Auto Świat Testy Porównania samochodów Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Kompaktowe kombi: złoty środek dla rodzin lubiących aktywnie spędzać czas. Nie za duże, nie za drogie, z pokaźnymi bagażnikami i oszczędnymi benzyniakami, powinny być strzałem w dziesiątkę. Czy będą – zaraz to sprawdzimy!

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST
Zobacz galerię (21)
Auto Bild
Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST

Jak rozpoznać, że jest się kierowcą myślącym? Jednym ze sposobów jest sprawdzenie, co się ma w garażu. Jeżeli należycie do grupy zwykłych zjadaczy chleba i nie jeździcie SUV-em z dużym silnikiem Diesla, to macie od nas plusa. Trzeźwo myślący Kowalski patrzy z pogardą na wszystko co zbyteczne i niepraktyczne: ciężkie, wielkie limuzyny, ciasne coupé czy duże crossovery. Kompakt to wybór z rozsądku, a szczególnie w wersji kombi.

Ale co powinien mieć pod maską? Klasyczny, wolnossący silnik o przyzwoitej, ale niewygórowanej pojemności, czy może downsizingową jednostkę, która ma tyle cylindrów, co trzy małe kosiarki, za to osiąga moc z litra pojemności skokowej godną sportowego samochodu do smażenia opon? Pozwólmy sobie na tyle szaleństwa i odkryjmy, co zaoferuje nam... nowoczesność.

Chętnie zdradzimy, dlaczego uważamy takie auta za rozsądny wybór, o ile ktoś nie boi się dość skomplikowanego i mocno wysilonego napędu. Są oszczędne, okazują się też praktyczne. Dobrym przykładem jest Opel Astra Sports Tourer. Jego bagażnik jest duży, podobnie jak oferta układów asystujących i multimediów. Z 3-cylindrowym silnikiem 1.0 o mocy 105 KM Astra ma zużywać tylko 4,5 l/100 km.

Do porównania z Oplem dobraliśmy Kię, Peugeota i Seata. Koreańczycy dostarczają swoje kombi także z 3-cylindrowym, litrowym silnikiem, ale wyciskają z niego moc 120 KM. Hiszpanie wyposażają Leona w nową volkswagenowską jednostkę 1.0 TSI (115 KM). Francuzi z kolei wsadzają do 308 SW swojego 110-konnego PureTecha – także tu mamy 3 „gary”, ale 1,2 l pojemności. Czas wziąć je pod redakcyjną lupę!

Kia cee’d SW 1.0 T-GDI - styl to strzał w dziesiątkę

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST
Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon STAuto Bild

7 lat (spokoju) jest nie do przecenienia - za cee’dem już na dzień dobry przemawiają dwa argumenty: gwarancja (co przy tak wysilonym silniku nie jest bez znaczenia) oraz... przeciętność. Ale spokojnie, mamy na myśli zdecydowanie pozytywny wydźwięk tego słowa. Kia oferuje miejsce bez ograniczania widoczności.

Cee’d rozpoczął designerską rewolucję koreańskich samochodów, ale... kiedy to było! Mimo upływu czasu prezentuje się znakomicie. Nie jest jednak tani.

Amortyzacja nierówności może nie jest absolutnie dopracowana, ale daje radę na większości nawierzchni – jedynie na dużych pofalowaniach jezdni zawieszenie zbyt mocno się ugina, co można odczuć po pełnym obciążeniu samochodu. Systemy asystujące są dostępne w cee’dzie raczej w (bardzo) ograniczonym zakresie, ale w testowanej wersji Kia nie oferuje ich w ogóle! Przednie fotele mają kiepskie obicia i nie podtrzymują ciała wystarczająco mocno. Przy konstruowaniu tylnej kanapy inżynierowie też się nie popisali – żeby położyć oparcia, trzeba najpierw złożyć siedziska. Silnik pracuje bez wysiłku, ale zużył w teście 6,5 l/100 km.

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo - glamour w oplowskim wydaniu

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST
Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon STAuto Bild

Na początek dobre wieści: mimo trochę pretensjonalnej nazwy Astra Sports Tourer pozostała kombi z prawdziwego zdarzenia. Bagażnik mieści maksymalnie 1630 l, dostęp do niego ułatwia elektrycznie otwierana klapa, a drobiazgi pomaga utrzymać w porządku sprytny system schowków.

Astra poprzedniej generacji była jednym z najładniejszych kompaktów: harmonijna, subtelna i proporcjonalna, przyciągała każde oko. Nowe auto otrzymało mocniejszy makijaż. Czy wygląda lepiej?

Szkoda tylko, że oparcie kanapy nie składa się na równo z podłogą. Zajmowanie miejsca z tyłu nie jest wcale takie łatwe, a osoby z rozmiarem buta 43 będą narzekać na brak miejsca na stopy. Za to Astra jeździ nienagannie. Zestrojenie zawieszenia trafia w idealny kompromis między sportowo-czystym prowadzeniem a komfortem. Nawet przejazd po kocich łbach nie wytrzęsie pasażerów. W mieście irytuje mrukliwy ton, który towarzyszy silnikowi do poziomu 2 tys. obrotów. 5,8 l testowego spalania uznajemy za znośny wynik, choć Astra nie należy do sprinterów. Za to wspaniale wytraca prędkość – ze 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 34,9 m.

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech - dobry silnik, dziwny kokpit

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST
Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon STAuto Bild

Ten typ wymaga przyzwyczajenia. Teoretycznie wystarczy raz sobie wszystko poustawiać, chwilę przywyknąć i z (nadzwyczaj) małą kierownicą można żyć. W „308-ce” kierowca zerka na zegary umieszczone nie za, ale nad kierownicą. I tu zaczynają się schody. W praktyce działałoby to nawet dobrze, jednak obrotomierz działający w „odwrotną” stronę to ergonomiczna pomyłka.

W wersji kombi Peugeot wydłużył znacznie tylną część nadwozia. Zaowocowało to ogromnym bagażnikiem, ale nie dodało przestrzeni pasażerom tylnej kanapy, którzy mają zaskakująco mało miejsca mimo wygodnych drzwi.

Pozostałe detale też wymagają od kierowcy zmiany przyzwyczajeń. Obsługa wszystkich funkcji przez opornie działający ekran dotykowy denerwuje, fotele też nie pasują zbyt dobrze. Silnik pracuje cicho na biegu jałowym i przy hamowaniu, jednak nie kręci się tak gładko jak jednostka Seata. Mechanizm zmiany biegów powinien pracować z większą precyzją i czuciem. Wspaniały jest za to kufer. Jest ogromny, a kanapę można składać wygodną dźwignią. Oparcia składają się wtedy sprawnie i na płasko bez tworzenia progów – to świetne rozwiązanie.

Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive - trochę inny Golf

Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST
Uwodziciele rodzin - Kia cee'd SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon STAuto Bild

Leon to brat VW Golfa – ze wszystkimi tego konsekwencjami. Nadwozie jest przestronne (także z tyłu) i funkcjonalne, fotele bardzo wygodne – pod względem cech istotnych w codzienności Leon nie pozwala sobie na wpadki. Do tego pasuje dobre wyciszenie wnętrza, które czyni dalekie podróże bardzo przyjemnymi.

Patrząc na przód Leona, można odnieść wrażenie, że auto chce być nieco na siłę oryginalne. I te światła... Ale karoseria kryje przebojowy napęd i wygodne, przestronne wnętrze.

Litrowe TSI pracuje spokojnie i cicho, energicznie się wkręca na obroty i od 2 tys. obrotów prężnie buduje moc. Patrząc na wyniki pomiarów przyspieszania, przecieraliśmy oczy ze zdumienia. A na stacji benzynowej motor okazuje się rekordowo oszczędny! W teście Leon zużył tylko 5 l/100 km – żaden z konkurencyjnych kombiaków nie okazał się tak ekonomiczny. Zawieszenie i układ kierowniczy pracują tak jak na ten segment przystało – nieprzesadnie sportowo, ale czytelnie informują kierowcę o czym trzeba. Mniejsze nierówności Leon amortyzuje sprawnie także dzięki relatywnie miękkim, 16-calowym oponom.

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - dane producentów

SeatOPELPeugeotKia
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)9999991199998
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000105/5500110/5500120/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000170/1800205/1500171/1500
Prędkość maksymalna (km/h)202195188187
Skrzynia biegówman. 6man. 5man. 5man. 6
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)587–1470540–1630610–1660528-1642
Opony testowanego auta205/55 R 16225/45 R 17225/45 R 17225/45 R 17
Pojemność zbiornika paliwa (l)50485253
Emisja CO2 (g/km)99103111120
Czynnik układu klimatyzacjiR134aR1234yfR1234yfR1234yf
Dł./szer./wys. (mm)4535/1816/14514702/1809/15104585/1804/14614505/1780/1485

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - wyniki pomiarów drogowych

Leon STAstra S. T.308 SWcee’d SW
Przyspieszenie 0-50 km/h3,7 s3,7 s3,8 s3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,1 s11,7 s11,0 s11,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,3 s19,5 s18,4 s19,0 s
Elastyczność 60-100 km/h7,7 s (na 4. biegu)11,2 s (na 4. biegu)10,5 s (na 4. biegu)9,9 s (na 4. biegu)
Elastyczność 80-120 km/h14,2 s (na 6. biegu)16,5 s (na 5. biegu)17,7 s (na 5. biegu)22,4 s (na 6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność1252/518 kg1308/542 kg1309/516 kg1385/435 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.56/44 proc.59/41 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,1/10,9 m11,3/11,1 m11,0/10,9 m11,1/11,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,9 m36,8 m38,2 m37,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,1 m34,9 m36,7 m36,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)58 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)67 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)71 dB (A)
Spalanie testowe5,0 l/100 km5,8 l/100 km5,5 l/100 km6,5 l/100 km
Zasięg990 km820 km930 km810 km

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - wymiary kabin

Seat LeonOpel AstraPeugeot 308Kia cee'd
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1190116511601155
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1470145014801475
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1025105510201045
Zakres regulacji fotela(mm)240245225215
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)750720710755
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1455144014351475
Wysokość nad głową z tyłu(mm)9551000945980
Wysokość siedziska z tyłu(mm)340345350345

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu).

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - wyposażenie i opcje

Leon STAstra S. T.308 SWcee’d SW
Wersja1.0 TSI Style Ecomotive1.0 Turbo Elite1.2 PureTech Active1.0 T-GDI GT-Line
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/SS/NS/NS/N
Reflektory ksenonowe/LEDN/SN/5900 złN/N (dostępne w Allure)N/N
Światła przeciwmgielneSS800 złS
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SN/SN/SN/S
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/SS/SS/SS/S
Elektrycznie sterowane lusterkaSSSS
System multimedialny z odtwarzaczem MP3SSSS
Kierownica wielofunkcyjnaSSSS
Bluetooth/złącze USBS/SS/SS/SS/S
Nawigacja/elektrochromatyczne lusterko4359/528 zł (pakiet)3000 zł/S2050 zł (pakiet)/SS/S
Komputer pokładowy/dostęp bez kluczykaS/NS/SS/N (dostępne w Allure)S/S
Czujnik światła/deszczu528 zł za obie opcje (pakiet)S/SS/SS/S
Tempomat/podgrzewane foteleS/2065 złS/1500 złS/700 złS/2500 zł
Czujniki parkowania/kamera cofania1440/1014 złS/2900 zł (pakiet)2050 zł (pak.)/N (d. w Allure)S/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą1165 złSN (dostępne w Allure)N
Monitoring martwego polaN2900 zł (pakiet)N (dostępne w Allure)N (dostępny w wersji L)
Asystent utrzymania pasa ruchu1440 złSNN
System rozpoznawania znaków drogowych605 złSNN
Lakier met./felgi al. w testowanym rozmiarze2698 zł/S (16 cali)2200 zł/S (17 cali)2400 zł/1600 zł (17 cali)2000 zł/S (17 cali)

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - ceny, gwarancja, utrata wartości

Leon STAstra S. T.308 SWcee’d SW
Cena podstawowa testowanej wersji81 400 zł79 400 zł76 500 zł85 540 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)48,6 proc.43,2 proc.50,9 proc.46,2 proc.
Gwarancja mechaniczna4 lata2 lata2 lata7 lat
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 25 tys. kmco 15 tys. km
Cena po doposażeniu91 951 zł91 200 zł80 950 zł85 540 zł

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa

Auto Świat

Brawa dla Seata! Jego litrowy silnik trzycylindrowy to pierwszy przypadek w historii naszych testów porównujących spalanie testowe z fabrycznym, w którym obietnice producenta pokryły się testowym zużyciem paliwa. Pięć litrów na „setkę” to naprawdę bardzo, bardzo mało jak na w sumie dość dynamiczne auto benzynowe.

Kia ceed SW, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW i Seat Leon ST - podsumowanie

Seat deklasuje rywali dynamiką i ekonomiką pracy silnika. Niesamowity napęd!

Seat nas zaskoczył. Kiedy afera paliwowa zatacza coraz szersze kręgi, po aucie koncernu VW nie spodziewaliśmy się spalania testowego zgodnego z danymi producenta. Leon i Astra to znakomite auta. Peugeot i Kia też dają radę, ale są słabsze od czołowej dwójki.

Jeżeli chcecie się podzielić swoim zdaniem na temat testowanych aut lub ich poprzedników, zapraszamy do dyskusji. Chcecie być cytowani? Piszcie!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków