Auto Świat Testy Porównania samochodów Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Uzbrojone w solidny benzynowy napęd ze słuszną liczbą cylindrów i nieprzebraną mnogość elektronicznych dodatków dla fanów supertechniki nowe BMW serii 7 staje do pierwszego porównania na punkty. Czy jednak Audi, Mercedes i Porsche ustąpią mu miejsca na podium? Oto ekskluzywne starcie na szczycie luksusowej ligi!

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera
Zobacz galerię (18)
Auto Bild
Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera

Mamy zaszczyt zaprosić was do G11. Nie jest to nazwa kolejnego szczytu najbardziej rozwiniętych państw świata, lecz wewnętrzne określenie typoszeregu nowego BMW serii 7.

Do testu porównawczego stanęło ono w wersji z krótkim rozstawem osi, podwójnie doładowaną „V-ósemką” pod maską, przytomnym „automatem” i napędem na 4 koła. Lista opcji, które mogą być na pokładzie, sięga od układu skrętnej tylnej osi, przez sterowanie gestami, aż po laserowe reflektory. Jednak miarą rzeczy w tym segmencie rynku jest Mercedes klasy S.

To najchętniej zamawiana limuzyna tej klasy na świecie, parkuje w wielu garażach rządowych, korporacyjnych i królewskich. Audi A8 porusza się w najwyższych sferach od 2009 r., ale w żadnym wypadku nie wydaje się przestarzałą konstrukcją. W Ingolstadt dbają o to, żeby we flagowej limuzynie stosowano najnowsze opcje wyposażenia, jak np. reflektory Matrix LED.

Porsche Panamera ma tak samo długi staż rynkowy, jak A8. W wersji GTS jest jedyną limuzyną tej klasy, którą napędza wolnossące V8. Klapa bagażnika otwiera się razem z tylnym oknem, a kierowca ma wrażenie prowadzenia auta sportowego.

Przy okazji porównywania tak luksusowych samochodów zawsze mamy dylemat: czy ważniejsze są mierzalne parametry, takie jak przyspieszenie, droga hamowania, poziom hałasu, czy jednak w tej klasie najistotniejszy jest klimat w kabinie? A może o wyborze i tak decyduje prestiż marki?

Tę decyzję podejmie już przyszły właściciel, my za to – jak zwykle – postaramy się dostarczyć jak najwięcej informacji o prezentowanych pojazdach. Co ciekawe, auta, które niemal każdego kierowcę (i pasażera) wprawiają w zachwyt, wcale nie są do siebie tak bardzo podobne pod względem parametrów, żeby trudno było je odróżnić. Bez problemu można wskazać, który samochód jest najcichszy albo najlepiej hamuje. Czas wziąć luksusowe limuzyny pod bezlitosną redakcyjną lupę!

Porsche Panamera GTS

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera
Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche PanameraAuto Bild

Szefowie, których zawsze goni czas, wybierają Panamerę GTS. Tego liftbacka można śmiało traktować jako „911-kę” z dodatkową parą drzwi. 4,8-litrowa jednostka jako jedyna w tym towarzystwie obywa się bez układu doładowania i dzięki temu robi piorunujące wrażenie reakcją na gaz i zamiłowaniem do wysokich obrotów – można ją kręcić do 7 tys.

GTS kocha zakręty, potencjał dynamiczny jest ogromny

W sprincie Panamerę chwilami doganiają inne limuzyny, ale gdy wystarczająco długo przytrzyma się gaz do oporu, na liczniku pojawi się prędkość 288 km/h – konkurenci kończą przy 250 km/h. Także charakter prowadzenia i zwinność obudzą w każdym szefie kierowcę wyścigowego. Hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy wydaje się niczym niezakłócony, a przecież mamy do czynienia z czteronapędowym autem!

Dwusprzęgłowa skrzynia segreguje biegi w okamgnieniu, a sztywne zawieszenie bezbłędnie śledzi idealny tor jazdy. Dużą frajdę z prowadzenia psują niestety pewne braki w komforcie resorowania. Poważne nierówności jezdni są wyraźnie przenoszone, kubełkowe fotele nie każdemu pasują, a brzmienie silnika może się niektórym wydawać zbyt głośne. No i ta cena. Nawet bez opcji Panamera jest najdroższa. A z opcjami... Lepiej nie mówić.

Porsche Panamera GTS - plusy: Jadowity silnik z piekielnym brzmieniem, niesamowicie zwinny, praktyczny bagażnik z dużą klapą, niska utrata wartości.

Porsche Panamera GTS - minusy: Stosunkowo wysoka cena, twarde zawieszenie, najwyższe spalanie w teście (11,5 l/100 km), tylko cztery miejsca, hałas w kabinie.

BMW 750i xDrive

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera
Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche PanameraAuto Bild

Już sama lektura cennika uzmysławia rozmach. Ogromny pakiet asystentów zawiera nawet funkcję zdalnego parkowania. Teraz każdy będzie mógł się poczuć jak Bond. Pod karoserią tkwi jednak porządnie zrobiony, przemyślany samochód. Nowoczesne miejsce kierowcy łączy dobrze znaną logikę obsługi iDrive’a z dotykowymi przyciskami i bajeranckim sterowaniem gestami. Wymaga to małego przyzwyczajenia, ale dobrze działa.

Atrakcyjny design plus doskonałe prowadzenie i mocny napęd

Pod względem ilości miejsca z przodu BMW brakuje kilku istotnych centymetrów do Audi i Mercedesa, ale nie ma mowy o ciasnocie. Bardzo wygodne są lekkie drzwi, które dzięki bezstopniowym ogranicznikom można blokować pod dowolnym kątem otwarcia. À propos masy – BMW obiecywało, że „siódemka” przejdzie trening fitness.

Dieta przyniosła oczekiwane efekty i choć Porsche wraz z Audi i tak są lżejsze, to jednak 750i waży o 80 kg mniej od poprzednika. Zza kierownicy czuć, jakby to auto ważyło jeszcze mniej. Dzięki skrętnej tylnej osi BMW zwinnie omija pachołki, zgrabnie układa się w zakrętach i z pasją reaguje na gaz. Pneumatyczne zawieszenie zapewnia kompromis między amortyzacją a stabilnością.

BMW 750i xDrive - plusy: Mocny i relatywnie oszczędny silnik, wyważone zawieszenie, bogate wyposażenie, innowacyjny układ obsługi instrumentów.

BMW 750i xDrive - minusy: Mimo skrętnej tylnej osi średnica zawracania mierzy aż 12,5 m, ładowność wynosi tylko 495 kg, wiele opcji bardzo podnosi cenę.

Audi A8 4.0 TFSI Quattro

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera
Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche PanameraAuto Bild

Gdyby wygrało, byłoby czarnym koniem zawodów. A8 jest na rynku od 6 lat i mimo dość prostego, oszczędnego w ozdobniki designu wcale nie wygląda nudno. Wnętrze? Bardzo szlachetne. Wykończenie jest perfekcyjne, miejsca – dużo, a fotele i kanapa mają niezwykle wygodne obicia.

Audi nie pozwala sobie na żadne wpadki w zwinności i stabilności jazdy

Dobre samopoczucie zaczyna się już od progu i utrzymuje się także podczas jazdy. Bez hałasu 4-litrowe V8 biturbo osiąga według naszych pomiarów pierwszą „setkę” w 4,3 s. Od 0 do 130 km/h potrzebuje 6,6 s – tych wyników mogą mu pozazdrościć nawet samochody sportowe. Jednak w pewnych sytuacjach Audi nie potrafi ukryć swojego wieku. Silnik przy dużym obciążeniu przekazuje kierowcy wibracje, a pneumatyczne zawieszenie (seryjne – jak u konkurentów) nie wybiera nierówności tak precyzyjnie, jak w BMW czy Mercedesie.

Także w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa Audi ma co nadrabiać. Próżno szukać tu systemu SOS czy aktywnej maski, unoszącej się w razie kolizji z pieszym. Audi punktuje jednak najniższą ceną i pewnym prowadzeniem. Niestety, według prognoz A8 najwięcej za to traci na wartości.

Audi A8 4.0 TFSI Quattro - plusy: Przestronne wnętrze, żwawy silnik z rasowym brzmieniem, wysoki potencjał dynamiki jazdy, najniższa cena wyjściowa.

Audi A8 4.0 TFSI Quattro - minusy: Lekko stukoczące zawieszenie, przy mocnym obciążeniu czuć wibracje silnika, najwyższa utrata wartości w zestawieniu.

Mercedes S 500 4MATIC

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera
Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche PanameraAuto Bild

Cóż za aparycja! „Eska” to wyższe sfery, co do tego nikt nie ma wątpliwości, a gdyby jednak ktoś miał – nad grillem unosi się duża gwiazda. Ten Mercedes oddziałuje jednak nie tylko wyglądem, lecz także jazdą. Jak żaden inny samochód stanowi wzór dużej, ciężkiej limuzyny, oazy spokoju. Niedościgniony pozostaje wysoki komfort akustyczny, wewnątrz słychać co najwyżej cichy szum.

To się nie zmieniło: klasa S to oaza spokoju, komfortu i luksusu

Także komfort jazdy do prędkości 100 km/h nie ma sobie równych. Nawet bez układu Magic Body Control, który nie jest dostępny w wersji 4x4, „eska” przelatuje nad studzienkami i torami tramwajowymi bez niepokojenia pana prezesa na tylnej kanapie. Pewną ceną komfortu jest efekt bujania, charakterystyczny dla miękkiego resorowania pneumatycznego.

Występuje on w Mercedesie jednak tylko w specyficznych warunkach: podczas pokonywania bardzo łagodnych, długich nierówności jezdni z dużą prędkością. To niuans, ale musi być odnotowany w tak doskonałym aucie. Mercedes ma mnóstwo miejsca w kabinie, wspaniałe fotele i fenomenalny 4,7-litrowy silnik V8. Jego siła pozwala zapomnieć o masie 2135 kg. Dopiero na zakrętach czuć mocniejsze przechyły nadwozia niż u konkurentów.

Mercedes S 500 4MATIC - plusy: Bardzo wysoki komfort akustyczny, pneumatyczne zawieszenie „łyka” prawie wszystko, wspaniały silnik, bardzo wygodne fotele.

Mercedes S 500 4MATIC - minusy: Podczas szybkiej jazdy na łagodnie pofałdowanej nawierzchni znaczne ruchy karoserii nie każdemu przypadną do gustu.

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - dane techniczne producentów

MERCEDESAUDIBMWPorsche
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, biturbo/V8/32benzynowy, biturbo/V8/32benzynowy, biturbo/V8/32benzynowy/V8/32
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)4663399343954806
Moc maksymalna (KM/obr./min)455/5250435/5100450/5500440/6700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)700/1800600/1500650/1800520/3500
Prędkość maksymalna (km/h)250250250288
Skrzynia biegówaut. 9aut. 8aut. 8aut. 7
Napęd4x44x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)530520515445-1263
Opony testowanego auta (p; t)245/45; 275/40 R 19255/45 R 19245/45 R 19255/40; 295/35 R 20
Pojemność zbiornika paliwa (l)808278100
Emisja CO2 (g/km)202206189239
Czynnik układu klimatyzacjiR134aR134aR1234yfR134a
Dł./szer./wys. (mm)5116/1899/14965135/1949/14605098/1902/14675015/1931/1408

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - wyniki pomiarów drogowych

S 500A8750iPanamera
Przyspieszenie 0-50 km/h1,9 s1,7 s1,9 s1,5 s
0-100 km/h4,7 s4,3 s4,4 s4,1 s
0-130 km/h7,1 s6,6 s6,7 s6,6 s
Elastyczność 60-100 km/h2,3 s2,2 s2,1 s2,3 s
80-120 km/h2,8 s2,6 s2,6 s2,8 s
Masa rzeczywista/ładowność2135/580 kg1998/572 kg2080/495 kg1967/533 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.57/43 proc.53/47 proc.53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/12,1 m12,5/12,6 m12,6/12,4 m11,3/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,2 m36,1 m36,9 m36,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,5 m34,4 m34,7 m33,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h54 dB (A)54 dB (A)55 dB (A)59 dB (A)
przy 100 km/h60 dB (A)61 dB (A)63 dB (A)66 dB (A)
przy 130 km/h66 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe10,5 l/100 km10,5 l/100 km10,1 l/100 km11,5 l/100 km
Zasięg760 km780 km770 km865 km

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - wymiary kabin

WymiarJednostka miaryMercedes S 500Audi A8BMW 750iPorsche Panamera GTS
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1195117011501180
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1540158015801505
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1050101510251040
Zakres regulacji fotela(mm)260240230215
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)765785775780
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1555155515301445
Wysokość nad głową z tyłu(mm)960930945965
Wysokość siedziska z tyłu(mm)350360340365

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - wyposażenie

S 500A8750iPanamera
WersjaMercedes S 500 4MaticAudi A8 4.0 TFSI quattroBMW 750i xDrivePorsche Panamera GTS
Airbagi czołowe kierowcy/pasażeraS/SS/SS/SS/S
Boczne poduszki powietrzneSSSS
Airbag kolanowySNNS
Kurtyny powietrzneSSSS
ESPSSSS
Światła przeciwmgielneNNSS
Reflektory ksenonowe/LEDN/SN/SN/SS/10 222 zł
Klimatyzacja automatycznaSSSS
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Zawieszenie adaptacyjneSSSS
Radioodtwarzacz CD/USBS/SS/SS/SS/S
Sterowanie radiem na kierownicySSSS
Bluetooth/kamera cofaniaS/6379 zł1)S/2740 złS/SS/3366 zł7)
Nawigacja/elektrycznie regulowany fotelS/SS/SS/SS/S
Aktywny tempomat z funkcją Stop & Go12 702 zł2)11 180 zł4) 9 634 zł11 324 zł8)
Podgrzewane fotele przednie i tylne4 629 zł4 810 zł2 282 zł2 509 zł
Elektryczny hamulec postojowy/Auto HoldS/SS/SS/SS/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą12 702 zł2)11 180 zł4)S11 324 zł8)
Monitoring martwego pola lusterek12 702 zł2)4 470 złS3 550 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu12 702 zł2)3 640 złS2 755 zł
Czujniki parkowania p+t/aut. parkowanie6379 zł1)/6379 zł1)4370/6540 złS/1775 zł3366 zł7)/N
Aluminiowe felgi/lakier metalicznyS/SS/6040 złS/SS/6059 zł

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - ceny, przeglądy, gwarancja

S 500A8750iPanamera
Cena podstawowa testowanej wersji497 000 zł457 040 zł506 600 zł570 551 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)52,2 proc.54,7 proc.52,0 proc.42,3 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna30 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazańwg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu526 243 zł3)517 880 zł5)547 875 zł6)677 732 zł9)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1), 2)pakiet; 3)cena zawiera: 19-calowe ogumienie mieszane za 10 162 zł; 4)pakiet; 5)cena zawiera: napęd quattro ze sportowym dyferencjałem za 6430 zł, dynamiczny układ kierowniczy za 7270 zł, szyby akustyczne za 3860 zł i 19-calowe koła za 8670 zł; 6)cena zawiera: skrzynię Steptronic Sport za 1471 zł, zawieszenie Executive Drive Pro za 14 958 zł, aktywny układ kierowniczy za 7352 zł, lamiowane szyby akustyczne za 6085 zł; 7), 8)pakiet; 9)cena zawiera: zawieszenie PDCC za 24 179 zł, wspomaganie kierownicy Plus za 1348 zł, hamulce ceramiczne PCCB za 47 255 zł, 20-calowe ogumienie mieszane za 7345 zł.

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - punktacja

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pkt.S 500A8750iPanamera
Przestronność z przodu4034323031
Przestronność z tyłu3020211920
Pojemność bagażnika2522222218
Ładowność1515151314
Widoczność2017171715
Fotele, pozycja kierowcy3029282827
Ergonomia obsługi2018181917
Jakość wykończenia2019191919
Suma punktów200174172167161
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.S 500A8750iPanamera
Przyspieszenie2522232324
Elastyczność2524252524
Poziom hałasu151414139
Skrzynia biegów1514141414
Zachowanie na drodze3027282830
Komfort jazdy3029272923
Układ kierowniczy1513141415
Średnica zawracania54335
Skuteczność hamulców4029262329
Suma punktów200176174172173
KosztyMaks. pkt.S 500A8750iPanamera
Cena po doposażeniu5026272417
Utrata wartości1597915
Zużycie paliwa3025252622
Wyposażenie – komfort3028282828
Wyp. – bezpieczeństwo3026252623
Ubezpieczenia108874
Gwarancja1591088
Przeglądy2013131313
Suma punktów200144143141130
Wynik końcowy600494489480464
Miejsce w teście1.2.3.4.

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - spalanie katalogowe kontra testowe

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera
Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche PanameraAuto Świat

Największa różnica między spalaniem katalogowym a testowym wyniosła 25 proc. i tym niechlubnym wynikiem wyróżnia się najnowsze BMW. Nieco bardziej realne są dane katalogowe Mercedesa, a jeszcze bliższe rzeczywistości jest spalanie podawane przez Audi. Najlepiej pod tym względem wypadło Porsche, tyle że spaliło najwięcej benzyny.

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - podsumowanie

Klasa luksusowa to królestwo Mercedesa S 500. BMW może mieć tuzin multimedialnych bajerów i skrętną tylną oś, Audi dobrą cenę, a Porsche sportowe prowadzenie. Ale to Mercedes pozostaje oazą komfortu, luksusu, ciszy i wygody. Ikona pozostaje ikoną. Ave!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków