• Wersja Estrema podkreśla odnowienie partnerstwa między Alfą i Sauberem Motorsport.
  • Alfa Romeo Stelvio Estrema ma body kit, czarne lakierowanie oraz elementy z włókna węglowego.
  • Doładowany dwulitrowiec o mocy 280 KM zapewnia dobre osiągi, ale nie pali mało.

Alfę Romeo Stelvio możemy podziwiać na ulicach od 2016 roku, a swój obecny wygląd rodzinny SUV zawdzięcza liftingowi przeprowadzonemu w połowie 2020 r. Włoski model już od chwili debiutu wzbudzał duże emocje, a zwłaszcza jego najmocniejsza wersja Quadrifoglio, wyposażona w 510-konne biturbo V6. Odmiana ta sprawiła, że Alfa Romeo Stelvio znalazła się wśród elitarnej grupy „Top 10” najmocniejszych seryjnych SUV-ów świata. Testowana przez nas wersja 2.0/280 KM Estrema, choć ustępuje mocą i osiągami topowej Quadrifoglio, za sprawą dodatkowych elementów również gwarantuje emocje podczas jazdy.

Alfa Romeo Stelvio Estrema – z genami Formuły 1

Zanim jednak wymienimy te elementy, musimy wspomnieć, skąd wziął się pomysł stworzenia tej specjalnej wersji, dostępnej także w Alfa Romeo Giulia. Zaczątkiem było odnowienie w lipcu ubiegłego roku partnerstwa między Alfą Romeo i Sauberem Motorsport. A jak powszechnie wiadomo, Formuła 1 jest doskonałym poligonem doświadczalnym dla rozwiązań technicznych, stąd w Alfie Romeo Stelvio Estrema projektanci nie ograniczyli się jedynie do zmian wizualnych, ale też doposażyli auto w elementy wzmacniające sportowe doznania podczas jazdy.

Włókno węglowe znalazło zastosowanie także w obudowach lusterek zewnętrznych. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Włókno węglowe znalazło zastosowanie także w obudowach lusterek zewnętrznych.

Alfa Romeo Stelvio Estrema – wyróżniający styl

Na zewnątrz Estremę (dostępna w Stelvio także z dieslem 2.2 JTDm/210 KM) można rozpoznać po body kicie, w skład którego wchodzą dodatkowe nakładki na nadkolach, progach i zderzakach. Sportowy charakter auta podkreślają też duże, 21-calowe felgi lakierowane na czarno oraz utrzymane w tym kolorze zaciski i grill wykończony włóknem węglowym. Materiał popularny w F1 znalazł zastosowanie także w obudowach lusterek zewnętrznych i w wielu elementach kokpitu.

Doskonałe podparcie boczne, możliwość regulacji długości siedziska oraz elektrycznej regulacji boków w części biodrowej. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Doskonałe podparcie boczne, możliwość regulacji długości siedziska oraz elektrycznej regulacji boków w części biodrowej.

Alfa Romeo Stelvio Estrema – bogate wyposażenie

Wyjątkowość wersji Estrema podkreślają także doskonale wyprofilowane sportowe fotele (elektr. ster. i podgrzewane), wykończone mieszanką skóry i alcantary, oraz liczne czerwone przeszycia tapicerki. Gdybyśmy mieli się czegoś czepiać, to w tak dobrze wyposażonym SUV-ie zabrakło nam jedynie 3-strefowej klimatyzacji – element niedostępny w każdej wersji Stelvio.

Szerokie niskoprofilowe ogumienie wyraźnie poprawiło trakcję, precyzję kierowania, a na zakrętach polepszyło przyczepność kół. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Szerokie niskoprofilowe ogumienie wyraźnie poprawiło trakcję, precyzję kierowania, a na zakrętach polepszyło przyczepność kół.

Alfa Romeo Stelvio Estrema – lepsza precyzja prowadzenia

Na liście wyposażenia seryjnego Estremy znalazły się za to dwa elementy, które zaostrzają sportowe prowadzenie tego rodzinnego SUV-a. Pierwszym jest mechanizm różnicowy tylnej osi o ograniczonym poślizgu, który pozwala w czasie torowej jazdy przenieść na asfalt więcej momentu obrotowego (dostępny wcześniej tylko w odmianie Veloce), a drugim – system aktywnego zawieszenia (zapożyczony z topowego Quadrifoglio). Elementy te wraz z 21-calowymi felgami „obutymi” w niskoprofilowe ogumienie wyraźnie poprawiły trakcję, precyzję kierowania, a na zakrętach polepszyły przyczepność kół i ograniczyły wychyły nadwozia.

Alfa Romeo stworzyła wersję Estrema dla purystów. Podkreśla fakt odnowienia partnerstwa pomiędzy Alfą Romeo i Sauberem Motorsport, do którego doszło w lipcu 2021 roku. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo stworzyła wersję Estrema dla purystów. Podkreśla fakt odnowienia partnerstwa pomiędzy Alfą Romeo i Sauberem Motorsport, do którego doszło w lipcu 2021 roku.

Alfa Romeo Stelvio Estrema – czy zagrozi konkurentom?

Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo/280 KM Estrema nie należy do aut tanich (311 tys. 500 zł). Cenę tej wersji silnikowej można nieco obniżyć, decydując się na tańszą i uboższą odmianę wyposażeniową TI (267 tys. zł). Konkurenci oferują tej wielkości SUV-y nieco taniej, ale trzeba dodać, że ze słabszymi benzyniakami. Najtańszą ofertę ma Volvo, które proponuje XC60 B5 AWD (250 + 14 KM) za kwotę 246 tys. zł. Za mocniejszy wariant XC60 B6 (300 + 14 KM) trzeba wyłożyć już 313 tys. zł. Z rynku niemieckiego dostępne są BMW X3 xDrive30i (245 KM) w cenie od 251 tys. zł oraz Porsche Macan T (265 KM) za 300 tys. zł.

Alfa Romeo Stelvio Estrema – naszym zadaniem

Dotychczas duży zapas mocy pozwala kierowcy 280-konnego Alfa Romeo Stelvio wykorzystywać je głównie podczas szybkiej autostradowej jazdy. Teraz posiadacze wersji Estrema w weekend bez obaw mogą wyruszyć na tor i po wybraniu trybu jazdy Dynamic czerpać pełną garścią ze sportowych możliwości udoskonalonego podwozia. Na co dzień cieszy oko zaostrzony wygląd auta.

Ocena końcowa: 5

Alfa Romeo Stelvio - wymiary Foto: Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio - wymiary

Alfa Romeo Stelvio Estrema – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s
0-100 km/h 5,8 s
0-130/0-160 km/h 9,4/14,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h  3,2 s (aut.)
80-120 km/h  4,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1779/521 kg
Rozdział masy (przód/tył) 51/49 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,4/12,3 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 36,0 m
                                             gorące  35,6 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie 95 okt. w teście 9,6 l/100 km
Zasięg 660 km

Alfa Romeo Stelvio Estrema – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni 
Pojemność skokowa 1995 cm3
Moc maksymalna 280 KM/5250 obr./min
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2250 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
0-100 km/h; prędkość maks. 5,7 s; 230 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 8,7 l/100 km
Emisja CO2 196 g/km
Pojemność bagażnika 525-1600 l
Pojemność zbiornika paliwa 64 l
Marka i model opon test. auta Pirelli P Zero AR
Rozmiar opon 225/40 R 21 

Alfa Romeo Stelvio Estrema – wyposażenie

Wersja Estrema
6 airbagów/reflektory biksen. S/S
Tempomat adapt./akt. zawiesz. S/S
Kamera cof./pakiet syst. bezpiecz. S/7000 zł
Podgrzew. fotele i kierownica S
Klimatyzacja aut./cyfr. zegary S (2-stref.)/N
Nagł. ze wzm. 900 W i subwoof.  S
Lakier metalik/21-cal. alufelgi 4600 zł/S

Alfa Romeo Stelvio Estrema – gwarancje/ceny

Cena podstawowa test. wersji 311 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 5 l. lub 200 tys. km/8 lat
Przeglądy wg wskazań lub co 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 330 600 zł
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Alfa Romeo Stelvio 2022 1. generacja FL