Auto Świat Testy Porównania samochodów Hyundai i30 kontra Honda Civic – zdrowy rozsądek czy odrobina fantazji?

Hyundai i30 kontra Honda Civic – zdrowy rozsądek czy odrobina fantazji?

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Kompakt – sprawdzony przepis na wóz uniwersalny. Lepiej postawić na klasycznego hatchbacka z wolnossącym silnikiem, jak Hyundai i30 1.5 DPI, czy jednak wybrać coś mniej szablonowego, np. Hondę Civic 1.0 Turbo? Oba modele niedawno przeszły face lifting i po raz pierwszy stają do pojedynku w tych wersjach

Hyundai i30 kontra Honda Civic
Auto Świat / andrzej kondratczyk
Hyundai i30 kontra Honda Civic
  • Katalogowo oba auta palą średnio 6,0 l/100 km – w teście, to jednak Hyundai okazał się oszczędniejszy
  • Civic ma bardziej sportową naturę pod względem prowadzenia, ale jednocześnie też oferuje pakowniejszy bagażnik
  • Hyundai trzyma się wzorców klasycznego kompaktu – to auto, w którym każdy się szybko odnajdzie
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Widzieliście te spiczaste LED-y? Ten rozciągnięty grill? To jest Hyundai i30 po liftingu. I to nie w topowej wersji, tylko jako zdroworozsądkowy Comfort z LED-ami za 2000 zł ekstra. Z tyłu Koreańczycy okrasili swój kompakt odrobiną chromu pod zderzakiem, a w środku ozdobny błysk pojawił się na kratkach nawiewu.

Poliftingowego Civica trudniej rozpoznać, bo... zmienił się tylko zderzak. W kabinie dotykowe przyciski systemu multimedialnego zastąpiono klasycznymi guzikami oraz pokrętłem. Japoński awangardzista przybył do nas w wersji Executive Sport Line, jednak na potrzeby wyrównania walki cenowej przyjęliśmy uboższy wariant Comfort Sport Line, który także zdobią sportowe dodatki stylistyczne.

Przeczytaj też:

Rozbudowane zderzaki, nakładki progowe i tylny spoiler obiecują wiele, ale tak dynamicznie prezentującego się Civica można faktycznie mieć w połączeniu z bazowym 3-cylindrowym 1.0 Turbo, osiągającym 126 KM (o 3 KM mniej niż przed liftingiem).

Hyundai też oferuje do i30 „sportową zbroję” (N Line) i downsizingowy silnik 1.0, ale akurat pierwszy egzemplarz, dostępny do prasowych testów w Polsce, ma pod maską nową jednostkę 1.5 DPI: 110-konną, 4-cylindrową, wolnossącą i zastępującą dotychczasowe 1.4 MPI/100 KM.

Do walki stają więc dwie benzyny, ale odmiennie skonstruowane – tym bardziej będzie ciekawie. Odrobina fantazji czy zdrowy rozsądek? Niech punkty rozsądzą.

Civic ma o 5 cm większy rozstaw osi i aż o 18 cm dłuższe nadwozie. Auta różnią się też sylwetką.
Civic ma o 5 cm większy rozstaw osi i aż o 18 cm dłuższe nadwozie. Auta różnią się też sylwetką.Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Civic nie tylko spoilerami próbuje zrobić wrażenie, lecz także formatem. Z długością 4,52 m aż o 18 cm przerasta i30. Rozstaw osi Honda ma o 5 cm większy. Tę przewagę japoński kompakt przekuwa w znacznie większy bagażnik (478 l) oraz obszerniejszą niż w koreańskim rywalu przestrzeń na nogi tylnych pasażerów. Honda de facto uczyniła Civica liftbackiem – duża klapa ułatwia dostęp do kufra, ale opadająca linia dachu zabiera miejsce z tyłu nad głową. Żeby usiadła tam osoba o wzroście 180 cm plus, musi lekko zjechać na siedzisku. Z kolei spoiler i słupki psują widoczność w tył.

Honda Civic: więcej miejsca na kolana i wygodniejsze pochylenie oparcia, ale nad głową jest za mało miejsca.
Honda Civic: więcej miejsca na kolana i wygodniejsze pochylenie oparcia, ale nad głową jest za mało miejsca.Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

W Hyundaiu miejsca na bagaż jest nominalnie o 83 l mniej, ale część wnęki zabiera jeszcze dojazdowe koło zapasowe. Z tyłu siedzi się bardziej wyprostowanym niż w Hondzie – siedzisko jest wyżej nad podłogą, oparcie bliżej pionu. Miejsca w i30 nie brak w żadnym kierunku, wyżsi oprą głowę o zagłówek bez obijania o dach jak w Civicu. Z przodu z kolei nasza miarka wskazuje na remis w przestronności. Fotele Hondy dostają jednak więcej punktów za mocniejsze podparcie ciała i lepszą pozycję za kierownicą.

W Hyundaiu i30 siedzi się wyżej nad podłogą i bardziej wyprostowanym. Miejsca dość.
W Hyundaiu i30 siedzi się wyżej nad podłogą i bardziej wyprostowanym. Miejsca dość.Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Oczom kierowcy Hyundaia ukazuje się kokpit, który nie pozostawia żadnych wątpliwości co do obsługi. Do regulacji podświetlenia zegarów służy przełącznik, dwustrefową klimę obsługuje się pokrętłami i czytelnie opisanymi przyciskami, a ekran umieszczono wysoko w polu widzenia. Za dopłatą 3700 zł może mieć przekątną 10,25 cala, co zwiększa spektrum wyświetlanych wskazań oraz daje łączność z siecią przez wbudowany modem i nawigację.

Hyundai: tylny podłokietnik oraz otwór na narty są seryjne w i30 w wersji Comfort.
Hyundai: tylny podłokietnik oraz otwór na narty są seryjne w i30 w wersji Comfort.Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Hondę już chwaliliśmy za powrót do klasycznych guzików przy ekranie, który jest w zasięgu ręki i sprawnie reaguje na dotyk, ale obsługa Civica pozostaje umiarkowanie intuicyjna. Menu przypomina interfejs aparatu cyfrowego sprzed dekady, a w miejscu zegarów Honda ma wyświetlacz o dość ograniczonych możliwościach wskazań i z pokręconym komputerem pokładowym. Na plus: dużo schowków.

Civic ma duży i funkcjonalny schowek w podłokietniku z przesuwanym uchwytem na napoje.
Civic ma duży i funkcjonalny schowek w podłokietniku z przesuwanym uchwytem na napoje.Żródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Przejedźmy się. Oba silniki cechuje wysoka kultura pracy, ale Hyundai okazuje się cichszy. Honda dzięki 16 KM i 56 Nm więcej wykazuje lepszy sprint od zera do „setki” oraz krótsze czasy przyspieszeń na biegach. Przełożenia zmienia się tu bardzo fajnym krótkim lewarkiem, ale z oczywistych względów więcej trzeba pracować zupełnie poprawnie działającą dźwignią i30. Jednak powiedzmy sobie szczerze: czy z turbo, czy bez, żaden z tych silników nie zadowoli dynamicznie usposobionego kierowcy, nawet jeśli w Hondzie będzie on mniej cierpiał. Za to spokojnie jeżdżącego, ceniącego rzadkie wizyty na stacji – już bardziej Hyundai. Nie dość, że zużył na naszej pętli o 0,4 l/100 km mniej niż Honda, to do tego ma o 6 l większy bak. W teorii daje to aż 820 km zasięgu.

Hyundai i30 kontra Honda Civic
Hyundai i30 kontra Honda CivicŻródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Swoimi sztywniejszymi nastawami zawieszenia i bardzo bezpośrednim, precyzyjnym układem kierowniczym Civic daje do zrozumienia, że chciałby więcej, gdyby silnik mógł. Hyundai i30 z kolei woli miększy kontakt z jezdnią i nie reaguje tak euforycznie na skręt kierownicą. Jeździ w przyjemny sposób poprawnie, lecz rundę „Napęd i zawieszenie” wygrywa Civic.

W kategorii kosztów to Hyundai rozkłada Hondę na łopatki. Po doposażeniu jest o 7600 zł tańszy i oferuje przy tym więcej udogodnień, a także dłuższą gwarancję. Odrobina fantazji, niestety, kosztuje. A zwycięża... jednak rozsądek.

1. Hyundai i30 1.5 DPI

Hyundai i30 kontra Honda Civic
Hyundai i30 kontra Honda CivicŻródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Hyundai stroni od kombinacji: bardziej intuicyjna obsługa i lepsza czytelność wskazań. System multimedialny z 10,25-calowym ekranem kosztuje 3700 zł i jest wysoko umieszczony. Nie trzeba odwracać wzroku od drogi, by mieć na oku np. wskazania nawigacji. Plastikowe boczki drzwi nieco psują ogólnie dobre wrażenie. Lepsze byłoby tapicerowane wykończenie, jak w Hondzie. Klimatyzacja 2-strefowa seryjna w wersji Comfort.

Hyundai i30 kontra Honda Civic
Hyundai i30 kontra Honda CivicŻródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Nieco za miękka pianka na nasz gust. Na plus: seryjna regulacja podparcia lędźwi.

Hyundai i30 kontra Honda Civic
Hyundai i30 kontra Honda CivicŻródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Jak na kompakt i30 nie ma małego bagażnika, ale jego 395 litrów blednie w starciu z Civikiem. Część tej przestrzeni zajmuje seryjne koło dojazdowe pod regulowaną podłogą. Równa powierzchnia po złożeniu oparć.

Hyundai i30 - wymiary
Hyundai i30 - wymiaryŻródło: Auto Świat

Plusy:

  • Intuicyjna obsługa
  • Umiarkowany apetyt na paliwo
  • Lepiej wyciszona kabina
  • Bogatsze wyposażenie przy niższej cenie
  • 5-letnia gwarancja

Minusy:

  • Droga hamowania ulega wydłużeniu po rozgrzaniu tarcz
  • Silnik 1.5 ma mniej wigoru niż znane np. z Elantry 1.6/132 KM
  • Jakość niektórych tworzyw w kabinie nieco rozczarowuje

Ocena: 433/600

2. Honda Civic 1.0 Turbo

Hyundai i30 kontra Honda Civic
Hyundai i30 kontra Honda CivicŻródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Dobrze leżąca w dłoniach kierownica z bezpośrednim przełożeniem oraz mały, wysoko ustawiony lewarek z krótkim skokiem dobrze zespalają kierowcę z autem. Obsługa komputera pokładowego należy do najmniej intuicyjnych w branży. System multimedialny po liftingu zyskał pokrętło głośności, ale interfejs jest taki sobie. Seryjny elektromechaniczny „ręczny” pozwolił wygospodarować więcej półek w kokpicie.

Hyundai i30 kontra Honda Civic
Hyundai i30 kontra Honda CivicŻródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Mocniejsze podparcie i lepsze trzymanie boczne. Elektryczna regulacja od wersji Executive.

Hyundai i30 kontra Honda Civic
Hyundai i30 kontra Honda CivicŻródło: Auto Świat / andrzej kondratczyk

Civic to właściwie liftback. Wygodny dostęp do bardzo dużego bagażnika (478 l) przez wielką klapę i relatywnie niski próg. Podłoga nierówna, ale za to duży schowek pod nią. Zamiast półki jest roleta rozwijana poprzecznie.

Honda Civic - wymiary
Honda Civic - wymiaryŻródło: Auto Świat

Plusy:

  • Większy bagażnik z wygodniejszym dostępem dzięki dużej klapie
  • Lepsze przyspieszenie i elastyczność
  • Bardziej precyzyjny układ kierowniczy i pewniejsze prowadzenie
  • Krótsza droga hamowania

Minusy:

  • Mniej wygodny tył kabiny
  • Nieco zagmatwana obsługa deski rozdzielczej
  • Wyższe spalanie
  • Gorszy komfort resorowania

Ocena: 423/600

Hyundai i30 kontra Honda Civic – pomiary testowe (oceniane)

Wyniki testuHyundaiHonda
Przyspieszenie 0-50 km/h4,1 s4,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h13,2 s12,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h20,9 s20,1 s
Elastyczność 60-100 km/h11,3/13,6 s (4./5. bieg)9,6/12,6 s (4./5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h14,1/18,4 s (5./6. bieg)12,5/17,0 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1275/475 kg1345/430 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,9/11,0 m11,7/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,2 m35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)37,2 m35,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h67 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km6,5 l/100 km
Zasięg820 km710 km

Hyundai i30 kontra Honda Civic – dane producenta (nieoceniane oprócz pojemności bagażnika)

Dane producentaHyundaiHonda
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy/R4/16benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk wielopunktowy/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)1498988
Moc maksymalna (KM/obr./min)110/6000126/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)144/3500200/2250
Prędkość maksymalna (km/h)187207
Skrzynia biegów6-biegowa manualna6-biegowa manualna
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)395-1301478-1267
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych50/N46/S
Marka i model opon testowanego autaMichelin Energy SaverMichelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta205/55 R 16235/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)137137
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1200/6001200/500

Hyundai i30 kontra Honda Civic – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieHyundaiHonda
Wersja wyjściowaComfortComfort Sport Line
Airbagi czołowe i boczne/kurtyny/kolanowyS/S/NS/S/N
Reflektory LED/automatyczne światła drogowe2000 zł/SS/S
Klimatyzacja automatyczna (liczba stref)/czujnik deszczuS (2-strefowa)/NS (1-strefowa)/N
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterkaS/SS/N
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczneN/NN/N
System multimedialny z dotykowym ekranem/nawigacjaS/3700 złS/N
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android AutoS/S (1 złącze)/SS/S (2 złącza)/S
Skórzana kierownica wielofunkcyjna/radio DABS/SS/S
Kluczyk z pilotem/kluczyk zbliżeniowyS/NS/N
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/NS/S
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica1000*/N/1000 zł*S/N/N
Czujniki parkowania tylne/przednieS/NN/N
Kamera cofania/automatyczne parkowanieS/NN/N
Regulacja podparcia lędźwiowegoSN
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/NS/N
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/NS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcySN
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2500 zł/S (16-calowe)2500 zł/S (17-calowe)

*pakiet; Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu

Hyundai i30 kontra Honda Civic – ceny, gwarancje i przeglądy

Cena wyjściowa77 900 zł92 200 zł
Gwarancja mechaniczna5 lat3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 15 tys. km lub rokwg wskazań
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)45,4 proc.43,4 proc.
Cena po doposażeniu84 600 zł92 200 zł

Hyundai i30 kontra Honda Civic – punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.HyundaiHonda
Przestronność z przodu403434
Przestronność z tyłu302121
Pojemność bagażnika251618
Ładowność1598
Widoczność201612
Fotele, pozycja kierowcy302425
Ergonomia obsługi201713
Jakość wykończenia201516
Suma punktów20015216
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.HyundaiHonda
Przyspieszenie25912
Elastyczność25911
Poziom hałasu151513
Skrzynia biegów151213
Zachowanie na drodze302326
Komfort jazdy302422
Układ kierowniczy151213
Średnica zawracania543
Skuteczność hamulców402731
Suma punktów200135144
KosztyMaks. pkt.HyundaiHonda
Cena po doposażeniu504138
Utrata wartości151011
Zużycie paliwa302523
Wyposażenie – komfort402418
Wyp. – bezpieczeństwo301817
Ubezpieczenia1088
Gwarancja151410
Przeglądy1067
Suma punktów200146132
Wynik końcowy585433423
Miejsce w teście 1.2.

Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Hyundai i30 kontra Honda Civic – test spalania
Hyundai i30 kontra Honda Civic – test spalaniaŻródło: Auto Świat

Katalogowo oba auta palą tyle samo, w rzeczywistości jednak jest różnica. Mniejszy, lżejszy i słabszy Hyundai okazał się nieco oszczędniejszy od Hondy. Mniej skomplikowany silnik zadowala się rozsądnymi ilościami paliwa i dzięki większemu zbiornikowi oferuje także dłuższy zasięg. Silnik Hondy jest wrażliwszy na styl jazdy, ale dynamiczniejszy.

Droga hamowania (100-0 km/h, opony letnie, suchy asfalt)

Hyundai i30 kontra Honda Civic - test hamowania
Hyundai i30 kontra Honda Civic - test hamowaniaŻródło: Auto Świat

Na gorszy wynik Hyundaia złożyły się m.in. opony o obniżonych oporach toczenia oraz ich węższy bieżnik. Ponadto przy gwałtownym hamowaniu i30 „nurkuje” przodem. Honda z szerszymi i wyżej pozycjonowanymi oponami hamuje pewniej, różnice sięgają od 1 do 1,8 metra w stosunku do koreańskiego rywala.

Hyundai i30 kontra Honda Civic – podsumowanie

Wyważony i dobrze wyposażony Hyundai wygrywa z pewną przewagą. Pojawienie się w ofercie nowego silnika wolnossącego ucieszy tradycjonalistów, szkoda jednak, że... nie jest to stare 1.6/132 KM z Elantry – ma więcej wigoru niż 1.5 DPI. Honda z kolei ma jeden z najbardziej udanych silników 3-cylindrowych, ale po liftingu osiągi się pogorszyły. Jeśli zamierzasz jeździć z większym bagażem i rodziną – wybierz mocniejszy motor.

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński