- Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
- Opel Corsa 1.0 Turbo
- Seat Ibiza 1.0 TSI
- Volkswagen Polo 1.0 TSI
- Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wymiary kabin (oceniane)
- Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - dane katalogowe producentów (nieoceniane poza pojemnościami bagażników)
- Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)
- Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - punkty i klasyfikacja
- Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa
- Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - podsumowanie
P rzy całym szacunku do wypasionych limuzyn, pięknych coupé czy modnych SUV-ów – prawdziwie wielkie są małe samochody. Dlaczego? Bo człowiekowi niewiele więcej potrzeba. Taki wyciągamy wniosek po tygodniu spędzonym w nowym Polo i jego konkurentach. Moc od 90 do 100 koni wystarcza, żeby w mieście żwawo się poruszać, na autostradzie nie tracić oddechu, a na drogach lokalnych czerpać trochę frajdy z jazdy.
Odrobina samodyscypliny pozwala uzyskać średni wynik spalania z piątką przed przecinkiem. Z kolei czterometrowe nadwozie umożliwia bezstresowe parkowanie pod sklepem i przeciskanie się przez miejską dżunglę, gdzie często mniej znaczy więcej. Pytacie: które auto oferuje najwięcej? Właśnie to chcemy wam zdradzić. Zebraliśmy wokół debiutującej 6. generacji Polo poważnych rywali.
Polo jest tak przestronne, jakby miało kiedyś... zastąpić Golfa!
Pod blachą małego Volkswagena tkwi mnóstwo techniki z Golfa. Mamy tu zatem bardzo „dorosłe” multimedia, jak i systemy asystujące oraz świetne właściwości jezdne przy „młodzieżowych” wymiarach zewnętrznych. W naszym porównaniu rywalizują benzyniaki. Mają po litr pojemności, trzy cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie.
Z tego powinno dać się wyciągnąć porządne i przydatne w codziennej jeździe osiągi przy jednocześnie umiarkowanym spalaniu.Oprócz Polo z 95-konnym silnikiem 1.0 i pięciobiegową skrzynią do porównania stanął blisko spokrewniony Seat Ibiza z tym samym napędem, a do tego Opel Corsa 1.0 Ecotec Turbo z 6-biegową przekładnią. Ford wystawia 100-konną Fiestę 1.0 EcoBoost, wyposażoną w 6-biegową przekładnię. Brzmi jak bardzo wyrównana stawka. Czy rzeczywiście tak jest, przeczytacie już za moment.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
Znowu dali radę! Mowa oczywiście o inżynierach Forda, odpowiedzialnych za konstrukcję i zestrojenie układu jezdnego. Fiesta sprawia wrażenie dojrzałego i harmonijnego samochodu. Auto pewnie trzyma się drogi, dzięki dobrze skalibrowanemu układowi kierowniczemu skręca zawsze czysto i nigdy nerwowo. Ta ostatnia cecha jest bardzo istotna, bowiem poprzedniej generacji tego modelu czasem można było zarzucić zbyt bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego w jego centralnym położeniu.
Silnik nowej Fiesty, znana i ciekawa konstrukcja, doceniana w plebiscytach, bardzo spokojnie pracuje. Równo buduje moc, którą można wykorzystywać na 6 biegach. Zapewnia dobre osiągi, ale rywale ze stajni VW i Seata są bardziej dynamiczni. Nie pytajcie dlaczego – na papierze Ford ma od nich nieco wyższą moc i o ile Seat ma przewagę, bo jest sporo lżejszy, o tyle Volkswagen waży niemal tyle samo, co Ford. Dlaczego Fiesta nie wygrała tego porównania?
Ponieważ konkurencja pokazuje Fordowi, iż w nadwoziu auta klasy B można wyczarować wnętrze, które przestronnością dorównuje wielu współczesnym (!) kompaktom. Usiądź na kanapie Fiesty, a zrozumiesz, że tej sztuki Ford dopiero musi się uczyć.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - plusy: Pewne zachowanie podczas jazdy, silnik linearnie buduje moc, mnóstwo systemów asystujących.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - minusy: Mniej przestronny od rywali, co szczególnie odczują pasażerowie na kanapie, stosunkowo filigranowe fotele.
Opel Corsa 1.0 Turbo
Opel odstaje od rywali. Corsa staje do walki z najsłabszym silnikiem i chociaż różnica na niekorzyść Opla wydaje się bardzo niewielka, to niestety, z jakiegoś powodu wyraźnie można ją odczuć podczas jazdy. Trzycylindrowy silnik trzeba bardziej poganiać, jednocześnie w każdym zakresie obrotów ta jednostka brzmi na bardziej strudzoną niż silniki rywali (mimo subiektywnie niewielkiego hałasu). Lewarek skrzyni biegów niechętnie daje się przełączać, a układ kierowniczy jest zbyt ostry i brakuje mu też oporu budzącego zaufanie.
Ale nie tylko to hamuje frajdę z jazdy. Fotele zbyt słabo podpierają ciało, oparcia wydają się zbyt sztywne – już po kilku kilometrach jazdy nieprzyjemnie uciskają plecy. Ponadto Opel powinien też łagodniej amortyzować nierówności. Trudno powiedzieć, co takiego zmieniono w układzie jezdnym tego sympatycznego samochodu, bo we wcześniej testowanych egzemplarzach jego zestrojenie wydawało się bardziej trafione. W kabinie ekran multimediów zdecydowanie za nisko osadzono.
Czy zatem Corsa „dała ciała” na całej linii? Nie, bowiem można ją wyposażyć w nowoczesną technikę (reflektory ksenonowe to standard w specyfikacji Cosmo), oferuje też wiele systemów asystujących.
Opel Corsa 1.0 Turbo - plusy: Popularne i lubiane auto z dobrymi cenami... niżej pozycjonowanych
w cenniku wersji silnikowych.
Opel Corsa 1.0 Turbo - minusy: Z tyłu ciaśniejszy od Polo i Ibizy, twardawe zawieszenie, mierne osiągi, niewygodne fotele.
Seat Ibiza 1.0 TSI
Dlaczego ktoś miałby jeszcze kupować Polo zamiast Ibizy? Seat nie dość, że ma dłuższą gwarancję, to na dodatek w ofercie jest wersja z pełnymi światłami LED w standardzie. I ta odmiana ma bardzo dobrą cenę. Gdybyśmy wybrali ją do tego porównania, to Seat mógłby nawet wygrać z Volkswagenem, ale niestety, podstawione do testu auto miało koła w rozmiarze niedostępnym w Ibizie 1.0 TSI Full Led, bo tak brzmi pełna nazwa handlowa wersji, która ma szansę zostać rynkowym przebojem za 56 000 zł.
Nasza testowa Ibiza to odmiana Xcellence, co sugeruje „wbudowaną” doskonałość. Aż tak dobrze, niestety, nie jest: nie wszystkie tworzywa użyte do wykończenia kabiny robią wrażenie solidnych i przyjemnych w dotyku, podczas włączania piątego biegu zdarza się opór, a panel multimediów zamontowano zbyt nisko. Polo, które jest z technicznego punktu widzenia niemal identyczne, pokazuje, jak można to zrobić lepiej.
Ale to tyle, jeśli chodzi o krytykę Ibizy. Zawieszenie pracuje pilnie i precyzyjnie (choć jest twardsze niż w Polo). Zachowanie podczas jazdy, bezpieczeństwo prowadzenia, jazda na wprost, kultura pracy silnika – wszystko na najwyższym poziomie. Szeroka kabina zapewnia znakomitą przestronność z przodu i z tyłu.
Seat Ibiza 1.0 TSI - plusy: Znakomite zwinność i stabilność jazdy, bardzo dużo miejsca, elastyczny silnik, najdłuższa gwarancja.
Seat Ibiza 1.0 TSI - minusy: Szerokie niskoprofilowe opony potrafią hałasować na kiepskich drogach, luki
w dostępności systemów asystujących.
Volkswagen Polo 1.0 TSI
Czy auto z segmentu B z niewielkim silnikiem warte jest 80 000 zł? Trudno nie zauważyć, że ta cena odstrasza, ale tyle właśnie trzeba zapłacić za Polo 1.0 TSI po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalami. Tak, to astronomiczna kwota. Ale mimo to nowe Polo jest tak dobre, że nie daje się zepchnąć z podium. Gdybyście wzięli nową Ibizę, która jest naprawdę znakomitym samochodem, i pozbawili ją niewielu, ale jednak wad, to ta zamieniłaby się w Polo.
Ten samochód, podobnie jak Seat, jest prawdziwą alternatywą do miasta dla wysokiego kierowcy i dorosłych pasażerów. Wygląda na to, że Volkswagenowi spodobała się koncepcja Skody, która od lat produkuje auta z gigantyczną ilością miejsca na tylnych kanapach, i postanowił zastosować ten pomysł u siebie. Polo przy czterech osobach na pokładzie może z powodzeniem konkurować przestronnością kabiny z wieloma autami klasy kompaktowej.
