• Katalogowo oba auta palą średnio 6,0 l/100 km – w teście, to jednak Hyundai okazał się oszczędniejszy
  • Civic ma bardziej sportową naturę pod względem prowadzenia, ale jednocześnie też oferuje pakowniejszy bagażnik
  • Hyundai trzyma się wzorców klasycznego kompaktu – to auto, w którym każdy się szybko odnajdzie
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Widzieliście te spiczaste LED-y? Ten rozciągnięty grill? To jest Hyundai i30 po liftingu. I to nie w topowej wersji, tylko jako zdroworozsądkowy Comfort z LED-ami za 2000 zł ekstra. Z tyłu Koreańczycy okrasili swój kompakt odrobiną chromu pod zderzakiem, a w środku ozdobny błysk pojawił się na kratkach nawiewu.

Poliftingowego Civica trudniej rozpoznać, bo... zmienił się tylko zderzak. W kabinie dotykowe przyciski systemu multimedialnego zastąpiono klasycznymi guzikami oraz pokrętłem. Japoński awangardzista przybył do nas w wersji Executive Sport Line, jednak na potrzeby wyrównania walki cenowej przyjęliśmy uboższy wariant Comfort Sport Line, który także zdobią sportowe dodatki stylistyczne.

Rozbudowane zderzaki, nakładki progowe i tylny spoiler obiecują wiele, ale tak dynamicznie prezentującego się Civica można faktycznie mieć w połączeniu z bazowym 3-cylindrowym 1.0 Turbo, osiągającym 126 KM (o 3 KM mniej niż przed liftingiem).

Hyundai też oferuje do i30 „sportową zbroję” (N Line) i downsizingowy silnik 1.0, ale akurat pierwszy egzemplarz, dostępny do prasowych testów w Polsce, ma pod maską nową jednostkę 1.5 DPI: 110-konną, 4-cylindrową, wolnossącą i zastępującą dotychczasowe 1.4 MPI/100 KM.

Do walki stają więc dwie benzyny, ale odmiennie skonstruowane – tym bardziej będzie ciekawie. Odrobina fantazji czy zdrowy rozsądek? Niech punkty rozsądzą.

Civic ma o 5 cm większy rozstaw osi i aż o 18 cm dłuższe nadwozie. Auta różnią się też sylwetką. Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Civic ma o 5 cm większy rozstaw osi i aż o 18 cm dłuższe nadwozie. Auta różnią się też sylwetką.

Civic nie tylko spoilerami próbuje zrobić wrażenie, lecz także formatem. Z długością 4,52 m aż o 18 cm przerasta i30. Rozstaw osi Honda ma o 5 cm większy. Tę przewagę japoński kompakt przekuwa w znacznie większy bagażnik (478 l) oraz obszerniejszą niż w koreańskim rywalu przestrzeń na nogi tylnych pasażerów. Honda de facto uczyniła Civica liftbackiem – duża klapa ułatwia dostęp do kufra, ale opadająca linia dachu zabiera miejsce z tyłu nad głową. Żeby usiadła tam osoba o wzroście 180 cm plus, musi lekko zjechać na siedzisku. Z kolei spoiler i słupki psują widoczność w tył.

Honda Civic: więcej miejsca na kolana i wygodniejsze pochylenie oparcia, ale nad głową jest za mało miejsca. Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Honda Civic: więcej miejsca na kolana i wygodniejsze pochylenie oparcia, ale nad głową jest za mało miejsca.

W Hyundaiu miejsca na bagaż jest nominalnie o 83 l mniej, ale część wnęki zabiera jeszcze dojazdowe koło zapasowe. Z tyłu siedzi się bardziej wyprostowanym niż w Hondzie – siedzisko jest wyżej nad podłogą, oparcie bliżej pionu. Miejsca w i30 nie brak w żadnym kierunku, wyżsi oprą głowę o zagłówek bez obijania o dach jak w Civicu. Z przodu z kolei nasza miarka wskazuje na remis w przestronności. Fotele Hondy dostają jednak więcej punktów za mocniejsze podparcie ciała i lepszą pozycję za kierownicą.

W Hyundaiu i30 siedzi się wyżej nad podłogą i bardziej wyprostowanym. Miejsca dość. Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
W Hyundaiu i30 siedzi się wyżej nad podłogą i bardziej wyprostowanym. Miejsca dość.

Oczom kierowcy Hyundaia ukazuje się kokpit, który nie pozostawia żadnych wątpliwości co do obsługi. Do regulacji podświetlenia zegarów służy przełącznik, dwustrefową klimę obsługuje się pokrętłami i czytelnie opisanymi przyciskami, a ekran umieszczono wysoko w polu widzenia. Za dopłatą 3700 zł może mieć przekątną 10,25 cala, co zwiększa spektrum wyświetlanych wskazań oraz daje łączność z siecią przez wbudowany modem i nawigację.

Hyundai: tylny podłokietnik oraz otwór na narty są seryjne w i30 w wersji Comfort. Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Hyundai: tylny podłokietnik oraz otwór na narty są seryjne w i30 w wersji Comfort.

Hondę już chwaliliśmy za powrót do klasycznych guzików przy ekranie, który jest w zasięgu ręki i sprawnie reaguje na dotyk, ale obsługa Civica pozostaje umiarkowanie intuicyjna. Menu przypomina interfejs aparatu cyfrowego sprzed dekady, a w miejscu zegarów Honda ma wyświetlacz o dość ograniczonych możliwościach wskazań i z pokręconym komputerem pokładowym. Na plus: dużo schowków.

Civic ma duży i funkcjonalny schowek w podłokietniku z przesuwanym uchwytem na napoje. Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Civic ma duży i funkcjonalny schowek w podłokietniku z przesuwanym uchwytem na napoje.

Przejedźmy się. Oba silniki cechuje wysoka kultura pracy, ale Hyundai okazuje się cichszy. Honda dzięki 16 KM i 56 Nm więcej wykazuje lepszy sprint od zera do „setki” oraz krótsze czasy przyspieszeń na biegach. Przełożenia zmienia się tu bardzo fajnym krótkim lewarkiem, ale z oczywistych względów więcej trzeba pracować zupełnie poprawnie działającą dźwignią i30. Jednak powiedzmy sobie szczerze: czy z turbo, czy bez, żaden z tych silników nie zadowoli dynamicznie usposobionego kierowcy, nawet jeśli w Hondzie będzie on mniej cierpiał. Za to spokojnie jeżdżącego, ceniącego rzadkie wizyty na stacji – już bardziej Hyundai. Nie dość, że zużył na naszej pętli o 0,4 l/100 km mniej niż Honda, to do tego ma o 6 l większy bak. W teorii daje to aż 820 km zasięgu.

Hyundai i30 kontra Honda Civic Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Hyundai i30 kontra Honda Civic

Swoimi sztywniejszymi nastawami zawieszenia i bardzo bezpośrednim, precyzyjnym układem kierowniczym Civic daje do zrozumienia, że chciałby więcej, gdyby silnik mógł. Hyundai i30 z kolei woli miększy kontakt z jezdnią i nie reaguje tak euforycznie na skręt kierownicą. Jeździ w przyjemny sposób poprawnie, lecz rundę „Napęd i zawieszenie” wygrywa Civic.

W kategorii kosztów to Hyundai rozkłada Hondę na łopatki. Po doposażeniu jest o 7600 zł tańszy i oferuje przy tym więcej udogodnień, a także dłuższą gwarancję. Odrobina fantazji, niestety, kosztuje. A zwycięża... jednak rozsądek.

1. Hyundai i30 1.5 DPI

Zwycięzca
Hyundai i30 kontra Honda Civic Opis

Hyundai stroni od kombinacji: bardziej intuicyjna obsługa i lepsza czytelność wskazań. System multimedialny z 10,25-calowym ekranem kosztuje 3700 zł i jest wysoko umieszczony. Nie trzeba odwracać wzroku od drogi, by mieć na oku np. wskazania nawigacji. Plastikowe boczki drzwi nieco psują ogólnie dobre wrażenie. Lepsze byłoby tapicerowane wykończenie, jak w Hondzie. Klimatyzacja 2-strefowa seryjna w wersji Comfort.

Hyundai i30 kontra Honda Civic Nieco za miękka pianka na nasz gust. Na plus: seryjna regulacja podparcia lędźwi. Hyundai i30 kontra Honda Civic Jak na kompakt i30 nie ma małego bagażnika, ale jego 395 litrów blednie w starciu z Civikiem. Część tej przestrzeni zajmuje seryjne koło dojazdowe pod regulowaną podłogą. Równa powierzchnia po złożeniu oparć. Hyundai i30 - wymiary Plusy
  • Intuicyjna obsługa
  • Umiarkowany apetyt na paliwo
  • Lepiej wyciszona kabina
  • Bogatsze wyposażenie przy niższej cenie
  • 5-letnia gwarancja
Minusy
  • Droga hamowania ulega wydłużeniu po rozgrzaniu tarcz
  • Silnik 1.5 ma mniej wigoru niż znane np. z Elantry 1.6/132 KM
  • Jakość niektórych tworzyw w kabinie nieco rozczarowuje
Ocena
433/600

2. Honda Civic 1.0 Turbo

Hyundai i30 kontra Honda Civic Opis

Dobrze leżąca w dłoniach kierownica  z bezpośrednim przełożeniem oraz mały, wysoko ustawiony lewarek z krótkim skokiem  dobrze zespalają kierowcę z autem. Obsługa komputera pokładowego  należy do najmniej intuicyjnych w branży. System multimedialny  po liftingu zyskał pokrętło głośności, ale interfejs jest taki sobie. Seryjny elektromechaniczny „ręczny” pozwolił wygospodarować więcej półek w kokpicie.

Hyundai i30 kontra Honda Civic Mocniejsze podparcie i lepsze trzymanie boczne. Elektryczna regulacja od wersji Executive. Hyundai i30 kontra Honda Civic Civic to właściwie liftback. Wygodny dostęp do bardzo dużego bagażnika (478 l) przez wielką klapę i relatywnie niski próg. Podłoga nierówna, ale za to duży schowek pod nią. Zamiast półki jest roleta rozwijana poprzecznie. Honda Civic - wymiary Plusy
  • Większy bagażnik z wygodniejszym dostępem dzięki dużej klapie
  • Lepsze przyspieszenie i elastyczność
  • Bardziej precyzyjny układ kierowniczy i pewniejsze prowadzenie
  • Krótsza droga hamowania
Minusy
  • Mniej wygodny tył kabiny
  • Nieco zagmatwana obsługa deski rozdzielczej
  • Wyższe spalanie
  • Gorszy komfort resorowania
Ocena
423/600

Hyundai i30 kontra Honda Civic – pomiary testowe (oceniane)

Wyniki testu Hyundai Honda
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,1 s 4,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,2 s 12,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 20,9 s 20,1 s
Elastyczność 60-100 km/h 11,3/13,6 s (4./5. bieg) 9,6/12,6 s (4./5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 14,1/18,4 s (5./6. bieg) 12,5/17,0 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1275/475 kg 1345/430 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/11,0 m 11,7/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,2 m 35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 37,2 m 35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A) 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 63 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 67 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 6,1 l/100 km 6,5 l/100 km
Zasięg 820 km 710 km

Hyundai i30 kontra Honda Civic – dane producenta (nieoceniane oprócz pojemności bagażnika)

Dane producenta Hyundai Honda
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk wielopunktowy/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1498 988
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/6000 126/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 144/3500 200/2250
Prędkość maksymalna (km/h) 187 207
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna 6-biegowa manualna
Napęd na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 395-1301 478-1267
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych 50/N 46/S
Marka i model opon testowanego auta Michelin Energy Saver Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta 205/55 R 16 235/45 R 17
Emisja CO2 (g/km) 137 137
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1200/600 1200/500

Hyundai i30 kontra Honda Civic – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Hyundai Honda
Wersja wyjściowa Comfort Comfort Sport Line
Airbagi czołowe i boczne/kurtyny/kolanowy S/S/N S/S/N
Reflektory LED/automatyczne światła drogowe 2000 zł/S S/S
Klimatyzacja automatyczna (liczba stref)/czujnik deszczu S (2-strefowa)/N S (1-strefowa)/N
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka S/S S/N
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne N/N N/N
System multimedialny z dotykowym ekranem/nawigacja S/3700 zł S/N
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android Auto S/S (1 złącze)/S S/S (2 złącza)/S
Skórzana kierownica wielofunkcyjna/radio DAB S/S S/S
Kluczyk z pilotem/kluczyk zbliżeniowy S/N S/N
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/S
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica 1000*/N/1000 zł* S/N/N
Czujniki parkowania tylne/przednie S/N N/N
Kamera cofania/automatyczne parkowanie S/N N/N
Regulacja podparcia lędźwiowego S N
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/N S/N
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/N S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy S N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2500 zł/S (16-calowe) 2500 zł/S (17-calowe)

*pakiet; Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu

Hyundai i30 kontra Honda Civic – ceny, gwarancje i przeglądy

Cena wyjściowa 77 900 zł 92 200 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub rok wg wskazań
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 45,4 proc. 43,4 proc.
Cena po doposażeniu 84 600 zł 92 200 zł

Hyundai i30 kontra Honda Civic – punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Hyundai Honda
Przestronność z przodu 40 34 34
Przestronność z tyłu 30 21 21
Pojemność bagażnika 25 16 18
Ładowność 15 9 8
Widoczność 20 16 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 24 25
Ergonomia obsługi 20 17 13
Jakość wykończenia 20 15 16
Suma punktów 200 152 16
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Hyundai Honda
Przyspieszenie 25 9 12
Elastyczność 25 9 11
Poziom hałasu 15 15 13
Skrzynia biegów 15 12 13
Zachowanie na drodze 30 23 26
Komfort jazdy 30 24 22
Układ kierowniczy 15 12 13
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 27 31
Suma punktów 200 135 144
Koszty Maks. pkt. Hyundai Honda
Cena po doposażeniu 50 41 38
Utrata wartości 15 10 11
Zużycie paliwa 30 25 23
Wyposażenie – komfort 40 24 18
Wyp. – bezpieczeństwo 30 18 17
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 14 10
Przeglądy 10 6 7
Suma punktów 200 146 132
Wynik końcowy 585 433 423
Miejsce w teście  1. 2.

Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Hyundai i30 kontra Honda Civic – test spalania Foto: Auto Świat
Hyundai i30 kontra Honda Civic – test spalania

Katalogowo oba auta palą tyle samo, w rzeczywistości jednak jest różnica. Mniejszy, lżejszy i słabszy Hyundai okazał się nieco oszczędniejszy od Hondy. Mniej skomplikowany silnik zadowala się rozsądnymi ilościami paliwa i dzięki większemu zbiornikowi oferuje także dłuższy zasięg. Silnik Hondy jest wrażliwszy na styl jazdy, ale dynamiczniejszy.

Droga hamowania (100-0 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Hyundai i30 kontra Honda Civic - test hamowania Foto: Auto Świat
Hyundai i30 kontra Honda Civic - test hamowania

Na gorszy wynik Hyundaia złożyły się m.in. opony o obniżonych oporach toczenia oraz ich węższy bieżnik. Ponadto przy gwałtownym hamowaniu i30 „nurkuje” przodem. Honda z szerszymi i wyżej pozycjonowanymi oponami hamuje pewniej, różnice sięgają od 1 do 1,8 metra w stosunku do koreańskiego rywala.

Hyundai i30 kontra Honda Civic – podsumowanie

Wyważony i dobrze wyposażony Hyundai wygrywa z pewną przewagą. Pojawienie się w ofercie nowego silnika wolnossącego ucieszy tradycjonalistów, szkoda jednak, że... nie jest to stare 1.6/132 KM z Elantry – ma więcej wigoru niż 1.5 DPI. Honda z kolei ma jeden z najbardziej udanych silników 3-cylindrowych, ale po liftingu osiągi się pogorszyły. Jeśli zamierzasz jeździć z większym bagażem i rodziną – wybierz mocniejszy motor.