• Najmniejszy bagażnik ma 400 litrów. Największy - 450 litrów. Po złożeniu kanapy różnice między autami przekraczają 100 litrów.
  • Czy auta z tym samym silnikiem będą paliły tyle samo? Będą! Chyba, że ktoś uważa dwie dziesiąte litra za istotną różnicę.
  • Jedno z aut jest zdecydowanie przyjemniej wykończone w kabinie od dwóch pozostałych. Domyślacie się już, które? My byśmy się nie domyślili...
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kiedy troje robi to samo, wyniki mogą być różne. I właśnie z tego powodu to porównanie jest szczególne. W rolach głównych występują najmniejsze SUV-y poszczególnych marek Grupy VW i wszystkie bazują na platformie MQB-A0: Seat Arona, Volkswagen T-Cross i Skoda Kamiq. W tej kolejności też te modne modele zadebiutowały na rynku. Aronę mogliśmy powitać na naszych drogach już w 2017 r. W 2018 roku zadebiutował T-Cross, a Skoda Kamiq wjechała do salonów rok temu.

W naszym teście cała trójka stawiła się ze 115-konnymi silnikami 1.0 TSI i ręcznymi skrzyniami biegów. Nie będzie to jednak degustacja jednolitej papki z Wolfsburga – wręcz przeciwnie. Okazało się, że wspólna płyta podłogowa nie oznacza ani identycznych wymiarów podwozia i nadwozia, ani takich samych wrażeń w kabinach pasażerskich.

Co ciekawe, w ramach pola manewru z długością płyty podłogowej i rozstawu osi Škoda Kamiq ma 4,24 m i jest najdłuższa w tym towarzystwie. Przerasta nawet grającego o pół klasy wyżej VW T-Roca o 1 cm. Nad Aroną ma przewagę 10 cm, a nad T-Crossem – 13 cm.

W środku także można ją odnaleźć. Różnica nie jest co prawda na tyle duża, by Škoda zdobyła więcej punktów niż T-Cross (bierzemy pod uwagę wiele parametrów, a nie tylko ilość miejsca na nogi), ale wrażenie przestronności jest przyjemniejsze. Z przodu oba oferują dobrą swobodę ruchów, istotnie różni się wysokość siedzenia: 58 cm w Kamiqu odpowiada nam bardziej niż 63 cm w T-Crossie. Niżsi kierowcy muszą w takim przypadku niemal wdrapywać się do auta, tymczasem w Kamiqu czują się jakoś lepiej zintegrowani z autem.

Porównanie SUV-ów - Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów - Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross

Z tyłu czeski SUV-ik umiejętnie wykorzystuje swój o 10 cm dłuższy rozstaw osi. Przy tak samo ustawionych fotelach załoga nim podróżująca będzie miała o 15 mm więcej miejsca na kolana. Nie wydaje się dużo, ale wyżsi pasażerowie na pewno to docenią. Także w przypadku transportu większych przedmiotów Kamiq sprawdzi się lepiej. Z tyłu po złożeniu kanapy zmieści się maksymalnie 1395 l – o 100 l więcej niż w VW i Seacie. W zamian za to T-Cross punktuje najlepszą kanapą. Siedzisko jest umieszczone o około 5 cm wyżej niż u rywali, więc siedzi się w mniej „żabiej” pozycji.

Arona, niestety, nie może się pochwalić podobną wygodą na tylnej kanapie, co T-Cross. Z przodu ilość miejsca jest w porządku, a wygodą i pozycją za kierownicą Seat gra na podobnym poziomie co rywale. Z tyłu jednak wcześniej kończy się miejsce na kolana, a wznosząca się linia okien powoduje gorsze wrażenie przestronności.

Porównanie SUV-ów - Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów - Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross

Oceniając jakość kokpitów, można się nieźle zdziwić. Czyżby nastąpiła zamiana ról? Škoda podbija nasze serca miękkim tworzywem deski rozdzielczej i świetnym ekranem nawigacji (Amundsen). VW natomiast ma nawet w górnej części kokpitu twarde wykończenie, jest ono wrażliwsze na zarysowania. Znajdziemy je też w Aronie.

Sami jesteśmy zaskoczeni: to Škoda wygląda tutaj najbardziej premium, choć w tym kontekście koncern VW powinien postawić raczej na markę Audi, a wcześniej, co naturalne – na Volkswagena. Znaleźliśmy też wspólną genetyczną wadę: cała trójka ma odrobinę za nisko umieszczony panel sterowania klimatyzacją, ale w Seacie także centralny ekran multimediów mógłby być wyżej umieszczony.

Porównanie SUV-ów - Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów - Seat Arona, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross

Pod względem osiągów różnice między tymi SUV-ami praktycznie nie występują. Seat ma krótsze przełożenia skrzyni i osiąga najniższą prędkość maksymalną, ale za to sprawniej pozwala wyprzedzać. We wszystkich autach silniki mają wystarczający temperament i z lubością kręcą się w regionach 6000 obr./min. Ale uwaga – mimo tego, że trzycylindrowy motorek musi napędzać SUV-y o dość konkretnej jak na litr pojemności masie, szczególnie przy komplecie pasażerów, 1.0 TSI okazuje się mocarne już od niskich obrotów.

Bardzo niskich – powoli (np. po mieście) i nieobciążonym autem można jeździć jak dużą ciężarówką, zmieniając bieg na wyższy już poniżej 1500 obr./min. Ale – jak napisaliśmy – z kręceniem wysoko także nie ma problemu. Kamiq zachowuje się przy tym najciszej – Czechom udało się najlepiej wyciszyć lekko warkoczący silnik 3-cylindrowy, do którego brzmienia na wysokich obrotach łatwo można się przyzwyczaić, jednak znany on jest z lekkiego buczenia podczas jazdy na obrotach bardzo niskich.

Porównanie: Seat Arona 1.0 TSI, Skoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Foto: Auto Bild
Porównanie: Seat Arona 1.0 TSI, Skoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI

Duże słowa uznania także dla zespołu odpowiedzialnego w Škodzie za zestrojenie podwozia. Sprężyny i amortyzatory z lekkością radzą sobie z niemal każdym rodzajem niedoskonałości drogi. Sportowe zawieszenie o nieprzesadzonej sztywności zapewnia stabilną jazdę bez bujania. Volkswagen i Seat przyjechały do testu na 18-calowych kołach, co skutkowało wyraźniejszym przekazywaniem do kabiny nierówności, Arona ma do tego jeszcze tendencję do nieco głośniejszego oraz mniej delikatnego pokonywania uskoków jezdni. Jeżeli komuś nie zależy na maksymalnie szpanerskim wyglądzie, to opony o wyższym profilu – takie jak w Škodzie – byłyby lepszym pomysłem.

W próbie wytracania prędkości sytuacja nieco się odwraca: średnia droga hamowania Kamiqa wynosi 36,4 m, podczas gdy Arona zatrzymuje się po 36 m, a VW – 35,6 m. To satysfakcjonujące wyniki, choć auta o podobnej długości, jednak z tradycyjnymi nadwoziami typu hatchback, potrafią hamować lepiej. Jednego natomiast jesteśmy pewni: z tej trójki jedynie Seat spełnia oczekiwania odnośnie długości gwarancji mechanicznej, które wypada stawiać nowoczesnym samochodom na konkurencyjnym rynku. Dwa lata to zdecydowanie za mało, a i tak dobrze, że w tym porównaniu nie wystąpiła Kia (7 lat gwarancji), bo byłby dodatkowy wstyd.

1. Škoda Kamiq 1.0 TSI

Zwycięzca

Škoda Kamiq jest najdłuższa i ma największy rozstaw osi. Zaraz - na schemacie wymiarów - przekonacie się, jak jest przestronna. To zaskakująco wygodne auto.

Czeskie auto ma zdecydowanie najwięcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. Zobaczcie, jak wysoko jest górna linia drzwi - wsiadanie jest wygodne.

Ustawny bagażnik czeskiego SUV-ika mieści 400-1395 l.

Cyfrowe zegary, ekran nawigacji ze świetną grafiką, miękka górna część deski rozdzielczej – deska Škody wygląda najbardziej szlachetnie i taka też jest w dotyku.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Widzicie ten indeks miejsca na nogi z tyłu (liczba z gwiazdką)? Mierzymy go po odsunięciu przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście. Żeby użyć jakiegoś odległego porównania - mniej więcej tyle miejsca na nogi mają np. pasażerowie tylnej kanapy... Mazdy 6.

Plusy
  • bardzo dużo miejsca na nogi z tyłu
  • oszczędny silnik benzynowy
  • dobra dynamika
  • komfortowe resorowanie
  • pewne zachowanie na drodze
  • dużo różnych opcji na liście wyposażenia
Minusy
  • przy tak obszernej kabinie bagażnik mógłby być jeszcze większy. Marudzimy?
  • tylko dwa lata gwarancji

 

Podsumowanie

Skoda klarownie wyjaśnia sytuację. Patrząc z perspektywy potrzeb kierowcy praktycznego auta rodzinnego, oferuje najwięcej. A do tego tworzywa użyte w kabinie są z zaskakująco wysokiej półki. Zasłużone brawa dla Skody!

Ocena
464/620

2. Seat Arona 1.0 TSI

Seat to najstarsze auto w porównaniu - jeżeli weźmiemy pod uwagę datę premiery. Nadal wygląda dobrze i na czasie. Długość nadwozia i rozstaw osi plasują go między Skodą a Volkswagenem.

W Seacie z tyłu jest zdecydowanie najciaśniej. Czyli większy niż w Volkswagenie rozstaw osi nie zagwarantował większej ilości miejsca z tyłu.

Bagażnik Seata mieści 400-1280 l.

Raczej proste materiały w dość kanciastym i „prostokątnym” projekcie kokpitu. 8-calowy ekran, niestety, pod nawiewami: za nisko, ale za to nie dmucha na dłonie.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Seat dość nietypowo jak na niedużego SUV-a podzielił przestrzeń pasażerską: z przodu można uzyskać bardzo dużo miejsca na nogi, ale dzieje się to kosztem ciasnoty na miejscach tylnych. No może jednak nie przesadzajmy: ciasno tam nie będzie, ale ciaśniej niż u rywali z tego porównania.

Plusy
  • dynamiczne prowadzenie
  • dobra stabilność jazdy
  • swobodnie wkręcający się na obroty silnik
  • krótsze niż u rywali przełożenia skrzyni - jeżeli ktoś to lubi
  • najdłuższa gwarancja
Minusy
  • z tyłu powinno być więcej miejsca
  • niedostępność wybranych dodatków
Podsumowanie

Seat wspiął się na drugie miejsce podium. I nie ma co ukrywać, że udało mu się to dzięki gwarancji. I to bardzo dobrze - najwyższy czas, żeby klienci zaczęli ją doceniać.

Ocena
462/620

3. Volkswagen T-Cross 1.0 TSI

Volkswagen jest najkrótszy i ma najmniejszy rozstaw osi. Ale zaraz! To wcale nie oznacza, że będzie w nim najmniej miejsca!

Bardzo wygodne miejsca tylne T-Crossa, znakomicie podparte uda pasażerów dzięki największej wysokości siedziska.

Bagażnik T-Crossa mieści 455-1281 l – dobry wynik, jednak po złożeniu kanapy Volkswagen ustępuje Škodzie Kamiq.

Radio Composition Media z pokrętłami i 8-calowym ekranem umieszczone na odpowiedniej wysokości, do tego nawigacja Discover Media. 

Rzeczywiste wymiary kabiny

Fanatycy oceniania samochodó suwmiarką i na podstawie rozstawu osi czy długości nadwozia będą niepocieszeni. Najkrótsze auto w stawce, najmniejszy rozstaw osi, a kabina bardzo obszerna i bagażnik największy przy komplecie pasażerów. Magia? Nic podobnego. Po prostu inżynierowie VW dobrze wiedzą jak efektywnie wykorzystać powierzchnię, jaką auto zajmuje na drodze.

Plusy
  • wysoka stabilność jazdy
  • bardzo wygodne miejsca tylne
  • szeroka kabina
  • oszczędny silnik
  • dobra dynamika
  • bagażnik największy przy rozłożonej kanapie
Minusy
  • niektóre (choć bardzo nieliczne) opcje dostępne w Skodzie nie figurują na liście wyposażenia doatkowego T-Crossa
  • tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie

Niewielki Volkswagen zaskakuje wygodą w kabinie. Ale jakością jej wykończenia - odkąd pojawiła się Skoda Kamiq - już nie zaimponuje. Przegrana z Seatem to zasługa krótszej gwarancji, T-Cross to też znakomite auto.

Ocena
456/620

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Škoda Seat VW
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s 3,9 s 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 10,8 s 10,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,7 s 17,3 s 17,2 s
Elastyczność 60-100 km/h 8,5 s (4. bieg) 7,9 s (4. bieg) 8,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 17,0 s (6. bieg) 15,3 s (6. bieg) 16,7 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1235/505 kg 1174/486 kg 1265/465 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc. 60/40 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,8/10,9 m 10,5/10,5 m 10,6/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,4 m 36,1 m 35,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 36,3 m 35,8 m 35,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 63 dB (A) 61 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 66 dB (A) 64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km
Zasięg 840 km 660 km 650 km

Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Jednostka Skoda Kamiq Seat Arona Volkswagen T-Cross
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1170 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1450 1440 1470
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1030 1040 1025
Zakres regulacji fotela (mm) 240 230 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 765 725 750
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1425 1420 1430
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 960 985 950
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 360 395

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Kamiq Arona T-Cross
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 115/5000 115/5000 115/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 200/2000 200/2000 200/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 194 190 193
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 400-1395 400-1280 455-1281
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 40 40
Marka i model opon testowanego auta Goodyear Efficient Grip Per. Pirelli Cinturato P7 Pirelli Cinturato P7
Rozmiar opon testowanego auta 205/55 R 17 215/45 R 18 215/45 R 18
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 134/S 138/S 140/S
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1200/610 1100/590 1100/620

Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Kamiq Arona T-Cross
Wersja wyjściowa 1.0 TSI Style 1.0 TSI Xcellence 1.0 TSI Style
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy S/S/S/900 zł S/S/S/N S/S/S/N
Światła przeciwmgielne/LED N/2100 zł (mij. i drog., p.) S/S (mijania i drogowe) S/S (mijania i drogowe)
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa) 2890 zł (2-str., pakiet)
Elektrochromatyczne lusterko wewn. 2100 zł (pakiet) S N
Elektr. podgrz./składane lusterka boczne S/2100 zł (pakiet) S/S S/720 zł
Wirt. zegary/elektr. pokrywa bagażnika 3650 zł (pakiet za 2 opcje) 1575 zł/N 2890 zł (pakiet)/N
System multimedialny/nawigacja S/5600 zł (pakiet) S/S S/2410 zł
Bluetooth/USB/DAB/ład. indukcyjna S/S/S/3650 zł (pakiet) S/S/S/616 zł S/S/1040/510 zł
Apple CarPlay i Android Auto lub inny S S S
Kluczyk zbliżeniowy/kierownica multif. S/S S/S 1600 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/2100 zł (pakiet) S/2396 zł (pakiet) S/S
Czujniki parkowania tylne/przednie S/S S/2531 zł (pakiet) 2100 zł za obie opcje
Kamera cofania/automat parkujący S/1400 zł 2531 zł (pakiet, za 2 opcje) 1200/2730 zł
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba S/3650 (pakiet)/850 zł 1611 zł/N/N 1410 zł/N/N
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/200 zł S/S S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu 5600 zł (pakiet)/S N/N N/S
Czujnik martw. pola/ruchu za autem 1950 zł za obie opcje 2396 zł (pakiet, za 2 opcje) S/S
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie 2300 zł/S (17 cali) 2470/2710 zł (18 cali) 2120/2070 zł (18 cali)

Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Kamiq Arona T-Cross
Cena wyjściowa 83 350 zł 80 900 zł 84 990 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 38,3 proc. 37,4 proc. 39,2 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 5 lat 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 101 300 zł* 92 339 zł 103 670 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Škody zawiera dodatkowo: zawieszenie SPORT CHASSIS CONTROL obniżone o 10 mm z wyborem profilu jazdy za 2200 zł.

Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Škoda Seat Volkswagen
Przestronność z przodu 40 32 34 33
Przestronność z tyłu 30 23 22 23
Pojemność bagażnika 25 16 16 17
Ładowność 15 13 12 11
Widoczność 20 17 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 25 25
Ergonomia obsługi 20 16 16 16
Jakość wykończenia 20 17 15 15
Suma punktów 200 160 156 156
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Škoda Seat Volkswagen
Przyspieszenie 25 16 16 16
Elastyczność 25 17 18 17
Poziom hałasu 15 12 10 11
Skrzynia biegów 15 14 13 14
Zachowanie na drodze 30 25 25 25
Komfort jazdy 30 26 24 24
Układ kierowniczy 15 14 13 14
Średnica zawracania 5 4 5 5
Skuteczność hamulców 40 31 32 33
Suma punktów 200 159 156 159
Koszty Maks. pkt. Škoda Seat Volkswagen
Cena po doposażeniu 50 35 38 35
Utrata wartości 15 13 14 12
Zużycie paliwa 30 25 25 25
Wyposażenie – komfort 50 25 22 22
Wyp. – bezpieczeństwo 40 22 20 22
Ubezpieczenia 10 7 7 7
Gwarancja 15 8 14 8
Przeglądy 10 10 10 10
Suma punktów 220 145 150 141
Wynik końcowy 620 464 462 456
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Testowe kontra katalogowe zużycie prądu (różnica nie jest oceniana)

 Foto: Auto Bild

Na takie wyniki czekaliśmy. Długo! Nareszcie wszystkie auta w porównaniu nie tylko nie spaliły więcej, niż podają producenci w danych fabrycznych, lecz także ich zużycie paliwa okazało się mniejsze od obietnic w katalogach. Do tego to oszczędne samochody, ale tylko wtedy, gdy powściągliwie obchodzimy się z pedałem gazu – w przeciwnym razie można się zdziwić, jak dużo paliwa można wpompować do litrowego silniczka.

Podsumowanie

Škoda bardzo pozytywnie nas zaskoczyła. A najbardziej zaskoczeni będą właściciele Volkswagena T-Crossa, kiedy wsiądą do kabiny i zobaczą szlachetniejsze materiały. Przecież taka relacja „rodzic–córka” między VAG a Škodą byłaby jeszcze niedawno nie do pomyślenia! A jednak się to udało i w dziedzinie odczuwalnej jakości Škoda idzie mocno w górę. Seat nadrabia ceną oraz – to istotne – najdłuższą gwarancją mechaniczną, która jako solidny argument może, a nawet powinna, zaważyć na wyborze nowego samochodu o tak nowoczesnej (czytaj: skomplikowanej) konstrukcji.