Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - który z tych modeli okazał się lepszy?

Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - który z tych modeli okazał się lepszy?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowe Audi Q5 chce wysłać konkurentów do defensywy. A że są to dystyngowani rywale, to starcie musi być emocjonujące – Mercedes ze świetnym dieslem, doświadczone BMW X3 i terenowy Land Rover Discovery to nie są pierwsze lepsze SUV-y...

który z tych modeli okazał się lepszy?
Zobacz galerię (22)
Auto Bild
który z tych modeli okazał się lepszy?

... tylko wspaniałe, luksusowe samochody: dynamiczne, wygodne, praktyczne, pakowne i niewielu jest takich, którzy nie chcieliby mieć któregoś z tych modeli na własność. Wszystkie są okazałe, wyglądają imponująco i jeżeli tylko kogoś na to stać, trudno byłoby znaleźć argument przemawiający przeciw zakupowi luksusowego SUV-a. Tylko którego wybrać?

Na szczęście każdy z porównywanych samochodów został gruntownie przetestowany: zmierzyliśmy przyspieszenia, elastyczność, poziom hałasu, wymiary kabin, zużycie paliwa i sprawdziliśmy, co te auta potrafią na drodze. I już za chwilę, po przeczytaniu tego porównania, będzie dla Was jasne, który z tych SUV-ów może zostać Waszym samochodem marzeń, albo po prostu trafić do przydomowego garażu.

Audi Q5 2.0 TDI quattro

Łyżka dziegciu i morze zalet. Konkrety? W testowym egzemplarzu plastikowy panel przy włączniku świateł był luźno przymocowany i się ruszał. Najbardziej denerwowały jednak skrzypnięcia dochodzące z okolic słupka A oraz szyby czołowej. To zupełnie nietypowe dla Audi. Mimo to Q5 wygrywa porównanie, bowiem świetnie wypada w wielu kategoriach. O komfort dba tu opcjonalne pneumatyczne zawieszenie. Podobne rozwiązanie oferuje w tym gronie tylko Mercedes. Audi delikatnie filtruje mniejsze, jak i poważniejsze nierówności drogi.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC
Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLCAuto Bild

Przy wyższych prędkościach Q5 nie utwardza się jak GLC, potrafi nadal pracować w najbardziej komfortowym ustawieniu. Warto zamówić pneumatykę także wtedy, gdy chce się zjeżdżać z asfaltu, umożliwia ona bowiem zwiększenie prześwitu o 45 mm do prędkości 40 km/h. Wyśmienite wyciszenie wnętrza, znakomite sportowe fotele i mądrze pracujący adaptacyjny tempomat dokładają swoje cegiełki do rewelacyjnego komfortu jazdy. Jednocześnie Audi okazuje się równie zwinne, jak BMW. Karoseria Q5 jest bardzo sztywna, a bezpośredni, ale nie nerwowy układ kierowniczy pozwala precyzyjnie celować tym 2-tonowym kolosem w zakręty. Jazda Q5 dostarcza mnóstwo przyjemności.

Audi Q5 2.0 TDI quattro - plusy: świetne wyciszenie, rewelacyjny komfort resorowania, komunikatywny układ kierowniczy, najniższe spalanie.

Audi Q5 2.0 TDI quattro - minusy: dwusprzęgłowej skrzyni biegów zdarza się szarpać podczas ruszania, niedociągnięcia montażowe.

BMW X3 xDrive20d

Już od siedmiu lat X3 walczy z rywalami wśród SUV-ów klasy premium. Przekonuje do siebie klientów swoimi dynamicznymi właściwościami. Wyposażony w zmienny sportowy układ kierowniczy i adaptacyjne amortyzatory (oba elementy dostępne w opcji) egzemplarz testowy niezmiennie robił na nas wrażenie ostrym niczym brzytwa i zwinnym prowadzeniem. Układ kierowniczy błyskawicznie i bezpośrednio reaguje, co pozwala czerpać dużą frajdę na krętych bocznych drogach. Jednak na autostradzie taka charakterystyka okazuje się zbyt nerwowa.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC
Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLCAuto Bild

Mercedes i Audi pozwalają się lepiej odprężyć podczas jazdy na wprost. Czepiamy się? To zależy, jak długie trasy pokonuje kierowca. Pilnowanie, żeby nie drgnęła mu dłoń, bo w BMW wywołuje to natychmiastową zmianę kierunku jazdy, potrafi być naprawdę męczące na tle rywali. Adaptacyjne zawieszenie zapewnia dobry komfort amortyzacji nierówności, jednak nie łyka dziur tak delikatnie, jak pneumatyka w Q5 i GLC. Wciąż niepokonany pozostaje 8-stopniowy „automat”, który szczególnie w ustawieniu sportowym błyskawicznie dopasowuje właściwe przełożenie do sytuacji. Jednak pod względem jakości materiałów i dbałości o detale X3 musi uznać wyższość Q5 i GLC.

BMW X3 xDrive20d - plusy: jak na SUV-a bardzo zwinne zachowanie na zakrętach, lubiący obroty diesel, znakomita skrzynia automatyczna.

BMW X3 xDrive20d - minusy: wąska tylna część kabiny, standardowe fotele nie są tak wygodne, jak u rywali, ograniczony komfort amortyzacji.

Land Rover Discovery Sport TD4

Przydomka „Sport” nie powinno się w tym przypadku traktować zbyt dosłownie. W zaprezentowanym w 2015 r. Discovery Sporcie drzemie raczej duch Defendera. Podczas konstruowania położono mocny nacisk na typowe dla tej marki zdolności terenowe. Na panelu nad pokrętłem obsługi 9-stopniowego „automatu” ZF wybiera się tryby pracy systemu Terrain Response. Pozwala on dostosować nastawy podzespołów do rodzaju terenu, którym aktualnie jedziemy. Pierwszy bieg ma bardzo krótkie przełożenie, auto przeważnie rusza na „dwójce”. Takie rozwiązanie nie przeszkadza na co dzień, a na „jedynce” pojazd będzie miał ogromną siłę napędową.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC
Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLCAuto Bild

Pytanie, czy pozostałe cechy terenowe tego samochodu nie kolidują w czasie podróży po gładkim asfalcie. W porównaniu z konkurentami właściwości jezdne na twardej i równej nawierzchni są nieco ociężałe: układ kierowniczy jest mniej bezpośredni, system ESP wcześnie wkracza do akcji, automatyczna skrzynia biegów często reaguje dopiero po zawahaniu, a silnik ma najbardziej szorstkie brzmienie. Discovery jest też zdecydowanie najwolniejszym samochodem w zestawieniu: 10,5 s (Land Rover) i 7,7 s (Mercedes) do „setki” dzieli przepaść.

Land Rover Discovery Sport TD4 - plusy: dobre właściwości offroadowe jak na tę klasę auta, wygodne wsiadanie, dużo miejsca z tyłu, oryginalny styl.

Land Rover Discovery Sport TD4 - minusy: wcześnie i rygorystycznie działające ESP, mocne przechyły nadwozia na zakrętach, wahający się „automat”.

Mercedes GLC 250 d 4Matic

Najlepsze albo nic – tak brzmi aktualny slogan Mercedesa. W niektórych kategoriach produkowane od 2015 r. GLC rzeczywiście okazuje się lepsze od Q5. Jakość to jedna z nich. Mercedes jest starannie wykończony, wszystkie użyte materiały są szlachetne i robią dobre wrażenie. Pod tymi względami w Audi jest gorzej. Z tyłu GLC oferuje więcej miejsca niż Q5 i może też zabrać na pokład o 73 kg więcej niż Audi – ładowność wynosi bowiem aż 545 kg. Tym samym Mercedes wygrywa kategorię punktacyjną „nadwozie” i świetnie wypada także w dziale „napęd”.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC
Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLCAuto Bild

GLC ma bowiem więcej pary niż rywale – 500 Nm to o 70 Nm więcej niż w Land Roverze i o 100 Nm więcej niż w Audi i BMW. Jest to szczególnie wyczuwalne na autostradzie, na której GLC łatwiej nabiera pędu. Przy wysokich prędkościach okazuje się też ciche, a pneumatyczne zawieszenie pokazuje, na co je stać. Długie pofalowania asfaltu są łagodnie prasowane, 9-stopniowy „automat” utrzymuje niski poziom obrotów, a układ kierowniczy reaguje ze spokojem. Mercedesem przyjemnie się tak szybuje. Nie rozumiemy jednak tego, dlaczego powyżej 100 km/h zawieszenie nagle się usztywnia. Co prawda, nadal dość przyzwoicie filtruje fugi asfaltu, ale Q5 robi to jeszcze lepiej.

Mercedes GLC 250 d 4Matic - plusy: dużo miejsca, bardzo dobra jakość, komfortowe zawieszenie pneumatyczne, mocny napęd.

Mercedes GLC 250 d 4Matic - minusy: mercedes w zasadzie nie ma wad, jednak Audi sprawia wrażenie nieco bardziej aktywnego podczas jazdy.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

AudiMercedesBMWLand Rover
Przyspieszenie 0-50 km/h2,7 s2,5 s2,7 s3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s7,7 s8,4 s10,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h14,4 s12,8 s14,5 s18,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h4,8 s4,4 s4,9 s6,0 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h6,6 s5,6 s6,6 s8,2 s
Masa rzeczywista/ładowność1968/472 kg1955/545 kg1871/494 kg2001/504 kg
Rozdział masy (przód/tył)53/47 proc.55/45 proc.50/50 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,6/11,8 m11,8/11,6 m12,0/11,9 m11,9/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,8 m37,0 m38,3 m36,4 m
Hamowanie ze  100 km/h (gorące)35,6 m36,1 m37,7 m35,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)55 dB (A)55 dB (A)56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h62 dB (A)62 dB (A)63 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h66 dB (A)67 dB (A)67 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe7,2 l/100 km7,4 l/100 km7,6 l/100 km8,0 l/100 km
Zasięg900 km890 km880 km870 km

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Q5GLCX3Discovery
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, biturbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasekcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)1968214319951999
Moc maksymalna (KM/obr./min)190/3800204/3800190/4000180/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)400/1750500/1600400/1750430/1750
Prędkość maksymalna (km/h)218222210200
Skrzynia biegówaut. 7 (dwusprzęgłowa)aut. 9aut. 8aut. 9
Napęd4x44x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/twtw/t
Pojemność bagażnika (l)550-1550550-1600550-1600541-1698
Pojemność zbiornika paliwa/płynu AdBlue (l)65/2466/27,565/-70/13,7
Marka i model opon testowanego autaMichelin Latitude Sport 3Michelin Latitude Sport 3Michelin Primacy 3 ZPContinental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta255/45 R 20235/55 R 19245/45 R 19 i 275/40 R 19235/55 R 19
Emisja CO2 (g/km)132129136139
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)2400/7502500/7502400/7502500/750

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - wyposażenie standardowe i opcjonalne (oceniane)

Q5GLCX3Discovery
WersjaQ5 2.0 TDI quattro S-tronicGLC 250 d 4MaticX3 xDrive20d aut. 8Discovery Sport TD4 HSE aut. 9
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSSS
Reflektory ksenonowe/LEDS/5780 złN/4883 zł4387/12 399 zł5350 zł/N
Klimatyzacja automatyczna 2-strefowaSSSS
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterkaS/1100 złS/11 856 zł (pakiet)S/2462 złS/1260 zł
Aktywne zawieszenie9480 zł (pneumatyczne)10 726 zł (pneumatyczne)4 924 zł5 000 zł
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika2 380 zł2 540 zł2 193 zł2 310 zł
System multimedialnySSSS
Bluetooth/złącze USBS/SS/SS/SS/S
Nawigacja klasy premium13 690 zł16 654 zł11 146 zł14 350 zł
Podgrzewane fotele przód/tył1760/1600 zł1835/1835 zł1656/1656 zł1740/1740 zł
Czujnik deszczu/światła/skórzana tapicerkaS/S/6320 zł (skóra/alcantara)S/S/8750 złS/S/8460 zł700 za obie opcje/8220 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat1460/5050 złS/11 856 zł (pakiet)S/5193 zł (pakiet)1220/5610 zł
Czujniki parkowania p + t/kamera cofania3790/2190 zł5815 zł (pakiet za obie opcje)3089/1880 zł3660/1910 zł
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowyS/7000 zł11 856 zł (pakiet)/5589 zł5193 (pakiet)/2641 złS/2960 zł
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. przy cofaniu)3 940 zł11 856 zł (pakiet)2 507 zł2 520 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych3400/1460 zł11 856 zł (pakiet za obie opcje)5193 zł (pakiet)/1432 złS/1220 zł
Automat parkujący5 110 zł5815 zł (pakiet)1 567 zł3 440 zł
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie4330 zł/20 cali (11 660 zł)4403 zł/19 cali (5645 zł)3984 zł/19 cali (8729 zł)3650 zł/19 cali (S)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - wymiary kabin (oceniane)

Audi Q5Mercedes GLCBMW X3Land Rover Discovery Sport
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1145117011301120
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1540151014901525
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1050105010151000
Zakres regulacji fotela(mm)235215210200
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)725745755790
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1520149014601510
Wysokość nad głową z tyłu(mm)980985975965
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360380335370

*indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość oparcia tylnej kanapy od fotela kierowcy po odsunięciu jego oparcia o metr od pedału hamulca.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - ceny, przeglądy, utrata wartości, gwarancja (oceniane)

Q5GLCX3Discovery
Cena podstawowa192 200 zł216 000 zł191 524 zł231 700 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)38,6 proc.40,7 proc.41,9 proc.45,8 proc.
Gwarancja mechaniczna3 lata2 lata2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat30 lat12 lat10 lat
Przeglądywg wskazańco 25 tys. kmwg wskazańco 34 tys. km
Cena po doposażeniu261 000 zł*280 329 zł248 419 zł**279 940 zł

*cena Audi zawiera: sportowe fotele za 1610 zł, **cena zawiera zmienny sportowy układ kierowniczy za 1119 zł

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.AudiMercedesBMWLand Rover
Przestronność z przodu4036363130
Przestronność z tyłu3023242326
Pojemność bagażnika2522222222
Ładowność1511131212
Widoczność2017171716
Fotele, pozycja kierowcy3028272525
Ergonomia obsługi2018181817
Jakość wykończenia2018191716
Suma punktów200173176165164
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.AudiMercedesBMWLand Rover
Przyspieszenie2520212017
Elastyczność2522232221
Poziom hałasu1514141312
Skrzynia biegów1514141513
Zachowanie na drodze3027262724
Komfort jazdy3028272423
Układ kierowniczy1514141513
Średnica zawracania54434
Skuteczność hamulców4035343235
Suma punktów200178177171162
KosztyMaks. pkt.AudiMercedesBMWLand Rover
Cena po doposażeniu5018142014
Utrata wartości1515141413
Zużycie paliwa3022212018
Wyposażenie – komfort3025252525
Wyp. – bezpieczeństwo3026262626
Ubezpieczenia105454
Gwarancja15109810
Przeglądy2012151220
Suma punktów200133128130130
Wynik końcowy600484481466456
Miejsce w teście 1.2.3.4.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Żródło: Auto Świat

Spodziewacie się superoszczędnych diesli? Nic z tego. To ciężkie samochody z napędem 4x4, a nadwozia o znacznym oporze powietrza z pewnością nie poprawiają ekonomiki jazdy. O ile jednak spalanie 7,2-8,0 l/100 km da się przełknąć, o tyle różnicę między spalaniem katalogowym a testowym – już niekoniecznie.

Nowe Audi Q5 kontra BMW X3, Land Rover Discovery Sport i Mercedes GLC - podsumowanie

Wobec zdolności terenowych Land Rovera model Discovery powinien startować w innej lidze. Jednak dziś SUV-ami jeździ się po asfalcie i w takich warunkach to Audi zwycięża. Mercedes też wypadł znakomicie, a wiekowe BMW nadal ma swoje zalety.

Jeżeli macie swoje zdanie na temat prezentowanych pojazdów, to jesteście w odpowiednim miejscu, aby je wyrazić publicznie. Zapraszamy do komentowania!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków