- Alfa Romeo Stelvio jest równie przestronna jak najlepsi klasowi rywale
- Mercedes ma gigantyczny moment obrotowy i świetne przyspieszenie
- Volvo nie zamierza już inwestować w dalszy rozwój silników Diesla
- Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel - nie musisz być Julią, żeby polubić Romeo...
- Mercedes GLC 250d 4matic - perfekcja albo nic?
- Audi Q5 2.0 TDI Quattro - „Mr. Perfect” to pseudonim pasujący do Q5
- Volvo XC60 D4 AWD - Volvo ogłosiło, że na dłuższą metę zamierza pożegnać się z dieslem...
- BMW X3 xDrive20d - X3 pozwala fanom BMW odetchnąć z ulgą
- Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
- Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - zmierzone wymiary kabin (oceniane):
- Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
- Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
- Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - ceny, gwarancje, przeglądy, utrata wartości (oceniane):
- Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - punkty i klasyfikacja:
- Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):
- Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - podsumowanie:
Szukacie partnera na życie? Takiego, na którym będzie można polegać w każdej sytuacji? Zapomnijcie o serwisach randkowych. Idealnego partnera znajdziecie z „Auto Światem”. Przynajmniej jeśli mowa o samochodzie.
Wasz ideał powinien być mocny, niezawodny i hojny, a jednocześnie przystępny i oszczędny. Jasne. Proszę bardzo, oto nasze propozycje. Najświeższe w tym gronie BMW X3 xDrive 20d wyzywa do rywalizacji o wasze względy nie tylko niemiecką, lecz także europejską konkurencję. Mamy tu zatem starego mistrza Mercedesa GLC, który jest na rynku od września 2015 r., oraz nowości 2017 r.: Audi Q5, Alfę Romeo Stelvio oraz Volvo XC60.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo(Prawie) wszystkie mają zmysł rodzinny, porządne 2-litrowe silniki, przyczepny napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów. Jedynie Volvo, mimo ogromnych starań, udało nam się sprowadzić do testu z manualną skrzynią biegów.
Zanim zajmiemy się wnikliwym prześwietleniem kompetencji tych pięciu niebanalnych samochodów, zwrócimy waszą uwagę na to, jak podobne wzorce musieli przyjąć ich konstruktorzy. Popatrzcie na wymiary nadwozi. Alfa Romeo ma 4687 mm długości, Audi 4663 mm, BMW 4708 mm, Mercedes 4656 mm, Volvo 4688 mm...
Najdłuższe i najkrótsze auto w porównaniu dzieli zaledwie pięć centymetrów. W przypadku wysokości są to cztery centymetry. Pomiary wnętrz przynoszą podobne wnioski. Czy to oznacza, że to w zasadzie takie same auta?
Nic podobnego! Każdy producent zadbał o indywidualne DNA swojego samochodu. Który okaże się najlepszym partnerem do życia?
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel - nie musisz być Julią, żeby polubić Romeo...
...jednak może się to okazać pomocne. Stelvio naprawdę stara się podobać szerszej publiczności. Ilość miejsca w kabinie jest na poziomie konkurentów, o ile nie zamówi się dachu panoramicznego. Rozjaśnia on co prawda wnętrze, ale zabiera sporo miejsca nad głową.
W bagażniku mieści się maksymalnie 1600 litrów, a zatem ukochany lub ukochana mogą zabrać tyle butów, ile w BMW czy Mercedesie, o ile będziecie podróżowali we dwoje, bo normalnie bagażnik Stelvio ma 525 litrów. Lekko mrukliwy 2,2-litrowy diesel okazuje się ożywiony i najlepiej przyspiesza w zakresie 0-100 km/h. Fajnie, przejedźmy się więc kawałek. Szybko zaczyna nas denerwować bardzo sztywne zestrojenie zawieszenia, wprowadzające nerwowość w jazdę.
Tu precyzja prowadzenia nie wynika z finezji, lecz z twardości resorowania. Płaskie i krótkie fotele też trudno pokochać, tak samo, jak bardzo bezpośredni, ale zbyt lekko pracujący układ kierowniczy czy słabą widoczność dookoła auta. Ogromne łopatki ręcznej zmiany biegów wyglądają rasowo i są świetnie wykonane, ale kierowcom z mniejszymi palcami mogą wadzić przy włączaniu kierunkowskazów. Tego nikt nie potrzebuje – nawet Julia.
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel - plusy: przestronność kabiny i pojemność bagażnika na klasowym poziomie, żywiołowy silnik, pewne prowadzenie.
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel - minusy: twarde resorowanie, słaba widoczność dookoła, najsłabsze hamulce, niezbyt wygodne przednie fotele.
Mercedes GLC 250d 4matic - perfekcja albo nic?
Nie tym razem: GLC nie jest perfekcjonistą, ale to bardzo dobre auto. Staruszek w tym gronie (debiut w 2015 r.) przekonuje ogólnym wyważeniem cech. Na fotelach można się odprężyć, delikatnie kołysząca (ale nie chwiejąca) amortyzacja też pozwala poczuć się dobrze.
Zawieszenie pneumatyczne od strony komfortu jest klasą samą w sobie i specjalnością marki ze Stuttgartu od lat. Silnik nieco warczy, jednak solidnie napędza auto. Spodziewaliście się 500 Nm z czterech cylindrów? Albo tego, że GLC podczas sprintu zostawi w tyle BMW (minimalnie lepsza jest tylko Alfa), a w próbie elastyczności „objedzie” wszystkich konkurentów z porównania?
Ten Mercedes to prawdziwa niespodzianka, nie ma nic z „dziadkowozu”. Po prostu spełnia swoje zadanie i nie denerwuje. Ale da się jeszcze lepiej. Pokładowe multimedia niemal od zawsze były w Mercedesie dosyć zawiłe, teraz się to poprawiło, ale grafika nawigacji dosyć skromnie wygląda na tle konkurentów. Ponarzekać można na cenę – zarówno wyjściowa, jak i uzyskana po wyrównaniu poziomu wyposażenia czynią GLC najdroższym samochodem w stawce. Ale podobno klienci tej marki o tym nie dyskutują.
Mercedes GLC 250d 4matic - plusy: zawieszenie i układ kierowniczy są przyjemnie wyważone, dobra przestronność, zaskakująco mocny silnik.
Mercedes GLC 250d 4matic - minusy: drobne braki pod względem asystentów i multimediów, silnik brzmieniem trochę przypomina taksówkę, wysoka cena.
Audi Q5 2.0 TDI Quattro - „Mr. Perfect” to pseudonim pasujący do Q5
Audi jest przestronne, szlachetnie wykonane i wyjątkowo dobrze chronione przed hałasem z zewnątrz. O tym, że pod maską znajduje się TDI, świadczy bardziej charakterystyka niż hałas czy wibracje – jak na diesla niemal bajecznie cicho pracuje i ma przyjazną dla ucha barwę dźwięku.
A jednak to za mało, by wygrać ten test, chociaż dystans do lidera jest symboliczny. Ze zdziwieniem doszliśmy podczas testu do wniosku, że momentami odizolowanie kierowcy od świata zewnętrznego jest przesadzone. Na przykład układ kierowniczy w porównaniu z tym w BMW X3 jest mniej komunikatywny i zbyt mocno wspomagany.
To bardzo przydatna i wygodna cecha, kiedy manewruje się autem na parkingu, i Audi od dawna tak programuje wspomaganie, żeby przy małej prędkości było mocniejsze, ale w Q5 trochę z tym przesadzono.
Silnik też jest nieco zbyt łagodny. Za to jakość filtracji niedoskonałości jezdni przez pneumatyczne zawieszenie zasługuje na zdecydowaną pochwałę. Dopiero przy wyższych prędkościach zawieszenie się usztywnia i przekazuje do kabiny więcej wstrząsów. Bardzo udany samochód, przemyślany, znakomicie wykonany, ale tym razem nasza matematyka wybrała inaczej.
Audi Q5 2.0 TDI Quattro - plusy: wysoki komfort amortyzacji, bardzo dobre wyciszenie kabiny, dużo miejsca na wygodnych przednich fotelach.
Audi Q5 2.0 TDI Quattro - minusy: zbyt lekko pracujący układ kierowniczy, silnikowi brakuje temperamentu w górnym zakresie obrotów.
Volvo XC60 D4 AWD - Volvo ogłosiło, że na dłuższą metę zamierza pożegnać się z dieslem...
...a tymczasem my lubimy D4 w XC60. Ta jednostka ma zaawansowany układ oczyszczania spalin z katalizatorem SCR, dzięki czemu spełnia najostrzejszą obecnie normę emisji Euro 6d Temp – jako jedyna w tej grupie jest tak czysta!
Dwulitrowe biturbo ma raczej spokojny charakter, średnio lubi wysokie obroty i w sprincie zostaje w tyle za kolegami, ale to na pewno nie jest zły silnik, który powinien pójść już na emeryturę. Zawieszenie i układ kierowniczy też okazują się zmiękczone. Podobnie jak w przypadku silnika, XC60 ustępuje rywalom precyzją prowadzenia, ale jest stabilnym i przyjemnym w jeździe samochodem.
Na asfalcie komfort amortyzacji będzie przyjemny, ale na zaniedbanych odcinkach szwedzki SUV zaczynie się kołysać. Także układ kierowniczy mówi nam: hej, nie jestem typem sportowca! W porządku, kto wybiera Volvo, ten chce jeździć raczej spokojnie.
O wiele trudniej wybaczyć obsługę urządzeń pokładowych skupioną na ekranie dotykowym. XC60 jest jedynym kandydatem w tym gronie z dotykowym ekranem. Jego obsługa podczas jazdy mocno odciąga uwagę od prowadzenia, natomiast auto jako całość jest przekonujące i ma dobrą cenę.
Volvo XC60 D4 AWD - plusy: rozsądna ilość miejsca, jako jedyny spełnia normę emisji spalin Euro 6d Temp, najlepszy układ hamulcowy.
Volvo XC60 D4 AWD - minusy: fotele niewystarczająco duże, silnik nieco wstrzemięźliwy, obsługa odwraca uwagę od prowadzenia.
BMW X3 xDrive20d - X3 pozwala fanom BMW odetchnąć z ulgą
Ten szlachetnie wykonany wóz ma wiele praktycznych talentów, ale też dynamiczną żyłkę. Mały, dwulitrowy diesel o oznaczeniu „20d” i mocy 190 KM zaspokaja co prawda raczej podstawowy głód wedle standardów marki znanej z bardzo szybkich samochodów, ale na tle rywali radzi sobie dobrze.
W naszej próbie przyspieszeniowej „bawarczyk” zrobił dobre wrażenie. Precyzyjny układ kierowniczy pozwala dokładnie cyrklować 1,9-tonowym SUV-em po zakrętach. Wiecie, że Alfa jest aż o 91 kg lżejsza? Sprężyste zawieszenie i przyczepny napęd 4x4 nie pozwalają BMW na uślizgi. Fenomenalny ośmiostopniowy „automat” zawsze znajduje perfekcyjnie pasujące przełożenie.
To wielka frajda – nawet jeśli nierówne asfalty dość mocno odczuwa się w kabinie. Tyle że taki SUV klasy średniej musi oferować jeszcze więcej. I oferuje – np. przestrzeń w kabinie. Swoich pasażerów bawarski SUV rozpieszcza perfekcyjnie pasującymi fotelami. Kierowca też szybko przekonuje się do genialnego systemu obsługi multimediów, który z wiekiem uczy się prostoty.
Wysocy kierowcy będą jednak mieli powody do narzekań: przednie fotele lekko uciskają między łopatkami, a tylna klapa otwiera się tylko na wysokość 1,84 m. Takie rzeczy powinny być dopracowane, to nie jest tani samochód.
BMW X3 xDrive20d - plusy: zwinne prowadzenie, znakomicie skrojone fotele, precyzyjny układ kierowniczy, znakomita skrzynia automatyczna.
BMW X3 xDrive20d - minusy: Sztywne sprężyny nie amortyzują w pełni mocnych uderzeń, tylna klapa otwiera się zbyt nisko.
Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
BMW | volvo | audi | Mercedes | alfa romeo | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s | 3,0 s | 2,8 s | 2,6 s | 2,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 8,9 s | 8,6 s | 7,8 s | 7,7 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,8 s | 15,0 s | 14,9 s | 13,1 s | 13,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,9 s | 5,0 s | 5,0 s | 4,4 s | 4,6 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 6,8 s | 6,4 s | 6,7 s | 5,8 s | 6,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1897/523 kg | 1855/565 kg | 1952/488 kg | 1954/546 kg | 1806/524 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. | 56/44 proc. | 53/47 proc. | 55/45 proc. | 52/48 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,0/11,9 m | 11,7/11,7 m | 11,9/11,9 m | 11,6/11,8 m | 12,3/12,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 37,2 m | 35,8 m | 37,3 m | 37,1 m | 37,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 35,8 m | 34,6 m | 35,0 m | 36,5 m | 36,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) | 56 dB (A) | 55 dB (A) | 55 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63 dB (A) | 65 dB (A) | 62 dB (A) | 63 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) | 66 dB (A) | 68 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,5 l/100 km | 7,1 l/100 km | 7,4 l/100 km | 7,6 l/100 km | 7,2 l/100 km |
Zasięg | 800 km | 840 km | 940 km | 860 km | 880 km |
Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - zmierzone wymiary kabin (oceniane):
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
BMW X3 | Volvo XC60 | Audi Q5 | Mercedes GLC SUV | Alfa Romeo Stelvio | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1135 | 1140 | 1145 | 1170 | 1150 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1535 | 1540 | 1540 | 1510 | 1540 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1030 | 1020 | 1050 | 1050 | 1040 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 240 | 235 | 215 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 750 | 755 | 725 | 745 | 745 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1485 | 1505 | 1520 | 1490 | 1515 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 980 | 990 | 980 | 985 | 960 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 385 | 360 | 380 | 365 |
*miejsce na nogi z tyłu to odległość od oparcia przedniego fotela do oparcia tylnej kanapy, mierzona po odsunięciu przedniego fotela o metr od pedału hamulca. Odpowiada to ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście
Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
X3 | XC60 | Q5 | GLC | Stelvio | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | poprzecznie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/pasek | common rail/pasek | common rail/łańcuch | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 | 1969 | 1968 | 2143 | 2143 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/4000 | 190/4250 | 190/3800 | 204/3800 | 180/3750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/1750 | 400/1750 | 400/1750 | 500/1600 | 450/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 213 | 205 | 218 | 222 | 210 |
Skrzynia biegów | automatyczna, 8-biegowa | manualna, 6-biegowa | aut. 7-biegowa (dwusprzęgłowa) | automatyczna, 9-biegowa | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 550-1600 | 505-1432 | 550-1550 | 550-1600 | 525-1600 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 | 70 | 66 | 64 |
Marka i model opon testowanego auta | Yokohama Advan Sport V105 | Continental PremiumContact | Michelin Latitude Sport 3 | Michelin Latitude Sport 3 | Goodyear Eagle F1 Asymm. 3 |
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) | 245/45 | 275/40 R 20 | 235/55 R 19 | 255/45 R 20 | 235/55 R 19 | 235/55 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 142 | 142 | 136 | 129 | 127 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2400/750 | 2400/750 | 2400/750 | 2500/750 | 2300/750 |
Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
X3 | XC60 | Q5 | GLC | Stelvio | |
Wersja | xDrive20d | D4 AWD Momentum | 2.0 TDI quattro S tronic | 250 d 4Matic | Stelvio 2.2 D 16V Q4 Super |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcy | S/S/S/N | S/S/S/S | S/S/S/N | S/S/S/N | S/S/S/N |
Reflektory halogenowe/ksenonowe/LED/zaawansowane LED | N/N/S/6670 zł (adaptacyjne) | N/N/S/2690 zł (aktywne) | N/S/5780/10 520 zł (matrycowe) | S/N/4883/8186 zł (adaptacyjne) | N/S (adaptacyjne)/N/N |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S (1-strefowa; 3-strefowa: 3268 zł) | N/S (2-strefowa; 4-strefowa: 2940 zł) | N/S (1-strefowa; 3-strefowa: 3330 zł) | N/S (2-strefowa) | N/S (2-strefowa) |
Lusterka boczne podgrzewane/elektrycznie składane | S/2193 zł (pakiet) | S/1200 zł | S/1100 zł | S/2540 zł (pakiet) | S/1600 zł |
Lusterko samościemniające/czujnik deszczu | 2193 zł (pakiet)/S | 840 zł/S | S/S | 2540 zł (pakiet)/S | 3500 zł (pakiet)/S |
System multimedialny/nawigacja | S/15 235 zł (pakiet) | S/5210 zł | S/12 730 zł | S/16 654 zł (pakiet) | S/13 250 zł (pakiet) |
Bluetooth/złącze USB/radio DAB | S/S/1432 zł | S/S/1470 zł | S/S/1630 zł | S/S/16 654 zł (pakiet) | S/S/13 250 zł (pakiet) |
Adaptacyjne zawieszenie | 4432 zł (regulowane amortyzatory) | 10 130 zł (pneumatyczne) | 9480 zł (pneumatyczne) | 10 726 zł (pneumatyczne) | 3300 zł (regulowane amortyzatory) |
Ekran head-up/wirtualne zegary | 4387/15 235 zł (pakiet, większy ekran) | 5430/2020 zł | 4760/2430 zł | 5589 zł/N | N/1000 zł (wyświetlacz między zegarami) |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy | S/2641 zł | 2270/2690 zł | S/3820 zł (pakiet) | 2540/5589 zł | S/2700 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat/skórzana tapicerka | S/10 296 (pakiet)/9177 zł | S/7230/7230 zł | S/8450 (pakiet)/8740 zł | S/11 856 (pakiet)/27 522 zł | S/5200/4500 zł |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/1850 zł | S/S | 5815 zł (za obie opcje) | S/S |
Kamera cofania/system automatycznego parkowania | 2462 zł (pakiet, za obie opcje) | 2150/3110 zł | 2190/5110 zł | 2258 zł/N | 3500 zł (pakiet)/N |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | 1656/850 zł | 1560/1050 zł | 3820 (pakiet)/1650 zł | 1835/1468 zł | 3300 zł za obie opcje |
Elektrycznie sterowane fotele przednie z pamięcią ustawień | 5 372 zł | 5 930 zł | 6 000 zł | 7 342 zł | 4 400 zł |
Syst. unikania kolizji/asystent pasa/monitoring uwagi kierowcy | 10 296 zł (pakiet, za obie opcje)/S | S/S/S | S/8450 zł (pakiet)/N | 11 856 zł (pakiet, za trzy opcje) | S/S/N |
Czujnik martwego pola/ruchu poprz. przy cof./skaner znaków | 10 296 zł (pakiet, za obie opcje)/N | 2570 zł za obie opcje/S | 3940 zł za obie opcje/1460 zł | 11 856 (pakiet)/N/11 856 zł (pakiet) | 3500 zł (pakiet)/N/N |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 4029/9177 zł (20-calowe) | 3700/3240 zł (19-calowe) | 4330/11 660 zł (20-calowe) | 4403/5645 zł (19-calowe) | 4300/4400 zł (19-calowe) |
Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - ceny, gwarancje, przeglądy, utrata wartości (oceniane):
X3 | XC60 | Q5 | GLC | Stelvio | |
Cena podstawowa | 202 300 zł | 186 600 zł | 195 000 zł | 220 300 zł | 198 700 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 41,0 proc. | 41,5 proc. | 40,5 proc. | 41,5 proc. | 43,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 8 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera pokładowego | co 30 tys. km | wg wskazań komputera pokładowego | co 25 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 254 376 zł* | 219 760 zł | 264 620 zł** | 284 628 zł*** | 223 250 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *cena BMW zawiera dodatkowo: sportowe fotele za 2462 zł, zmienny układ kierowniczy za 1119 zł; **cena Audi zawiera dodatkowo: tylną kanapę „plus” za 1710 zł, zbiornik paliwa 70 l za 420 zł i sportowe fotele za 1610 zł;***cena Mercedesa zawiera dodatkowo: pakiet komfortowych siedzeń za 1129 zł, 66-litrowy zbiornik paliwa za 282 zł.
Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - punkty i klasyfikacja:
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Nadwozie | Maks. pkt. | bmw | Volvo | Audi | Mercedes | Alfa |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 35 | 36 | 37 | 36 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 25 | 23 | 24 | 23 |
Pojemność bagażnika | 25 | 23 | 21 | 23 | 23 | 22 |
Ładowność | 15 | 13 | 14 | 12 | 13 | 13 |
Widoczność | 20 | 17 | 17 | 17 | 17 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 26 | 28 | 28 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 16 | 17 | 17 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 18 | 18 | 18 | 16 |
Suma punktów | 200 | 175 | 172 | 174 | 177 | 166 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | bmw | Volvo | Audi | Mercedes | Alfa |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 20 | 21 | 23 | 23 |
Elastyczność | 25 | 23 | 23 | 23 | 25 | 24 |
Poziom hałasu | 15 | 14 | 12 | 15 | 14 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 15 | 12 | 14 | 15 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 26 | 27 | 27 | 28 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 | 27 | 28 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 12 | 13 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 38 | 35 | 34 | 34 |
Suma punktów | 200 | 180 | 171 | 178 | 183 | 173 |
Koszty | Maks. pkt. | bmw | Volvo | Audi | Mercedes | Alfa |
Cena po doposażeniu | 50 | 18 | 24 | 16 | 12 | 24 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 12 | 12 | 12 | 11 |
Zużycie paliwa | 30 | 20 | 21 | 20 | 20 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 22 | 21 | 22 | 19 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 22 | 24 | 22 | 23 | 20 |
Ubezpieczenia | 10 | 3 | 4 | 3 | 2 | 4 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 10 | 8 | 7 |
Przeglądy | 10 | 7 | 10 | 7 | 8 | 7 |
Suma punktów | 200 | 112 | 124 | 112 | 104 | 114 |
Wynik końcowy | 600 | 467 | 467 | 464 | 464 | 453 |
Miejsce w teście | 1. | 1. | 2. | 2. | 3. |
Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):
I znowu to samo: wszystkie porównywane samochody w realnych warunkach naszego testu drogowego palą znacznie więcej, niż obiecują producenci. Prym w przekraczaniu fabrycznych danych o spalaniu wiodą Alfa Romeo i Mercedes. Jak czuje się właściciel auta za ćwierć miliona złotych, kiedy widzi, ile pali jego samochód?
Alfa Romeo Stelvio vs. Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60 - podsumowanie:
Spodziewaliście się takiego podium? Bo my zdecydowanie nie! Ale w tak drobiazgowych porównaniach samochodów jest jak w skokach narciarskich: nie zawsze ten, kto najdalej skoczy, wygrywa.
Po podstawieniu wszystkich parametrów, które bierzemy pod uwagę w punktacji (a jest ich kilkadziesiąt), powstały dwa duety nadzwyczaj kompetentnych SUV-ów, które zmieściły się na podium. Wpasowała się w podium także Alfa, która ściga rywali.
Czy taka kolejność potwierdza Wasze odczucia? Zapraszamy do komentowania!
Galeria zdjęć
Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC i Volvo XC60... Nie ma wątpliwości, Alfa Romeo Stelvio jedzie prosto na zderzenie z górą. Musi zmierzyć się z gigantami swojego segmentu i nie będzie to łatwe starcie. Czy wyjdzie z niego mocno poturbowana, albo przeciwnie - zmiażdży rywali - dowiecie się z artykułu, a teraz zapraszamy do galerii zdjęć!
Alfa hamuje ze 100 km/h: 37,9 m przy pierwszym hamowaniu i 36,5 m po rozgrzaniu hamulców.
Takie płaskie fotele w sportowym SUV-ie? Taką koncepcję prezentują Włosi.
Kto wcześniej widział kokpit Mazdy 6, ten dostrzeże podobieństwo nawiewów centralnych i panelu klimatyzacji. A ten, kto w międzyczasie widział prktycznie dowolne BMW poza najbardziej luksusowymi limuzynami, pozna nie tylko ten panel i nawiewy, lecz także ekran nad nimi. Chociaż zegary mieszczą się na zdjęciu w świetle koła kierownicy, to jej położenie względem obramowania wskaźników wygląda co najmniej dziwnie - taką przypadłość miały kiedyś np. VW Touran i Skoda Yeti. Przyjemne auto, ale nie tak perfekcyjnie wykończone jak niektórzy rywale.
Alfa postawiła na dobrego dostawcę skrzyń automatycznych i efekty czuć podczas jazdy.
Równie przestronnie jak u rywali, ale kupując Alfę darujcie sobie panoramiczny dach - nagrzewa wnętrze i zabiera cenne centymetry miejsca nad głową.
Bagażnik Alfy Romeo Stelvio: 550-1600 l.
Podczas sprintu Alfie może zagrozić jedynie Mercedes, ale dopiero powyżej 100 km/h.
Audi hamuje ze 100 km/h: 37,3 m przy pierwszym hamowaniu i 35,0 m po rozgrzaniu hamulców.
Te fotele wyglądają bardziej sportowo i faktycznie - lepiej podpierają boki pleców.
Fantastyczna wygoda i ergonomia, znakomite wykończenie, pedantycznie dopracowane detale. Audi trzyma klasę.
Wygodne miejsca tylne Audi, chociaż... Przestrzeni na nogi wedle miarki jest tu najmniej. Jak widać, nie ma to większego znaczenia, nad głową jest zapas, siedzisko dobrze podpiera nogi, podłokietnik jest tam gdzie powinen być.
Kufer Audi Q5: 550-1550 l.
Audi sprawnie przyspiesza, ale w tym gronie "wolniejsze" jest tylko Volvo.
BMW hamuje ze 100 km/h: 37,2 m przy pierwszym hamowaniu i 35,8 m po rozgrzaniu hamulców.
Oparcie i zagłówek fotela BMW wygląda trochę jak tułów i głowa robota albo kombinezon żołnierza z Gwiezdnych Wojen. Nie ma się czego bać: poza zbyt mocno pochylonym do przodu zagłówkiem te siedzenia idealnie podpierają kierującego.
Meblościanka ze sprzętem audio od BMW - kiedy marki samochodowe zaczną wypuszczać swoje linie mebli i elektroniki domowej? Mimo mnogości funkcji, obsługa multimediów X3 wydaje się bajecznie prosta (np. na tle Mercedesa). Znakomita pozycja za kierownicą, świetne tworzywa.
Typowy "dżojstik" BMW. Trzeba się przyzwyczaić.
Bardzo wygodne tylne miejsca BMW X3.
Wiele firm mogłoby uczyć się od BMW, jak zaprojektować maksymalnie praktyczną, foremną przestrzeń bagażową: płaska podłoga, płaskie ściany boczne, duży otwór załadunkowy. Pojemność: 550-1600 l.
BMW już nie jest królem dynamicznego przyspieszania, a przynajmniej nie w tym zestawieniu. Pod względem przyspieszenia do "setki" plasuje się w środku stawki.
Mercedes hamuje ze 100 km/h: 37,1 m przy pierwszym hamowaniu i 36,5 m po rozgrzaniu hamulców.
Rozleniwiające niczym luksusowa sofa: znakomite fotele Mercedesa GLC.
Wyjątkowo skromnie jak na Mercedesa – inne modele (np. klasa E, nie mówiąc o klasie S) wyglądają przy GLC barokowo ozdobnie. Staranne wykończenie, przyjemna dla oka esetetyka, wygodna pozycja kierowcy.
Z tym trzeba się nauczyć żyć: dźwignia sterująca trybami "automatu" przy kierownicy nie zapamiętuje wyboru kierowcy, zawsze wracając do centralnego położenia. Nie jest to ergonomiczne ani intuicyjne rozwiązanie, podobnie jak włącznik wycieraczek zintegrowany z dźwignią kierunkowskazów, ale Mercedes forsuje je od lat. Zaleta: dźwignia przy kierownicy zwalnia miejsce na tunelu środkowym.
Tylna kanapa Mercedesa: bardzo wygodnie, duże drzwi, wysoko i przestronnie.
Bagażnik Mercedesa GLC: 550-1600 l.
To prawdziwa niespodzianka: w próbie elastyczności Mercedes ucieka wszystkim rywalom, a w sprincie do "setki" ustępuje Alfie tylko o jedną setną sekundy, po czym przy dalszym przyspieszaniu odrabia straty.
Mistrzowski pokaz: Volvo hamuje ze 100 km/h: 35,8 m przy pierwszym hamowaniu i 34,6 m po rozgrzaniu hamulców.
Widzicie wysięgniki tych zagłówków? To specjalność Volvo.
Lubicie tablety i smartfony? Jeżeli tak – jesteście w raju! Jeśli nie, czeka was próba cierpliwości. Przycisków tu prawie nie ma.
Jedyny samochód w porównaniu z manualną skrzynią biegów - tylko taki udało nam się zorganizować.
Najwięcej miejsca na nogi i nad głową, dobrze podparte nogi.
Bagażnik Volvo: 505-1432 l.
Volvo nie jest powolnym samochodem, ale w tym towarzystwie musi oglądać tylne światła konkurentów.
Czy to zdjęcie to podpowiedź? Poniekąd tak, ale nie do końca. Zapraszamy do lektury porównania!