Nie będziemy ich wymieniać, żeby nie robić wstydu producentom, chociaż... Chcecie? Fiat Tipo, Peugeot 308, Renault Mégane, Mazda 3, Opel Astra... Nowe Polo to dobre auto – miękko amortyzuje nierówności, oferuje nienaganne fotele, sumiennie zestrojony układ kierowniczy oraz cichy i dynamiczny silnik. Cena – do wymiany.
Volkswagen Polo 1.0 TSI - plusy: Nienaganne zachowanie podczas jazdy, dobre hamulce, dynamiczny napęd, bardzo przestronna kabina.
Volkswagen Polo 1.0 TSI - minusy: Silnik 1.0 TSI/95 KM dostępny tylko z pięciobiegową skrzynią, zniechęcająca cena zakupu po doposażeniu auta.
Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Seat | VW | Ford | Opel | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s | 3,5 s | 3,4 s | 3,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 10,9 s | 11,4 s | 12,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,7 s | 19,1 s | 19,4 s | 24,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 9,8 s (4. bieg) | 9,8 s (4. bieg) | 10,0 s (4. bieg) | 10,0 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 15,0 s (5. bieg) | 15,6 s (5. bieg) | 22,5 s (6. bieg) | 21,6 s (6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1093/447 kg | 1149/461 kg | 1160/510 kg | 1175/505 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 61/39 proc. | 61/39 proc. | 63/37 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,6/10,7 m | 10,7/10,6 m | 10,7/10,6 m | 10,8/10,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,2 m | 35,5 m | 36,7 m | 37,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,9 m | 34,8 m | 34,6 m | 35,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) | 59 dB (A) | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) | 67 dB (A) | 68 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 70 dB (A) | 70 dB (A) | 72 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 5,9 l/100 km | 5,7 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Zasięg | 650 km | 675 km | 735 km | 800 km |
Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wymiary kabin (oceniane)
VW Polo | Seat Ibiza | Ford Fiesta | Opel Corsa | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1170 | 1130 | 1135 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1455 | 1440 | 1390 | 1400 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1015 | 1000 | 1015 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 220 | 230 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 745 | 745 | 690 | 715 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1425 | 1415 | 1360 | 1395 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 950 | 950 | 920 | 930 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 355 | 355 | 350 | 340 |
*zmierzone przy oparciu przedniego fotela odsuniętym od pedału hamulca o metr, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - dane katalogowe producentów (nieoceniane poza pojemnościami bagażników)
Ibiza | Polo | Fiesta | Corsa | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 998 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 95/5000 | 95/5000 | 100/4500 | 90/3700 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 175/1500 | 175/2000 | 170/1500 | 170/1800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 187 | 183 | 180 |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/b | tw/b | tw/b | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 355-1165 | 351-1125 | 292-1093 | 285-1120 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 40 | 42 | 45 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Michelin Primacy 3 | Michelin Pilot Sport 4 | Michelin Energy Saver |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/45 R 17 | 215/45 R 17 | 205/45 R 17 | 195/55 R 16 |
Emisja CO2 (g/km) | 106 | 101 | 97 | 105 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1000/560 | 1000/570 | 1000/580 | 1200/560 |
Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Ibiza | Polo | Fiesta | Corsa | |
Wersja | 1.0 TSI Xcellence | 1.0 TSI Beats | 1.0 EcoBoost Titanium | 1.0 Turbo Cosmo |
Airbagi czołowe/boczne z przodu | S/S | S/S | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne | S | S | S | S |
Pełne światła LED/ksenonowe/przeciwmgielne | 2579 zł/N/S | 3490/N/990 zł | N/N/S | N/S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/1257 zł | S/3400 zł | S/1600 zł | N/S |
System multimedialny/nawigacja | S/3533 zł | S/3920 zł | S/1580 zł | S/1500 zł |
Złącza Bluetooth/USB | S/S | S/S | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne | 1117 zł (pakiet) | 690 zł (pakiet) | 600 zł (pakiet) | 700 zł (pakiet) |
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył | S/607 zł | S/S | S/800 zł | S/650 zł |
Lusterka, elektr.: sterowane/podgrz./składane | S/S/1117 zł (pakiet) | S/S/670 zł | S/S/1500 zł (pakiet) | S/S/N |
Centralny zamek z pilotem/kluczyk zbliżeniowy | S/S | S/1500 zł | S/2200 zł | S/N |
Czujniki park. z tyłu/kamera cofania/automat parkujący | S/1517 zł/N | 1600 (p+t)/1090 zł/N | 450/1150/2950 zł (zaw. kamerę) | S/1200/1500 zł (pakiet) |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/910 zł | N/2070 zł | 400/2000 zł (pakiet) | S/N |
Asystent utrzymania pasa ruchu/czujnik martwego pola | N/N | 1240 zł za obie opcje | S/1500 zł (pakiet) | 2900 (pakiet)/1500 zł (pakiet) |
Czujnik deszczu/zmierzchu | 1117 zł (pakiet, za obie opcje) | 690 zł (pakiet, za obie opcje) | 600 zł (pakiet)/S | 700 zł (pakiet, za obie opcje) |
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych | S/N | S/N | 2000 zł (pakiet, za obie opcje) | 2900 zł (pakiet, za obie opcje) |
Podgrzewane fotele/kierownica | 1517 zł/N | 1680 zł/N | 1000 zł za obie opcje | 1750 zł za obie opcje |
Lakier metalizowany | 2 328 zł | 1 860 zł | 1 600 zł | 1 800 zł |
Koła standardowe/testowanego auta | 15 cali/17 cali (2883 zł) | 16 cali/17 cali (2190 zł) | 16 cali/17 cali (1700 zł) | 16 cali/16 cali (S) |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Samochody prezentowane na zdjęciach mogą się różnić wyposażeniem od specyfikacji przyjętych do porównania w tabeli.
Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)
Ibiza | Polo | Fiesta | Corsa | |
Cena podstawowa | 60 500 zł | 62 280 zł | 56 050 zł | 64 750 zł |
Gwarancja mechaniczna | 4 lata | 2 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 72 324 zł | 81 640 zł | 71 430 zł | 73 200 zł |
Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Ibiza | Polo | FIesta | Corsa |
Przestronność z przodu | 40 | 33 | 33 | 29 | 30 |
Przestronność z tyłu | 30 | 26 | 26 | 22 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 16 | 13 | 13 |
Ładowność | 15 | 11 | 11 | 12 | 12 |
Widoczność | 20 | 17 | 18 | 16 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 27 | 26 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 18 | 17 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 | 16 | 16 |
Suma punktów | 200 | 164 | 167 | 151 | 151 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Ibiza | Polo | FIesta | Corsa |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 17 | 16 | 13 |
Elastyczność | 25 | 17 | 17 | 15 | 15 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 11 | 11 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 | 15 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 27 | 28 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 26 | 24 | 22 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 36 | 34 | 33 |
Suma punktów | 200 | 161 | 165 | 160 | 146 |
Koszty | Maks. pkt. | Ibiza | Polo | FIesta | Corsa |
Cena po doposażeniu | 50 | 34 | 28 | 34 | 34 |
Zużycie paliwa | 30 | 17 | 18 | 19 | 19 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 25 | 25 | 27 | 25 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 20 | 22 | 23 | 25 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 12 | 8 | 8 | 8 |
Przeglądy | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Suma punktów | 185 | 133 | 126 | 136 | 136 |
Wynik końcowy | 585 | 458 | 458 | 447 | 433 |
Miejsce w teście | 1. | 1. | 3. | 4. |
Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa
Najuczciwiej w tym gronie wypada spalanie katalogowe Opla, który do tego zużył podczas jazd testowych najmniej benzyny. Produkty koncernu VW okazały się nie aż tak oszczędne, a Ford, mimo że jego silnik ma już dojrzały wiek, niemal nie ustępuje Oplowi. Małe benzynowe silniki turbo mają jednak pewną, dość znaną już wadę – nawet jeśli średnie wyniki spalania są zachęcające, to pamiętajcie, że na autostradzie te samochody szybko przestają być ekonomiczne.
Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - podsumowanie
Bat na Fiestę szybko się znalazł. Ford ma udany napęd i układ jezdny, ale przestronnością znacznie ustępuje konkurencji z koncernu VW. Polo (i jego klon Ibiza) jest tak przestronne, jakby szefostwo firmy przymierzało się do wygaszenia produkcji Golfa. Corsa z dużą stratą zamyka stawkę.
A co Wy byście wybrali? Wolicie zwinność Fiesty, przestronność Polo, praktyczność i dynamiczne prowadzenie Ibizy czy po prostu macie sentyment do Opla i tak czy inaczej wybralibyście Corsę? Zapraszamy do komentowania!