- Najmniejszy bagażnik ma 400 litrów. Największy - 450 litrów. Po złożeniu kanapy różnice między autami przekraczają 100 litrów.
- Czy auta z tym samym silnikiem będą paliły tyle samo? Będą! Chyba, że ktoś uważa dwie dziesiąte litra za istotną różnicę.
- Jedno z aut jest zdecydowanie przyjemniej wykończone w kabinie od dwóch pozostałych. Domyślacie się już, które? My byśmy się nie domyślili...
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Kiedy troje robi to samo, wyniki mogą być różne. I właśnie z tego powodu to porównanie jest szczególne. W rolach głównych występują najmniejsze SUV-y poszczególnych marek Grupy VW i wszystkie bazują na platformie MQB-A0: Seat Arona, Volkswagen T-Cross i Skoda Kamiq. W tej kolejności też te modne modele zadebiutowały na rynku. Aronę mogliśmy powitać na naszych drogach już w 2017 r. W 2018 roku zadebiutował T-Cross, a Skoda Kamiq wjechała do salonów rok temu.
W naszym teście cała trójka stawiła się ze 115-konnymi silnikami 1.0 TSI i ręcznymi skrzyniami biegów. Nie będzie to jednak degustacja jednolitej papki z Wolfsburga – wręcz przeciwnie. Okazało się, że wspólna płyta podłogowa nie oznacza ani identycznych wymiarów podwozia i nadwozia, ani takich samych wrażeń w kabinach pasażerskich.
Co ciekawe, w ramach pola manewru z długością płyty podłogowej i rozstawu osi Škoda Kamiq ma 4,24 m i jest najdłuższa w tym towarzystwie. Przerasta nawet grającego o pół klasy wyżej VW T-Roca o 1 cm. Nad Aroną ma przewagę 10 cm, a nad T-Crossem – 13 cm.
W środku także można ją odnaleźć. Różnica nie jest co prawda na tyle duża, by Škoda zdobyła więcej punktów niż T-Cross (bierzemy pod uwagę wiele parametrów, a nie tylko ilość miejsca na nogi), ale wrażenie przestronności jest przyjemniejsze. Z przodu oba oferują dobrą swobodę ruchów, istotnie różni się wysokość siedzenia: 58 cm w Kamiqu odpowiada nam bardziej niż 63 cm w T-Crossie. Niżsi kierowcy muszą w takim przypadku niemal wdrapywać się do auta, tymczasem w Kamiqu czują się jakoś lepiej zintegrowani z autem.
Z tyłu czeski SUV-ik umiejętnie wykorzystuje swój o 10 cm dłuższy rozstaw osi. Przy tak samo ustawionych fotelach załoga nim podróżująca będzie miała o 15 mm więcej miejsca na kolana. Nie wydaje się dużo, ale wyżsi pasażerowie na pewno to docenią. Także w przypadku transportu większych przedmiotów Kamiq sprawdzi się lepiej. Z tyłu po złożeniu kanapy zmieści się maksymalnie 1395 l – o 100 l więcej niż w VW i Seacie. W zamian za to T-Cross punktuje najlepszą kanapą. Siedzisko jest umieszczone o około 5 cm wyżej niż u rywali, więc siedzi się w mniej „żabiej” pozycji.
Arona, niestety, nie może się pochwalić podobną wygodą na tylnej kanapie, co T-Cross. Z przodu ilość miejsca jest w porządku, a wygodą i pozycją za kierownicą Seat gra na podobnym poziomie co rywale. Z tyłu jednak wcześniej kończy się miejsce na kolana, a wznosząca się linia okien powoduje gorsze wrażenie przestronności.
Oceniając jakość kokpitów, można się nieźle zdziwić. Czyżby nastąpiła zamiana ról? Škoda podbija nasze serca miękkim tworzywem deski rozdzielczej i świetnym ekranem nawigacji (Amundsen). VW natomiast ma nawet w górnej części kokpitu twarde wykończenie, jest ono wrażliwsze na zarysowania. Znajdziemy je też w Aronie.
Sami jesteśmy zaskoczeni: to Škoda wygląda tutaj najbardziej premium, choć w tym kontekście koncern VW powinien postawić raczej na markę Audi, a wcześniej, co naturalne – na Volkswagena. Znaleźliśmy też wspólną genetyczną wadę: cała trójka ma odrobinę za nisko umieszczony panel sterowania klimatyzacją, ale w Seacie także centralny ekran multimediów mógłby być wyżej umieszczony.
Pod względem osiągów różnice między tymi SUV-ami praktycznie nie występują. Seat ma krótsze przełożenia skrzyni i osiąga najniższą prędkość maksymalną, ale za to sprawniej pozwala wyprzedzać. We wszystkich autach silniki mają wystarczający temperament i z lubością kręcą się w regionach 6000 obr./min. Ale uwaga – mimo tego, że trzycylindrowy motorek musi napędzać SUV-y o dość konkretnej jak na litr pojemności masie, szczególnie przy komplecie pasażerów, 1.0 TSI okazuje się mocarne już od niskich obrotów.
Bardzo niskich – powoli (np. po mieście) i nieobciążonym autem można jeździć jak dużą ciężarówką, zmieniając bieg na wyższy już poniżej 1500 obr./min. Ale – jak napisaliśmy – z kręceniem wysoko także nie ma problemu. Kamiq zachowuje się przy tym najciszej – Czechom udało się najlepiej wyciszyć lekko warkoczący silnik 3-cylindrowy, do którego brzmienia na wysokich obrotach łatwo można się przyzwyczaić, jednak znany on jest z lekkiego buczenia podczas jazdy na obrotach bardzo niskich.
Duże słowa uznania także dla zespołu odpowiedzialnego w Škodzie za zestrojenie podwozia. Sprężyny i amortyzatory z lekkością radzą sobie z niemal każdym rodzajem niedoskonałości drogi. Sportowe zawieszenie o nieprzesadzonej sztywności zapewnia stabilną jazdę bez bujania. Volkswagen i Seat przyjechały do testu na 18-calowych kołach, co skutkowało wyraźniejszym przekazywaniem do kabiny nierówności, Arona ma do tego jeszcze tendencję do nieco głośniejszego oraz mniej delikatnego pokonywania uskoków jezdni. Jeżeli komuś nie zależy na maksymalnie szpanerskim wyglądzie, to opony o wyższym profilu – takie jak w Škodzie – byłyby lepszym pomysłem.
W próbie wytracania prędkości sytuacja nieco się odwraca: średnia droga hamowania Kamiqa wynosi 36,4 m, podczas gdy Arona zatrzymuje się po 36 m, a VW – 35,6 m. To satysfakcjonujące wyniki, choć auta o podobnej długości, jednak z tradycyjnymi nadwoziami typu hatchback, potrafią hamować lepiej. Jednego natomiast jesteśmy pewni: z tej trójki jedynie Seat spełnia oczekiwania odnośnie długości gwarancji mechanicznej, które wypada stawiać nowoczesnym samochodom na konkurencyjnym rynku. Dwa lata to zdecydowanie za mało, a i tak dobrze, że w tym porównaniu nie wystąpiła Kia (7 lat gwarancji), bo byłby dodatkowy wstyd.
1. Škoda Kamiq 1.0 TSI
Škoda Kamiq jest najdłuższa i ma największy rozstaw osi. Zaraz - na schemacie wymiarów - przekonacie się, jak jest przestronna. To zaskakująco wygodne auto.
Czeskie auto ma zdecydowanie najwięcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy. Zobaczcie, jak wysoko jest górna linia drzwi - wsiadanie jest wygodne.
Ustawny bagażnik czeskiego SUV-ika mieści 400-1395 l.
Cyfrowe zegary, ekran nawigacji ze świetną grafiką, miękka górna część deski rozdzielczej – deska Škody wygląda najbardziej szlachetnie i taka też jest w dotyku.
Widzicie ten indeks miejsca na nogi z tyłu (liczba z gwiazdką)? Mierzymy go po odsunięciu przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście. Żeby użyć jakiegoś odległego porównania - mniej więcej tyle miejsca na nogi mają np. pasażerowie tylnej kanapy... Mazdy 6.
- bardzo dużo miejsca na nogi z tyłu
- oszczędny silnik benzynowy
- dobra dynamika
- komfortowe resorowanie
- pewne zachowanie na drodze
- dużo różnych opcji na liście wyposażenia
- przy tak obszernej kabinie bagażnik mógłby być jeszcze większy. Marudzimy?
- tylko dwa lata gwarancji
Skoda klarownie wyjaśnia sytuację. Patrząc z perspektywy potrzeb kierowcy praktycznego auta rodzinnego, oferuje najwięcej. A do tego tworzywa użyte w kabinie są z zaskakująco wysokiej półki. Zasłużone brawa dla Skody!
2. Seat Arona 1.0 TSI
Seat to najstarsze auto w porównaniu - jeżeli weźmiemy pod uwagę datę premiery. Nadal wygląda dobrze i na czasie. Długość nadwozia i rozstaw osi plasują go między Skodą a Volkswagenem.
W Seacie z tyłu jest zdecydowanie najciaśniej. Czyli większy niż w Volkswagenie rozstaw osi nie zagwarantował większej ilości miejsca z tyłu.
Bagażnik Seata mieści 400-1280 l.
Raczej proste materiały w dość kanciastym i „prostokątnym” projekcie kokpitu. 8-calowy ekran, niestety, pod nawiewami: za nisko, ale za to nie dmucha na dłonie.
Seat dość nietypowo jak na niedużego SUV-a podzielił przestrzeń pasażerską: z przodu można uzyskać bardzo dużo miejsca na nogi, ale dzieje się to kosztem ciasnoty na miejscach tylnych. No może jednak nie przesadzajmy: ciasno tam nie będzie, ale ciaśniej niż u rywali z tego porównania.
- dynamiczne prowadzenie
- dobra stabilność jazdy
- swobodnie wkręcający się na obroty silnik
- krótsze niż u rywali przełożenia skrzyni - jeżeli ktoś to lubi
- najdłuższa gwarancja
- z tyłu powinno być więcej miejsca
- niedostępność wybranych dodatków
Seat wspiął się na drugie miejsce podium. I nie ma co ukrywać, że udało mu się to dzięki gwarancji. I to bardzo dobrze - najwyższy czas, żeby klienci zaczęli ją doceniać.
3. Volkswagen T-Cross 1.0 TSI
Volkswagen jest najkrótszy i ma najmniejszy rozstaw osi. Ale zaraz! To wcale nie oznacza, że będzie w nim najmniej miejsca!
Bardzo wygodne miejsca tylne T-Crossa, znakomicie podparte uda pasażerów dzięki największej wysokości siedziska.
Bagażnik T-Crossa mieści 455-1281 l – dobry wynik, jednak po złożeniu kanapy Volkswagen ustępuje Škodzie Kamiq.
Radio Composition Media z pokrętłami i 8-calowym ekranem umieszczone na odpowiedniej wysokości, do tego nawigacja Discover Media.
Fanatycy oceniania samochodó suwmiarką i na podstawie rozstawu osi czy długości nadwozia będą niepocieszeni. Najkrótsze auto w stawce, najmniejszy rozstaw osi, a kabina bardzo obszerna i bagażnik największy przy komplecie pasażerów. Magia? Nic podobnego. Po prostu inżynierowie VW dobrze wiedzą jak efektywnie wykorzystać powierzchnię, jaką auto zajmuje na drodze.
- wysoka stabilność jazdy
- bardzo wygodne miejsca tylne
- szeroka kabina
- oszczędny silnik
- dobra dynamika
- bagażnik największy przy rozłożonej kanapie
- niektóre (choć bardzo nieliczne) opcje dostępne w Skodzie nie figurują na liście wyposażenia doatkowego T-Crossa
- tylko dwa lata gwarancji
Niewielki Volkswagen zaskakuje wygodą w kabinie. Ale jakością jej wykończenia - odkąd pojawiła się Skoda Kamiq - już nie zaimponuje. Przegrana z Seatem to zasługa krótszej gwarancji, T-Cross to też znakomite auto.
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Škoda | Seat | VW |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s | 3,9 s | 3,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s | 10,8 s | 10,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,7 s | 17,3 s | 17,2 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,5 s (4. bieg) | 7,9 s (4. bieg) | 8,4 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 17,0 s (6. bieg) | 15,3 s (6. bieg) | 16,7 s (6. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1235/505 kg | 1174/486 kg | 1265/465 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,8/10,9 m | 10,5/10,5 m | 10,6/11,6 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,4 m | 36,1 m | 35,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 36,3 m | 35,8 m | 35,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 63 dB (A) | 61 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 66 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 70 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 6,1 l/100 km |
Zasięg | 840 km | 660 km | 650 km |
Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Jednostka | Skoda Kamiq | Seat Arona | Volkswagen T-Cross |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1170 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1450 | 1440 | 1470 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1030 | 1040 | 1025 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 230 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 765 | 725 | 750 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1425 | 1420 | 1430 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 960 | 985 | 950 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 360 | 395 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Kamiq | Arona | T-Cross |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 999 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/5000 | 115/5000 | 115/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 200/2000 | 200/2000 | 200/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 190 | 193 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 400-1395 | 400-1280 | 455-1281 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 40 | 40 |
Marka i model opon testowanego auta | Goodyear Efficient Grip Per. | Pirelli Cinturato P7 | Pirelli Cinturato P7 |
Rozmiar opon testowanego auta | 205/55 R 17 | 215/45 R 18 | 215/45 R 18 |
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych | 134/S | 138/S | 140/S |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1200/610 | 1100/590 | 1100/620 |
Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Kamiq | Arona | T-Cross |
Wersja wyjściowa | 1.0 TSI Style | 1.0 TSI Xcellence | 1.0 TSI Style |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/900 zł | S/S/S/N | S/S/S/N |
Światła przeciwmgielne/LED | N/2100 zł (mij. i drog., p.) | S/S (mijania i drogowe) | S/S (mijania i drogowe) |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | S (2-strefowa) | 2890 zł (2-str., pakiet) |
Elektrochromatyczne lusterko wewn. | 2100 zł (pakiet) | S | N |
Elektr. podgrz./składane lusterka boczne | S/2100 zł (pakiet) | S/S | S/720 zł |
Wirt. zegary/elektr. pokrywa bagażnika | 3650 zł (pakiet za 2 opcje) | 1575 zł/N | 2890 zł (pakiet)/N |
System multimedialny/nawigacja | S/5600 zł (pakiet) | S/S | S/2410 zł |
Bluetooth/USB/DAB/ład. indukcyjna | S/S/S/3650 zł (pakiet) | S/S/S/616 zł | S/S/1040/510 zł |
Apple CarPlay i Android Auto lub inny | S | S | S |
Kluczyk zbliżeniowy/kierownica multif. | S/S | S/S | 1600 zł/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/2100 zł (pakiet) | S/2396 zł (pakiet) | S/S |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/2531 zł (pakiet) | 2100 zł za obie opcje |
Kamera cofania/automat parkujący | S/1400 zł | 2531 zł (pakiet, za 2 opcje) | 1200/2730 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | S/3650 (pakiet)/850 zł | 1611 zł/N/N | 1410 zł/N/N |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S/200 zł | S/S | S/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | 5600 zł (pakiet)/S | N/N | N/S |
Czujnik martw. pola/ruchu za autem | 1950 zł za obie opcje | 2396 zł (pakiet, za 2 opcje) | S/S |
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie | 2300 zł/S (17 cali) | 2470/2710 zł (18 cali) | 2120/2070 zł (18 cali) |
Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Kamiq | Arona | T-Cross |
Cena wyjściowa | 83 350 zł | 80 900 zł | 84 990 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 38,3 proc. | 37,4 proc. | 39,2 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 5 lat | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 101 300 zł* | 92 339 zł | 103 670 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Škody zawiera dodatkowo: zawieszenie SPORT CHASSIS CONTROL obniżone o 10 mm z wyborem profilu jazdy za 2200 zł.
Seat Arona 1.0 TSI, Škoda Kamiq 1.0 TSI, Volkswagen T-Cross 1.0 TSI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Škoda | Seat | Volkswagen |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 34 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 22 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 16 | 17 |
Ładowność | 15 | 13 | 12 | 11 |
Widoczność | 20 | 17 | 16 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 25 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 15 | 15 |
Suma punktów | 200 | 160 | 156 | 156 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Škoda | Seat | Volkswagen |
Przyspieszenie | 25 | 16 | 16 | 16 |
Elastyczność | 25 | 17 | 18 | 17 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 10 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 24 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 5 | 5 |
Skuteczność hamulców | 40 | 31 | 32 | 33 |
Suma punktów | 200 | 159 | 156 | 159 |
Koszty | Maks. pkt. | Škoda | Seat | Volkswagen |
Cena po doposażeniu | 50 | 35 | 38 | 35 |
Utrata wartości | 15 | 13 | 14 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 25 | 25 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 25 | 22 | 22 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 22 | 20 | 22 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 8 | 14 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 10 |
Suma punktów | 220 | 145 | 150 | 141 |
Wynik końcowy | 620 | 464 | 462 | 456 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Testowe kontra katalogowe zużycie prądu (różnica nie jest oceniana)
Na takie wyniki czekaliśmy. Długo! Nareszcie wszystkie auta w porównaniu nie tylko nie spaliły więcej, niż podają producenci w danych fabrycznych, lecz także ich zużycie paliwa okazało się mniejsze od obietnic w katalogach. Do tego to oszczędne samochody, ale tylko wtedy, gdy powściągliwie obchodzimy się z pedałem gazu – w przeciwnym razie można się zdziwić, jak dużo paliwa można wpompować do litrowego silniczka.
Podsumowanie
Škoda bardzo pozytywnie nas zaskoczyła. A najbardziej zaskoczeni będą właściciele Volkswagena T-Crossa, kiedy wsiądą do kabiny i zobaczą szlachetniejsze materiały. Przecież taka relacja „rodzic–córka” między VAG a Škodą byłaby jeszcze niedawno nie do pomyślenia! A jednak się to udało i w dziedzinie odczuwalnej jakości Škoda idzie mocno w górę. Seat nadrabia ceną oraz – to istotne – najdłuższą gwarancją mechaniczną, która jako solidny argument może, a nawet powinna, zaważyć na wyborze nowego samochodu o tak nowoczesnej (czytaj: skomplikowanej) konstrukcji.