Mamy zaszczyt zaprosić was do G11. Nie jest to nazwa kolejnego szczytu najbardziej rozwiniętych państw świata, lecz wewnętrzne określenie typoszeregu nowego BMW serii 7.

Do testu porównawczego stanęło ono w wersji z krótkim rozstawem osi, podwójnie doładowaną „V-ósemką” pod maską, przytomnym „automatem” i napędem na 4 koła. Lista opcji, które mogą być na pokładzie, sięga od układu skrętnej tylnej osi, przez sterowanie gestami, aż po laserowe reflektory. Jednak miarą rzeczy w tym segmencie rynku jest Mercedes klasy S.

To najchętniej zamawiana limuzyna tej klasy na świecie, parkuje w wielu garażach rządowych, korporacyjnych i królewskich. Audi A8 porusza się w najwyższych sferach od 2009 r., ale w żadnym wypadku nie wydaje się przestarzałą konstrukcją. W Ingolstadt dbają o to, żeby we flagowej limuzynie stosowano najnowsze opcje wyposażenia, jak np. reflektory Matrix LED.

Porsche Panamera ma tak samo długi staż rynkowy, jak A8. W wersji GTS jest jedyną limuzyną tej klasy, którą napędza wolnossące V8. Klapa bagażnika otwiera się razem z tylnym oknem, a kierowca ma wrażenie prowadzenia auta sportowego.

Przy okazji porównywania tak luksusowych samochodów zawsze mamy dylemat: czy ważniejsze są mierzalne parametry, takie jak przyspieszenie, droga hamowania, poziom hałasu, czy jednak w tej klasie najistotniejszy jest klimat w kabinie? A może o wyborze i tak decyduje prestiż marki?

Tę decyzję podejmie już przyszły właściciel, my za to – jak zwykle – postaramy się dostarczyć jak najwięcej informacji o prezentowanych pojazdach. Co ciekawe, auta, które niemal każdego kierowcę (i pasażera) wprawiają w zachwyt, wcale nie są do siebie tak bardzo podobne pod względem parametrów, żeby trudno było je odróżnić. Bez problemu można wskazać, który samochód jest najcichszy albo najlepiej hamuje. Czas wziąć luksusowe limuzyny pod bezlitosną redakcyjną lupę!

Porsche Panamera GTS

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera

Szefowie, których zawsze goni czas, wybierają Panamerę GTS. Tego liftbacka można śmiało traktować jako „911-kę” z dodatkową parą drzwi. 4,8-litrowa jednostka jako jedyna w tym towarzystwie obywa się bez układu doładowania i dzięki temu robi piorunujące wrażenie reakcją na gaz i zamiłowaniem do wysokich obrotów – można ją kręcić do 7 tys.

W sprincie Panamerę chwilami doganiają inne limuzyny, ale gdy wystarczająco długo przytrzyma się gaz do oporu, na liczniku pojawi się prędkość 288 km/h – konkurenci kończą przy 250 km/h. Także charakter prowadzenia i zwinność obudzą w każdym szefie kierowcę wyścigowego. Hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy wydaje się niczym niezakłócony, a przecież mamy do czynienia z czteronapędowym autem!

Dwusprzęgłowa skrzynia segreguje biegi w okamgnieniu, a sztywne zawieszenie bezbłędnie śledzi idealny tor jazdy. Dużą frajdę z prowadzenia psują niestety pewne braki w komforcie resorowania. Poważne nierówności jezdni są wyraźnie przenoszone, kubełkowe fotele nie każdemu pasują, a brzmienie silnika może się niektórym wydawać zbyt głośne. No i ta cena. Nawet bez opcji Panamera jest najdroższa. A z opcjami... Lepiej nie mówić.

Porsche Panamera GTS - plusy: Jadowity silnik z piekielnym brzmieniem, niesamowicie zwinny, praktyczny bagażnik z dużą klapą, niska utrata wartości.

Porsche Panamera GTS - minusy: Stosunkowo wysoka cena, twarde zawieszenie, najwyższe spalanie w teście (11,5 l/100 km), tylko cztery miejsca, hałas w kabinie.

BMW 750i xDrive

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera

Już sama lektura cennika uzmysławia rozmach. Ogromny pakiet asystentów zawiera nawet funkcję zdalnego parkowania. Teraz każdy będzie mógł się poczuć jak Bond. Pod karoserią tkwi jednak porządnie zrobiony, przemyślany samochód. Nowoczesne miejsce kierowcy łączy dobrze znaną logikę obsługi iDrive’a z dotykowymi przyciskami i bajeranckim sterowaniem gestami. Wymaga to małego przyzwyczajenia, ale dobrze działa.

Pod względem ilości miejsca z przodu BMW brakuje kilku istotnych centymetrów do Audi i Mercedesa, ale nie ma mowy o ciasnocie. Bardzo wygodne są lekkie drzwi, które dzięki bezstopniowym ogranicznikom można blokować pod dowolnym kątem otwarcia. À propos masy – BMW obiecywało, że „siódemka” przejdzie trening fitness.

Dieta przyniosła oczekiwane efekty i choć Porsche wraz z Audi i tak są lżejsze, to jednak 750i waży o 80 kg mniej od poprzednika. Zza kierownicy czuć, jakby to auto ważyło jeszcze mniej. Dzięki skrętnej tylnej osi BMW zwinnie omija pachołki, zgrabnie układa się w zakrętach i z pasją reaguje na gaz. Pneumatyczne zawieszenie zapewnia kompromis między amortyzacją a stabilnością.

BMW 750i xDrive - plusy: Mocny i relatywnie oszczędny silnik, wyważone zawieszenie, bogate wyposażenie, innowacyjny układ obsługi instrumentów.

BMW 750i xDrive - minusy: Mimo skrętnej tylnej osi średnica zawracania mierzy aż 12,5 m, ładowność wynosi tylko 495 kg, wiele opcji bardzo podnosi cenę.

Audi A8 4.0 TFSI Quattro

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera

Gdyby wygrało, byłoby czarnym koniem zawodów. A8 jest na rynku od 6 lat i mimo dość prostego, oszczędnego w ozdobniki designu wcale nie wygląda nudno. Wnętrze? Bardzo szlachetne. Wykończenie jest perfekcyjne, miejsca – dużo, a fotele i kanapa mają niezwykle wygodne obicia.

Dobre samopoczucie zaczyna się już od progu i utrzymuje się także podczas jazdy. Bez hałasu 4-litrowe V8 biturbo osiąga według naszych pomiarów pierwszą „setkę” w 4,3 s. Od 0 do 130 km/h potrzebuje 6,6 s – tych wyników mogą mu pozazdrościć nawet samochody sportowe. Jednak w pewnych sytuacjach Audi nie potrafi ukryć swojego wieku. Silnik przy dużym obciążeniu przekazuje kierowcy wibracje, a pneumatyczne zawieszenie (seryjne – jak u konkurentów) nie wybiera nierówności tak precyzyjnie, jak w BMW czy Mercedesie.

Także w wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa Audi ma co nadrabiać. Próżno szukać tu systemu SOS czy aktywnej maski, unoszącej się w razie kolizji z pieszym. Audi punktuje jednak najniższą ceną i pewnym prowadzeniem. Niestety, według prognoz A8 najwięcej za to traci na wartości.

Audi A8 4.0 TFSI Quattro - plusy: Przestronne wnętrze, żwawy silnik z rasowym brzmieniem, wysoki potencjał dynamiki jazdy, najniższa cena wyjściowa.

Audi A8 4.0 TFSI Quattro - minusy: Lekko stukoczące zawieszenie, przy mocnym obciążeniu czuć wibracje silnika, najwyższa utrata wartości w zestawieniu.

Mercedes S 500 4MATIC

Limuzyna dla szefa wszystkich szefów - nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera

Cóż za aparycja! „Eska” to wyższe sfery, co do tego nikt nie ma wątpliwości, a gdyby jednak ktoś miał – nad grillem unosi się duża gwiazda. Ten Mercedes oddziałuje jednak nie tylko wyglądem, lecz także jazdą. Jak żaden inny samochód stanowi wzór dużej, ciężkiej limuzyny, oazy spokoju. Niedościgniony pozostaje wysoki komfort akustyczny, wewnątrz słychać co najwyżej cichy szum.

Także komfort jazdy do prędkości 100 km/h nie ma sobie równych. Nawet bez układu Magic Body Control, który nie jest dostępny w wersji 4x4, „eska” przelatuje nad studzienkami i torami tramwajowymi bez niepokojenia pana prezesa na tylnej kanapie. Pewną ceną komfortu jest efekt bujania, charakterystyczny dla miękkiego resorowania pneumatycznego.

Występuje on w Mercedesie jednak tylko w specyficznych warunkach: podczas pokonywania bardzo łagodnych, długich nierówności jezdni z dużą prędkością. To niuans, ale musi być odnotowany w tak doskonałym aucie. Mercedes ma mnóstwo miejsca w kabinie, wspaniałe fotele i fenomenalny 4,7-litrowy silnik V8. Jego siła pozwala zapomnieć o masie 2135 kg. Dopiero na zakrętach czuć mocniejsze przechyły nadwozia niż u konkurentów.

Mercedes S 500 4MATIC - plusy: Bardzo wysoki komfort akustyczny, pneumatyczne zawieszenie „łyka” prawie wszystko, wspaniały silnik, bardzo wygodne fotele.

Mercedes S 500 4MATIC - minusy: Podczas szybkiej jazdy na łagodnie pofałdowanej nawierzchni znaczne ruchy karoserii nie każdemu przypadną do gustu.

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - dane techniczne producentów

MERCEDES AUDI BMW Porsche
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, biturbo/V8/32 benzynowy, biturbo/V8/32 benzynowy, biturbo/V8/32 benzynowy/V8/32
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 4663 3993 4395 4806
Moc maksymalna (KM/obr./min) 455/5250 435/5100 450/5500 440/6700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 700/1800 600/1500 650/1800 520/3500
Prędkość maksymalna (km/h) 250 250 250 288
Skrzynia biegów aut. 9 aut. 8 aut. 8 aut. 7
Napęd 4x4 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika (l) 530 520 515 445-1263
Opony testowanego auta (p; t) 245/45; 275/40 R 19 255/45 R 19 245/45 R 19 255/40; 295/35 R 20
Pojemność zbiornika paliwa (l) 80 82 78 100
Emisja CO2 (g/km) 202 206 189 239
Czynnik układu klimatyzacji R134a R134a R1234yf R134a
Dł./szer./wys. (mm) 5116/1899/1496 5135/1949/1460 5098/1902/1467 5015/1931/1408

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - wyniki pomiarów drogowych

S 500 A8 750i Panamera
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s 1,7 s 1,9 s 1,5 s
0-100 km/h 4,7 s 4,3 s 4,4 s 4,1 s
0-130 km/h 7,1 s 6,6 s 6,7 s 6,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 2,3 s 2,2 s 2,1 s 2,3 s
80-120 km/h 2,8 s 2,6 s 2,6 s 2,8 s
Masa rzeczywista/ładowność 2135/580 kg 1998/572 kg 2080/495 kg 1967/533 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc. 57/43 proc. 53/47 proc. 53/47 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/12,1 m 12,5/12,6 m 12,6/12,4 m 11,3/11,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,2 m 36,1 m 36,9 m 36,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,5 m 34,4 m 34,7 m 33,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 54 dB (A) 54 dB (A) 55 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 60 dB (A) 61 dB (A) 63 dB (A) 66 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A) 66 dB (A) 67 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 10,5 l/100 km 10,5 l/100 km 10,1 l/100 km 11,5 l/100 km
Zasięg 760 km 780 km 770 km 865 km

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - wymiary kabin

Wymiar Jednostka miary Mercedes S 500 Audi A8 BMW 750i Porsche Panamera GTS
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1195 1170 1150 1180
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1540 1580 1580 1505
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1050 1015 1025 1040
Zakres regulacji fotela (mm) 260 240 230 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 765 785 775 780
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1555 1555 1530 1445
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 960 930 945 965
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 360 340 365

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - wyposażenie

S 500 A8 750i Panamera
Wersja Mercedes S 500 4Matic Audi A8 4.0 TFSI quattro BMW 750i xDrive Porsche Panamera GTS
Airbagi czołowe kierowcy/pasażera S/S S/S S/S S/S
Boczne poduszki powietrzne S S S S
Airbag kolanowy S N N S
Kurtyny powietrzne S S S S
ESP S S S S
Światła przeciwmgielne N N S S
Reflektory ksenonowe/LED N/S N/S N/S S/10 222 zł
Klimatyzacja automatyczna S S S S
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Zawieszenie adaptacyjne S S S S
Radioodtwarzacz CD/USB S/S S/S S/S S/S
Sterowanie radiem na kierownicy S S S S
Bluetooth/kamera cofania S/6379 zł1) S/2740 zł S/S S/3366 zł7)
Nawigacja/elektrycznie regulowany fotel S/S S/S S/S S/S
Aktywny tempomat z funkcją Stop & Go 12 702 zł2) 11 180 zł4)  9 634 zł 11 324 zł8)
Podgrzewane fotele przednie i tylne 4 629 zł 4 810 zł 2 282 zł 2 509 zł
Elektryczny hamulec postojowy/Auto Hold S/S S/S S/S S/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą 12 702 zł2) 11 180 zł4) S 11 324 zł8)
Monitoring martwego pola lusterek 12 702 zł2) 4 470 zł S 3 550 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu 12 702 zł2) 3 640 zł S 2 755 zł
Czujniki parkowania p+t/aut. parkowanie 6379 zł1)/6379 zł1) 4370/6540 zł S/1775 zł 3366 zł7)/N
Aluminiowe felgi/lakier metaliczny S/S S/6040 zł S/S S/6059 zł

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - ceny, przeglądy, gwarancja

S 500 A8 750i Panamera
Cena podstawowa testowanej wersji 497 000 zł 457 040 zł 506 600 zł 570 551 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 52,2 proc. 54,7 proc. 52,0 proc. 42,3 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 526 243 zł3) 517 880 zł5) 547 875 zł6) 677 732 zł9)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1), 2)pakiet; 3)cena zawiera: 19-calowe ogumienie mieszane za 10 162 zł; 4)pakiet; 5)cena zawiera: napęd quattro ze sportowym dyferencjałem za 6430 zł, dynamiczny układ kierowniczy za 7270 zł, szyby akustyczne za 3860 zł i 19-calowe koła za 8670 zł; 6)cena zawiera: skrzynię Steptronic Sport za 1471 zł, zawieszenie Executive Drive Pro za 14 958 zł, aktywny układ kierowniczy za 7352 zł, lamiowane szyby akustyczne za 6085 zł; 7), 8)pakiet; 9)cena zawiera: zawieszenie PDCC za 24 179 zł, wspomaganie kierownicy Plus za 1348 zł, hamulce ceramiczne PCCB za 47 255 zł, 20-calowe ogumienie mieszane za 7345 zł.

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - punktacja

Nadwozie Maks. pkt. S 500 A8 750i Panamera
Przestronność z przodu 40 34 32 30 31
Przestronność z tyłu 30 20 21 19 20
Pojemność bagażnika 25 22 22 22 18
Ładowność 15 15 15 13 14
Widoczność 20 17 17 17 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 29 28 28 27
Ergonomia obsługi 20 18 18 19 17
Jakość wykończenia 20 19 19 19 19
Suma punktów 200 174 172 167 161
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. S 500 A8 750i Panamera
Przyspieszenie 25 22 23 23 24
Elastyczność 25 24 25 25 24
Poziom hałasu 15 14 14 13 9
Skrzynia biegów 15 14 14 14 14
Zachowanie na drodze 30 27 28 28 30
Komfort jazdy 30 29 27 29 23
Układ kierowniczy 15 13 14 14 15
Średnica zawracania 5 4 3 3 5
Skuteczność hamulców 40 29 26 23 29
Suma punktów 200 176 174 172 173
Koszty Maks. pkt. S 500 A8 750i Panamera
Cena po doposażeniu 50 26 27 24 17
Utrata wartości 15 9 7 9 15
Zużycie paliwa 30 25 25 26 22
Wyposażenie – komfort 30 28 28 28 28
Wyp. – bezpieczeństwo 30 26 25 26 23
Ubezpieczenia 10 8 8 7 4
Gwarancja 15 9 10 8 8
Przeglądy 20 13 13 13 13
Suma punktów 200 144 143 141 130
Wynik końcowy 600 494 489 480 464
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - spalanie katalogowe kontra testowe

Foto: Auto Świat
Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera

Największa różnica między spalaniem katalogowym a testowym wyniosła 25 proc. i tym niechlubnym wynikiem wyróżnia się najnowsze BMW. Nieco bardziej realne są dane katalogowe Mercedesa, a jeszcze bliższe rzeczywistości jest spalanie podawane przez Audi. Najlepiej pod tym względem wypadło Porsche, tyle że spaliło najwięcej benzyny.

Nowe BMW 750i kontra Audi A8, Mercedes klasy S i Porsche Panamera - podsumowanie

Klasa luksusowa to królestwo Mercedesa S 500. BMW może mieć tuzin multimedialnych bajerów i skrętną tylną oś, Audi dobrą cenę, a Porsche sportowe prowadzenie. Ale to Mercedes pozostaje oazą komfortu, luksusu, ciszy i wygody. Ikona pozostaje ikoną. Ave!