- Cztery różne marki, cztery różne silniki, a spalanie... Prawie identyczne!
- BMW jako jedyny zawodnik ma silnik trzycylindrowy. Czy to pomoże mu zwyciężyć?
- Po wyrównaniu poziomu wyposażenia różnice w cenach zakupu sięgają 45 tys. zł
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Kompakty – kiedyś było to coś zwyczajnego, chleb z masłem. Nie za drogie, nie za mocne, nie przekombinowane. Solidne i wszechstronne auta dosłownie dla każdego. W kwestii dodatków Audi, BMW, Mercedes i VW oferują dziś znacznie więcej niż samo masełko. Moc, luksus, elegancki design i delikatne elektrowsparcie są tu jak łosoś na kanapce.
150-konny silnik 1.5 eTSI w VW Golfie wspomaga 48-woltowa „prądnica”, zasilana z akumulatora – w czasie rozpędzania układ ten daje małego „kopa”. Golf z silnikiem eTSI kosztuje co prawda dość dużo, jednak na tle rywali z tego porównania wydaje się wręcz okazyjnie tani. Jeśli dotrwacie do ostatniej strony tego materiału, to przekonacie się, że przewaga cenowa Golfa nie stopnieje nawet po wyrównaniu poziomu wyposażenia. Volkswagen w standardzie ma już 7-biegowe DSG, wirtualny kokpit i adaptacyjny tempomat.
Audi A3 – brat Golfa – dostaje ten sam napęd mikrohybrydowy. W Ingolstadt nazywają ten zestaw „Sportback 35 TFSI S tronic” i działa to według tej samej zasady, jak w Golfie, wraz z dwusprzęgłową skrzynią z siedmioma przełożeniami.
Mercedes ma w tej lidze model A 200 z automatyczną skrzynią biegów, którą trzeba dokupić w opcji, i cena widoczna na zdjęciu powyżej dotyczy auta już wyposażonego w automatyczną dwusprzęgłową skrzynię. Co je wyróżnia? Wyciąga najwyższą w porównaniu moc 163 KM z mizernych 1,3 l pojemności skokowej. W niektórych sytuacjach pracuje tylko połowa tej pojemności – silnik ma sprytną technikę odłączania cylindrów przy małym obciążeniu. To ma pomagać w oszczędzaniu paliwa i zaraz zobaczymy, jaki jest efekt.
BMW używa do napędu tylko trzech cylindrów. Model 118i napędza 1,5-litrowy turbobenzyniak, skonstruowany według zasad downsizingu, co też ma dawać niższe wyniki spalania. 140-konna seria 1 może mieć za dopłatą siedmiobiegową skrzynię dwusprzęgłową i właśnie z taką stawiła się do testu.
1. Volkswagen Golf 1.5 eTSI
Osiągi w teście hamowania, stabilność w próbie ominięcia przeszkody i precyzja na kiepskich drogach są pierwszorzędne. Dzięki niższej masie udaje mu się trzymać blisko mocniejszego Mercedesa. Duże „ale”: centrum zarządzania mocno denerwuje. Niemal wszystko obsługuje się na wysoko umieszczonym dotykowym ekranie i nie ma tu nawet gdzie oprzeć dłoni. Za taki „postęp” podziękujemy.
Może i wygląda to efektownie, ale czy naprawdę chęć zrobienia dobrego pierwszego wrażenia powinna wyznaczać granice ergonomii we współczesnych samochodach? Prawie wszystko obsługuje się tutaj dotykowo - na nierównej jezdni niełatwo trafić w ikonę na ekranie, a od wyświetlaczy odbija się bardzo chętnie światło. Czekamy, aż ekran dotykowy będzie wielkości przedniej szyby i zasłoni kierowcy droge - przy takiej galopującej nieroztropności projektantów to chyba całkiem prawdopodobne.
Już sam pudełkowaty kształt karoserii podpowiada, że w Golfie będzie wygodnie, chociaż ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie wcale nie jest największa w porównaniu. Rekompensuje ją dobre podparcie nóg, zapas miejsca nad głową i łatwość wsiadania przez wysokie drzwi. Z przodu miejsca jest bardzo dużo i konkurenci równiż nie mają na tym polu problemów.
- wygodnie z przodu i z tyłu
- wygodna pozycja za kerownicą
- dobra widoczność
- dynamiczny silnik benzynowy
- wysoka stabilność jazdy
- najniższa (ale nie niska...) cena zakupu
- zmuszanie kierowcy do dotykowej obsługi niemal wszystkich funkcji nam się nie podoba - ani to bezpieczne, ani wygodne
- brak przycisków bezpośredniego dostępu do najczęściej używanych funkcji oraz pokręteł
- tylko dwa lata gwarancji
Mimo krytyki zachowawczego stylu, który nie jest dziś ani tradycyjny, ani awangardowy, Golf trzyma się świetnie. To bardzo kompetentny typ. Gdyby jeszcze kokpit był bardziej ergonomiczny, byłoby super.
2. Mercedes A200
Mercedesa powinni sobie darować często podróżujący z teściami i kierowcy parkujący w garażach z rampami. Dlaczego? Wsiadanie z tyłu to gimnastyka, a auto jest za nisko zawieszone. Poza tym to znakomity samochód.
Mercedesa prowadzi się bardzo pewnie, układ kierowniczy świetnie pracuje, silnik ma moc, potrafi się kręcić, choć na wyższych obrotach robi się hałaśliwy. Zawieszenie opanowało kompromis między sportową pewnością a wyrafinowanym wybieraniem nierówności. Jedynie szczelin w betonowych nawierzchniach amortyzatory nie tłumią tak dobrze, nawet w trybie Comfort. Hamulce? Osiągi? Wszystko bez zarzutu.
W mercedesie jest nadzywczaj elegancko, ale trudno nie zauważyć, że tradycyjne zegary wyglądałyby bardziej luksusowo, podobnie jak piękny zegarek wskazówkowy jest bardziej dystyngowany od smartwatcha, który można dziś kupić wszędzie. W odróżnieniu od Volkswagena, Mercedes pozostawił choć garstkę przycisków i to bardzo cieszy, bo obsluga dotykowa tak bogato wyposażonego samochodu to nie jest coś do opanowania w jeden wieczór.
Bardzo dużo miejsca z przodu, dużo na nogi z tyłu, ale już nad głowami pasażerów tylnej kanapy brakuje zapasu przestrzeni. Bardzo słabe podparcie ud za sprawą niskiego siedziska kanapy.
- dynamiczny silnik benzynowy
- wysoka stabilność jazdy
- pierwszorzędna jakość wykończenia kabiny
- dużo miejsca w kokpicie
- wysoka cena zakupu
- niewygodne miejsca tylne
- zawieszenie wrażliwe na poprzeczne szczeliny jezdni
- bardzo mały prześwit
- tylko dwa lata gwarancji
Niezły jest, ten Mercedes. Tym, co pozwala tęsknić za klasą C, pozostaje już prawie wyłącznie przedni napęd.
3. Audi A3 Sportback 35 TFSI
Dwie rzeczy oddzielają go od Golfa: wszystko sprawia wrażenie nieco szlachetniejszego i droższego (maskę na przykład podtrzymują sprężyny gazowe, a nie tandetna tyczka).
Na polecenia kierownicą Audi reaguje precyzyjniej, zakręty pokonuje czysto. Jednak obecne tu 18-calowe koła nie pomagają w próbie hamowania. VW staje o prawie metr wcześniej niż Audi. 1,5-litrowy silnik rozwija w A3 szeroki wachlarz możliwości, pracuje przy tym spokojnie, nie zużywa za dużo paliwa. Mimo identycznej platformy z tyłu jest subiektywnie mniej miejsca. W Audi podoba nam się też większa liczba fizycznych przycisków.
Niebanalny minimalistyczny styl, wysokiej jakości tworzywa. W odróżnieniu od Golfa, A3 nie wymusza dotykowej obsługi niemal wszystkiego, co auto ma na pokładzie. Klarowny kokpit z czytelnymi wskazaniami – super!
Jak to zwykle bywa, adaptacja płyty podłogowej samochodu kompaktowego do klasy premium zabiera nieco miejsca pasażeom. Tylnym - różnica na tle Golfa dotyczy głównie wysokości sufity nad tylną kanapą.
- sportowe prowadzenie
- wysoka jakość
- ciekawy styl kokpitu
- dynamiczny silnik
- wysoka stabilność jazdy
- trzy lata gwarancji (na rynku są lepsi, ale nie w tym porównaniu)
- Hamulce mogłyby mocniej chwytać – marudzimy, przestronność nie zaskakuje
Czy Audi A3 to "lepszy" VW Golf? Poniekąd tak, ale nie każdego aż tak bardzo interesuje każdy detal kabiny i tworzywo, z jakiego go wykonano.
4. BMW 118i
„Jedynka” ma o cylinder mniej od konkurentów. Czy przez to jest pokrzywdzona? Nic z tych rzeczy. 1,5-litrowy silnik czyni swoją powinność bardzo porządnie. 140 koni wykazuje pełne zaangażowanie. Podczas startu spod świateł napęd terkocze z subiektywnie zbyt niskimi obrotami, ale potem silnik potrafi pracować cicho i zaskakująco aksamitnie.
Szkoda, że zawieszenie bywa nerwowe. Układowi kierowniczemu brakuje trochę sił prostujących, a na nierównych nawierzchniach trudno jest utrzymać czystą linię na wprost. Przednie fotele są z zasady bezbłędne (mocno wyprofilowane), ale nieco za wąskie. Niezmiennie fantastyczne jest pokrętło iDrive.
Jak u większych braci: logiczny rozkład przycisków i przyjemny minimalizm. Za to wirtualny kokpit nie każdemu przypadnie do gustu.
BMW serii 1 ma teraz poprzeczny silnik, więc kabina powinna być tak przestronna, jak w innych nowoczesnych i mądrze zaprojektowanych kompaktach. I byłaby, gdyby nie mocno obniżający się ku tyłowi dach.
- żywiołowy, cichy i przyjemnie miękko pracujący silnik R3
- przejrzysta i przemyślana koncepcja obsługi
- wysoka jakość kokpitu
- nerwowy układ kierowniczy
- niepewna jazda na wprost
- nieco spragniony napęd
- tylko dwa lata gwarancji
BMW jest interesującym kompaktem, a jego trzycylndrowy silnk mile zaskakuje kulturą pracy. Nie potrafi jednak zaskoczyć zużyciem paliwa. Fajne auto, ale konkurencja była bardzo silna.
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | VW | Mercedes | Audi | BMW |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,9 s | 2,8 s | 2,9 s | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s | 8,0 s | 8,6 s | 8,5 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 13,8 s | 13,1 s | 14,5 s | 14,5 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 4,6 s | 4,5 s | 4,8 s | 4,8 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 5,8 s | 5,7 s | 6,1 s | 6,5 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1355/515 kg | 1428/457 kg | 1383/477 kg | 1418/452 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 61/39 proc. | 60/40 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/11,0 m | 11,0/11,1 m | 11,0/11,1 m | 11,6/11,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,9 m | 32,8 m | 34,1 m | 33,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,7 m | 33,5 m | 34,7 m | 33,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 58 dB (A) | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 65 dB (A) | 66 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) | 70 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,7 l/100 km | 6,9 l/100 km | 6,8 l/100 km | 7,1 l/100 km |
Zasięg | 740 km | 620 km | 730 km | 700 km |
Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Volkswagen Golf | Mercedes A200 | Audi A3 Sportback | BMW 118i | |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1180 | 1170 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1470 | 1480 | 1465 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1015 | 1025 | 1010 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 240 | 230 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 720 | 760 | 730 | 740 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1455 | 1450 | 1450 | 1430 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 970 | 940 | 940 | 930 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 355 | 300 | 340 | 325 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Golf | A 200 | A3 | 118i |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 1332 | 1498 | 1499 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/5000 | 163/5500 | 150/5000 | 140/4200 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 250/1500 | 250/1620 | 250/1500 | 220/1480 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 224 | 225 | 224 | 213 |
Skrzynia biegów | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa | aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 381-1237 | 355-1195 | 380-1200 | 380-1200 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 43 | 50 | 50 |
Marka i model opon testowanego auta | Goodyear Eagle F1 Asym. 3 | Michelin Pilot Sport 4 | Bridgestone Turanza T005 | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 17 | 225/45 R 18 | 225/40 R 18 | 225/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych | 154/S | 147/S | 151/S | 150/S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/680 | 1600/685 | 1700/690 | 1300/695 |
Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Golf | A 200 | A3 | 118i |
Wersja | 1.5 eTSI R-Line | Progressive + automat | Sportback 35 TFSI Advanced | Sport Line + automat |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Aktywne zawieszenie (regulowane amortyzatory) | 3 480 zł | 4 859 zł | 5 660 zł | N (dostępne z innymi silnikami) |
Pełne światła LED/automatyczne światła drogowe | S/630 zł | S/883 zł | S/510 zł | S/660 zł |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S (1-str.; 1900 zł 3-strefowa) | N/S (2-strefowa) | S/2960 zł (2-str.; 4460 zł 3-str.) | N/S (1-str.; 2270 zł 2-strefowa) |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/3480 zł (pakiet) | S/1963 zł (pak., oba przyciem.) | S/1660 zł (oba przyciemniane) | S/2070 zł (pak., lewe przyciem.) |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | 1963 zł (pakiet) | 810 zł | 2070 zł (pakiet) |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/S (Discover Pro 2890 zł)/S | S/5889 zł za obie opcje | S/8970 zł/S | S/8460 zł (pakiet)/S |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/1472 zł | S/S/1510 zł | S/S/1410 zł |
Ładowarka indukcyjna/kluczyk zbliżeniowy | S/1710 zł | 982/1963 zł | 2010/2160 zł | 1650/2070 zł |
Ekran head-up/wirtualne zegary/skóra | 2820 zł/S/N | 4859/2208/7313 zł | 4010 zł/S/6520 zł | 3920/8460 (pakiet)/5780 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica | 1810 zł za 2 opcje | 1423/785 zł | 1710 zł/N | 1650/830 zł |
Przednie fotele/automat parkujący | sportowe/3480 zł (pakiet) | komfortowe/3313 zł (pakiet) | sportowe - 1810/1760 zł (pakiet) | sportowe/1240 zł (pakiet) |
Adaptacyjny tempomat | S | 2 945 zł | 3060 zł (pakiet) | 1 860 zł |
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania | S/S/1310 zł | 3313 zł (pakiet za 2 opcje)/S | S/1760 zł (pakiet)/2060 zł | S/S/1240 zł (pakiet) |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/3480 zł (pakiet) | S/2208 zł | S/2660 zł | S/3100 zł |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/1448 zł | 3060 (pakiet)/1260 zł | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy | S | S | S | S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2460 zł/S (17 cali) | 2896/2945 zł (18 cali) | 3510/4510 zł (18 cali) | 3100 zł/S (17 cali) |
Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Golf | A 200 | A3 | 118i |
Cena wyjściowa | 112 990 zł | 137 951 zł | 123 900 zł | 130 250 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 30 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | według wskazań komputera | co 25 tys. km | według wskazań komputera | według wskazań komputera |
Cena po doposażeniu | 123 200 zł | 169 066 zł | 164 780 zł* | 153 180 zł** |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Audi zawiera dodatkowo progresywny układ kierowniczy za 1260 zł; **cena BMW zawiera dodatkowo zwiększony z 42 do 50 l zbiornik paliwa, za 210 zł.
Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | VW | Mercedes | Audi | BMW |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 35 | 34 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 18 | 19 | 18 | 17 |
Pojemność bagażnika | 25 | 13 | 12 | 13 | 13 |
Ładowność | 15 | 11 | 9 | 10 | 9 |
Widoczność | 20 | 16 | 14 | 16 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 27 | 26 | 28 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 12 | 16 | 14 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 18 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 147 | 149 | 151 | 146 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | VW | Mercedes | Audi | BMW |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 19 | 18 | 18 |
Elastyczność | 25 | 22 | 22 | 21 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 12 | 10 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 12 | 13 | 11 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 27 | 26 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 | 26 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 13 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 36 | 38 | 34 | 38 |
Suma punktów | 200 | 170 | 173 | 165 | 164 |
Koszty | Maks. pkt. | VW | Mercedes | Audi | BMW |
Cena po doposażeniu | 50 | 35 | 25 | 26 | 28 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 21 | 22 | 20 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 29 | 29 | 30 | 29 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 25 | 24 | 25 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 5 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 8 | 9 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 7 | 8 | 7 | 7 |
Suma punktów | 185 | 133 | 121 | 125 | 121 |
Wynik końcowy | 585 | 450 | 443 | 441 | 431 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
Czy to są oszczędne auta? Tak. Biorąc pod uwagę dynamikę wszystkich czterech samochodów – oczywiście, jeżeli kierowca nie jest typowo sportowym typem – zużycie paliwa wypada uznać za niewielkie. Szkoda, że trzy cylindry nie dają przewagi BMW w tej konkurencji, bo ekologia powinna być flagową dyscypliną trzycylindrowca na tle czterocylindrowych rywali, a z jakiegoś powodu nie chce tak być. Miły akcent, choć nieoceniany: spalanie katalogowe Golfa jest bardzo uczciwe.
Podsumowanie
Golf wygrywa, bo jest najtańszy? Coś w tym jest, ale powiedzcie uczciwie: czy nie zastanowilibyście się trzy razy nad zakupem auta klasy premium, skoro potrafiący to samo popularny kompakt marki produkującej samochody dla ludu kosztuje znacznie, znacznie mniej? Przy tak bogatym wyposażeniu, jak w przypadku specyfikacji ocenianych w naszej tabeli, każdy wybór będzie oznaczał luksusowe auto kompaktowe. Fakty już znacie. Czas na roztropną decyzję zakupową. Teraz - w salonie - albo kiedyś, na rynku samochodów używanych.