• Cztery różne marki, cztery różne silniki, a spalanie... Prawie identyczne!
  • BMW jako jedyny zawodnik ma silnik trzycylindrowy. Czy to pomoże mu zwyciężyć?
  • Po wyrównaniu poziomu wyposażenia różnice w cenach zakupu sięgają 45 tys. zł
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kompakty – kiedyś było to coś zwyczajnego, chleb z masłem. Nie za drogie, nie za mocne, nie przekombinowane. Solidne i wszechstronne auta dosłownie dla każdego. W kwestii dodatków Audi, BMW, Mercedes i VW oferują dziś znacznie więcej niż samo masełko. Moc, luksus, elegancki design i delikatne elektrowsparcie są tu jak łosoś na kanapce.

150-konny silnik 1.5 eTSI w VW Golfie wspomaga 48-woltowa „prądnica”, zasilana z akumulatora – w czasie rozpędzania układ ten daje małego „kopa”. Golf z silnikiem eTSI kosztuje co prawda dość dużo, jednak na tle rywali z tego porównania wydaje się wręcz okazyjnie tani. Jeśli dotrwacie do ostatniej strony tego materiału, to przekonacie się, że przewaga cenowa Golfa nie stopnieje nawet po wyrównaniu poziomu wyposażenia. Volkswagen w standardzie ma już 7-biegowe DSG, wirtualny kokpit i adaptacyjny tempomat.

Audi A3 – brat Golfa – dostaje ten sam napęd mikrohybrydowy. W Ingolstadt nazywają ten zestaw „Sportback 35 TFSI S tronic” i działa to według tej samej zasady, jak w Golfie, wraz z dwusprzęgłową skrzynią z siedmioma przełożeniami.

Mercedes ma w tej lidze model A 200 z automatyczną skrzynią biegów, którą trzeba dokupić w opcji, i cena widoczna na zdjęciu powyżej dotyczy auta już wyposażonego w automatyczną dwusprzęgłową skrzynię. Co je wyróżnia? Wyciąga najwyższą w porównaniu moc 163 KM z mizernych 1,3 l pojemności skokowej. W niektórych sytuacjach pracuje tylko połowa tej pojemności – silnik ma sprytną technikę odłączania cylindrów przy małym obciążeniu. To ma pomagać w oszczędzaniu paliwa i zaraz zobaczymy, jaki jest efekt.

Porównanie: Audi A3, BMW serii 1, Mercedes klasy A i VW Golf Foto: Auto Bild
Porównanie: Audi A3, BMW serii 1, Mercedes klasy A i VW Golf

BMW używa do napędu tylko trzech cylindrów. Model 118i napędza 1,5-litrowy turbobenzyniak, skonstruowany według zasad downsizingu, co też ma dawać niższe wyniki spalania. 140-konna seria 1 może mieć za dopłatą siedmiobiegową skrzynię dwusprzęgłową i właśnie z taką stawiła się do testu.

1. Volkswagen Golf 1.5 eTSI

Zwycięzca
Golf jest udany i uniwersalny. Przykłady? Potrafi być komfortowy i spokojny, ale też żwawy i precyzyjny. Jego silnik ma moc, przy tym dyskretnie i oszczędnie pracuje. Siedzenia są wygodne, a widoczność optymalna. Wielostopniowo regulowane amortyzatory są bardzo przekonujące.

Osiągi w teście hamowania, stabilność w próbie ominięcia przeszkody i precyzja na kiepskich drogach są pierwszorzędne. Dzięki niższej masie udaje mu się trzymać blisko mocniejszego Mercedesa. Duże „ale”: centrum zarządzania mocno denerwuje. Niemal wszystko obsługuje się na wysoko umieszczonym dotykowym ekranie i nie ma tu nawet gdzie oprzeć dłoni. Za taki „postęp” podziękujemy.

Może i wygląda to efektownie, ale czy naprawdę chęć zrobienia dobrego pierwszego wrażenia powinna wyznaczać granice ergonomii we współczesnych samochodach? Prawie wszystko obsługuje się tutaj dotykowo - na nierównej jezdni niełatwo trafić w ikonę na ekranie, a od wyświetlaczy odbija się bardzo chętnie światło. Czekamy, aż ekran dotykowy będzie wielkości przedniej szyby i zasłoni kierowcy droge - przy takiej galopującej nieroztropności projektantów to chyba całkiem prawdopodobne.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Już sam pudełkowaty kształt karoserii podpowiada, że w Golfie będzie wygodnie, chociaż ilość miejsca na nogi na tylnej kanapie wcale nie jest największa w porównaniu. Rekompensuje ją dobre podparcie nóg, zapas miejsca nad głową i łatwość wsiadania przez wysokie drzwi. Z przodu miejsca jest bardzo dużo i konkurenci równiż nie mają na tym polu problemów.

Plusy
  • wygodnie z przodu i z tyłu
  • wygodna pozycja za kerownicą
  • dobra widoczność
  • dynamiczny silnik benzynowy
  • wysoka stabilność jazdy
  • najniższa (ale nie niska...) cena zakupu
Minusy
  • zmuszanie kierowcy do dotykowej obsługi niemal wszystkich funkcji nam się nie podoba - ani to bezpieczne, ani wygodne
  • brak przycisków bezpośredniego dostępu do najczęściej używanych funkcji oraz pokręteł
  • tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie

Mimo krytyki zachowawczego stylu, który nie jest dziś ani tradycyjny, ani awangardowy, Golf trzyma się świetnie. To bardzo kompetentny typ. Gdyby jeszcze kokpit był bardziej ergonomiczny, byłoby super.

Ocena
450/585

2. Mercedes A200

Mercedesa powinni sobie darować często podróżujący z teściami i kierowcy parkujący w garażach z rampami. Dlaczego? Wsiadanie z tyłu to gimnastyka, a auto jest za nisko zawieszone. Poza tym to znakomity samochód.

Mercedesa prowadzi się bardzo pewnie, układ kierowniczy świetnie pracuje, silnik ma moc, potrafi się kręcić, choć na wyższych obrotach robi się hałaśliwy. Zawieszenie opanowało kompromis między sportową pewnością a wyrafinowanym wybieraniem nierówności. Jedynie szczelin w betonowych nawierzchniach amortyzatory nie tłumią tak dobrze, nawet w trybie Comfort. Hamulce? Osiągi? Wszystko bez zarzutu.

W mercedesie jest nadzywczaj elegancko, ale trudno nie zauważyć, że tradycyjne zegary wyglądałyby bardziej luksusowo, podobnie jak piękny zegarek wskazówkowy jest bardziej dystyngowany od smartwatcha, który można dziś kupić wszędzie. W odróżnieniu od Volkswagena, Mercedes pozostawił choć garstkę przycisków i to bardzo cieszy, bo obsluga dotykowa tak bogato wyposażonego samochodu to nie jest coś do opanowania w jeden wieczór.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Bardzo dużo miejsca z przodu, dużo na nogi z tyłu, ale już nad głowami pasażerów tylnej kanapy brakuje zapasu przestrzeni. Bardzo słabe podparcie ud za sprawą niskiego siedziska kanapy.

Plusy
  • dynamiczny silnik benzynowy
  • wysoka stabilność jazdy
  • pierwszorzędna jakość wykończenia kabiny
  • dużo miejsca w kokpicie
Minusy
  • wysoka cena zakupu
  • niewygodne miejsca tylne
  • zawieszenie wrażliwe na poprzeczne szczeliny jezdni
  • bardzo mały prześwit
  • tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie

Niezły jest, ten Mercedes. Tym, co pozwala tęsknić za klasą C, pozostaje już prawie wyłącznie przedni napęd.

Ocena
443/585

3. Audi A3 Sportback 35 TFSI

Dwie rzeczy oddzielają go od Golfa: wszystko sprawia wrażenie nieco szlachetniejszego i droższego (maskę na przykład podtrzymują sprężyny gazowe, a nie tandetna tyczka).

Na polecenia kierownicą Audi reaguje precyzyjniej, zakręty pokonuje czysto. Jednak obecne tu 18-calowe koła nie pomagają w próbie hamowania. VW staje o prawie metr wcześniej niż Audi. 1,5-litrowy silnik rozwija w A3 szeroki wachlarz możliwości, pracuje przy tym spokojnie, nie zużywa za dużo paliwa. Mimo identycznej platformy z tyłu jest subiektywnie mniej miejsca. W Audi podoba nam się też większa liczba fizycznych przycisków.

Niebanalny minimalistyczny styl, wysokiej jakości tworzywa. W odróżnieniu od Golfa, A3 nie wymusza dotykowej obsługi niemal wszystkiego, co auto ma na pokładzie. Klarowny kokpit z czytelnymi wskazaniami – super!

Rzeczywiste wymiary kabiny

Jak to zwykle bywa, adaptacja płyty podłogowej samochodu kompaktowego do klasy premium zabiera nieco miejsca pasażeom. Tylnym - różnica na tle Golfa dotyczy głównie wysokości sufity nad tylną kanapą.

Plusy
  • sportowe prowadzenie
  • wysoka jakość
  • ciekawy styl kokpitu
  • dynamiczny silnik
  • wysoka stabilność jazdy
  • trzy lata gwarancji (na rynku są lepsi, ale nie w tym porównaniu)
Minusy
  • Hamulce mogłyby mocniej chwytać – marudzimy, przestronność nie zaskakuje
Podsumowanie

Czy Audi A3 to "lepszy" VW Golf? Poniekąd tak, ale nie każdego aż tak bardzo interesuje każdy detal kabiny i tworzywo, z jakiego go wykonano.

Ocena
441/585

4. BMW 118i

„Jedynka” ma o cylinder mniej od konkurentów. Czy przez to jest pokrzywdzona? Nic z tych rzeczy. 1,5-litrowy silnik czyni swoją powinność bardzo porządnie. 140 koni wykazuje pełne zaangażowanie. Podczas startu spod świateł napęd terkocze z subiektywnie zbyt niskimi obrotami, ale potem silnik potrafi pracować cicho i zaskakująco aksamitnie.

Szkoda, że zawieszenie bywa nerwowe. Układowi kierowniczemu brakuje trochę sił prostujących, a na nierównych nawierzchniach trudno jest utrzymać czystą linię na wprost. Przednie fotele są z zasady bezbłędne (mocno wyprofilowane), ale nieco za wąskie. Niezmiennie fantastyczne jest pokrętło iDrive.

Jak u większych braci: logiczny rozkład przycisków i przyjemny minimalizm. Za to wirtualny kokpit nie każdemu przypadnie do gustu.

Rzeczywiste wymiary kabiny

BMW serii 1 ma teraz poprzeczny silnik, więc kabina powinna być tak przestronna, jak w innych nowoczesnych i mądrze zaprojektowanych kompaktach. I byłaby, gdyby nie mocno obniżający się ku tyłowi dach.

Plusy
  • żywiołowy, cichy i przyjemnie miękko pracujący silnik R3
  • przejrzysta i przemyślana koncepcja obsługi
  • wysoka jakość kokpitu
Minusy
  • nerwowy układ kierowniczy
  • niepewna jazda na wprost
  • nieco spragniony napęd
  • tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie

BMW jest interesującym kompaktem, a jego trzycylndrowy silnk mile zaskakuje kulturą pracy. Nie potrafi jednak zaskoczyć zużyciem paliwa. Fajne auto, ale konkurencja była bardzo silna.

Ocena
431/585

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu VW Mercedes Audi BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s 2,8 s 2,9 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s 8,0 s 8,6 s 8,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,8 s 13,1 s 14,5 s 14,5 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 4,6 s 4,5 s 4,8 s 4,8 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 5,8 s 5,7 s 6,1 s 6,5 s
Masa rzeczywista/ładowność 1355/515 kg 1428/457 kg 1383/477 kg 1418/452 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 61/39 proc. 60/40 proc. 59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,0 m 11,0/11,1 m 11,0/11,1 m 11,6/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 33,9 m 32,8 m 34,1 m 33,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,7 m 33,5 m 34,7 m 33,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB (A) 65 dB (A) 66 dB (A) 66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A) 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 6,7 l/100 km 6,9 l/100 km 6,8 l/100 km 7,1 l/100 km
Zasięg 740 km 620 km 730 km 700 km

Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Dane Volkswagen Golf Mercedes A200  Audi A3 Sportback BMW 118i
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1180 1170 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1490 1470 1480 1465
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1015 1025 1010
Zakres regulacji fotela (mm) 230 240 230 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 720 760 730 740
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1455 1450 1450 1430
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 970 940 940 930
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 355 300 340 325

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Golf A 200 A3 118i
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1498 1332 1498 1499
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/5000 163/5500 150/5000 140/4200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 250/1500 250/1620 250/1500 220/1480
Prędkość maksymalna (km/h) 224 225 224 213
Skrzynia biegów aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa aut., 7-biegowa, dwusprzęgłowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 381-1237 355-1195 380-1200 380-1200
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50 43 50 50
Marka i model opon testowanego auta Goodyear Eagle F1 Asym. 3 Michelin Pilot Sport 4 Bridgestone Turanza T005 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 225/45 R 17 225/45 R 18 225/40 R 18 225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych 154/S 147/S 151/S 150/S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1500/680 1600/685 1700/690 1300/695

Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Golf A 200 A3 118i
Wersja 1.5 eTSI R-Line Progressive + automat Sportback 35 TFSI Advanced Sport Line + automat
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzne S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Aktywne zawieszenie (regulowane amortyzatory) 3 480 zł 4 859 zł 5 660 zł N (dostępne z innymi silnikami)
Pełne światła LED/automatyczne światła drogowe S/630 zł S/883 zł S/510 zł S/660 zł
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S (1-str.; 1900 zł 3-strefowa) N/S (2-strefowa) S/2960 zł (2-str.; 4460 zł 3-str.) N/S (1-str.; 2270 zł 2-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/3480 zł (pakiet) S/1963 zł (pak.,  oba przyciem.) S/1660 zł (oba przyciemniane) S/2070 zł (pak., lewe przyciem.)
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S 1963 zł (pakiet) 810 zł 2070 zł (pakiet)
System multim./nawigacja/radio DAB S/S (Discover Pro 2890 zł)/S S/5889 zł za obie opcje S/8970 zł/S S/8460 zł (pakiet)/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/1472 zł S/S/1510 zł S/S/1410 zł
Ładowarka indukcyjna/kluczyk zbliżeniowy S/1710 zł 982/1963 zł 2010/2160 zł 1650/2070 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary/skóra 2820 zł/S/N 4859/2208/7313 zł 4010 zł/S/6520 zł 3920/8460 (pakiet)/5780 zł
Podgrzewane fotele/kierownica 1810 zł za 2 opcje 1423/785 zł 1710 zł/N 1650/830 zł
Przednie fotele/automat parkujący sportowe/3480 zł (pakiet) komfortowe/3313 zł (pakiet) sportowe - 1810/1760 zł (pakiet) sportowe/1240 zł (pakiet)
Adaptacyjny tempomat S 2 945 zł 3060 zł (pakiet) 1 860 zł
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/1310 zł 3313 zł (pakiet za 2 opcje)/S S/1760 zł (pakiet)/2060 zł S/S/1240 zł (pakiet)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/3480 zł (pakiet) S/2208 zł S/2660 zł S/3100 zł
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/1448 zł 3060 (pakiet)/1260 zł S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcy S S S S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2460 zł/S (17 cali) 2896/2945 zł (18 cali) 3510/4510 zł (18 cali) 3100 zł/S (17 cali)

Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Golf A 200 A3 118i
Cena wyjściowa 112 990 zł 137 951 zł 123 900 zł 130 250 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 30 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy według wskazań komputera co 25 tys. km według wskazań komputera według wskazań komputera
Cena po doposażeniu 123 200 zł 169 066 zł 164 780 zł* 153 180 zł**

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Audi zawiera dodatkowo progresywny układ kierowniczy za 1260 zł; **cena BMW zawiera dodatkowo zwiększony z 42 do 50 l zbiornik paliwa, za 210 zł.

Audi A3 Sportback 35 TFSI, BMW 118i, Mercedes A200, Volkswagen Golf 1.5 eTSI - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. VW Mercedes Audi BMW
Przestronność z przodu 40 34 35 34 33
Przestronność z tyłu 30 18 19 18 17
Pojemność bagażnika 25 13 12 13 13
Ładowność 15 11 9 10 9
Widoczność 20 16 14 16 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 26 28 26
Ergonomia obsługi 20 12 16 14 16
Jakość wykończenia 20 16 18 18 17
Suma punktów 200 147 149 151 146
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. VW Mercedes Audi BMW
Przyspieszenie 25 18 19 18 18
Elastyczność 25 22 22 21 21
Poziom hałasu 15 11 12 10 11
Skrzynia biegów 15 13 12 13 11
Zachowanie na drodze 30 27 27 26 26
Komfort jazdy 30 26 25 26 24
Układ kierowniczy 15 13 14 13 12
Średnica zawracania 5 4 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 36 38 34 38
Suma punktów 200 170 173 165 164
Koszty Maks. pkt. VW Mercedes Audi BMW
Cena po doposażeniu 50 35 25 26 28
Zużycie paliwa 30 22 21 22 20
Wyposażenie – komfort 40 29 29 30 29
Wyp. – bezpieczeństwo 30 25 24 25 24
Ubezpieczenia 10 7 5 5 5
Gwarancja 15 8 9 10 8
Przeglądy 10 7 8 7 7
Suma punktów 185 133 121 125 121
Wynik końcowy 585 450 443 441 431
Miejsce w teście  1. 2. 3. 4.

Spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

 Foto: Auto Świat

Czy to są oszczędne auta? Tak. Biorąc pod uwagę dynamikę wszystkich czterech samochodów – oczywiście, jeżeli kierowca nie jest typowo sportowym typem – zużycie paliwa wypada uznać za niewielkie. Szkoda, że trzy cylindry nie dają przewagi BMW w tej konkurencji, bo ekologia powinna być flagową dyscypliną trzycylindrowca na tle czterocylindrowych rywali, a z jakiegoś powodu nie chce tak być. Miły akcent, choć nieoceniany: spalanie katalogowe Golfa jest bardzo uczciwe.

Podsumowanie

Golf wygrywa, bo jest najtańszy? Coś w tym jest, ale powiedzcie uczciwie: czy nie zastanowilibyście się trzy razy nad zakupem auta klasy premium, skoro potrafiący to samo popularny kompakt marki produkującej samochody dla ludu kosztuje znacznie, znacznie mniej? Przy tak bogatym wyposażeniu, jak w przypadku specyfikacji ocenianych w naszej tabeli, każdy wybór będzie oznaczał luksusowe auto kompaktowe. Fakty już znacie. Czas na roztropną decyzję zakupową. Teraz - w salonie - albo kiedyś, na rynku samochodów używanych.