- Mazda przekonuje finezją wykończenia kabiny, pukając do klasy premium
- Jeden z silników sprawił nam spory zawód - i zaraz dowiesz się, który
- Przekonaliśmy się, jak oszczędny potrafi być nowoczesny silnik benzynowy
- Przeczytaj też:
- 1. Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
- 2. Mazda 3 2.0 Skyactiv-X
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - punkty i klasyfikacja
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie palia (różnica nie jest oceniana)
- Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - podsumowanie
Niemal równo 3 lata temu Honda Civic 1.5 VTEC Turbo już miała do czynienia z Mazdą 3. Honda pozostała od tego czasu de facto bez zmian, ale Mazda w zeszłym roku wprowadziła do sprzedaży nową generację „trójki”. Tym razem do walki staje limuzyna napędzana najnowszym silnikiem Skyactiv-X. Ta zaawansowana technicznie benzynowa jednostka o mocy 180 KM już u nas kiedyś występowała.
Silnik cechują wysoki stopień sprężania i zasada działania, którą do produkcji seryjnej udało się dotąd wprowadzić tylko Maździe, choć wielu motoryzacyjnych gigantów eksperymentowało z „dieslobenzyniakiem”. W zależności od obciążenia mamy tu do czynienia z połączeniem zasad działania jednostek dieslowskiej i benzynowej, czyli zapłonu samoczynnego i iskrowego, co ma wpływać na znaczące obniżenie spalania.
"Hipernapęd" Mazdy przekonuje fantastycznym spalaniem, ale bardzo zawodzi dynamiką. Lepszym wyborem będzie 150-konny silnik Skyactiv-G. Albo turbo od Hondy!
Elektrody świec jednak cały czas pozostają w grze, więc nie można nazwać jednostki Skyactiv-X prawdziwym silnikiem z zapłonem samoczynnym. Rzeczywiście potrafi być oszczędna, ale mimo to nie mamy tu do czynienia z rewolucją pod maską. Szkoda, a największy zawód sprawiła dynamika tego napędu. Na naszej pętli pomiarowej Civic tak samo oszczędnie obchodzi się z paliwem, ale wytacza przy tym całą beczkę frajdy z jazdy. Jego sportowo brzmiący VTEC Turbo reaguje szybko, energicznie się wkręca i sprawia wrażenie bardzo elastycznego.
W obliczu 182 KM mocy wyniki pomiarów nie są jednak wybitne. Pod tym względem Skyactiv-X wypada nawet gorzej od poprzednika ze 165-konnym silnikiem. Motor Mazdy rzeczywiście sprawia wrażenie, jakby miał bliżej 150 koni...
Niestety, nawet tego nie możemy już powiedzieć, bowiem niedawno testowaliśmy właśnie 150-konną Mazdę 3 i jej osiągi okazały się lepsze od 180-konnej wersji Skyactiv-X. Coś z tymi oszczędnymi rumakami z drużyny X jest nie tak i w zasadzie wypadałoby pojechać tym samochodem na hamownię i sprawdzić, czy jego napęd naprawdę generuje deklarowane 180 KM.
Wracając jednak do obecnego porównania, nie chodzi tylko o gorsze niż w Civicu osiągi, których powodem może być także wyższa o 150 kg masa „trójki”. Tak, tak, dobrze czytacie: to już nie jest lekki kompakt. Napęd Mazdy pozwolił sobie też w teście na kilka małych wpadek: kilkakrotnie ignorował przez parę dziesiątych sekundy wciśnięcie gazu, że aż ze strachem zerkaliśmy, czy nie zabrakło paliwa.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu
- Zobacz, jak Honda Civic Type R poradziła sobie z Seatem Leonem Cupra
- Kia Ceed kontra Mazda 3
Mówiąc wprost: 150-konny silnik Skyactiv-G bez kompresora podobał nam się o wiele bardziej, droga Mazdo! Za to model 3 zachwyca formą, limuzyna wygląda bardzo zgrabnie i stylowo. W porównaniu z hatchbackiem łatwiej się tu wsiada z tyłu, jest też więcej miejsca nad głową i poczucie przestrzeni lepsze.
Civic oferuje co prawda znacznie więcej miejsca na kanapie, ale z racji mocno opadającej linii dachu nie sprawia wrażenia przestronnego. Jest po prostu bardziej sportowo nastawionym typem, co objawia się także niższą pozycją za kierownicą i bardziej spartańskim wykończeniem wnętrza.
Honda wygrywa bój w kategorii komfortu resorowania, Civic błyszczy za to zaskakująco skuteczną amortyzacją. Zawieszenie Mazdy, która postawiła na belkę skrętną z tyłu, nie pracuje tak sumiennie, czasem nieprzyjemnie przekazuje wstrząsy do kabiny. Teoretycznie jest to spójne
z wizerunkiem marki, ale sztywniejsze nastawy wcale nie czynią Mazdy bardziej precyzyjną w prowadzeniu. „Trójka” odrabia to wygodniejszymi fotelami z przodu. W Hondzie częściej musieliśmy korygować ustawienia fotela, co wobec sposobu jego regulacji potrafi irytować.
Przechodzimy teraz do jakości odczuwalnej i tego, ile dostajemy i za jakie pieniądze. Odstęp cenowy między tymi samochodami jest wystarczający, żeby zniechęcić do zakupu droższej Mazdy. Ale za to „trójka” więcej oferuje. Począwszy od jakości materiałów, przez przemyślaną obsługę multimediów, na bogatym wyposażeniu i obszernym pakiecie asystentów skończywszy.
Siedząc za kierownicą Mazdy, czujemy się jak w kokpicie kompaktu klasy premium. A to daje satysfakcję z zakupu, którą trudno przecenić. Jednak tutaj wypada coś dodać. Droga Mazdo, jeżeli naprawdę celujesz w klasę premium, to nie wystarczy zrobić samochodu z przytulną i ergonomiczną kabiną. Nie wystarczą ponętne linie minimalistycznie narysowanej karoserii. Premium to także odpowiednia rezerwa mocy.
Taka, żeby nie trzeba było się napinać, aby nadążyć za szybszymi autami po starcie spod świateł. Prawie 10 sekund do „setki” w 180-konnym kompakcie, który po małym doposażeniu kosztuje 120 000 zł, to nieporozumienie. Mazdo, zmień priorytety, a będzie bardzo dobrze. I podpowiedz, jaką motywację ma mieć klient, żeby wybrać wersję Skyactiv-X zamiast 150-konnej Skyactiv-G.
1. Honda Civic 1.5 VTEC Turbo
Honda Civic wygląda dość specyficznie i naszym zdaniem były lata, kiedy styl tego modelu był bardziej subtelny i wyszukany. W wersji 1.5 VTEC Turbo Elegance kosztuje 106 200 zł, a po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalem (do obu aut dodajemy najbardziej przydatne opcje)... Tym razem nie musieliśmy niczego dodawać lub nie było to możliwe, bowiem Honda pakietuje wyposażenie. Producent daje trzy lata gwarancji mechanicznej.
Ciekawa sprawa, z tą przestronnością kabiny Hondy Civic. O ile z przodu maksymalna ilość miejsca jest przeciętna i bliska raczej samochodom segmentu B, o tyle z tyłu miejsce na nogi jest porównywalne z przedłużanymi wersjami luksusowych limuzyn. Niestety, pasażerom tylnym wyraźnie brakuje miejsca nad głowami za sprawą bezsensownie zaprojektowanej linii dachu, która opada dokladnie tam, gdzie pasażerowie trzymają głowy. I nie myślcie, że świetny wynik pomiaru miejsca na nogi z tyłu wynika z niewielkiej ilości miejsca dla kierowcy - indeks (wartość z gwiazdką) mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca. W każdym samochodzie.
Plusy:
- dynamiczny silnik
- niskie spalanie (chociaż Mazda pali jeszcze mniej)
- precyzyjna praca dźwigni zmiany biegów
- bardzo dużo miejsca na nogi z tyłu
- harmonijne resorowanie
- wysoka stabilność jazdy
Minusy:
- mało miejsca nad głowami pasażerów z tyłu
- przeciętna przestronność miejsca kierowcy
- wysoka cena (choć Mazda kosztuje jeszcze więcej)
- obsługa instrumentów wymaga zastanowienia
- gorzej niż przeciętna skuteczność hamulców
- pakietowane wyposażenie z niewieloma opcjami
Podsumowanie:
Honda ma już kilka lat stażu, ale gdyby nie wpadka z hamulcami, których słabość wyhamowała ambicje Civica na podium, to pokonałaby Mazdę. Świetny sinlik, udany uklad jezdny - to nadal bardzo ciekawe auto kompaktowe.
Ocena: 448/600 punktów (szczegóły w tabelach)
2. Mazda 3 2.0 Skyactiv-X
Mazda 3 w wersji hatchback miała mieć trzy flagowe atuty: niebanalny wygląd, wnętrze klasy premium i supersilnik Skyactiv-X. Sedan dodaje do tego całkiem niezłą przestronność na tylnej kanapie i to jest dobra wiadomość dla fanów Mazdy, bo "trójka" w hatchbacku jest z tyłu klaustrofobicznie ciasna. Cena okazuje się wysoka - za specyfikację 2.0 Skyactiv-X Kanjo trzeba zapłacić 114 900 zł. Po dodaniu kilku opcji kwota ta rośnie do 120 800 zł.
Maksymalna ilość miejsca na nogi z przodu Mazdy jest bardzo przeciętna i nie odbiega zbytnio od tego, co oferuje Honda. Również ilość miejsca nad głowami jadących z tyłu nie imponuje, a do tego mają oni znacznie mniej miejsca na nogi niż w Civicu (chociaż znacznie więcej niż np. w pięciodrzwiowej Maździe 3). Siedzisko tylnej kanapy umieszczono w obu autach na podobnej wysokości nad podłogą.
Plusy:
- bardzo niskie spalanie jak na silnik 2.0
- precyzyjna praca dźwigni skrzyni biegów
- stabilna jazda po dobrych drogach
- ujmujący styl
- kabina jak w klasie premium
- dobre wyciszenie wnętrza
- przemyślana ergonomia obsługi instrumentów
- bardziej komunikatywny układ kierowniczy
- skuteczny układ hamulcowy
- bogate wyposażenie standardowe
Minusy:
- resorowanie jest zbyt twarde na choćby minimalnie nierówną droge
- dynamika napędu zdecydowanie poniżej oczekiwań
- elektronika sterująca silnikiem potrafi się zawahać
- wysoka cena
Podsumowanie:
W Maździe łatwo się zakochać już od samego patrzenia na jej ponętne kształty, a zajęcie miejsca w subtelnie zaprojektowanym kokpicie tylko potęguje dobre wrażenie. Fani bardzo, bardzo czekali na nowy i długo zapowiadany silnik Skyactiv-X, który miał "jeździć jak benzyna, a palić jak diesel". Niestety, ani jedna z tych obietnic nie została spełniona - dynamika jest kiepska, a spalanie, choć bardzo niskie, to jednak nie dorównuje ekonomice silników wysokoprężnych. Liczymy na to, że Mazda zrobi aktualizację oprogramowania silnika i stanie się cud - auto zacznie przyspieszać tak dynamicznie, jak obiecuje to katalogowa moc 180 KM. Ile tych koni jest naprawdę, skoro ciągną gorzej od wersji Skyactiv-G (150 KM), nie wiadomo.
Ocena: 448/600 punktów (szczegóły w tabelach)
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Honda | MAZDA |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s | 9,6 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 12,7 s | 15,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 6,1 s | 8,7 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 11,2 s | 20,0 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1292/448 kg | 1446/481 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 63/37 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,3/11,4 m | 11,5/11,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,8 m | 35,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 38,0 m | 34,7 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,0 l/100 km | 6,8 l/100 km |
Zasięg | 650 km | 740 km |
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | Honda Civic | Mazda 3 |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1100 | 1105 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1520 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1000 | 970 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 230 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 830 | 750 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1480 | 1470 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 920 | 920 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 325 | 325 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Civic | 3 |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, kompresor/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 182/5500 | 180/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 240/1700 | 224/3000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 216 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 519 | 450 |
Pojemność zbiornika paliwa (l)/filtr cząstek stałych | 46/S | 51/S |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Turanza ER 33 | Michelin Pilot Sport |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/50 R 17 | 215/45 ZR 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 134 | 127 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1400/750 | 1300/600 |
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Civic | 3 |
Wersja wyjściowa | 1.5 VTEC Turbo Elegance | 2.0 Skyactiv-X Kanjo |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy | S/S/S/N | S/S/S/S |
Reflektory pełne LED/przeciwmgielne | S/S | S/N |
Automatyczne światła drogowe | S | S |
Klimatyzacja automatyczna | S (dwustrefowa) | S (dwustrefowa) |
Składane lusterka | S | S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne/czujnik deszczu | N (dostępne w Executive)/S | S/S |
System multimedialny/nawigacja/DAB | S/S/S | S/S/S |
Bluetooth/USB/Apple CarPlay, Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S |
Wirtualne zegary/ładowarka indukcyjna/ekran head-up | S/N (dost. w Executive)/N | S/875 zł/S |
Kluczyk zbliżeniowy/adaptacyjne zawieszenie | N (dostępne w Executive)/N | S/N |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | S/N | S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/S | S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | S/S/S | S/S/S |
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Czujnik martwego pola/czuj. ruchu poprz. podczas cofania | N/N (dostępne w Executive) | S/S |
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa/aktywny asystent pasa ruchu | S/S | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | N/N | S/N |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2500 zł/S (17 cali) | 2800-4100/4305 zł (18 cali) |
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Civic | 3 |
Cena wyjściowa | 106 200 zł | 114 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km | co 20 tys. km |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 42,8 proc. | 43,1 proc. |
Cena po doposażeniu | 106 200 zł | 120 800 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Honda | Mazda |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 30 |
Przestronność z tyłu | 30 | 27 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 18 |
Ładowność | 15 | 9 | 10 |
Widoczność | 20 | 16 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 18 |
Suma punktów | 200 | 159 | 159 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Honda | Mazda |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 15 |
Elastyczność | 25 | 17 | 10 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 24 | 33 |
Suma punktów | 200 | 151 | 148 |
Koszty | Maks. pkt. | Honda | Mazda |
Cena po doposażeniu | 50 | 36 | 30 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 27 | 31 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 18 | 23 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 6 |
Gwarancja | 15 | 10 | 10 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 |
Suma punktów | 200 | 138 | 141 |
Wynik końcowy | 600 | 448 | 448 |
Miejsce w teście | 1. | 1. |
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie palia (różnica nie jest oceniana)
Obietnice producentów i wyniki pomiarów spalania znowu się rozjeżdżają. Mimo bardzo różnych koncepcji napędu (downsizingowe turbo kontra duży silnik benzynowy z kompresorem, pracujący po części na zasadzie podobnej do diesla) żadne z aut nie mieści się w katalogowym zużyciu paliwa. A przecież cykl pomiarowy WLTP miał to zmienić.
Honda Civic 1.5 VTEC Turbo kontra Mazda 3 2.0 Skyactiv-X - podsumowanie
Maździe udało się nie przegrać, ale miała szczęście, bo Honda zwyczajnie się podłożyła w teście hamowania. Gdyby nie to, przeciętne osiągi „supersilnika” Skyactiv-X nie pozwoliłyby „trójce” wygrać porównania, a bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa niewiele by pomogło. 150-konny motor Skyactiv-G jeździł w teście znacznie przyjemniej i zanotował lepsze przyspieszenie oraz elastyczność. Ceniący dynamikę kierowcy wybiorą Hondę.
A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!