- Katalogowo oba auta palą średnio 6,0 l/100 km – w teście, to jednak Hyundai okazał się oszczędniejszy
- Civic ma bardziej sportową naturę pod względem prowadzenia, ale jednocześnie też oferuje pakowniejszy bagażnik
- Hyundai trzyma się wzorców klasycznego kompaktu – to auto, w którym każdy się szybko odnajdzie
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Widzieliście te spiczaste LED-y? Ten rozciągnięty grill? To jest Hyundai i30 po liftingu. I to nie w topowej wersji, tylko jako zdroworozsądkowy Comfort z LED-ami za 2000 zł ekstra. Z tyłu Koreańczycy okrasili swój kompakt odrobiną chromu pod zderzakiem, a w środku ozdobny błysk pojawił się na kratkach nawiewu.
Poliftingowego Civica trudniej rozpoznać, bo... zmienił się tylko zderzak. W kabinie dotykowe przyciski systemu multimedialnego zastąpiono klasycznymi guzikami oraz pokrętłem. Japoński awangardzista przybył do nas w wersji Executive Sport Line, jednak na potrzeby wyrównania walki cenowej przyjęliśmy uboższy wariant Comfort Sport Line, który także zdobią sportowe dodatki stylistyczne.
Rozbudowane zderzaki, nakładki progowe i tylny spoiler obiecują wiele, ale tak dynamicznie prezentującego się Civica można faktycznie mieć w połączeniu z bazowym 3-cylindrowym 1.0 Turbo, osiągającym 126 KM (o 3 KM mniej niż przed liftingiem).
Hyundai też oferuje do i30 „sportową zbroję” (N Line) i downsizingowy silnik 1.0, ale akurat pierwszy egzemplarz, dostępny do prasowych testów w Polsce, ma pod maską nową jednostkę 1.5 DPI: 110-konną, 4-cylindrową, wolnossącą i zastępującą dotychczasowe 1.4 MPI/100 KM.
Do walki stają więc dwie benzyny, ale odmiennie skonstruowane – tym bardziej będzie ciekawie. Odrobina fantazji czy zdrowy rozsądek? Niech punkty rozsądzą.
Civic nie tylko spoilerami próbuje zrobić wrażenie, lecz także formatem. Z długością 4,52 m aż o 18 cm przerasta i30. Rozstaw osi Honda ma o 5 cm większy. Tę przewagę japoński kompakt przekuwa w znacznie większy bagażnik (478 l) oraz obszerniejszą niż w koreańskim rywalu przestrzeń na nogi tylnych pasażerów. Honda de facto uczyniła Civica liftbackiem – duża klapa ułatwia dostęp do kufra, ale opadająca linia dachu zabiera miejsce z tyłu nad głową. Żeby usiadła tam osoba o wzroście 180 cm plus, musi lekko zjechać na siedzisku. Z kolei spoiler i słupki psują widoczność w tył.
W Hyundaiu miejsca na bagaż jest nominalnie o 83 l mniej, ale część wnęki zabiera jeszcze dojazdowe koło zapasowe. Z tyłu siedzi się bardziej wyprostowanym niż w Hondzie – siedzisko jest wyżej nad podłogą, oparcie bliżej pionu. Miejsca w i30 nie brak w żadnym kierunku, wyżsi oprą głowę o zagłówek bez obijania o dach jak w Civicu. Z przodu z kolei nasza miarka wskazuje na remis w przestronności. Fotele Hondy dostają jednak więcej punktów za mocniejsze podparcie ciała i lepszą pozycję za kierownicą.
Oczom kierowcy Hyundaia ukazuje się kokpit, który nie pozostawia żadnych wątpliwości co do obsługi. Do regulacji podświetlenia zegarów służy przełącznik, dwustrefową klimę obsługuje się pokrętłami i czytelnie opisanymi przyciskami, a ekran umieszczono wysoko w polu widzenia. Za dopłatą 3700 zł może mieć przekątną 10,25 cala, co zwiększa spektrum wyświetlanych wskazań oraz daje łączność z siecią przez wbudowany modem i nawigację.
Hondę już chwaliliśmy za powrót do klasycznych guzików przy ekranie, który jest w zasięgu ręki i sprawnie reaguje na dotyk, ale obsługa Civica pozostaje umiarkowanie intuicyjna. Menu przypomina interfejs aparatu cyfrowego sprzed dekady, a w miejscu zegarów Honda ma wyświetlacz o dość ograniczonych możliwościach wskazań i z pokręconym komputerem pokładowym. Na plus: dużo schowków.
Przejedźmy się. Oba silniki cechuje wysoka kultura pracy, ale Hyundai okazuje się cichszy. Honda dzięki 16 KM i 56 Nm więcej wykazuje lepszy sprint od zera do „setki” oraz krótsze czasy przyspieszeń na biegach. Przełożenia zmienia się tu bardzo fajnym krótkim lewarkiem, ale z oczywistych względów więcej trzeba pracować zupełnie poprawnie działającą dźwignią i30. Jednak powiedzmy sobie szczerze: czy z turbo, czy bez, żaden z tych silników nie zadowoli dynamicznie usposobionego kierowcy, nawet jeśli w Hondzie będzie on mniej cierpiał. Za to spokojnie jeżdżącego, ceniącego rzadkie wizyty na stacji – już bardziej Hyundai. Nie dość, że zużył na naszej pętli o 0,4 l/100 km mniej niż Honda, to do tego ma o 6 l większy bak. W teorii daje to aż 820 km zasięgu.
Swoimi sztywniejszymi nastawami zawieszenia i bardzo bezpośrednim, precyzyjnym układem kierowniczym Civic daje do zrozumienia, że chciałby więcej, gdyby silnik mógł. Hyundai i30 z kolei woli miększy kontakt z jezdnią i nie reaguje tak euforycznie na skręt kierownicą. Jeździ w przyjemny sposób poprawnie, lecz rundę „Napęd i zawieszenie” wygrywa Civic.
W kategorii kosztów to Hyundai rozkłada Hondę na łopatki. Po doposażeniu jest o 7600 zł tańszy i oferuje przy tym więcej udogodnień, a także dłuższą gwarancję. Odrobina fantazji, niestety, kosztuje. A zwycięża... jednak rozsądek.
1. Hyundai i30 1.5 DPI
Hyundai stroni od kombinacji: bardziej intuicyjna obsługa i lepsza czytelność wskazań. System multimedialny z 10,25-calowym ekranem kosztuje 3700 zł i jest wysoko umieszczony. Nie trzeba odwracać wzroku od drogi, by mieć na oku np. wskazania nawigacji. Plastikowe boczki drzwi nieco psują ogólnie dobre wrażenie. Lepsze byłoby tapicerowane wykończenie, jak w Hondzie. Klimatyzacja 2-strefowa seryjna w wersji Comfort.
- Intuicyjna obsługa
- Umiarkowany apetyt na paliwo
- Lepiej wyciszona kabina
- Bogatsze wyposażenie przy niższej cenie
- 5-letnia gwarancja
- Droga hamowania ulega wydłużeniu po rozgrzaniu tarcz
- Silnik 1.5 ma mniej wigoru niż znane np. z Elantry 1.6/132 KM
- Jakość niektórych tworzyw w kabinie nieco rozczarowuje
2. Honda Civic 1.0 Turbo
Dobrze leżąca w dłoniach kierownica z bezpośrednim przełożeniem oraz mały, wysoko ustawiony lewarek z krótkim skokiem dobrze zespalają kierowcę z autem. Obsługa komputera pokładowego należy do najmniej intuicyjnych w branży. System multimedialny po liftingu zyskał pokrętło głośności, ale interfejs jest taki sobie. Seryjny elektromechaniczny „ręczny” pozwolił wygospodarować więcej półek w kokpicie.
- Większy bagażnik z wygodniejszym dostępem dzięki dużej klapie
- Lepsze przyspieszenie i elastyczność
- Bardziej precyzyjny układ kierowniczy i pewniejsze prowadzenie
- Krótsza droga hamowania
- Mniej wygodny tył kabiny
- Nieco zagmatwana obsługa deski rozdzielczej
- Wyższe spalanie
- Gorszy komfort resorowania
Hyundai i30 kontra Honda Civic – pomiary testowe (oceniane)
Wyniki testu | Hyundai | Honda |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,1 s | 4,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,2 s | 12,0 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 20,9 s | 20,1 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 11,3/13,6 s (4./5. bieg) | 9,6/12,6 s (4./5. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,1/18,4 s (5./6. bieg) | 12,5/17,0 s (5./6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1275/475 kg | 1345/430 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,9/11,0 m | 11,7/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,2 m | 35,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 37,2 m | 35,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 56 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 67 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Zasięg | 820 km | 710 km |
Hyundai i30 kontra Honda Civic – dane producenta (nieoceniane oprócz pojemności bagażnika)
Dane producenta | Hyundai | Honda |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk wielopunktowy/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 988 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 110/6000 | 126/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 144/3500 | 200/2250 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 207 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna | 6-biegowa manualna |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 395-1301 | 478-1267 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych | 50/N | 46/S |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Energy Saver | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 205/55 R 16 | 235/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 137 | 137 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1200/600 | 1200/500 |
Hyundai i30 kontra Honda Civic – wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Hyundai | Honda |
Wersja wyjściowa | Comfort | Comfort Sport Line |
Airbagi czołowe i boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/N | S/S/N |
Reflektory LED/automatyczne światła drogowe | 2000 zł/S | S/S |
Klimatyzacja automatyczna (liczba stref)/czujnik deszczu | S (2-strefowa)/N | S (1-strefowa)/N |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka | S/S | S/N |
Elektrochromatyczne: lusterko wewnętrzne/lusterka boczne | N/N | N/N |
System multimedialny z dotykowym ekranem/nawigacja | S/3700 zł | S/N |
Bluetooth/USB/Apple CarPlay i Android Auto | S/S (1 złącze)/S | S/S (2 złącza)/S |
Skórzana kierownica wielofunkcyjna/radio DAB | S/S | S/S |
Kluczyk z pilotem/kluczyk zbliżeniowy | S/N | S/N |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/S |
Podgrzewane fotele przednie/tylna kanapa/kierownica | 1000*/N/1000 zł* | S/N/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/N | N/N |
Kamera cofania/automatyczne parkowanie | S/N | N/N |
Regulacja podparcia lędźwiowego | S | N |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/N | S/N |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/N | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | S | N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2500 zł/S (16-calowe) | 2500 zł/S (17-calowe) |
*pakiet; Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu
Hyundai i30 kontra Honda Civic – ceny, gwarancje i przeglądy
Cena wyjściowa | 77 900 zł | 92 200 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok | wg wskazań |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 45,4 proc. | 43,4 proc. |
Cena po doposażeniu | 84 600 zł | 92 200 zł |
Hyundai i30 kontra Honda Civic – punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Hyundai | Honda |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 34 |
Przestronność z tyłu | 30 | 21 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 18 |
Ładowność | 15 | 9 | 8 |
Widoczność | 20 | 16 | 12 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 13 |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 16 |
Suma punktów | 200 | 152 | 16 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Hyundai | Honda |
Przyspieszenie | 25 | 9 | 12 |
Elastyczność | 25 | 9 | 11 |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 23 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 27 | 31 |
Suma punktów | 200 | 135 | 144 |
Koszty | Maks. pkt. | Hyundai | Honda |
Cena po doposażeniu | 50 | 41 | 38 |
Utrata wartości | 15 | 10 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 24 | 18 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 17 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 14 | 10 |
Przeglądy | 10 | 6 | 7 |
Suma punktów | 200 | 146 | 132 |
Wynik końcowy | 585 | 433 | 423 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | |
Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Katalogowo oba auta palą tyle samo, w rzeczywistości jednak jest różnica. Mniejszy, lżejszy i słabszy Hyundai okazał się nieco oszczędniejszy od Hondy. Mniej skomplikowany silnik zadowala się rozsądnymi ilościami paliwa i dzięki większemu zbiornikowi oferuje także dłuższy zasięg. Silnik Hondy jest wrażliwszy na styl jazdy, ale dynamiczniejszy.
Droga hamowania (100-0 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
Na gorszy wynik Hyundaia złożyły się m.in. opony o obniżonych oporach toczenia oraz ich węższy bieżnik. Ponadto przy gwałtownym hamowaniu i30 „nurkuje” przodem. Honda z szerszymi i wyżej pozycjonowanymi oponami hamuje pewniej, różnice sięgają od 1 do 1,8 metra w stosunku do koreańskiego rywala.
Hyundai i30 kontra Honda Civic – podsumowanie
Wyważony i dobrze wyposażony Hyundai wygrywa z pewną przewagą. Pojawienie się w ofercie nowego silnika wolnossącego ucieszy tradycjonalistów, szkoda jednak, że... nie jest to stare 1.6/132 KM z Elantry – ma więcej wigoru niż 1.5 DPI. Honda z kolei ma jeden z najbardziej udanych silników 3-cylindrowych, ale po liftingu osiągi się pogorszyły. Jeśli zamierzasz jeździć z większym bagażem i rodziną – wybierz mocniejszy motor.