Auto Świat Testy Testy nowych samochodów BMW X7 xDrive M60i to kolos na sportowych nogach

BMW X7 xDrive M60i to kolos na sportowych nogach

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski

Jeden z największych SUV-ów w gamie BMW po kuracji odświeżającej zyskał bardziej dynamiczny styl i nowocześniejsze wyposażenie. X7 topowej wersji M60i pokazuje też, że duża masa i wymiary nie przeszkadzają mu zachowywać się jak wytrawny atleta.

BMW X7 xDrive M60iŻródło: Auto Świat / BMW
  • BMW X7 poddany został face liftingowi 3 lata po rynkowym debiucie w 2019 roku
  • W Polsce auto dostępne jest w wersji z silnikiem Diesla o mocy 381 KM lub z benzynowym V8 o mocy 530 KM
  • Podczas pierwszych jazd sprawdzaliśmy topowy wariant benzynowy BMW X7 M60i

Przy długości blisko 5,2 m, szerokości 2 m i wysokości ponad 1,8 m ten ważący prawie 2,7 tony kolos jest jednym z największych pełnowymiarowych SUV-ów oferowanych na polskim rynku. O ile jednak u nas rzeczywiście uchodzi za giganta, o tyle w Kalifornii, gdzie miałem okazję sprawdzić jak zachowuje się topowy wariant BMW X7 po face liftingu, pod względem gabarytów może uchodzić on za średniaka. Faktem jednak jest, że niewiele modeli w tym segmencie w Europie potrafi zabrać na pokład nawet 7 osób i przewieźć tak dynamicznie i w komfortowych warunkach, jak właśnie produkowany w fabryce w Spartanburgu w USA do niedawna flagowy SUV marki (do niedawna, gdyż pozycję tę stracił na rzecz zaprojektowanego przez M GmbH jeszcze większego XM’a).

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW X7 xDrive M60i – gruntowny face lifting

Wróćmy jednak do BMW X7. Auto obecne jest na rynku od 2019 roku, a ostatnim modyfikacjom zostało poddane kilka miesięcy temu, czyli latem 2022. Trzeba przyznać, że mają one dość duży zakres i objęły zarówno wygląd zewnętrzny, który zwłaszcza z przodu upodobnił BMW X7 do flagowej limuzyny BMW serii 7, jak i wnętrze z całkowicie zmienionym kokpitem, zestaw elektronicznych systemów asystujących, a także paletę jednostek napędowych z nowym 8-stopniowym automatem. Po raz pierwszy można też zamówić do auta 23-calowe alufelgi (w standardzie są 20-calowe).

Zobacz też: BMW iX M60 robi wrażenie wyglądem, mocą i elektrycznym potencjałem

W prezentowanej wersji BMW X7 M60i seryjny jest pakiet sportowy M, który dodatkowo wzmacnia dynamiczną aparycję modelu za sprawą m.in. logo "M" umieszczonego na potężnym grillu, przy bocznych skrzelach i na klapie tylnej, charakterystycznych podwójnych końcówek wydechu i zmodyfikowanych zderzaków z powiększonymi wlotami powietrza. Swoje robi także matowy szary lakier (Frozen Grey), który dodatkowo dodaje sylwetce modelu szlachetnej elegancji.

BMW X7 xDrive M60i – elegancja i high-tech

Po zajęciu miejsca we wnętrzu można zachwycić się luksusową atmosferą zapewnianą przez perfekcyjne wykończenie i doskonały dobór materiałów. Uwagę zwraca szczególnie nowy kokpit z zakrzywionym i zorientowanym delikatnie na kierowcę szklanym panelem, za którym kryją się 12,3-calowy ekran cyfrowych wskaźników i 14,9-calowy dotykowy wyświetlacz systemu multimedialnego. Ten ostatni to oczywiście najnowsza odsłona BMW iDrive 8. generacji serwująca multum możliwości dostarczania informacji i rozrywki. Owszem, wymaga pewnej wprawy w obsłudze i pewnie z wielu opcji użytkownik będzie korzystać sporadycznie lub wcale, ale pod względem technologicznym to prawdziwy majstersztyk.

BMW X7 xDrive M60i
BMW X7 xDrive M60iŻródło: Auto Świat / BMW

Jakość oczywiście nie budzi żadnych zastrzeżeń podobnie jak ilość miejsca we wszystkich trzech rzędach, tym bardziej że do dyspozycji miałem wariant 6-osobowy. Gigantyczny jest również bagażnik, który w zależności od ustawienia foteli może mieć pojemność nawet 2120 l.

Zobacz też: BMW M3 Touring to najbardziej praktyczne M3 wszech czasów

Pozycja za kierownicą zapewnia bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, a szeroki zakres regulacji fotela gwarantuje, że każdy łatwo znajdzie optymalną pozycję dla siebie. Zarówno pod kątem wygody (do dyspozycji funkcje masażu, wentylacji i podgrzewania), jak i właściwego trzymania ciała, gdy przyjdzie nam ochota na skorzystanie z potencjału napędu.

BMW X7 xDrive M60i – solidne V8

A w prezentowanej wersji potencjału jest rzeczywiście sporo i zapewnia go zmodyfikowany silnik V8 biturbo, który co prawda dysponuje identyczną mocą 530 KM i momentem 750 Nm jak poprzednik, ale dział M popracował nad jego wydajnością. Udało się to osiągnąć za sprawą technologii miękkiej hybrydy, która zmniejsza obciążenie jednostki i poprawia reakcje na ruchy pedałem gazu przy niższych prędkościach. Tyle teorii. W praktyce moc tego benzyniaka okazuje się więcej niż zadowalająca i czyni z 2,7-tonowego kloca zwinne i bardzo dynamiczne auto.

BMW X7 xDrive M60i
BMW X7 xDrive M60iŻródło: Auto Świat / BMW

Zwłaszcza w trybie sportowym, w którym nie tylko przyspiesza niczym kompaktowy hot hatch w 4,7 s do setki w akompaniamencie basowego warczenia z układu wydechowego i płynnych zmian przełożeń przez 8-stopniowy automat ZF, lecz także pozwala zaskakująco łatwo się kontrolować. Zasługa w tym doskonałego układu kierowniczego, a także inteligentnego napędu 4x4 z tylnymi kołami skrętnymi i adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego z aktywną regulacją przechyłów bocznych. W efekcie nawet szybko pokonywane zakręty nie robią na BMW X7 większego wrażenia, a auto sprawia wrażenie przyklejonego do asfaltu.

Przy spokojniejszym stylu jazdy okazuje się cichym i ultrakomfortowym bolidem rodzinnym, którym z przyjemnością można wybrać się w długą podróż. Co ciekawe, nawet 23-calowe koła bardzo dobrze radzą sobie z nierównościami, choć muszę szczerze przyznać, że na kalifornijskich drogach w okolicach Palm Spring nie było ich zbyt wiele. Nie chcę też komentować zużycia paliwa – na to przyjdzie czas, gdy X7 trafi do pełnozakresowego testu redakcyjnego.

BMW X7 xDrive M60i – moim zdaniem

Topowy wariant BMW X7 to kolos o naprawdę sportowym usposobieniu. Muszę przyznać, że bardzo pozytywnie mnie zaskoczył, a w towarzystwie amerykańskich pikapów i jeszcze większych SUV-ów wcale nie sprawiał wrażenia giganta. Pod względem prowadzenia i osiągów to pełnokrwiste BMW w najlepszym tego słowa znaczeniu. Jeśli ktoś szuka 7-osobowego luksusowego sportowca, to BMW X7 M60i z pewnością warty jest rozważenia. Cena, niestety, jest odpowiednio wysoka i startuje z poziomu 640 tys. zł.

Autor Rafał Sękalski
Rafał Sękalski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków