Auto Świat Testy Porównania samochodów Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - są lepsze, niż myślisz!

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - są lepsze, niż myślisz!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

W tym porównaniu spotkają się nie tylko dwie marki, lecz także dzieła inżynierów silnikowych o ogromnym potencjale. Czy „benzynowy diesel” Mazdy spali mniej od downsizingowego turbo Hondy? Czas to sprawdzić!

Honda Civic kontra Mazda 3 - porównanie
Auto Bild
Honda Civic kontra Mazda 3 - porównanie
  • Mazda przekonuje finezją wykończenia kabiny, pukając do klasy premium
  • Jeden z silników sprawił nam spory zawód - i zaraz dowiesz się, który
  • Przekonaliśmy się, jak oszczędny potrafi być nowoczesny silnik benzynowy

Niemal równo 3 lata temu Honda Civic 1.5 VTEC Turbo już miała do czynienia z Mazdą 3. Honda pozostała od tego czasu de facto bez zmian, ale Mazda w zeszłym roku wprowadziła do sprzedaży nową generację „trójki”. Tym razem do walki staje limuzyna napędzana najnowszym silnikiem Skyactiv-X. Ta zaawansowana technicznie benzynowa jednostka o mocy 180 KM już u nas kiedyś występowała.

Silnik cechują wysoki stopień sprężania i zasada działania, którą do produkcji seryjnej udało się dotąd wprowadzić tylko Maździe, choć wielu motoryzacyjnych gigantów eksperymentowało z „dieslobenzyniakiem”. W zależności od obciążenia mamy tu do czynienia z połączeniem zasad działania jednostek dieslowskiej i benzynowej, czyli zapłonu samoczynnego i iskrowego, co ma wpływać na znaczące obniżenie spalania.

"Hipernapęd" Mazdy przekonuje fantastycznym spalaniem, ale bardzo zawodzi dynamiką. Lepszym wyborem będzie 150-konny silnik Skyactiv-G. Albo turbo od Hondy!

Elektrody świec jednak cały czas pozostają w grze, więc nie można nazwać jednostki Skyactiv-X prawdziwym silnikiem z zapłonem samoczynnym. Rzeczywiście potrafi być oszczędna, ale mimo to nie mamy tu do czynienia z rewolucją pod maską. Szkoda, a największy zawód sprawiła dynamika tego napędu. Na naszej pętli pomiarowej Civic tak samo oszczędnie obchodzi się z paliwem, ale wytacza przy tym całą beczkę frajdy z jazdy. Jego sportowo brzmiący VTEC Turbo reaguje szybko, energicznie się wkręca i sprawia wrażenie bardzo elastycznego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W obliczu 182 KM mocy wyniki pomiarów nie są jednak wybitne. Pod tym względem Skyactiv-X wypada nawet gorzej od poprzednika ze 165-konnym silnikiem. Motor Mazdy rzeczywiście sprawia wrażenie, jakby miał bliżej 150 koni...

Honda Civic - kokpit
Honda Civic - kokpitAuto Bild

Niestety, nawet tego nie możemy już powiedzieć, bowiem niedawno testowaliśmy właśnie 150-konną Mazdę 3 i jej osiągi okazały się lepsze od 180-konnej wersji Skyactiv-X. Coś z tymi oszczędnymi rumakami z drużyny X jest nie tak i w zasadzie wypadałoby pojechać tym samochodem na hamownię i sprawdzić, czy jego napęd naprawdę generuje deklarowane 180 KM.

Wracając jednak do obecnego porównania, nie chodzi tylko o gorsze niż w Civicu osiągi, których powodem może być także wyższa o 150 kg masa „trójki”. Tak, tak, dobrze czytacie: to już nie jest lekki kompakt. Napęd Mazdy pozwolił sobie też w teście na kilka małych wpadek: kilkakrotnie ignorował przez parę dziesiątych sekundy wciśnięcie gazu, że aż ze strachem zerkaliśmy, czy nie zabrakło paliwa.

Przeczytaj też:

Mówiąc wprost: 150-konny silnik Skyactiv-G bez kompresora podobał nam się o wiele bardziej, droga Mazdo! Za to model 3 zachwyca formą, limuzyna wygląda bardzo zgrabnie i stylowo. W porównaniu z hatchbackiem łatwiej się tu wsiada z tyłu, jest też więcej miejsca nad głową i poczucie przestrzeni lepsze.

Civic oferuje co prawda znacznie więcej miejsca na kanapie, ale z racji mocno opadającej linii dachu nie sprawia wrażenia przestronnego. Jest po prostu bardziej sportowo nastawionym typem, co objawia się także niższą pozycją za kierownicą i bardziej spartańskim wykończeniem wnętrza.

Mazda 3 - kokpit
Mazda 3 - kokpitAuto Bild

Honda wygrywa bój w kategorii komfortu resorowania, Civic błyszczy za to zaskakująco skuteczną amortyzacją. Zawieszenie Mazdy, która postawiła na belkę skrętną z tyłu, nie pracuje tak sumiennie, czasem nieprzyjemnie przekazuje wstrząsy do kabiny. Teoretycznie jest to spójne

z wizerunkiem marki, ale sztywniejsze nastawy wcale nie czynią Mazdy bardziej precyzyjną w prowadzeniu. „Trójka” odrabia to wygodniejszymi fotelami z przodu. W Hondzie częściej musieliśmy korygować ustawienia fotela, co wobec sposobu jego regulacji potrafi irytować.

Honda Civic kontra Mazda 3 - porównanie kompaktowych sedanów
Honda Civic kontra Mazda 3 - porównanie kompaktowych sedanówAuto Bild

Przechodzimy teraz do jakości odczuwalnej i tego, ile dostajemy i za jakie pieniądze. Odstęp cenowy między tymi samochodami jest wystarczający, żeby zniechęcić do zakupu droższej Mazdy. Ale za to „trójka” więcej oferuje. Począwszy od jakości materiałów, przez przemyślaną obsługę multimediów, na bogatym wyposażeniu i obszernym pakiecie asystentów skończywszy.

Siedząc za kierownicą Mazdy, czujemy się jak w kokpicie kompaktu klasy premium. A to daje satysfakcję z zakupu, którą trudno przecenić. Jednak tutaj wypada coś dodać. Droga Mazdo, jeżeli naprawdę celujesz w klasę premium, to nie wystarczy zrobić samochodu z przytulną i ergonomiczną kabiną. Nie wystarczą ponętne linie minimalistycznie narysowanej karoserii. Premium to także odpowiednia rezerwa mocy.

Taka, żeby nie trzeba było się napinać, aby nadążyć za szybszymi autami po starcie spod świateł. Prawie 10 sekund do „setki” w 180-konnym kompakcie, który po małym doposażeniu kosztuje 120 000 zł, to nieporozumienie. Mazdo, zmień priorytety, a będzie bardzo dobrze. I podpowiedz, jaką motywację ma mieć klient, żeby wybrać wersję Skyactiv-X zamiast 150-konnej Skyactiv-G.

1. Honda Civic 1.5 VTEC Turbo

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
Honda Civic 1.5 VTEC TurboAuto Bild

Honda Civic wygląda dość specyficznie i naszym zdaniem były lata, kiedy styl tego modelu był bardziej subtelny i wyszukany. W wersji 1.5 VTEC Turbo Elegance kosztuje 106 200 zł, a po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalem (do obu aut dodajemy najbardziej przydatne opcje)... Tym razem nie musieliśmy niczego dodawać lub nie było to możliwe, bowiem Honda pakietuje wyposażenie. Producent daje trzy lata gwarancji mechanicznej.

Honda Civic - wymiary
Honda Civic - wymiaryŻródło: Auto Świat

Ciekawa sprawa, z tą przestronnością kabiny Hondy Civic. O ile z przodu maksymalna ilość miejsca jest przeciętna i bliska raczej samochodom segmentu B, o tyle z tyłu miejsce na nogi jest porównywalne z przedłużanymi wersjami luksusowych limuzyn. Niestety, pasażerom tylnym wyraźnie brakuje miejsca nad głowami za sprawą bezsensownie zaprojektowanej linii dachu, która opada dokladnie tam, gdzie pasażerowie trzymają głowy. I nie myślcie, że świetny wynik pomiaru miejsca na nogi z tyłu wynika z niewielkiej ilości miejsca dla kierowcy - indeks (wartość z gwiazdką) mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca. W każdym samochodzie.

Plusy:

  • dynamiczny silnik
  • niskie spalanie (chociaż Mazda pali jeszcze mniej)
  • precyzyjna praca dźwigni zmiany biegów
  • bardzo dużo miejsca na nogi z tyłu
  • harmonijne resorowanie
  • wysoka stabilność jazdy

Minusy:

  • mało miejsca nad głowami pasażerów z tyłu
  • przeciętna przestronność miejsca kierowcy
  • wysoka cena (choć Mazda kosztuje jeszcze więcej)
  • obsługa instrumentów wymaga zastanowienia
  • gorzej niż przeciętna skuteczność hamulców
  • pakietowane wyposażenie z niewieloma opcjami

Podsumowanie:

Honda ma już kilka lat stażu, ale gdyby nie wpadka z hamulcami, których słabość wyhamowała ambicje Civica na podium, to pokonałaby Mazdę. Świetny sinlik, udany uklad jezdny - to nadal bardzo ciekawe auto kompaktowe.

Ocena: 448/600 punktów (szczegóły w tabelach)

2. Mazda 3 2.0 Skyactiv-X

Mazda 3 2.0 Skyactiv-X
Mazda 3 2.0 Skyactiv-XAuto Bild

Mazda 3 w wersji hatchback miała mieć trzy flagowe atuty: niebanalny wygląd, wnętrze klasy premium i supersilnik Skyactiv-X. Sedan dodaje do tego całkiem niezłą przestronność na tylnej kanapie i to jest dobra wiadomość dla fanów Mazdy, bo "trójka" w hatchbacku jest z tyłu klaustrofobicznie ciasna. Cena okazuje się wysoka - za specyfikację 2.0 Skyactiv-X Kanjo trzeba zapłacić 114 900 zł. Po dodaniu kilku opcji kwota ta rośnie do 120 800 zł.

Mazda 3 - schemat wymiarów
Mazda 3 - schemat wymiarówAuto Bild

Maksymalna ilość miejsca na nogi z przodu Mazdy jest bardzo przeciętna i nie odbiega zbytnio od tego, co oferuje Honda. Również ilość miejsca nad głowami jadących z tyłu nie imponuje, a do tego mają oni znacznie mniej miejsca na nogi niż w Civicu (chociaż znacznie więcej niż np. w pięciodrzwiowej Maździe 3). Siedzisko tylnej kanapy umieszczono w obu autach na podobnej wysokości nad podłogą.

Plusy:

  • bardzo niskie spalanie jak na silnik 2.0
  • precyzyjna praca dźwigni skrzyni biegów
  • stabilna jazda po dobrych drogach
  • ujmujący styl
  • kabina jak w klasie premium
  • dobre wyciszenie wnętrza
  • przemyślana ergonomia obsługi instrumentów
  • bardziej komunikatywny układ kierowniczy
  • skuteczny układ hamulcowy
  • bogate wyposażenie standardowe

Minusy:

  • resorowanie jest zbyt twarde na choćby minimalnie nierówną droge
  • dynamika napędu zdecydowanie poniżej oczekiwań
  • elektronika sterująca silnikiem potrafi się zawahać
  • wysoka cena

Podsumowanie:

W Maździe łatwo się zakochać już od samego patrzenia na jej ponętne kształty, a zajęcie miejsca w subtelnie zaprojektowanym kokpicie tylko potęguje dobre wrażenie. Fani bardzo, bardzo czekali na nowy i długo zapowiadany silnik Skyactiv-X, który miał "jeździć jak benzyna, a palić jak diesel". Niestety, ani jedna z tych obietnic nie została spełniona - dynamika jest kiepska, a spalanie, choć bardzo niskie, to jednak nie dorównuje ekonomice silników wysokoprężnych. Liczymy na to, że Mazda zrobi aktualizację oprogramowania silnika i stanie się cud - auto zacznie przyspieszać tak dynamicznie, jak obiecuje to katalogowa moc 180 KM. Ile tych koni jest naprawdę, skoro ciągną gorzej od wersji Skyactiv-G (150 KM), nie wiadomo.

Ocena: 448/600 punktów (szczegóły w tabelach)

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

 Wyniki testuHondaMAZDA
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,5 s9,6 s
Przyspieszenie 0-130 km/h12,7 s15,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)6,1 s8,7 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)11,2 s20,0 s
Masa rzeczywista/ładowność1292/448 kg1446/481 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,3/11,4 m11,5/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)37,8 m35,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)38,0 m34,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe7,0 l/100 km6,8 l/100 km
Zasięg650 km740 km

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaHonda CivicMazda 3
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11001105
Szerokość wnętrza z przodu(mm)15201490
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1000970
Zakres regulacji fotela(mm)215230
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)830750
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14801470
Wysokość nad głową z tyłu(mm)920920
Wysokość siedziska z tyłu(mm)325325

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaCivic3
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, kompresor/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)14981998
Moc maksymalna (KM/obr./min)182/5500180/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)240/1700224/3000
Prędkość maksymalna (km/h)210216
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)519450
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych46/S51/S
Marka i model opon testowanego autaBridgestone Turanza ER 33Michelin Pilot Sport
Rozmiar opon testowanego auta215/50 R 17215/45 ZR 18
Emisja CO2 (g/km)134127
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1400/7501300/600

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieCivic3
Wersja wyjściowa1.5 VTEC Turbo Elegance2.0 Skyactiv-X Kanjo
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowyS/S/S/NS/S/S/S
Reflektory pełne LED/przeciwmgielneS/SS/N
Automatyczne światła drogoweSS
Klimatyzacja automatycznaS (dwustrefowa)S (dwustrefowa)
Składane lusterkaSS
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczuN (dostępne w Executive)/SS/S
System multimedialny/nawigacja/DABS/S/SS/S/S
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inneS/S/SS/S/S
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna/ekran head-upS/N (dost. w Executive)/NS/875 zł/S
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenieN (dostępne w Executive)/NS/N
Podgrzewane fotele przednie/kierownicaS/NS/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/S
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/SS/S/S
System unikania kolizji/skaner znaków drogowychS/SS/S
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofaniaN/N (dostępne w Executive)S/S
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchuS/SS/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkującyN/NS/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie2500 zł/S (17 cali)2800-4100/4305 zł (18 cali)

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyCivic3
Cena wyjściowa106 200 zł114 900 zł
Gwarancja mechaniczna3 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądyco 20 tys. kmco 20 tys. km
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)42,8 proc.43,1 proc.
Cena po doposażeniu106 200 zł120 800 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.HondaMazda
Przestronność z przodu403130
Przestronność z tyłu302723
Pojemność bagażnika252018
Ładowność15910
Widoczność201617
Fotele, pozycja kierowcy302527
Ergonomia obsługi201516
Jakość wykończenia201618
Suma punktów200159159
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.HondaMazda
Przyspieszenie251715
Elastyczność251710
Poziom hałasu151213
Skrzynia biegów151414
Zachowanie na drodze302726
Komfort jazdy302421
Układ kierowniczy151314
Średnica zawracania532
Skuteczność hamulców402433
Suma punktów200151148
KosztyMaks. pkt.HondaMazda
Cena po doposażeniu503630
Utrata wartości151212
Zużycie paliwa302122
Wyposażenie – komfort402731
Wyp. – bezpieczeństwo301823
Ubezpieczenia1076
Gwarancja151010
Przeglądy1077
Suma punktów200138141
Wynik końcowy600448448
Miejsce w teście 1.1.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie palia (różnica nie jest oceniana)

Test spalania Honda Civic i Mazda 3
Test spalania Honda Civic i Mazda 3Auto Bild

Obietnice producentów i wyniki pomiarów spalania znowu się rozjeżdżają. Mimo bardzo różnych koncepcji napędu (downsizingowe turbo kontra duży silnik benzynowy z kompresorem, pracujący po części na zasadzie podobnej do diesla) żadne z aut nie mieści się w katalogowym zużyciu paliwa. A przecież cykl pomiarowy WLTP miał to zmienić.

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - podsumowanie

Maździe udało się nie przegrać, ale miała szczęście, bo Honda zwyczajnie się podłożyła w teście hamowania. Gdyby nie to, przeciętne osiągi „supersilnika” Skyactiv-X nie pozwoliłyby „trójce” wygrać porównania, a bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa niewiele by pomogło. 150-konny motor Skyactiv-G jeździł w teście znacznie przyjemniej i zanotował lepsze przyspieszenie oraz elastyczność. Ceniący dynamikę kierowcy wybiorą Hondę.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski