Pamiętacie, kiedy to było, jak Hyundai produkował tanie, skromne samochody? Takie, których nikt nawet nie próbował porównywać do czołówki, a niższa cena była obowiązkową zachętą do zakupu? Były takie czasy, ale...
Wraz z pierwszą generacją modelu i30 wszystko się zmieniło: osiągi, przestronność, elegancja, odczuwalna jakość, solidność konstrukcji, liczba oferowanych modeli, warunki gwarancji, popularność, zaufanie do marki i jej pozycjonowanie. To była jedna z największych rewolucji wizerunkowych w dziejach motoryzacji, którą Hyundai przeprowadził wraz z marką Kia.
Jeżdżąc najnowszą odsłoną Hyundaia i30, nie mamy cienia wątpliwości, że jest to jeden z najbardziej dopracowanych modeli w historii tego koncernu. Tyle że rywale w tym porównaniu to marki z bogatszą od Hyundaia przeszłością motoryzacyjną i rozgromienie takiej konkurencji nie będzie łatwe.
Nie przyznajemy punktów za design, ale i30 w wersji kombi wygląda bardzo zgrabnie. Pod szykowną karoserią kryje się na szczęście praktyczna i wygodna kabina. Została wykończona w dobrym guście, wszystko bez problemu się obsługuje. Hyundai dysponuje też największym bagażnikiem: 602-1650 l. Wnęka ma przemyślany kształt, pomyślano też o: otworze na narty, porządnie schowanej siatce do zabezpieczenia bagażu, gnieździe 12 V i pojemnych schowkach pod podłogą. To wszystko robi dobre wrażenie.
Renault mieści od 521 do 1504 l i jako jedyne ma dźwignie pozwalające złożyć oparcia kanapy od strony bagażnika oraz rozkładaną przegrodę, która zapobiega przesuwaniu się toreb z zakupami. Z przodu w Méganie jest mniej więcej tyle miejsca, co w Focusie, a z tyłu oferuje mniej przestrzeni nad głową i nieco więcej na kolana.
Kokpit Focusa zdradza jego zaawansowany wiek, do tego zagmatwany kształt nie sprzyja czytelności. Pod względem przestrzeni Ford plasuje się mniej więcej na poziomie Renault, ale 476-litrowy bagażnik jest w tym towarzystwie najmniejszy. Po złożeniu oparć kanapy otrzymujemy 1516 l. Przedział bagażowy kryje kilka niemiłych niespodzianek: brakuje zdalnego składania oparć, nie ma otworu na narty, a niewielkie kotwy mocujące kryją się pod wykładziną bagażnika.
Focusa napędza 1,5-litrowy diesel o mocy 120 KM – nieco słabszy od jednostek i30 i Mégane’a. Ale nie dajcie się zwieść pozorom, to wyśmienity silnik – cichy, energiczny i dobrze ciągnie z „dołu”. Jedynie w górnym rejestrze obrotów trochę traci oddech. Zestrojenie zawieszenia Focusa jest niezwykle udane, prowadzi się go zwinnie i poręcznie. Ford naprawdę zna się na strojeniu układów jezdnych.
1,6-litrowy diesel Renault dostarcza 130 KM, podoba nam się jego harmonijny rozwój mocy i energiczny „dół”. Pasuje do znów komfortowo zestrojonego Mégane’a. „Francuz” jest trochę bujająco miękki, co niektórych pasażerów może męczyć. Ładnie filtruje niedociągnięcia drogowców, ale przez to też nie wchodzi tak dynamicznie w zakręty. Jego charakter jest bardziej odprężający.
Niespodzianką, także ze względu na zawieszenie, okazał się Hyundai i30, o klasę lepszy od sztywnego poprzednika. Zawieszenie wciąż dobrze trzyma nadwozie w ryzach, ale takie zestrojenie pozwala też na śmiałe branie zakrętów i poręczne prowadzenie. Układ kierowniczy przypomina swoimi przyjaznymi reakcjami charakterystykę znaną z aut Grupy Volkswagena. 1,6-litrowy, 136-konny silnik pracuje ciszej i spokojniej niż agregat Renault, ale nie jest tak energiczny podczas prób elastyczności. A teraz czas na wyniki testów drogowych, pomiarów kabin, porównanie cen i wyposażenia, a także spalania katalogowego z testowym.
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Hyundai | Ford | Renault | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,9 s | 3,9 s | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s | 11,8 s | 10,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,5 s | 20,2 s | 18,6 s |
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) | 8,5 s | 8,1 s | 7,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) | 14,8 s | 16,3 s | 11,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1444/456 kg | 1435/465 kg | 1469/483 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,7/11,6 m | 10,5/10,8 m | 11,4/11,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,6 m | 35,5 m | 37,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,1 m | 34,7 m | 37,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 67 dB (A) | 66 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 71 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,3 l/100 km |
Zasięg | 905 km | 960 km | 885 km |
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - zmierzone wymiary kabin (oceniane)
Hyundai i30 | Ford Focus | Renault Megane | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1140 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1480 | 1460 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1030 | 1035 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 230 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 720 | 710 | 730 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1445 | 1435 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 980 | 945 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 365 | 375 | 350 |
*przy oparciu fotela kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
i30 | Focus | MÉgane | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/8 | diesel, biturbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/pasek | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1582 | 1498 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 136/4000 | 120/3600 | 130/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 280/1500 | 270/1750 | 320/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 198 | 193 | 199 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 602-1650 | 476-1516 | 521-1504 |
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l) | 50/- | 53/- | 47/- |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Continental SportContact 5 | Continental SportContact 5 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 17 | 215/50 R 17 | 205/50 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 102 | 99 | 103 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/650 | 1200/690 | 1850/730 |
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
i30 | Focus | MÉgane | |
Wersja | 1.6 CRDi Premium | 1.5 TDCi Titanium | 1.6 dCi 130 Bose Edition |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | 4100 zł (pakiet) | N | N |
Reflektory ksenonowe/LED/przeciwmgielne | N/S/S | N/4200/4800 zł (pakiet) | N/4000 zł/S |
Klimatyzacja automatyczna | S | S | S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka | S/S | S/4800 zł (pakiet) | S/S |
Elektrochromatyczne luterko wsteczne | S | 4800 zł (pakiet) | S |
System multimedialny | S | S | S |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/3300 zł (pakiet) | S/S/4330 zł | S/S/S |
Sterowanie radiem na kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby p + t/podgrzewane fotele | S/S | S/1300 zł | S/1000 zł |
Czujnik deszczu/światła | S/S | 4800 zł za obie opcje (pakiet) | S/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N (tylko ze skrzynią biegów DCT) | S/3100 zł | S/2200 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania/kamera cofania | S/S | 1100/1000 zł | S/2500 zł (pakiet) |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | S/S | 4800 zł (pakiet)/S | 2200 zł (pakiet)/S |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. przy cofaniu) | 4100 zł (pakiet) | 4800 zł (pakiet) | 2500 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/3300 zł (pakiet) | 4800 zł za obie opcje (pakiet) | S/S |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/N | 4800 (pakiet)/1500 zł | N/2500 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2300 zł/17 cali (S) | 1950 zł/17 cali (2150 zł) | 2200 zł/17 cali (S) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - ceny, gwarancja, przeglądy, utrata wartości (oceniane)
i30 | Focus | MÉgane | |
Cena podstawowa | 99 500 zł | 94 420 zł | 100 400 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 48,1 proc. | 52,2 proc. | 47,9 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 106 900 zł | 116 600 zł | 109 100 zł |
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | i30 | Focus | Megane |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 26 | 28 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 18 | 18 |
Pojemność bagażnika | 25 | 24 | 18 | 20 |
Ładowność | 15 | 9 | 9 | 9 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 | 16 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 26 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 15 | 16 |
Suma punktów | 200 | 161 | 145 | 147 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | |||
Przyspieszenie | 25 | 15 | 13 | 15 |
Elastyczność | 25 | 15 | 14 | 18 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 9 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 28 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 26 | 23 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 5 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 36 | 29 |
Suma punktów | 200 | 154 | 159 | 148 |
Koszty | Maks. pkt. | |||
Cena po doposażeniu | 50 | 33 | 30 | 32 |
Utrata wartości | 15 | 10 | 8 | 10 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 22 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 24 | 26 | 26 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 27 | 28 | 27 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 | 6 |
Gwarancja | 15 | 14 | 8 | 8 |
Przeglądy | 20 | 17 | 12 | 17 |
Suma punktów | 200 | 153 | 140 | 149 |
Wynik końcowy | 600 | 468 | 444 | 444 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 2. |
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
Tak, te samochody palą niewiele. Ale na tym optymizm się kończy. Dlaczego? Ponieważ każde z tych aut zużyło w teście znacznie więcej oleju napędowego, niż firmy obiecują w swoich katalogach. Czy to musi być wina producentów? Niekoniecznie. To przede wszystkim wina urzędników, którzy urzędują, urzędują i urzędują, ale jakoś nie mogą zmienić obecnego, przedpotopowego cyklu pomiaru spalania, który odbywa się w warunkach laboratoryjnych.
Ford Focus 1.5 TDCI, Hyundai i30 1.6 CRDI, Renault Megane 1.6 dCi - podsumowanie
Żeby z taką klasą pobić mistrza zwinnego prowadzenia oraz pierwszego narcyza wśród kompaktów, trzeba mieć dużo do pokazania w wielu dziedzinach. Koreański samochód nie zawiódł nadziei producenta, pokonując Focusa i Mégane’a w porównaniu na punkty. Auta fajne, ale ceny prosto z kosmosu...
Macie własny pomysł na kolejność na podium? Zapraszamy do komentowania!