lubiący obroty silnik 1.5 EcoBoost o mocy 150 KM ma dużo do powiedzenia już od bardzo niskich obrotów. Nadspodziewanie dużo, biorąc pod uwagę pokaźną masę tego samochodu, który już niezaładowany okazał się najcięższym zawodnikiem tego porównania.

Motor dobrze współgra z charakterystyką układu jezdnego, więc na zakrętach można czerpać sporo frajdy. Jednak pod innymi względami Kuga już nie wprawia nas w taką euforię. Design wydaje się trochę podstarzały. W poprzecinanym różnymi dzikimi płaszczyznami kokpicie kierowca zazwyczaj czuje się lekko ściśnięty, a obsługa przez ekran dotykowy o słabym kontraście nie zawsze jest łatwa i logiczna. Nie na czasie są także krótki interwał międzyprzeglądowy oraz zaledwie 2-letnia gwarancja.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost - plusy: starannie zestrojone zawieszenie, dobrze wyważony układ kierowniczy, szlachetny silnik z temperamentem.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost - minusy: zbyt małe przednie fotele, interwały międzyprzeglądowe są nie na czasie, wysoka cena, krótka gwarancja.

Kia Sportage 1.6 GDI - elektryzuje stylem

Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga
Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford KugaAuto Bild

Gdybyśmy przyznawali punkty za styl... Ale nie przyznajemy. Niemniej co do tego, że Sportage fajnie wygląda, chyba jesteśmy wszyscy zgodni, prawda? Dotyczy to także wnętrza, które jest szykowne i porządnie wykonane. Jak to zwykle w Kii, obsługa nie sprawia żadnych problemów – dziś to wcale nie takie oczywiste. Ilość miejsca naprawdę bardzo zadowala, także z tyłu duże osoby wygodnie się mieszczą.

Stylowo i ze smakiem: kokpit jest szykowny, obsługa – prosta. Dużo miejsca z tyłu i wygodna pozycja za kierownicą. Bardzo udana kabina.

Nadwozie, kabina i kokpit Sportage’a to naprawdę nadspodziewanie udane projekty. Ale nie zapominajcie, jak wyglądał samochód, który prezentowane auto zastępuje. Owszem, miał swoje wady – mało komunikatywny układ kierowniczy, prowadzenie i hamulce nie dorównywały liderom segmentu. Jednak od strony wizualnej Kia mogła jeszcze poczekać z premierą następczyni. Koreańczycy z pewnością mają świetny wywiad handlowy – to, co być może skłoniło ich do szybkiej decyzji marketingowej, zostanie pogromcą Kii w tym porównaniu. Wróćmy jednak do walorów koreańskiego auta.

Sportage ze swoim 132-konnym wolnossącym 1.6 jeździ... leniwie. Silnik niechętnie wkręca się na obroty, sprawia wrażenie zamulonego. Do tego dochodzą krótkie przełożenia skrzyni biegów, które podwyższają poziom obrotów – i robi się naprawdę głośno! Kia nie jest dla ludzi, którzy się spieszą, lecz dla tych, którzy doceniają niskie koszty zakupu i długą gwarancję – do dobrej ceny dodano 7 lat ochrony gwarancyjnej. Kto da więcej?

Kia Sportage 1.6 GDI - plusy: świetny design, dużo miejsca, bezproblemowa obsługa, niska cena, długa gwarancja.

Kia Sportage 1.6 GDI - minusy: ospały silnik nie pasuje do Sportage’a, widoczność do tyłu mogłaby być lepsza. Czepiamy się? Tylko trochę.

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T - spadkobierca bestsellera

Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga
Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford KugaAuto Bild

Pierwszy Qashqai był strzałem w dziesiątkę. Sprzedawał się jak świeże bułeczki. Wydaje się jednak, że zbyt rzadko zadawano pytanie: czy ten rynkowy przebój, którego sprzedaż przekroczyła nawet plany producenta, był naprawdę udanym i wszechstronnym samochodem? W kabinie siedziało się nisko nad podłogą, prawie jak w zwykłym kompakcie, a miejsca z tyłu było bardzo mało.

Nawigacja bez dopłaty: Nissan został urządzony ze smakiem, w wersji N-Connecta nawigacja jest seryjna. Ciasny tył zaskakuje w kompaktowym SUV-ie.

Nissan pozycjonował swój bestseller jako alternatywę dla kompaktów. Aktualna generacja, produkowana od 2014 r., stanowi udane rozwinięcie idei pierwotnego modelu, ma nowoczesny design i jest przyjaźniej urządzona. Dynamicznie narysowana sylwetka nadal ogranicza jednak miejsce w kabinie. Nissan oferuje odczuwalnie i mierzalnie mniej miejsca niż konkurenci – szczególnie z tyłu jest ciasno. Także bagażnik i ładowność są najmniejsze: odpowiednio 430 l i 472 kg.

Pochwalić możemy za to 1,6-litrowy silnik, osiągający moc 163 KM. Jest z gatunku tych szorstkich, ale serdecznych, nie pracuje szczególnie cicho, ma za to moc i temperament. Nie potrafi tylko ciągnąć od tak niskich obrotów, jak rywale z Forda i Seata. Mało bezpośredni, nieprecyzyjny układ kierowniczy i haczący lewarek skrzyni biegów powstrzymują wszelkie sportowe ambicje kierowcy, dlatego Nissan trochę ociężale jeździ. Cena jest w porządku, tym bardziej że na pokładzie mamy m.in. nawigację. W tym porównaniu Nissan zdobył jednak 4. miejsce.

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T - plusy: mocny, żywiołowy silnik i dobre osiągi, konkurencyjna cena wyjściowa, wyróżniająca stylistyka.

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T - minusy: przestronność jest gorsza niż u najlepszych rywali, miejscami (a może nawet częściej) brakuje ostatecznego szlifu.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI - wejście smoka

Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga
Hiszpański saper: Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford KugaAuto Bild

Ledwo Seat Ateca pojawił się na rynku, a już porządnie miesza. Na dzień dobry – zwycięstwo! W tym porównaniu jest najnowocześniejszym i najprzyjemniejszym samochodem. Mimo kompaktowych rozmiarów oferuje zaskakująco dużo miejsca, szczególnie z tyłu. To jedno z nielicznych aut osobowych tego gatunku – naprawdę mielibyśmy kłopot, żeby przytoczyć inne przykłady – które pasażerom tylnej kanapy zapewniają tyle miejsca nad głową, co kierowcy i przedniemu pasażerowi.

Seat ma własną, jasną linię: wszystko jest tu przemyślane i eleganckie. Tył okazał się zaskakująco przestronny – bardzo dużo miejsca nad głową.

Efekt może być tylko jeden: ponadprzeciętna swoboda ruchów i znakomite, komfortowe poczucie przestronności wnętrza. Wobec tego, że Seatowi udało się upakować tak dużą kabinę w nadwoziu o podobnych jak u rywali rozmiarach, doprawdy nie znajdujemy uzasadnienia, żeby któryś kompaktowy SUV był ciaśniejszy od Ateki. Hiszpańskie auto ma ponadto największy bagażnik (510 l) i najwyższą ładowność (534 kg). Sprężyste zestrojenie podwozia gwarantuje znakomite właściwości jezdne.

Układ kierowniczy jest precyzyjny, mechanizm zmiany biegów – także, a łatwo wkręcający się na obroty silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM spokojnie i cicho pracuje. Całość to żwawy zestaw do dynamicznej, dającej dużo frajdy jazdy. Czuć też niższą masę Seata względem konkurentów – waży tylko 1356 kg, czyli aż o 200 kg mniej niż Kuga. Ateca kosztuje nieco więcej, niż się spodziewaliśmy, ale za to wersja Xcellence jest naprawdę kompletna.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI - plusy: dużo miejsca i satysfakcjonująca wartość użytkowa, wysoka kultura pracy silnika, zwinne prowadzenie.

Seat Ateca 1.4 EcoTSI - minusy: trudno się do czegoś przyczepić. Naprawdę. Najbardziej ryzykowny wydaje się... wygląd. Jak to w Seacie.

Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - dane katalogowe

SeatKiaFordNissan
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16benz./R4/16t.benz./R4/16t.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1395159114981618
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/5000132/6300150/6000163/5600
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)250/1500161/4850240/1600240/2000
Prędkość maksymalna (km/h)201182195200
Skrzynia biegówman. 6man. 6man. 6man. 6
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)510-1604503-1492481-1653430-1585
Opony testowanego auta215/50 R 18225/60 R 17235/50 R 18215/55 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)50626065
Emisja CO2 (g/km)123156143138
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1800/6701400/6502000/7501500/695
Dł./szer./wys. (mm)4363/1841/16014480/1855/16354524/1838/17024377/1806/1590

Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - wyniki pomiarów drogowych

AtecaSportageKugaQashqai
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s3,4 s3,3 s3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h9,0 s11,4 s9,9 s9,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h15,3 s18,8 s15,5 s14,9 s
Elastyczność 60-100 km/h na 4. biegu7,7 s12,6 s8,5 s8,1 s
Elastyczność 80-120 km/h na 6. biegu13,6 s23,9 s16,5 s15,0 s
Masa rzeczywista/ładowność1356/534 kg1417/478 kg1562/538 kg1413/472 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.57/43 proc.58/42 proc.61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,0/10,9 m10,8/11,2 m11,5/11,7 m11,3/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,6 m35,6 m35,9 m35,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,6 m35,9 m36,4 m35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)60 dB (A)60 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)65 dB (A)64 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)72 dB (A)69 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe6,8 l/100 km7,8 l/100 km7,6 l/100 km7,0 l/100 km
Zasięg735 km790 km785 km925 km

Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - wymiary kabin

Seat AtecaKia SportageFord KugaNissan Qashqai
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1140113011501115
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1495151014551475
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)103510101035985
Zakres regulacji fotela(mm)210210220215
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)765750745745
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1470149014801460
Wysokość nad głową z tyłu(mm)1020965980950
Wysokość siedziska z tyłu(mm)370365365350

Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - wyposażenie i ceny opcji

AtecaSportageKugaQashqai
Wersja1.4 EcoTSI Xcellence 4x21.6 GDI 4x2 L1.5 EcoBoost 4x2 Titanium1.6 DIG-T N-Connecta 4x2
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/SS/NS/SS/N
Reflektory ksenonowe/LEDN/S3500 zł (pakiet)/N3100 zł/NN/N (dost. w wersji Tekna)
Św. przeciwmgielne/asystent św. drogowychS/SS/SS/2600 zł (pakiet)S/S
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowaSSSS
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/S
Elektrycznie sterowane/składane lusterkaS/SS/SS/SS/S
System multimedialny z odtwarzaczem MP3SSSS
Kierownica wielofunkcyjna/komputer pokł.S/SS/SS/SS/S
Bluetooth/złącze USBS/SS/SS/SS/S
Nawigacja/elektrochromatyczne lusterko1705 zł/SS/S5820/2600 zł (pakiety)S/S
Kluczyk zbliżeniowy/skaner znaków drogowychS/875 zł (pakiet)S/S2900/2600 zł (pakiet)N/S
Czujnik światła/deszczuS/SS/SS/2600 zł (pakiet)S/S
Tempomat/aktywny tempomatS/875 zł (pakiet)S/NS/3700 złS/N
Czujniki parkowania (przód, tył)/kamera cofaniaS/S (lub 360 st. za 2241 zł)S/S1800/5820 zł (pakiet z naw.)S/S (360 stopni)
System unikania kolizjiS5000 zł (pakiet)2600 zł (pakiet)N
Monitoring martwego pola1 549 zł5000 zł (pakiet)2 350 złN (dost. w wersji Tekna)
Asystent utrzymania pasa ruchuSS2600 zł (pakiet)S
Podgrzewane fotele przednieS3500 zł (pakiet, także tylne)S1 500 zł
Lakier met./felgi al. w testowanym rozmiarze2696 zł/S (18 cali)2400 zł/S (17 cali)1950 zł/2600 zł (18 cali)2400 zł/S (18 cali)

Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - gwarancja, ceny, utrata wartości

Gwarancja/cenyAtecaSportageKugaQashqai
Cena podstawowa testowanej wersji106 800 zł93 990 zł111 800 zł99 650 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)35,8 proc.37,9 proc.46,8 proc.44,3 proc.
Gwarancja mechaniczna4 lata7 lat2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 20 tys. km
Cena po doposażeniu110 929 zł102 490 zł136 670 zł101 150 zł

Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - punkty i klasyfikacja

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pktAtecaSportageKugaQashqai
Przestronność z przodu4033323329
Przestronność z tyłu3027252523
Pojemność bagażnika2522222119
Ładowność1512101210
Widoczność2017151716
Fotele, pozycja kierowcy3027252423
Ergonomia obsługi2017171415
Jakość wykończenia2017161515
Suma punktów200172162161150
Napęd i zawieszenieMaks. pktAtecaSportageKugaQashqai
Przyspieszenie2519141718
Elastyczność2520141819
Poziom hałasu1514121312
Skrzynia biegów1514131211
Zachowanie na drodze3027242724
Komfort jazdy3024232522
Układ kierowniczy1515131412
Średnica zawracania54423
Skuteczność hamulców4035343334
Suma punktów200172151161155
KosztyMaks. pktAtecaSportageKugaQashqai
Cena po doposażeniu5037393239
Utrata wartości1515141112
Zużycie paliwa3018171718
Wyposażenie – komfort3024242422
Wyp. – bezpieczeństwo3028252817
Ubezpieczenia108888
Gwarancja151215810
Przeglądy2020201313
Suma punktów200162162141139
Wynik końcowy600506475463444
Miejsce w teście1.2.3.4.

Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - spalanie fabryczne kontra testowe zużycie paliwa

Auto Świat

Seat spalił najmniej paliwa, ale... Jednocześnie bardzo zawiódł, jeżeli chodzi o etykę informowania klientów o prawdopodobnym zużyciu benzyny przez auto, które zamierzają kupić. Ford wypadł niewiele lepiej, a przy tym znacznie więcej spalił. Obietnice Kii i Nissana mniej rozmijają się z wynikami naszego testu drogowego.

Seat Ateca kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i Ford Kuga - podsumowanie

Cztery, trzy, dwa... Ateca! Pierwszy SUV Seata jest udany i kompetentny. Na drugim miejscu wylądowała szykowna Kia. Dzięki m.in. gwarancji mogła zwyciężyć z Fordem, który punktuje dobrym układem jezdnym. Nissan w tej stawce zdobył tylko 4. miejsce.

Wynik nie pozostawia wątpliwości. Teraz tylko grubo ciosana sylwetka Seata musi podbić serca klientów, bo auto jest znakomite

Tradycyjnie - zapraszamy do komentowania. Jeżeli jeździcie lub jeździliście którymś z porównywanych samochodów, to chętnie przeczytamy Wasze opinie na ich temat. Checie być cytowani? Piszcie!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków