- Te auta są może małe, ale trzeba za nie sporo zapłacić
- Kia Rio nie dorównuje konkurentom elastycznością, Skoda Fabia jest największa w środku
- Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio — wymiary wnętrza
- Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio —spalanie katalogowe kontra testowe
- Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio —dane techniczne
- Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio —punktacja porównania
- Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio —naszym zdaniem
Skoda Fabia ma w sobie – jak zwykle – wiele utylitarnego rozsądku oraz stylistycznej ogłady. Nie jest tak modnie ukształtowana, jak Peugeot 208 czy Kia Rio, a jeżeli ktoś nie jest znawcą czeskiej marki, to może nawet pomylić nową Skodę Fabię z jej schodzącą z rynku generacją. Czesi pozostają wierni filozofii tego modelu – ma on być przede wszystkim funkcjonalny. Ale tym razem do Skody Fabii dodają szczyptę nowej techniki, żeby auto mogło być postrzegane jako nowoczesne i "trendy": wirtualny kokpit, liczni asystenci jazdy – to się dzisiaj podoba i żeby zrobić furorę nową odsłoną modelu, wypada to mieć w aktualnej ofercie salonowej.
W tym porównaniu trójka pretendentów do szczytu podium musi stawić czoła trudom pomiarów drogowych przy wsparciu jedynie trzech cylindrów pod maskami – żaden z producentów nie odważył się na zaproponowanie czterocylindrowego silnika. W każdym przypadku chodzi o turbodoładowaną benzynową jednostkę napędową z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pojemności skokowe jednak nieco się różnią – Peugeot 208 notuje tu 20-procentową przewagę (1.2) wobec rywali, których silniki są litrowe. Wszystkie auta w porównaniu – mimo tłustych lub bardzo tłustych cen – mają skrzynie manualne.
Zapewne wielu i wiele z was posłuży się teraz obiegową opinią, mówiącą o tym, że litrowe silniki, owszem, nadają się może do miasta – do sklepu i do pracy – ale na trasę i wyjazdy z kompletem pasażerów już niekoniecznie. To nie jest prawda! Popatrzcie na to, jak wysokie są wartości momentu obrotowego i przy jak niskich obrotach występują. Moce i ciąg tych trzech aut można porównać do dobrych dwulitrowych 8-zaworowych silników czterocylindrowych bez turbo, ale elastyczność tych małych silników z naszego porównania jest już znacznie lepsza. Mimo że na pojawienie się pełnego potencjału momentu obrotowego, szczególnie podczas jazdy na niskich obrotach, trzeba chwilę poczekać, bo turbo musi nabrać obrotów, to kiedy już się rozkręci, każde z tych trzech aut radzi sobie z przyspieszaniem na wysokim biegu od bardzo niskiej – jak na wybrane przełożenie – prędkości jazdy.
Te auta są może małe, ale trzeba za nie sporo zapłacić
Mimo niemal identycznych wyników testu spalania (nieco ponad sześć litrów benzyny na 100 kilometrów) i trzech cylindrów silniki naszych bohaterów różnią się charakterem. Najbardziej dyskretnie pracuje napęd Skody Fabii o mocy 110 koni mechanicznych. Po solidnym wciśnięciu gazu wspomniane przed chwilą opóźnienie w przyroście momentu obrotowego jest w Skodzie Fabii nieco większe niż u konkurencji, ale ton i kultura pracy silnika zasługują na uznanie. Charakterystyczne buczenie w dolnych rejestrach obrotomierza, z którego znany jest silnik 1.0 TSI montowany w autach segmentu B, zostało w znacznym stopniu ograniczone. Nie ma tutaj dudnienia, rezonansu, naprawdę dobra robota – to do akustyków Skody i Grupy Volkswagena. W sumie Skoda Fabia sprawia wrażenie lekkiego, zwinnego i swobodnie przyspieszającego auta, czemu sprzyjają precyzyjne prowadzenie dźwigni biegów i jej bezproblemowa praca.
100-konny silnik 1.0 T-GDI w Kii Rio wydaje się mniej spontaniczny w reakcjach na dodawanie gazu, a także akustycznie bardziej obecny w kabinie od swojego odpowiednika w Skodzie Fabii. Jego mechaniczny klang nie jest co prawda uciążliwy, ale pokazuje, jaką pracę wykonała Škoda, aby wyciszyć swój trzycylindrowy motor. Zmiana biegów przebiega tu w bardziej "kanciastym" stylu, szczególnie próby szybkiego przełączania przełożeń napotykają na większy opór niż u czeskiej rywalki.
W Peugeocie 208 mimo dobrych wyników pomiarów dynamiki na drodze trudno odczuć temperament napędu tak, jak w Skodzie Fabii czy Kii Rio. Niełatwo opisać, na czym to subiektywne wrażenie polega – może na tym, że silnik na wysokich obrotach szybko i niespodziewanie gwałtownie traci parę, a zmiana biegów przebiega nieprecyzyjnie
Moment obrotowy wynoszący 205 Nm i przewaga w pojemności skokowej nie zostały tutaj skonsumowane. Do tego dochodzą mrukliwa charakterystyka akustyczna poniżej 2 tys. obrotów oraz nieprzerwana obecność choćby lekkiego hałasu jednostki napędowej podczas pracy pod praktycznie każdym obciążeniem. Mimo braku śladu w pomiarze hałasu w Peugeocie 208 subiektywnie słabiej niż w Skodzie Fabii wyciszono szum toczących się opon oraz odgłosy tego, co jest podrywane z drogi i odbija się od nadkoli. Dla niektórych są to niuanse, ale my musimy być bardzo skrupulatni i drobiazgowi w ocenach. Taką mamy pracę.
Kia Rio nie dorównuje konkurentom elastycznością, Skoda Fabia jest największa w środku
Wyniki pomiarów drogowych pokazały, że Kia nie dorównuje rywalom elastycznością. Oprócz tego koreańskie auto niechętnie współpracuje z kierowcą podczas zdecydowanych manewrów – na przykład omijania przeszkody lub zdjęcia stopy z pedału gazu w ciasnym zakręcie. Kia Rio wymaga większych korekt kierownicą niż rywale. Ze względu na kaprysy pogody nie udało nam się zmierzyć dróg hamowania.
Za to mogliśmy do woli cieszyć się przestronną kabiną Skody Fabii, która ugości dorosłych pasażerów na wszystkich miejscach w komfortowych warunkach. W Kii Rio tylna kanapa jest mniej przestronna, a przy tym nieco mniej wygodna, jeżeli chodzi o pozycję siedzącą. Peugeot 208 notuje z tyłu niewielką szerokość kabiny, a z przodu przeszkadza bliskość ramy dachu i skroni, spowodowana silnym pochyleniem ścian bocznych nadwozia.
Peugeot 208 tradycyjnie wymaga dobrej woli od kierowcy, który chce się w nim poczuć swobodnie, ze względu na wskaźniki wyniesione ponad malutką kierownicę. Nie jest to auto dla każdego, a obsługa instrumentów wymaga nauki i przyzwyczajenia. Peugeot nie zabłysnął także komfortem resorowania, ale jednocześnie nie można powiedzieć, żeby to auto było na wskroś twardo zestrojone.
Najlepiej na drogach o kiepskiej jakości radzi sobie resorowanie Skody Fabii, ma ona największe predyspozycje do podróży poza miastem z testowanej trójki. Skoda Fabia musi jednak uczciwie ustąpić miejsca Kii Rio pod względem ergonomii – koreańskie auto prezentuje pod tym względem znakomity poziom. Widać, że w Kii Rio rozsądek zwyciężył nad modą i wszelkie często używane funkcje są bardzo łatwo lub łatwo dostępne za pomocą przycisków szybkiego wyboru. W Skodzie Fabii, żeby np. dostać się do ustawień asystentów jazdy, trzeba przeklikać się przez menu ekranu dotykowego. No i absolutny dysonans ergonomiczny w Skodzie Fabii to brak pokręteł do obsługi systemu multimedialnego wokół ekranu dotykowego.
Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio — wymiary wnętrza
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio —spalanie katalogowe kontra testowe
Widzicie to, co my? Te wyniki dowodzą, jak wyśrubowane są wymagania ekologiczne wobec techniki: trzy różne marki, różne silniki, a spalanie (i przyspieszenie do 100 km/h) prawie identyczne. Przypadek? Raczej nie.
Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio —dane techniczne
Pomiary testowe | Skoda Fabia | Kia Rio | Peugeot 208 |
---|---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s | 3,4 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 10,2 s | 10,4 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 17,2 s | 17,6 s | 18,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 7,8 s | 8,8 s | 7,4 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 15,1 s | 17,3 s | 15,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1202/478 kg | 1160/460 kg | 1131/464 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 62/38 proc. | 63/37 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,5/10,6 m | 10,9/10,9 m | 10,8/10,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | brak pomiaru (zła pogoda) | brak pomiaru (zła pogoda) | brak pomiaru (zła pogoda) |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | brak pomiaru (zła pogoda) | brak pomiaru (zła pogoda) | brak pomiaru (zła pogoda) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 61 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 6,1 l/100 km | 6,2 l/100 km |
Zasięg | 650 km | 730 km | 700 km |
Dane techniczne | |||
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek |
Pojemność skokowa | 999 cm3 | 998 cm3 | 1199 cm3 |
Moc maksymalna silnika spalinowego | 110 KM/5500 obr./min | 100 KM/4500 obr./min | 101 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy s. spalinowego | 200 Nm/2000 obr./min | 172 Nm/1500 obr./min | 205 Nm/1750 obr./min |
Prędkość maksymalna | 205 km/h | 188 km/h | 188 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | manualna 6-bieg./przedni | manualna 6-bieg./przedni | manualna 6-bieg./przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa | 380-1190/40 l | 325-1103/45 l | 309-1004/44 l |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Michelin Primacy 4 | Michelin Primacy 4 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/45 R 17 | 195/55 R 16 | 195/55 R 16 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 124 g/km; S | 121 g/km; S | 118 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1100/590 kg | 900/450 kg | 1200/580 kg |
Wyposażenie | |||
Wersja | 1.0 TSI Style | 1.0 T-GDI L | 1.2 PureTech Allure Pack |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Automatyczne światła drogowe | 600 zł | S | N |
Światła przeciwmgielne/główne LED | S/S lub 3000 zł (AFS, pak.) | 5000 zł (pakiet, za 2 opcje) | N/S |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) | S (1-strefowa) | S (1-strefowa) |
Składane lusterka boczne | 900 zł | S | S |
Aut. przyciemniane lusterko wewnętrzne/skóra | S/N | N/N | S/S (półskóra) |
Nawigacja/radio DAB/USB/liczba głośników | 4200 zł (pak.)/S/S/6 gł. | 3000 zł/S/S/6 głośników | 3000 zł/S/S/6 głośników |
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne | S/S/S (4200 zł p. – bezprz.) | S/S/S | S/S/S |
Kluczyk zbliżeniowy/kamera cofania | 3000 (pakiet)/2100 zł | 5000 zł (pakiet)/S | 900 zł/S |
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna | N/3250 (pak.)/4200 zł (p.) | N/N/N | N/S/500 zł |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | 950/3000 (p.)/2200 zł (p.) | 5000 zł (pakiet, za 2 op.)/N | 700 zł/N/N |
Dojazdowe koło zapasowe/kier. wielofunkcyjna | 500 zł/S | S/S | 1100 zł/S |
Tempomat/adapt. tempomat/utrz. na śr. pasa ruchu | S/3250 zł (za 2 opcje, pak.) | S/N/S | S/2500 zł/N |
Czujniki park. tylne/przednie/automat parkujący | S/2200 (p.)/2900 zł | S/2500 zł (pakiet)/N | S/N/N |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/N | S/2500 zł (pakiet) | S/N |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/4200 zł (p.) | S/N | S/S |
Wykrywanie ruchu poprzecznego z tyłu | N | 2500 zł (pakiet) | N |
Monitoring zmęczenia kierowcy | S | S | S |
Czujniki deszczu/zmierzchu/elektr. szyby p/t | S/S/S/S | S/S/S/S | S/S/S/S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2300/1950 zł (17”) | 2000/5000 zł (16”, pak.) | 2100 zł/S (16”) |
Gwarancja i ceny | |||
Cena wyjściowa | 80 750 zł | 78 400 zł | 96 200 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat | 7 lat/12 lat | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 15 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 102 800 zł | 88 900 zł | 103 800 zł |
Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio —punktacja porównania
Skoda Fabia | Kia Rio | Peugeot 208 | ||
---|---|---|---|---|
Nadwozie | ||||
Przestronność z przodu | 40 | 35 | 33 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 26 | 23 | 19 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 13 | 12 |
Ładowność | 15 | 8 | 8 | 8 |
Widoczność | 20 | 14 | 14 | 12 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 23 | 21 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 18 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 15 | 15 |
Suma punktów | 200 | 154 | 147 | 132 |
Napęd i zawieszenie | ||||
Przyspieszenie | 25 | 20 | 20 | 20 |
Elastyczność | 25 | 21 | 19 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 8 | 9 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 11 | 9 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 25 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 22 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 12 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | - | - | - |
Suma punktów | 200 | 130 | 120 | 122 |
Koszty | ||||
Cena po doposażeniu | 50 | 28 | 38 | 28 |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 21 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 34 | 26 | 30 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 22 | 22 | 16 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 7 | 6 |
Gwarancja | 15 | 8 | 15 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 5 | 7 |
Suma punktów | 205 | 129 | 134 | 116 |
Wynik końcowy | 605 | 413 | 401 | 370 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Skoda Fabia, Peugeot 208, Kia Rio —naszym zdaniem
Cudów nie było: w tym segmencie rynku liczą się przede wszystkim funkcjonalność oraz relacja ceny do przestronności oraz pojemności bagażowej samochodu. W konkurencji cenowej Skodzie Fabii oraz Peugeotowi 208 poszło kiepsko i ceny są na tle i tak drogiej Kii Rio wysokie. Ale poza tym to naprawdę zaskakująco wszechstronny pojazd miejski. Kii Rio najniższa cena nie pozwoliła z nim zwyciężyć. Peugeot 208 jest ciaśniej skrojony (z tyłu), i nie tak doszlifowany, jak czeska konkurentka.