- Wersja Estrema podkreśla odnowienie partnerstwa między Alfą i Sauberem Motorsport.
- Alfa Romeo Stelvio Estrema ma body kit, czarne lakierowanie oraz elementy z włókna węglowego.
- Doładowany dwulitrowiec o mocy 280 KM zapewnia dobre osiągi, ale nie pali mało.
Alfę Romeo Stelvio możemy podziwiać na ulicach od 2016 roku, a swój obecny wygląd rodzinny SUV zawdzięcza liftingowi przeprowadzonemu w połowie 2020 r. Włoski model już od chwili debiutu wzbudzał duże emocje, a zwłaszcza jego najmocniejsza wersja Quadrifoglio, wyposażona w 510-konne biturbo V6. Odmiana ta sprawiła, że Alfa Romeo Stelvio znalazła się wśród elitarnej grupy „Top 10” najmocniejszych seryjnych SUV-ów świata. Testowana przez nas wersja 2.0/280 KM Estrema, choć ustępuje mocą i osiągami topowej Quadrifoglio, za sprawą dodatkowych elementów również gwarantuje emocje podczas jazdy.
Alfa Romeo Stelvio Estrema – z genami Formuły 1
Zanim jednak wymienimy te elementy, musimy wspomnieć, skąd wziął się pomysł stworzenia tej specjalnej wersji, dostępnej także w Alfa Romeo Giulia. Zaczątkiem było odnowienie w lipcu ubiegłego roku partnerstwa między Alfą Romeo i Sauberem Motorsport. A jak powszechnie wiadomo, Formuła 1 jest doskonałym poligonem doświadczalnym dla rozwiązań technicznych, stąd w Alfie Romeo Stelvio Estrema projektanci nie ograniczyli się jedynie do zmian wizualnych, ale też doposażyli auto w elementy wzmacniające sportowe doznania podczas jazdy.
Alfa Romeo Stelvio Estrema – wyróżniający styl
Na zewnątrz Estremę (dostępna w Stelvio także z dieslem 2.2 JTDm/210 KM) można rozpoznać po body kicie, w skład którego wchodzą dodatkowe nakładki na nadkolach, progach i zderzakach. Sportowy charakter auta podkreślają też duże, 21-calowe felgi lakierowane na czarno oraz utrzymane w tym kolorze zaciski i grill wykończony włóknem węglowym. Materiał popularny w F1 znalazł zastosowanie także w obudowach lusterek zewnętrznych i w wielu elementach kokpitu.
Alfa Romeo Stelvio Estrema – bogate wyposażenie
Wyjątkowość wersji Estrema podkreślają także doskonale wyprofilowane sportowe fotele (elektr. ster. i podgrzewane), wykończone mieszanką skóry i alcantary, oraz liczne czerwone przeszycia tapicerki. Gdybyśmy mieli się czegoś czepiać, to w tak dobrze wyposażonym SUV-ie zabrakło nam jedynie 3-strefowej klimatyzacji – element niedostępny w każdej wersji Stelvio.
Alfa Romeo Stelvio Estrema – lepsza precyzja prowadzenia
Na liście wyposażenia seryjnego Estremy znalazły się za to dwa elementy, które zaostrzają sportowe prowadzenie tego rodzinnego SUV-a. Pierwszym jest mechanizm różnicowy tylnej osi o ograniczonym poślizgu, który pozwala w czasie torowej jazdy przenieść na asfalt więcej momentu obrotowego (dostępny wcześniej tylko w odmianie Veloce), a drugim – system aktywnego zawieszenia (zapożyczony z topowego Quadrifoglio). Elementy te wraz z 21-calowymi felgami „obutymi” w niskoprofilowe ogumienie wyraźnie poprawiły trakcję, precyzję kierowania, a na zakrętach polepszyły przyczepność kół i ograniczyły wychyły nadwozia.
Alfa Romeo Stelvio Estrema – czy zagrozi konkurentom?
Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo/280 KM Estrema nie należy do aut tanich (311 tys. 500 zł). Cenę tej wersji silnikowej można nieco obniżyć, decydując się na tańszą i uboższą odmianę wyposażeniową TI (267 tys. zł). Konkurenci oferują tej wielkości SUV-y nieco taniej, ale trzeba dodać, że ze słabszymi benzyniakami. Najtańszą ofertę ma Volvo, które proponuje XC60 B5 AWD (250 + 14 KM) za kwotę 246 tys. zł. Za mocniejszy wariant XC60 B6 (300 + 14 KM) trzeba wyłożyć już 313 tys. zł. Z rynku niemieckiego dostępne są BMW X3 xDrive30i (245 KM) w cenie od 251 tys. zł oraz Porsche Macan T (265 KM) za 300 tys. zł.
Alfa Romeo Stelvio Estrema – naszym zadaniem
Dotychczas duży zapas mocy pozwala kierowcy 280-konnego Alfa Romeo Stelvio wykorzystywać je głównie podczas szybkiej autostradowej jazdy. Teraz posiadacze wersji Estrema w weekend bez obaw mogą wyruszyć na tor i po wybraniu trybu jazdy Dynamic czerpać pełną garścią ze sportowych możliwości udoskonalonego podwozia. Na co dzień cieszy oko zaostrzony wygląd auta.
Ocena końcowa: 5
Alfa Romeo Stelvio Estrema – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s |
0-100 km/h | 5,8 s |
0-130/0-160 km/h | 9,4/14,7 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 3,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 4,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1779/521 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 51/49 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,4/12,3 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 36,0 m |
gorące | 35,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Średnie zużycie 95 okt. w teście | 9,6 l/100 km |
Zasięg | 660 km |
Alfa Romeo Stelvio Estrema – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 |
Moc maksymalna | 280 KM/5250 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/2250 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 5,7 s; 230 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 8,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 196 g/km |
Pojemność bagażnika | 525-1600 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 64 l |
Marka i model opon test. auta | Pirelli P Zero AR |
Rozmiar opon | 225/40 R 21 |
Alfa Romeo Stelvio Estrema – wyposażenie
Wersja | Estrema |
6 airbagów/reflektory biksen. | S/S |
Tempomat adapt./akt. zawiesz. | S/S |
Kamera cof./pakiet syst. bezpiecz. | S/7000 zł |
Podgrzew. fotele i kierownica | S |
Klimatyzacja aut./cyfr. zegary | S (2-stref.)/N |
Nagł. ze wzm. 900 W i subwoof. | S |
Lakier metalik/21-cal. alufelgi | 4600 zł/S |
Alfa Romeo Stelvio Estrema – gwarancje/ceny
Cena podstawowa test. wersji | 311 500 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 l. lub 200 tys. km/8 lat |
Przeglądy | wg wskazań lub co 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 330 600 zł |